Verse
Essential New York Jamaica Queens városrészéből közvetíti gondolatait,
érzéseit és véleményét a világ felé. Ehavi interjúnkban néhány
kérdésünkre válaszolt a mostanában sok újdonsággal jelentkező MC...
Friss
megjelenések, új arcok, visszatérők, lemezek, videóklippek...
Robert
Yager fotós munkásságának fontos része a Los Angeles bandavilágát
képein keresztül bemutató tevékenysége, egy vele készült riportot
halásztunk elő...
Verse
Essential
Verse Essential New York Jamaica Queens városrészében éli
mindennapjait. A
hétköznapok történéseiből és a környetétől ért hatásokból meríti az
inspirációt. Nem a nagyarcú, nagyotmondó rapre számíthatunk tőle, ő az
utca embere, az utca hangja, aki véleményezi a mindennapok eseményeit
az átlagember nézőpontjából. Hamarosan
két új lemezzel is jelentkezik, az egyik a második hivatalos
szólóalbuma az "I'm Not Supposed To Be Here", a másik a Kidd Called
Quest által producerelt "No Invitation Needed", amiről már néhány
felvétel napvilágot látott. Általánosságokról,
aktualitásokról és a tervekről kérdeztük Verse Essentialt...
Először is mondj nekünk
pár szót a karriered kezdetéről. Mik voltak azok a hatások, amik arra
késztettek, hogy elkezdj rímeket írni? Ez az egész olyan 10 éves korom körül
kezdődött. A nővérem rádiójából mindig egy csomó hip-hop szólt és ez
felkeltette az én érdeklődésemet is. Hallgattam Slick Rick, Public
Enemy, EPMD, Big Daddy Kane és még rengeteg más legendás előadó zenéit
és imádtam. Amikor a nővérem mutogatta a Video Music Box adásait, akkor
kattantam rá igazán komolyan a hip-hopra. Na az volt az! Az volt a
szikra, ami elindította a megvilágosodást a fejemben, hogy ne csak egy
rajongója legyek ennek, hanem csináljam is és rap előadó legyek. Egy
elérhetetlen álomnak tűnt nekem ez akkor. Sokáig nem vett komolyan
senki, de a belső hangom azt súgta, hogy ne adjam fel. Így ha nem lett
volna a nővérem, kétlem, hogy Verse Essential lennék ma. A hatások,
amelyek arra késztettek, hogy rímeket írjak és zenét csináljak, azok a
családom, az apám és a legendás Gang Starr voltak. Soha nem felejtem
el, mikor először hallottam a zenéjüket még a kezdetekben, amikor
láttam őket a Video Music Box-ban sok évvel ezelőtt, 11 éves korom
körül. Hallani Gurut a mikrofonnál és DJ Premier beatjeit az nagyon
betalált. Attól a pillanattól tudtam, hogy a Hip-Hop jelentős szerepet
fog játszani az életemben, és tudjátok ez még mindig tart…
Hogyan jellemeznéd a
zenédet? Milyen üzeneteket szeretnél átadni vele? Hogy hogyan jellemezném a zenémet azt
őszintén szólva nagyon nehéz lenne szavakba foglalni. A zeném én
vagyok. Ezek az én gondolataim, az érzéseim és a vágyaim. Amikor a
zenémet hallgatod, akkor az életemet hallgatod. Azt mondom, amit érzek,
tudom, hogy vannak, akik hugyoznak erre, de nem érdekel, mert nekem a
zene az az, amik mi vagyunk. A zene az ami mindannyiunkat összehoz. A
zene az ami megváltoztatja a világot. Az üzenetem, amit átadok zenémmel
azok, hogy érezd magad jól, dolgozz keményen és harcolj azért, amit a
szíved diktál. Nem akarom, hogy úgy ismerjenek, hogy az a rapper
vagyok, akinek tüzes sorai vannak. Az nem jelent nekem semmit. Rapperek
ezrei erőlködnek azon és nem képesek megcsinálni egy jó számot, amivel
megválthatnák az életüket. Az nem én vagyok, nem az én szintem. Én
szövegíró vagyok. Írtam már szövegeket mindenféle témában és még mindig
tanulok és formálom a képességeimet. Ez az amiért a zenekészítésben
minden rólam szól. Nem érdekel, hogy milyen sokat mondasz magadról,
hogy milyen tehetséges vagy, azt meg kell mutatni a munkáidban. A
tettek hangosabbak, mint a szavak. Az első albumod, az
"Ingenious" nagyszerű album lett. Milyen volt a debütálásod fogadtatása? A fogadtatás pozitív volt, de
természetesen voltak vegyes kritikák is az albumról. Némelyek
szerették, némelyek nem annyira. Az egy nagyon komoly tapasztalat volt,
sokkal inkább felnőtt vagyok azóta, mint voltam az Ingenious felvétele
idején. Sok mindenen keresztülmentem, hogy elkészíthessem azt az
albumot, de boldog vagyok, hogy az a projekt is mögöttem van.
