VOLVO 300 TÍPUSISMERTETŐ

Áttekintés

Karosszéria | Felfüggesztés| MotorErőátvitel
 

Jelen bevezető azon autósoknak szól, akik most ismerkednek ezzel a típussal. A leírásban található képek nagyrésze a 360 GLT verzió jellegzetességeit

mutatja be.

Karosszéria

A Volvo 300 típusú gépkocsik három, négy, vagy ötajtós, önhordó acéllemez karosszériára épültek, mely optimális esetben négy személy számára biztosít kényelmes utazást. Bár az autó papíron ötszemélyes, de az ötödik utas a kardánalagút miatt hosszú távon kényelmesen nem utazhat. A három és ötajtós változat ferdehátú, míg a négyajtós lépcsőshátú kivitelű. Az alábbi képeken az autó főbb karosszériaváltozatai, méretei és a karosszéria pakolhatósága látható. A lenti táblázat a típusjelölés és a motorváltozatok között mutat összefüggést.

1976-1986
Típusjelölés
Kiegészítő jelzés
Ajtók száma
Motorváltozat
343
DL, GL
3
B14
345
DL, GL
5
B14
345
DLS, GLS
5
B19
1986-1991
Típusjelölés
Kiegészítő jelzés
Ajtók száma
Motorváltozat
340
DL, GL
3 vagy 5
B14, B17.2, D16
360
GLT, GLE
4 vagy 5
B200

Hosszabb úton a hármas kényelmes utazóautó. A magasabb felszereltségű kivitelek elől deréktámaszos, bélelt fejtámlás, igényes kidolgozású plüss ülésekkel, hátul lehajtható könyéktámasszal, mögötte sílécalagúttal rendelkeznek. Természetesen elől-hátul biztonsági övek vannak, melyből négy hárompontos, öv-visszacsévélős, centrifugális mechanikával,öv-állapot visszajelzéssel a műszerfalon, a középső, ötödik öv hátul pedig deréköv.

plüssbelső

Üléskárpit

Kellemes színű, zöld műszerhátlap és középkonzol-megvilágítás narancssárga színű mutatókkal, gyújtáskulcs-megvilágítás a műszerfal alatt, kulcsba épített keresőlámpa, kesztyűtartó világítás, térképolvasó lámpa, erős fényszóró. Ez az, amit a szemnek éjszaka kínál az autó.

A karosszéria belső terének elemei igényes, szép kárpitozással, puha habból készült műszerfal elemekből és ízléses ajtóborítással készültek. A puha tapintású műanyagok, minőségi belső anyagok kiállták az idő próbáját. Az ajtókárpiton térképtartó található, ami a méretei miatt használható is. Akár italtartónak. Krómozott, rövid váltószár bőrszoknyával, stílusos króm-fekete kombinációjú ajtókilincsek és magasabb felszereltségi szinten színrefújt lökhárítók, hátsó spoiler. jellemzik az autót.

ajtoboritas

Ajtóborítás

Télen nagyon jó a gépkocsi utastérfűtése, nyáron pedig opcionális tetőablak, vagy manuális légkondícionáló feledteti a kánikulát és teszi világossá az autó belsejét Ez például borúsabb időben is kedvezően befolyásolja a vezető közérzetét. A közhiedelemmel ellentétben a tetőablak zsanérjai nem szivárognak esős időben.

Vezetésnél minden megtalálható, nem kell semmit hosszú figyelemmel keresgélni. Hideg téli napokon kesztyűben is rátalál az ember a megfelelő nyomógombokra, kapcsolókra azok méretei miatt. Egy dolgot kellkeresni: a hátsó ködzárófény kapcsolóját, ezt ugyanis pont eltakarja a kormány szerencsétlenül elhelyezett küllőzése. Az ember nem találja el elsőre, hogy most a ködzárófényt kapcsolta, vagy a hátsó ablak fűtését üzemelte be. Legalábbis így lenne, ha a műszerfalon ezeket sem jelezné külön visszajelző lámpa. Van visszajelzés, mindenről. Létezik ezekhez a gépkocsikhoz econométer műszer, külső léghőmérséklet mérő, olajnyomás és olajhőmérséklet mérő mutatós műszer, elől automata ülésfűtés, elektromosan fűtött és mozgatható külső visszapillantó tükrök, első elektromos ablakemelők, műszerfalról vezérelhető, kompresszoros, hátsó szintszabályozós lengéscsillapítók arra az esetre, ha éppen utánfutót, vagy lakókocsit vontatnánk. Ez utóbbi egy holland gyártású autónál egyébként sem eretnek gondolat.

