|
Ceruza.
1980-84.
Külszolgálatomról
hazatérve egy BASIC -ben programozható (PET)
személyi
számítógéppel
kezdtem dolgozni. Lásd Itt!
honlapomat. Később munkahelyemen egyes gép
állt
rendelkezésemre. Feleségem
jóvoltából hamarosan lett
saját gépem. Egy
játék ötlete alapján
elkezdtem tanulmányozni a
számítógéppel
készített térkép
lehetőségét. Dr. Várhegyi
István ötleteket adott
katonai alkalmazásra. Így született meg
a CERUZA program.
1985.
Közös Magyar-Szovjet gyakorlat az szovjet R 359
és a magyar
fejlesztésű R 1301 RH iránymérők
képességeinek
összevetésére.
Közvetlenül a gyakorlat kezdete előtt Dr.
Várhegyi István
támogatásával bemutattam L. J.
ezredesnek (hadműveleti osztály
vezetője) a -es Ceruza programomat. Az ezredes úrnak
tettszett a
programom de kérte valamilyen RH
vonatkozású példa
kidolgozását. Két
nap állt rendelkezésemre. Az utolsó
nap éjszakáján befejeztem a
teljes gyakorlat lefolyását
demonstráló programot. Magyarország
térképén a gyakorlati
fázisoknak megfelelően megjelentek az iránymerő
és az alájátszó
állomások jelei és a
mérendő irányok.
Osztályvezetőmnek Sz. I. ezredesnek
felajánlottam, hogy kidolgozom a
mérés adatok
számítógépes
feldolgozásának programját, de
Ö ezt nem
igényelte. Hardy Ferit kellet helyettesítenem a
gyakorlaton és
demonstrálni a RH hullámok felületi
terjedési sajátosságait. Az
osztályon Hardy Feri foglalkozott az RH
iránymérőkkel, csak
pillanatnyilag más elfoglaltsága volt.
Forgókeretes antennájával a
felületi terjedés
szempontjából az R 1301 tulajdonságai
a szovjet
állomásnál elvileg kedvezőbbek voltak.
A felületi hullámok nagyobb
térerejét a gyakorlat
távolságaira sikerült bemutatnom. Az
elkészült
programomat azonban nem. A két vezető
rögtön a gyakorlat kezdetén
összeveszett. Sz. I. meggondolta magát
és utasított az értékelő
program kidolgozására. A gyakorlat előtti
álmatlan éjszaka miatt
végig az egész gyakorlat alatt álmos
voltam és ez nem sikerült. A
gyakorlat értékelését egy
Lovasberényi értekezlet végezte, ahol
a
szovjet fél kimutatta, hogy mindkét
állomás kiválóan szerepelt!
1990-2000.
1990
decemberében átszervezés miatt
kértem nyudijazásomat. Ekkor kezdődött
számomra a vad kapitalizmus és
építkezés időszaka.
1994 a Leirás
VSWR (Feszültség
állóhullám arány)
mérő rendszer című
honlapon leírt munkáért kapott
összegért vettem egy IBM PC-t. A Star
Commander alapján elkezdtem l-es programjaim
feldogozását IBM
-ben futtatható formában. Ennek
eredménye a lapon található
86-CERUZ.D64 programom.
2009.
Honlap
készítésék során
eljutottam a CERUZA témához.
R 1301 és R 359 RH IRM képe egy kattintásra
Az
emulátor
Commodore 8 bites
számítógépeket (PET, ,
C128, VIC20, CBM-II) képes emulálni, azok
szoftverit futtatni PC-n. Beállíthatjuk a
gép virtuális lemezegységeit, vagy
magnót, meghatározhatjuk joystick portokat, de
használhatjuk a billentyűzetet ennek
emulálására.
Kiváló hang, grafika, sebesség
és részletes
beállítási lehetőségek
állnak a rendelkezésünkre. A VICE
v2.1 for Windows verzió magyar nyelvű menüvel is
rendelkezik.
A
program a következő helyről tölthető
le:http://www.szoftverbazis.hu/szoftver/vice-v2-1-for-windows-NL7.html
A szerver szabálya alapján korlátozva van a filék nagysága. Ezért képeztem egy WinVice.zip filét ahol csak a emulátora található (x64). Ugyan itt van a Ceruza program 86_ceruz.d64 néven.
A telepített WinVice könyvtárban indítsuk be a x64.exe emulátort. A nyelvet ( Language ) magyarra állítva könnyebben be tudjuk állítani a kívánt Opciót. A 86-ceruz.d64 programot betöltve a jelentkező képernyőn egymásutáni Enterekkel programunk futtatható. A maximális sebességet az adott folyamatoknak célszerű változtatni.
