TANÁCSOK AZ  AUTÓ ÜZEMELTETÉSÉHEZ ÉS KARBANTARTÁSÁHOZ

(FOLYAMATOSAN BŐVÜL)


Motorok | Karburátor és befecskendező | Erőátvitel| Üzemanyagok | Korrózióvédelem  | Javítási kézikönyvek

MOTOROK

A legkisebb szériamotor az 1394 cm3-es Renault eredetű motor, mely megtalálható a Volvo 340-es széria mellett még a Renault 12-ben, illetve ennek licenszgyártmányában, így jónéhány alkatrésze kompatibilis a nálunk igen rossz hírű Dacia motorjával. Megbízhatósága megfelelő karbantartás esetén jó, de évekre elhanyagolva sok, igen kellemetlen meglepetést tud okozni gazdájának.

Kényes pontjai a karburátor talprögzítése, amelynek hatlapfejű, M12-es csavaranyáit időről időre ellenőrizzük, mivel meglazulhatnak 4-5000km-ként, így teszik egyre lehetetlenebbé a hidegindítást, emelik a tüzelőanyag-fogyasztást. A karburátor sík talpa el is deformálódhat. Ekkor csak a síkbacsiszolás segíthet. A karburátor más gond forrása is lehet: az alapjárati csavar mellett találjuk a vákuumcső csatlakozását, amit szintén ellenőrizzünk, mivel ha meglazul, a motor előgyújtás-vezérlése lesz kaotikus, ami szintén az tüzelőanyag-fogyasztásban és a motor erőtlenségében nyilvánul meg. A csatlakozó műanyag szipkája bontóban könnyen beszerezhető (volt néhány éve még...).

Erősen elhanyagolt motorterű gépkocsi esetén ellenőrizzük a szelepemelő rudakat, amelyek erősen "meghajtott" autónál eldeformálódnak. A szemrevételezés a szelepházfedél eltávolításával lehetséges. Cseréjük csekély anyagi ráfordítást jelent, a 8 darabos készlet mindösszesen néhány ezer forint. Házilag is könnyen cserélhető, hozzáértő autósok esetében a szelephézag is könyen állítható. 

Érdemes a vákuumcső állapotát is megvizsgálni, amely a motortérben elhelyezett pótkerék tartónak verődve megrepedhet, kikophat. Ezzel a motor gyújtásvezérlése hibásodik meg, így szintén erőtlenebb, többet fogyasztó autóval közlekedhetünk.

Szériahibát okoz a motortartó gumibakok elhelyezése (amely egyben kompromisszum is) és kialakítása. A motor hátul ezeken támaszkodik fel és a bakok szerencsétlenül nem csak nyomásra, hanem hajlításra és nyírásra is igénybe vannak véve. Ez pedig a gumi gyorsabb elöregedéséhez, elnyíródásához vezethet. A négy motortartó cseréje kb. húszezres nagyságrendű, viszont utána tíz évig biztosan nem kell velük foglalkozni. Sok kilométert futott autó vásárlásánál ezt mindenképpen ellenőrizzük. Kompromisszum volt egyébként a gyártó részéről a megoldás, hiszen ez az elhelyezés biztosítja, hogy frontális ütközésnél a motor nem az utastérbe, hanem az alá csúszik.

Figyelmet kell fordítani a motort és a hátsó hídon elhelyezett sebességváltót összekötő erőátviteli csőtengelyre is, mivel ezek két végén gumipogácsába bevulkanizált bordás kihajtó és behajtó tengelyvégek vannak elhelyezve. A vulkanizált gumibetét idővel elöregszik és elnyíródása esetén az autó mozgásképtelenné válik. Nem jellemző hiba, de lestrapált autóknál előjöhet ez is. Javítása szakszerűen nem lehetséges, a csere pedig meglehetősen költséges, mintegy 60-65 ezer forintot tesz ki.

LAP TETEJÉRE

Karburátor ÉS Befecskendező

A típuson alkalmazott karburátorok és befecskendezők

  • A kéttorkú WEBER32 DIR vagy egytorkú SOLEX karburátorok, az utóbbival 64, az előbbivel 72 lóerőt teljesít a B14 motor. Tanácsos a WEBERT választani, vagy erre cserélni, mert a fogyasztás így kedvezőbben alakul.
  • SOLEX CISAC karburátorok a B17K motorváltozat esetén.
  • A BOSCH LE és LU (katalizátoroskivitel, amerikai piacra) JETRONIC befecskendező rendszerek, BOSCH MOTRONIC motorvezérlő elektronika és RENIX számítógépes gyújtásvezérlő mellett A B200E, B200EA (karterszellőztető és kartergáz-visszavezetővel felszerelt változat szigorú emissziós normákhoz igazítva) és B200F motorváltozatok esetében, melyek a 360 GLE és GLT típusok erőforrásai.