A további extrákat pedig csak az "íze kedvéért" sorolnám: vásárolható volt hozzá többféle, gyári digitális rádiósmagnó, 4 vagy 6 beépített hangszóróval, 4x20W-os erősítővel, szervókormány, központi zár, econométer, On Board Computer (OBD), hátsó légterelő (GLT), ködfényszóró dupla ködzárófénnyel, fényszóró mosó- és törlőberendezés, kartervédő lemez, külső spoiler szett (Body Kit). (Az OBD egy digitális fedélzeti számítógép, mely a mai számítógépekhez hasonlóan pillanatnyi- és átlagfogyasztást, napi- és összes megtett utat, tüzelőanyag-maradványt és az azzal befutható utat jelzi. Ritka, de néha felbukkan az e-bayen egy-egy példánya. A lenti montázs bal felső képén látható.)

extrák

Néhány a külön rendelhető extra felszerelésekből: On Board Computer, Olajhőmérséklet és nyomásmérő, hátsó ablakrács, kazettatartó, gyári gyermekülés, volvo CR-101 digitális rádió és kazettásmagnó, gyári vonóhorog

Az autóhoz rendelhető volt többféle lemez és könnyűfém felni, melyekre érdemes a dízel és a B14 motoros benzines modellnél 165/70 R13 a B17,B19 és B200 GLT, GLE szériáknál 185/60 R14 gumikat szerelni, mivel ezzel megfelelő az úttartás. (A korai GLT-re tettek 185 mm nyomszélességű abroncsot, de későb, 1987-től áttértek a  175-ösre)



Karosszéria

A karosszéria lemezváza


glt_hatch

glr_sedan

A sportos ötajtós és az elegáns, lépcsőshátú kivitel

360

A VOLVO 360 lépcsőshátú kivitel egy korabelisajtófotón


oldal4
oldal5
oldal6

p1 p2
p3 p4
 Méretek és pakolhatóság

Néhány szó a korrózióvédelmről

A gépkocsik gyári korrózióvédelme a gyártás befejezése óta eltelt két évtized alatt erősen leromlott, a még fellelhető, ép példányokat is kikezdte a korrózió. Már megfelelő védelmet a gyári kezelés nem nyújt, így aki szeretné gépkocsiját még hosszabb ideig üzemben tartani, vagy alkalmi, youngtimer gépkocsiként használni, illetve felújítani, az feltétlenül végezze el a karosszéria újbóli korrózióvédelmét. A letölthető tájékoztató füzet a gyári korrózióvédelmi eljárásokat, feltárási és festési pontokat tartalmazza. Az autónk korrózióvédelme érdekében a rajzon jelölt helyeken érdemes üregvédő spray-vel befújni a karosszéria belső szelvényeit, valamint a téli üzemeltetés során az ajtó, a motortér és a csomagtér csapolásait, zsanérjait WD-40 kenőanyaggal kenni. A küszöbök  alján eső- és kondenzvíz elvezető nyílásokat találunk. Ezek átjárhatóságát, tisztaságát mindig biztosítani kell az üregek megfelelő szellőzése és kiszáradása érdekében. Az autó kritikus részein gyárilag kiképzett, műanyag záródugóval lezárt, korrózióvédelmi festéshez előfúrt nyílások találhatóak. A dugók eltávolítása után egy műanyag csövet könnyedén be tudunk illeszteni a kezelni kívánt szelvénybe. Fontos, hogy a szelvényben alkamazott porlasztócső radiális irányban megfelelően terítse a védőfestéket. A cső másik végét egyszerűen az alvázvédő spray kupakjához csatlakoztatjuk. A védőanyag befecskendezésével előzhetjük meg a rozsdaképző gócpontok kialakulását a rejtett helyeken. A kezelést érdemes a téli felkészítés részeként, még nyár végén elvégezni, illetve a karosszériát  ekkor, megfelelő időjárási körülmények között átvizsgálni. Az esetleges nagyobb javításokat pedig tavasszal érdemes elvégezni.


Gyári festőkád

A gyári festés egy lépése.
  A gépkocsik karosszériáját
festékfürdőben, kívül belül kiváló technológia szerint kezelték.

Kerékcsere esetén az autó emelését csak a karosszéria kijelölt emelési pontjain szabad végezni a szerkezet épségének megóvása érdekében. Autóvásárlás esetén érdemes ezen emelőpontokat megvizsgálni, ugyanis szakszerűtlen kezelés, idősebb autó esetén, illetve horpadásoknál, padkára történő ráfutásnál itt a legszembetűnőbb a korrózió.