Egy teljes hadműveleti munkafolyamatot modellez a CERUZ-D64 nevű IBM gépen emulátor alatt futtatható program. Az adatbázis a áttekintő‘ lap alapján készült manuális munkával. Ebben a fiam is segített . A térképvázlat készítésére csak a képernyő‘ egy része van felhasználva. A hasznos képernyő felület jobb oldali egy ötöde az ikontechnikából vett ötlet alapján a menü választékot tartalmazza. A menüből a választás a megfelelő‘ számbillentyű megnyomásával történik. Ekkor egy kék színű ceruza a menü megfelelő‘ részére ugorva jelzi, hogy melyik üzemmódban vagyunk. A 3; 5. és 6. üzemmódoknál a képernyő‘ közepére ugró barna színű ceruza mozgatható joystick vagy a CRSR billentyűk segítségével. A billentyűs mozgatás sebességének váltása az L (lassú) és a G (gyors) billentyűkkel, irányának váltása a SHFT - telt CRSR billentyűkkel lehetséges. Az egymás alatt elhelyezett számozott téglalapban szereplő‘ üzemmódok szolgáltatásai a kővetkezőek:
INFORMACIOK: eltűnik a térkép és a egy alfa-numerikus képernyő jelentkezik:
A megfelelő szám megadása + ENTER utáni műveletek:
1.1.A
két nagy felbontású
képernyő egymással felcserélődik
1.2.
üzemmódban
legutóbb
a
lemezen
eltárolt
képernyő
tartalmat
betölti
az
aktuális
képernyő
memóriába.1.3.
Egy, a munkafolyamat során kapott
térképvázlat
tárolása floppy
lemezre.
Ez
lehet
nagyított (ZOOM
üzemmód),
feliratozott
vagy
más
úton
kapott
változat.
Egy
képernyő‘
tartalom
tárolása
a floppyn
37
blokkot
igényel.
1.4.
Az eredeti
képernyő
betetőzése lemezről
az aktuális
képernyő
-memóriába.
Amennyiben
a munkafolyamat
során
egy
második
vázlat
rögzítése érdekében
az
1.5. üzemmód
alkalmazásra
került,
úgy
a
képernyőn
megjelenő‘
vázlat az 1.5.
üzemmódban
legutóbb
rögzített képnek
felel
meg.
1.5.
A munkafolyamat
során
kapott
2.térképvázlat
tárolás
lemezre.
Alkalmazásakor
a
lemezen
lévő‘
kiindulási
ábra
felülíródik.
1.6.
A
program
indításakor-
memóriába
demó céljából
három
rádió háló,
hálónként egy
vezető
és
három-három
vezetett
rádióállomás
földrajzi
koordinátái
(északi
szélességi
fok,perc;
keleti
hosszúsági fok,perc)
töltődnek.
Az
üzemmód
ezen
adatok
megváltoztatását
teszi lehetővé
tíz hálóig
hálónként tíz
tagállomással.
A betárolt adatok
törlése után
interaktívan megkérdi
a hálók száma¡, majd
hálónként a
vezető‘
és
vezetett állomások
koordinátáit.
Ha az
adott
hálóban
nincs
több
állomás
akkor
kővetkező‘
értékként
két
nullát
kell
megadni.
1.7.
Az
alfanumerikus
képernyőn (kis
felbontású
képernyő‘)
az érvényes
hálók kővetkező
adatai jelennek
meg:
1.
vezető
állomás
földrajzi
koordinátái.
1.J.
vezetett
állomás földrajzi
koordinátái
és a vezető
állomástól
mért távolság.
A
háló
utolsó
vezetett
állomásának
adatai
alapján
a képernyőn
megjelenik
egy
a
hálóra jellemző
kiszámított
szám a hálók
által
lefedett
terület. A vezetett
és
vezető
állomástól
mért
távolság
kiszámítása a gombi koordináta
rendszerben
végzett
számítás alapján
történik. Az egyes
hálók
adatai
a képernyőn
az
f7 billentyű
lenyomásáig olvashatóak.
Az
f7
billentyű
lenyomásával-
a
kővetkező
háló
adatai
olvashatóak. Az
utolsó
háló
után
újra
a
nagy
felbontású képernyő
jelenik
meg
a
menüvel
és
a legutolsó
térképvázlattal.
1.8.
Lehetővé teszi
az alaphelyzethez
való
visszatérést
a
program
újra indításával. Az
újrakezdési folyamat
meggyorsikása érdekében
a
kezelési
utasítás a
képernyőn
nem
_jelenik
meg.
1.
9.
Mérési
pontok
beadása (kézzel). A
kiszámított földrajzi
koordinátájú pontok
ábrázolása Magyarország
területén.
1.10.
Mérési pontok
beadása
ESZG
-ről.