Ha jól tudom, az egy
saját kiadású cd. Mennyi ment el belőle és hol tudják még a rajongók
megvenni? Több százat eladtam abból az albumból
és még van valamennyi belőle. Meg lehet még vásárolni az ughh.com,
cdbaby.com oldalakon vagy közvetlen tőlem, ha küldenek üzenetet a
Facebookon, Twitteren, vagy az Instagramon. @VerseEssential. Az új albumod, a "Freedom
Is Mine” is egy nagyon jó munka lett, (rajta olyan producerekkel, mint
a legendás Marley Marl…). Mon. dj néhány szót az albummal kapcsolatban. Nos, hogy tisztázzuk a dolgokat a
Freedom Is Mine egy mixtape nem album. Volt egy rakat felvételem,
amivel nem tudtam, hogy mit tegyek és nem akartam egyiket sem
elvesztegetni. Dolgoztam a második albumomon és azon kaptam magam, hogy
egyre nagyobb rakás tartalék felvételt halmoztam fel a vágószobában.
Ezért csak mutatni akartam valamit a rajongóknak, amivel
ellehetnek, amíg a második albumom elkészül. A rajongók mindig új zenét
akarnak hallani és az én feladatom, hogy megadjam ezt nekik. Amíg
dolgoztam a mixtape-en bizonyos váratlan lehetőségek villantak fel,
mint a kapcsolat DJ Spinna-val és Marley Marl-al. Ők voltak a két nagy
kiemelkedő mozzanatai a karrieremnek. A "Lyrical Fitness" amit Marly
készített, valójában egy véletlen szerencse miatt jött létre. Az
instrumentál egy tengerentúli albumról volt, amit Marly készített és én
teljesen beleszerettem. Miután megcsináltam a felvételt, elküldtem neki
email-ben, és ő azt mondta, hogy tökéletes lett. De nem igazán illett a
második albumom hangulatához, úgyhogy félretettem egy ideig. Amikor
elkezdtem dolgozni a Freedom is Mine-on, oda tökéletesen illett. Az
életben ugyanúgy, mint a zenében minden okkal történik. Higgyétek el
nekem.
Ez elérhető ingyenesen a
neten, de nem gondoltál rá, hogy kiadd CD-n vagy vinylen? Fontos ez egy
előadónak 2013-ban? Freedom is Mine ingyenesen letölthető
a VerseEssential.Bandcamp.com oldalon és egy csomó blogról a neten.
Sajnos nem jelent meg CD-n vagy vinylen. Az igazat megvallva elég
költséges legyártatni minden projektetet, különösen, ha ezt a saját
zsebedből csinálod és nincs kiadói háttér. Megteszek mindent, amit
tudok, hogy a zeném eljusson az emberekhez. Ez őszintén azon múlik,
hogy ha ezzel foglalkozol, akkor helyezd ezt az első helyre. Van sok
előadó, aki soha nem nyomat ki egy projektet sem az egész karrierje
során, mégis hatalmasak. És másrészről, vannak előadók, akik kiadnak
minden dolgukat maxin és az abszolút szemét. Az szép látvány, ha minden
projekted kiadásra kerül, de igazából ez már nem egy halálosan fontos
szükséglet az internetnek köszönhetően. Anno a ’90-es években és még
azelőtt, nem volt Internet, így ha a zenéd nem volt kiadva valamilyen
formában, akkor nem hallottak rólad, de az online-zenepiac mára akkora
lett, hogy gyakorlatilag kiszorította az igényt, hogy biztosítani
kelljen a munkád fizikai megjelenési formáit. Végülis az előadón múlik,
hogy mit választ, hogy eljuttassa a zenéjét a közönségnek. Mennyire nehéz bejutni a
zenebizniszbe és bent maradni, ha egy nagy kiadó nincs mögötted? Minden az eltökéltségedtől függ és,
hogy milyen komoly a munkamorálod. Mondanám tisztán és érthetően: csak
azért, mert egy nagy kiadónál vagy, az nem azt jelenti, hogy te
megcsináltad. Az olyan előadók nagy százalékának, akik megbuknak a
zeneiparban, volt hátterük egy nagy kiadónál. Nézd csak a TLC-t. Évekig
szedte ki belőlük a dollármilliókat a kiadójuk a trükkös szerződésekkel
mielőtt képesek voltak a saját lábukra állni. Szomorú, de igaz. És
vannak előadók, akik soha életükben nem voltak nagy kiadónál és mégis
jól meg vannak fizetve. Én jómagam még nem szerződtem ezidáig és ettől
távol is vagyok, de még hosszú út áll előttem. Szívesen aláírnék egy
lemezszerződést, de CSAKIS akkor, ha a szerződés feltételei előnyösek
lennének számomra. Végülis, előadónak lenni nem arról szól, hogy
leszerződj egy nagy kiadóval, hanem arról, hogy dolgozz keményen azért,
hogy eljuss a zenéddel addig, ameddig csak el tudsz.