LAP TETEJÉRE


Felfüggesztés és Erőátvitel

A 300-as széria a kor  egyik legmondernebb kisautó felfüggeszétését  és hajtásrendszerét kapta: elől McPherson rendszerű felfüggesztés, hátul merev híd, egylemezes laprugóval, melyet a szaknyelvben De-Dion rendszerű hátsó futóműnek neveznek. Ez utóbbit a széria az elődjétől, a DAF-66-os kisautó sorozattól örökölte. A futómű 20-25 éveskiviteleknél is meglepően jó úttartást, komfortos futástbiztosít. Rugózása 4 fő mellett is harmonikus, az autó gerjesztett lengésekre lágyan csillapítva válaszol, nem borulékony. Jeges, csúszós úton a hátsókerék hajtásból adódóan könnyebben csúsztatható, de minimális ellenkormányzással is uralható a kitörni készülő gépjármű. Vészfékezésnél erős fékhatás mellett az első tárcsa és a hátsó dobfék-kombinációs, kétkörös fékrendszer biztonságosan állítja meg a járművet teljes terhelés esetén is az üzemi sebességtartományban. A B14 motorral szerelt autóknál erőátviteli csőtengely  viszi hátra a forgatónyomatékot, a B19 és B200, valamint D16 motorok esetében védőcsőben futó kardántengely adja át a teljesítményt a hátul elhelyezkedő sebességváltó számára. Mindegyik 300-as Volvo hátsókerék meghajtású. A sebességváltó a hátsó híd előtt, a differenciálműhöz van kapcsolva.

Futómű

Egy Volvo 360 GLT futóműve és motorja egybeépítve. Megfigyelhető a hátsó De-Dion felfüggesztés, a csőben futó kardántengely, valamint a motor oldalán látható,  sárga galvanizált henger: a hidraulikus csillapítású motortartó bak

Az autó két jellemző hajtásrendszere a  CVT-elven működő automata sebességváltós (baloldali kép) és a kézikapcsolású váltóműves (jobboldali kép) kivitel. Az ideális súlyponthelyzet érdekében a váltómű a hátsóhíd közelében nyert elhelyezést, a differenciálmű előtt. A széria háromféle sebességváltóval volt rendelhető: négy, valamint ötfokozatú kézi váltóművel és a forradalmi újításnak számító CVT (Continuous Variable Transmission) vagyis fokozatmentesen váltó automatikus sebességváltóval. Ezt az újítást azóta számos autógyár használja, így például az Audi is. Olyan, rántásmentes automatikus sebességváltást tett ez már harminc éve lehetővé, mint a napjainkban csak luxusautókban használt dupla tengelykapcsolós automatikus váltóművek. A CVT sebességváltót csak és kizárólag az 1,4 literes, dupla WEBER karburátoros Renault motorokhoz lehetett rendelni.

Az kétliteres és a dízel verziók magasabb nyomatéka és fordulatszám-karakterisztikája lehetővé tette az ötsebességes kézikapcsolású sebességváltó alkalmazását is, amit később az erősebb, Weber karburátoros B14 kiviteleknél is használtak. Ez az M47R II-típusú váltómű azonos egyébként a 200-asszéria néhány példányában alkalmazottal. A gépkocsik végáttételezése függött a kiviteltől is. A sportosabb GLT széria rövidebb differenciálművel készült, mint az inkább eleganciát sugárzó GLE felszereltségű limousine gépjárművek.

CVT_kezi

A CVT elvű  automatikus és a kézi sebességváltóval ellátott altípus hajtásrendszere

LAP TETEJÉRE

MotorTÍPUSOK 

B14 

1397 cm3 hengerűrtartalmú, négyhengeres, vízhűtéses, felülszelepelt, oldalvezérel tbenzinmotor (OHV). Maximális teljesítménye 72 LE, maximális forgatónyomatéka 110 Nm 3800 1/min-nél. Hengerenként két szelepes.

B14 motortér

BŐVEBBEN

 B17

        Renault eredetű benzinmotor, 82 lóerővel. Maximális forgatónyomatéka 131 Nm 3200 1/min főtengelyfordulat mellett.


Bővebben

 B19

Volvo gyártmányú karburátoros benzinmotor 92 lóerősteljesítménnyel, 152 Nm forgatónyomatékkal3300 1/min főtengelyfordulat mellett.

BŐVEBBEN

 B200

Felülvezérelt, hengerenként két szelepes, felül szelepelt motor, amely 1986 cm3 hengerűrtartalmú, négyhengeres, vízhűtéses. A legnagyobb teljesítményű szériamotor ezekben az autókban, amely korának csúcstechnológiáját képvislete. Korszerű, BOSCH befecskendező rendszerrel épült, melyet egyes, szigorúbb kibocsátási előírásokkal rendelkező országokban katalizátorral is szereltek. BOSCH MOTRONIC motorvezérlő rendszerrel és RENIX típusú mikroszámítógépes gyújtásvezérléssel ez a 80-as évek legmodernebb Volvo motorja volt. Maximális tengelyteljesítménye 112-118 LE, a kiviteltől függően. Maximális forgatónyomatéka 152-159 Nm, 3200 1/min fordulatszám mellett.

B200 motortér 

D16

        Renault gyártmányú diesel-motor, mely a kínálat leggazdaságosabban üzemeltethető erőforrása. Teljesítménye csekély, 55 lóerő, de nyomatékban megközelíti a kétliteres motort.   

LAP TETEJÉRE


(C) 

VOLVO 300 SITE HUNGARY
2008-2011