A
mért
irányok
és a számított
koordináták
eltérését
mutatja
a
képernyőn
az
ismert
települési
helyekhez
viszonyítva. A
lemezről
betöltésre
kerülő
„v24boot
„
segédprogram
segítségével betöltött
programot
indítva
a
számítógép a
hozzá¡csatolt
RS
232 interfészén
keresztül
a
rendszer
vezérlő
QADRO PC-től
megkapja
a kiszámított koordináta
adatokat.
Ezek alapján képernyőn
egy
poláris koordináta
rendszerben
megjelenő
pont mutatja az origóba
elhelyezett
alájátszó
állomáshoz
viszonyítva az
eltérést
távolságban
és
irányban.
A képernyőn
megjelenik az
alájátszó
állomás
települési
helyének
neve,
valamint
a
távolsági
hiba
nagysága
kilométerben kifejezve. Ennek
a résznek a működése nem került
kipróbálásra.
1.
11.
Irányvonalak
kihúzása.
A
gyakorlat
valamelyik
IRM
állomásának
sorszámát
beadva
a
képernyőn
az IRM
á-tól egyenes
vonallal
kihúzza
billentyűről
beadott mért irányt
Magyarország térképén.
1.12.Gyakorlati
fázisok bemutatása: A képernyőn
megjelenő alájátszó
rádióállomások ,
iránymérő szárny
állomások, feldolgozó központ
szimbólumai alapján
készültek a sprite
technológiával. A nagyobb városok
és települési helyek pontos
földrajzi koordinátái a
irodalomból
lettek kikeresve. Ezen adatok flopira való
rögzítése a „magyar
varosok” nevű
filébe
a „magyar
varosok”
elnevezésű
programmal
lettek
végrehajtva.
A gyakorlatnak
megfelelő
térkép
felrajzolása
után
az
F7
billentyű
lenyomásával
egy
rövid animációs
program
rész
indul.
A
gyakorlat
fázisainak
megfelelő‘
helyeken
megjelennek
az alájátszó
és iránymérő
állomások
szimbólumai. Az
egyes
iránymérő‘
állomásokról
az alájátszó
rá¡dióadók
felé
irányított egymás
után
megjelenő‘
irányvonalak
szimulálják
a gyakorlat
végrehajtásának
menetét
1.13.
Eredeti varosok: Nem működik. Varos nevek a 1.12.
műveletnél!
2.RADIOHALOK:
kirajzol 3 hálót 3
tagállomással. Az
első
háló
vezető
állomását
megfelelő
helyen
,A
betűvel
megjelöli
majd
1-től
növekedő
számokkal
megszámozza
a
háló vezetett
állomásait.
A
vezetett
állomások
helyétől
vonalakat
húz a
vezető
állomáshoz
valamint
e
vonalnak
megfelelő
sugárral
korokét rajzol,
amelyek
középpontja az
adót vezetett ú¡ állomás.
Az
1.7.
részben
számolt
lefedett
terület
ezen
korok területének összegével
egyenlő.
Amennyiben
az
ábrázolt
pontok,
vonalak,
korok nem
esnek
az
ábrázolt
felületre,
rajzolásuk
nem
történik meg.
További
hálók
esetén
a vezető állomását
az ABC
kővetkező‘
betűjével
jelölve
a
folyamat
ismétlődik
a fent
leirtanak megfelelően.
3.RESZT
NAGYIT:a
képernyő‘
kiválasztott
részének
nagyítását teszi lehetővé.
A ceruzát
a
kiválasztott
képernyő
rész
egyik
felső
sarokpontjára
vezetve
meg
kell
nyomni
az
F3 billentyűt
majd vízszintes irányban
elmozdulva
kijelölve
a
másik
sarokpontot,
az
F3
billentyűt
másodszori
megnyomásával
a
nagyításra kerülő
rész
a
képernyőn
bekereteződik.
A
kijelölt rész
módosítható. Ez
esetben
az F5 billentyű
lenyomása
után
a
keret
a képernyőről
torlódik
és
a nagyítandó rész
kijelölésének folyamata
újra
kezdhető.
Helyesnek
elfogadott
kijelölés esetén
az
F7 billentyű
lenyomása
után
megkezdődik
a kinagyított felületrész
rajzolása.
A
rajzolás
befejeztével a
képernyőn
a kinagyított részlet
kerül
ábrázolásra.
A
képalján
látható
lépték
vonal
megfelel
az
ábra
léptékének.
A menü felirat
mellett
megjelenő
ceruza
jelzi
az
üzemmódok
újra választásának
lehetőségét.
Lehetséges
a
ZOOM
üzemmód
többszöri megismétlése.
Valamilyen rendellenesség
jelentkezése
esetén
egy alaphelyzet
érhető
el a
RUNSTOP
és RESTORE
billentyűk
egyidejű
lenyomásával.