A tavalyi évben
elkészítettétek a "Blood Written In Ink” albumot Che.Sko és Noyz
közreműködésével. Az is egy nagyon jól sikerült cucc lett. Hogyan jött
létre az a projekt és számíthatunk-e újabb Art Form Rejects albumra? Beateket keresgettem a hangmérnököm
számítógépén a stúdióban evés közben és megtaláltam ezt a beatet, amit
Che.Sko készített. Egyből megtetszett így email-ben felvettem vele a
kapcsolatot és ennyi az egész történet. Che.Sko beatjei nagyon sötétek
és én mindig is akartam csinálni egy sötét és elborult albumot, így mi
Noyz-zal összeálltunk és megalakítottuk a csapatot. Őszintén megvallva
egy rémálom volt összerakni az albumot, mert Che.Sko és én egy csomó
kérdéssel kapcsolatban nem voltunk egy véleményen, de sikerült
összehozni. A legfontosabb lecke, amit tanultam annak az albumnak az
elkészítéséből, az az, hogy ha te és a csapattársaid nem látjátok a
nagyobb képet egyként, akkor az nem fog működni. A mai napig vannak
rajongóim, akik azt szeretnék, hogy csináljak egy újabb ilyen lemezt,
de ez nem fog megtörténni, mert az Art Form Rejects-nek vége. Ez egy
egyszeri dolog volt számomra és szerencsére továbbléptem. A legfrissebb munkád a
"Jamaica Queens State Of Mind" Kidd Called Quest-tel. Hogyan született
az együttműködés? Elkezdtem dolgozni a Jamaica YMCA-nél
2013 május 1-től és minden nap, amikor a vonattól sétálok az
edzőterembe, láthatom ugyanazt a küzdelmes képet, nap mint nap. Az
ürgék a háztömböknél seftelgetnek 2 dolláros metrójegyekkel, cigivel és
minden mással, amiből csinálhatnak egy kis gyors lét, hogy
boldoguljanak. Emberek dolgoznak két vagy több állásban csak, hogy
ételt tegyenek az asztalra. Egyedülálló anyák, megtesznek minden tőlük
telhetőt, hogy felneveljék egyedül a gyerekeiket. A gyilkossági ráta
nem csökken. Éppenhogy emelkedik. Érezheted a kétségbeesett düh szagát
a betonról, amikor végigsétálsz Jamaica Queens-en. Ez az amit mindennap
látok, amikor megyek az edzőterembe. És ez nem zaklat fel, mert 14 éves
korom óta Jamaica Queens-ben élek. Ez minden, amit ismerek, habár a
Bronx-ban születtem és nőttem fel. Így amikor megkaptam a beatet Kidd
Called Quest-től, pontosan ezekkel a gondolatokkal voltam teli, amikor
megírtam azt. Nagyon büszke vagyok arra a felvételre, mert soha nem
készítettem azelőtt felvételt, ami bemutatja a helyet, ahol élek. A dal
bemutatja a napról napra küzdő emberek arcát, nem számít, hogy honnan
való vagy hol választottál otthont magadnak.
Mi a következő lépés és
hogyan látod a jövődet a hip-hopban? Épp most fejeztem be az új albumom
felvételét, amit teljes egészében Kidd Called Quest producerelt, "No
Invitation Needed" a címe és 2013 végén jelenne meg. Az utolsó
simításokat végzem a második albumomon is, ami az "I'm Not Supposed To
Be Here" címet kapta. Az egy mestermű. Minden rajongómnak és jövőbeni
rajongómnak üzenem: Bízzatok bennem, megéri a várakozást. Nekem a Hip Hop jövője ragyogónak
tűnik. Soha nem hal meg. Csak átalakul különböző dolgokká. Az egész
élet a változásról szól és ugyanez igaz a zenére is. Semmi sem marad
örökre ugyanaz. Büszke vagyok és megtiszteltetve érzem magam, hogy
része vagyok valaminek, amit annyira szeretek és nagyra becsülök. Nincs
időm arra, hogy panaszkodjak bárkinek is. Csak magamra és a tudásomra
fókuszálok. A Hip Hop zene nem fog eltűnni és mindennap történik valami
új ezzel a kultúrával csakúgy, mint a zenével. A rajongóknak rá kell
jönniük, hogy a kedvenc rappereik nem maradnak a képben örökké. Aki
fent van az ugyanúgy csak egy ember, mint aki lent van. Ha valaki azt
mondja nekem, hogy a Hip Hop halott, én nyugodtan annyit mondok, hogy
csak egy kicsit közelebb kéne keresni...