Mindig tartsuk tisztán a karburátort, így az esetleges benzinszivárgás, gumicső repedés idejében felfedezhető. Üzembiztosabb is ebben az esetben, mivel eltömődésekkel, mechanikai problémákkal szemben így jobban védett a motor kényes része. Jól beállított WEBER 32 DIR karburátorral nyáron 7-7,5 liter, télen 8-8,5 literes átlagfogyasztást teljesíthetünk. Az elhanyagolt olasz technika azonban sajnos 12-14 litert is produkálhat 100 kilométerenként, hibás úszó, vákuummembrán, vagy elöregedett, repedezett csőcsatlakozások esetén.

 SOLEX KarburátorWEBER 32 DIR

SOLEX 32 EHSA és WEBER 32DIR 
karburátorok

A SOLEX karburátoros verziók fogyasztása sajnos a kisebb teljesítmény mellett sem kevesebb, mint a WEBER 32 DIR karburátorosaké, így a SOLEX-et érdemes WEBER 32 DIR karburátorra cserélni. A karburátor részeiről és beállításáról letölthető (pdf-formátumú) műszaki leírás itt lesz elérhető.

A kétliteres, befecskendezős motorral szerelt Volvo 360 típusok érzékenyek a vákuumrendszer tömítettlenségére (mivel a vezérlés lelkét a vákuumcsövek működtetik) és a nemmegfelelő befecskendező tápnyomásra (hibás AC), ami kb. 2-3,5 bar kell, hogy legyen.  A befecskendező rendszer javítása igen költséges, és mivel öreg típusról van szó, ezért nehéz és drága az alkatrész utánpótlása. A hibás légmennyiségmérő, a RENIX rendszer és benne a gyújtótrafó, rossz fojtószelepállás-jeladó a motort erőtlenebbé, nehéz, akadozó járásúvá, magas fogyasztásúvá teszik.  Ezek az elektormos részegységek azonban a legritkább esetben hibásodnak meg, nagyon megbízható egységeknek számítanak.

A vákuumrendszer csövezéseit mi magunk is átvizsgálhatjuk, szemrevételezéssel. A különböző csövek repedezettsége intő jel, stabil csatlakozásaira oda kell figyelni.

Segítségképpen a következő táblázatban pedig összefoglaljuk a legszükségesebb információkat az elektromos gyújtásvezérlő (RENIX) működésével kapcsolatban, illetve annak ellenőrzéséhez szükséges adatokat közöljük.

Tekintsük a következő sematikus ábárt!

Séma

A RENIX gyújtásvezérlés felépítése

A rendszer a következő képpen működik:  afőtengelyfordulattal forgó 1 lendítőkerék kiképzett élén a 2 felső holtponti érzékelő adja a megfelelő jelet a 4 központi gyújtásvezérlő számítógépnek, mely a BOSCH MOTRONIC motorvezérlő rendszerrel működik együtt. A 4 központi gyújtásvezérlő számítógép (RENIX) az 5 vákuumjeladón keresztül kapja a tájékoztató bemenő jelet a motor  pillanatnyi szívótérnyomásáról. Ezt egy fojtószelepállás-jeladó  jele egészíti ki a pontos üzemi állapotra vonatkozóan (akceleráció/deceleráció). Az ECU (Electronic Control Unit) a BOSCH MOTRONIC motorvezérlő számítógéppel és egy torlólapos BOSCH légmennyiség mérővel együttműködve meghatározza a pillanatnyi állapotnak megfelelő optimális, befecskendezendő tüzelőanyag mennyiséget ( a szelepnyitási időt), a RENIX pedig gondoskodik a megfelelő időpillanatbana 6 gyújtótrafón leadott gyújtófeszültségről, mely a 3 rotoron és elosztófejen át, a gyújtókábelek segítségével a gyújtógyertyák végén gyújtószikra formájában jelentkezik.

ADVANCE
A különböző motortípusokkal használt RENIX vezérlők működési paraméterei

Gyújtásgrafikon
Előgyújtás jellegfelület

RENIX RENIX2

RENIX3

A RENIX felépítése
Type COIL
COIL2 COIL3
RENIX4 RENIX4
RENIX5 RENIX6
A RENIX rendszer főbb paraméterei és azok ellenőrzése

B200 motor

A  VOLVO B200-as, 1986 cm3 hengerűrtartalmú motorja

B14 motor

A Renault B14-es 1394 cm3 hengerűrtartalmű motorja


LAP TETEJÉRE




Erőátvitel

Mindegyik verzión bordás tengelyvégű, kombinált csőtengely viszi át a motor forgatónyomatékát a hátsó tengelyen elhelyezett sebességváltóhoz és a differenciálműhöz, egytárcsás száraz tengelykapcsolón keresztül. A sebességváltó négy, vagy ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű, teljesen szinkronizált fokozatokkal, mely a hátsó híd előtt nyert elhelyezést. Robusztus része az autónak, nem jellemző rá a meghibásodás, kivéve a fentebb leírt csőtengelyt. Az 1,4-es kivitelek ilyen, bevulkanizált gumis tengelyvégű erőátviteli csőtengellyel készültek. Ezek túlnyomó része meghibásodik, a bevulkanizált gumipogácsa elérése és túlterhelése révén. Szakszerű javítása nem lehetséges, cserélni kell. A kétliteres verziókon ez a csőtengely már nem található meg, ott kardántengely viszi át a nyomatékot a hátsótengely irányába. Ez a kardán is egy védőcsőben fut, csapágyazásokon át, amelyeket időnként (40.000 km) zsírozni kell. 