Ez
után a GOTO
1 utasítás beadásával
a
munkát
folytathatjuk
anélkül,
hogy
a
programot
újra be
kellene
tölteni.
Ez
a módszer
a
többi
üzemmódnál
is
alkalmazható
.Floppyról
betöltött térképrészletek
alkalmazása
nem
javasolt.
4. MARAD HAT+HAL: üzemmódnál a képernyőn csak a szárazföldi és tengeri határokat valamint a szélességi és hosszúsági vonalakat tartalmazó ábra jelenik meg.
5.
VONAL
HUZAS:a
képernyő
munkafelületének
két kiválasztott
pontja
között
vonalak
meghuzását
vagy ezen
vonalak
törlését teszi lehetővé.
A rajzolandó
vonal
első
végpontját
a képernyő‘
tetszőleges helyére
mozgatott
ceruza
helyzetének
rögzítésével kell
kijelölni az F3 billentyű
megnyomásával.
Ezután
a ceruzát
a második
végpontra
mozgatva az
F3 billentyű
megnyomásával
kirajzolódik
a két
pontot
összekötő
egyenes.
Az egyenes
törlése az F5
billentyű
megnyomásával
lehetséges.
A képernyőre több vonal
is rajzolható.
A kiindulási
pont áthelyezés
utáni
rögzítése az
F1 billentyűvel.
Ha a
ceruzát a vonal megrajzolása
után tovább
mozdítva megnyomjuk
az F3 billentyűt
úgy a rajzolt
vonal
másik
végpontja
az a pont
lesz
ahol az F1-et
legutoljára
megnyomtuk.
Visszatérés
a menübe az
F7 billentyű
lenyomásával
.
6.
FELIRATOZAS:
a képernyő‘
munkafelületének
tetszőleges pontjáról
balról
jobb
felé
haladó nagy betűs
karakterekből
képzett
fel
iratok
írását illetve
javítását teszi lehetővé.
Az első
karakter
kiindulási
helyzetének megadása a képernyő‘
tetszőeges
helyére
mozgatott ceruza
helyzetének
rögzítésével
történik
az F1
billentyű
megnyomásával.
Ekkor az F3 lenyomása
után
a képernyőn
a mindenkor
író
gép
billentyűnek
megfelelő nagybetű
jelenik meg
balról
jobbra tartóan. Hibás
karakter
írása
esetén
a legutolsó
karakter az F5 billentyű lenyomásával
törlődik. A
sor befejezése
az F3
billentyűvel. A
képernyőre több felirat is
elhelyezhető.
A feliratok
fedhetik
egymást
de a
hasznos képernyőt
meghaladó
szövegek vagy
a művelet
többszöri
ismétlése
esetén
a program
elakadhat.
Ez esetben
alkalmazható
az elakadás
esetére
ismertetett módszer.
7. KÉPET NYOMTAT: a nagy felbontású képernyő a számítógéphez csatolt MPS-503 típusú nyomtatóval kinyomtatható. Nyomtatási idő kb. 2,5 perc. (Emulátor esetén nem jól működik!)
8.
JELENT!:
a számítógéphez
csatolt
nyomtató
segítségével
szöveges jelentés
írható.
A nyomtatónak
ez esetben
nem
kell
grafikusnak
lennie.
A kiinduláskor
megadott
dátum
és az idő automatikusan
kinyomtatódik.
A jelentés
szövegét a
billentyűzet
segítségével kell
a képernyőn
kialakítani.
A
megjelenő
kérdőjel
után
billentyűzet
két sor
-1 karakter
hosszú szöveg a
RETURN
billentyű
lenyomása
után kinyomtatódik.
Egy
dupla
szélességű
sor képzése
a @ billentyű
és RETURN
után. Sor-emelés
a 'fel'
billentyű
és RETURN
és
után.
A ',' karakter
helyett
a ';' karaktert
kel használni.
A jelentés
vége a
'jobbra' karakter
és RETURN.
Ekkor
három üres sor után a baloldalra
az induláskor
beadott HP
PK nevét
kinyomtatva
a program
visszatér
a menübe. A fenti
rövid ismertető
a jelentő‘
üzemmód
kezdetén a képernyőn megjelenve segíti
ennek az egyszerűsített
szövegszerkesztő programrésznek
felhasználását.
A
CERUZ.D64 emulátoros változatnál nem
működik!
Star Commander |
Az 1541-es floppy drive-ok PC számítógépről történő kezeléséhez használható, főleg fájlok, lemezek mozgatásához, de számos egyéb funkciója is van. (DOS) |
Videó
film és bemútató.
Videó
film a Ceruza program fő részeiről.
Film
egy kattintásra
Bemutató
a program egyes
részeiről.
Bemutató
egy kattintásra
Copyright : Gerlits Péter
Első variáció: 2009-05-14
Utolsó javítás: 2016-07-20