A sebességváltó és a differenciálmű olajszintjét 10.000 kilométerenként ellenőrizni és szükség szerint utántölteni is kell. Mind a differenciálmű, mind a sebességváltó kenőanyaga cserét nem igényel , de 40.000 km futás után, saját tapasztalatom szerint nem rossz, ha az ember lecseréli.


LAP TETEJÉRE


Üzemanyag

Gyári előírás szerint minimum 96-os oktánszámú benzin szükséges a gépkocsi üzemeltetéséhez. Az üzemanyagtartály térfogata: 45 (1,4, 1,7 benzin) és 57 literes (2,0i és dízel) Ezzel a mennyiséggel a benzinesek hatótávolsága 530-590 km, míg a dízel megközelítően 850-900km-t tudhat maga mögött, mire a tüzelőanyagtartály teljesen kiürül. Kissé elfogult  a gyári utasítás, a motor beéri a megszokott 95 oktános tüzelőanyaggal, amit  nem szabad adalékkal ellátni (A Volvo tilt mindennemű utólagos motorolaj és tüzelőanyag-adalékot). A 98 oktános benzinnel sem jobb a motor teljesítménye. 10.000 kilométerenként ellenőrizendő az üzemanyagszűrő tisztasága, melyet a karburátor oldalán, rézcsavar takar (B14 motor). A befecskendezővel felszerelt motor (B200) esetén tőlünk keletre ügyeljünk az ólommentes tüzelőanyagra, ha van katalizátorunk, valamint a rendszer  teljes tömítettségére a tüzelőanyagtartálytól a motorig. Ne feledjük, a BOSCH rendszer mintegy 2,5-3 bar túlnyomást tart fent a zárt üzemanyagrendszerben és a befecskendezőben. Fontos említeni az üzemanyagszűrő cseréjét 40.000 kilométerenként. Ez a bal első doblemezen található, a motortérben.(Lásd alábbi képet). (Cseréje inkább 80.000 km-ként javasolt.)

Üzemanyagszűrő


LAP TETEJÉRE



Néhány szó a korrózióvédelmről

A Volvo 300 szériájú gépkocsik gyári korrózióvédelme az gyártás befejezése óta eltelt két évtized év alatt erősen leromlott, a fellehető ép példányokon is megindult a korrózió. Már megfelelő védelmet ez a korrózióvédelem nem nyújt, így aki szeretné gépkocsiját még hosszabb ideig üzemben tartani, vagy alkalmi, youngtimer gépkocsiként használni, feltétlenül végezze el az alábbiakban letölthető, korrózióvédelmi ajánlást. A tájékoztató füzet a gyári korrózióvédelmi eljárásokat, feltárási és festési pontokat tartalmazza. Az autónk korrózióvédelme érdekében a rajzon jelölt helyeken érdemes üregvédő spray-vel befújni a karosszéria belső szelvényeit, valamint a téli üzemeltetés során az ajtó, motortér és a csomagtér csapolásait WD-40 kenőanyaggal kenni. A küszöbök  alján az eső- és kondenzvíz-elvezető nyílásokat találunk, ezek átjárhatóságát, tisztaságát mindig biztosítani kell az üregek megfelelő szellőzése és száradása érdekében.

Az autó kritikus részein gyárilag kiképzett, műanyag záródugóval lezárt, korrózióvédelmi festéshez előfúrt nyílások találhatóak. Azok eltávolítása után egy műanyag csövet könnyedén be tudunk illeszteni a kezelni kívánt szelvénybe. Fontos, hogy a szelvényben alkamazott porlasztócső radiális irányban megfelelően terítse a védőfestéket. A cső másik végét egyszerűen az alvázvédő spray kupakjához csatlakoztatjuk. A védőanyag befecskendezésével előzhetjük meg a rozsdaképző gócpontok kialakulását a rejtett helyeken. A kezelést érdemes a téli felkészítés részeként, még nyár végén elvégezni, illetve a karosszériát ekkor, megfelelő időjárási körülmények között átvizsgálni. Az esetleges nagyobb javításokat pedig tavasszal kell elvégezni. Az autó gyári üregvédelmi tájékoztatója itt letölthető.


LAP TETEJÉRE



ÁLTALÁNOS JAVÍTÁSI KÉZIKÖNYVEK
(VOLVO GREEN BOOKS)


Kormánymű és felfüggesztés
Fékrendszer
B14 motor javítási útmutató
B17-D16 motorok javítási útmutatója
B19-B200 motorok javítási útmutatója
Elektromos rendszerek
Manuális sebességváltóművek
CVT sebességváltómű

LAP TETEJÉRE





VOLVO 300 SITE HUNGARY
2008