e-mail: hkkworld@citromail.hu mobil verzió

 

Mi az a HKK?
 

A HKK egy ízig-vérig magyar CCG (Collectible Card Game), azaz gyűjtögetős kártyajáték. Manapság talán nem is kell annyira bemutani senkinek sem ezt a műfajt, hiszen a Blizzard által fejlesztett és 2014-ben debütált Hearthstone, kis túlzással talán örökre bevéste magát az online CCG-k körébe. Letaszítva ezzel a szintén abból az univerzumból származó asztali TCG-jüket, a Trading Card Game-et. Kár érte...

Na, de nem azért vagyunk itt, hogy jól megsirassuk a végleg kikloffolt TCG-t.

De akkor miért?
 

Magyarország kis ország, de nincs minden veszve. A mi kis országunk rejtett, netes bugyraiban nehéz fellelni... de mit is...? Ja, a HKK-t, a mi kis CCG-nket... Halkan jegyzem meg, hogy nehéz is lenne, mert CCG-ként szinte sehol sincs említve.

Bár "kis"-ként hivatkoztam rá, de cseppet sem kis világ ez, és legfőképp nem kis utat járt be...

Ha azt mondom 25 év, az minden szempontból brutális időindervallum. Na, ez az út, amit az említett "kis" hazai kárytajátékunk bejárt. Nehéz, óvatos, ám de stabil léptekkel.

1995. Szeptember
 

Ilyen messzire kell vissza mennünk a HKK megszületéséig, amikor is a Beholder Kft. létrehozta eme gyöngyszemet. Az akkori Beholder Bt. gondolt egyet és egy jó nagy inspirációt merítve a világszerte ismert Magic The Gathering-ből, megálmodta nekünk. Mármint a kártyázós részét... Ugyanis a világ, amiből táplákozik nem más, mint a TF, azaz a Túlélők Földje levelezős szerepjáték végeláthatatlan univerzuma. Ami tagadhatatlanul a Beholder szerelemgyermeke, telis-tele szörnyekkel, kalandozókkal, varázslatokkal és még temérdek fantasy dologgal.

Itt jegyezném meg, hogy a játékot Tihor Miklós és Makó Balázs a kezdeti stádiumban még félig-meddig táblás játékként álmodta meg, majd hamar kirántották alóla a táblát! És milyen jól tették!

Más nem is kell hozzá?
 

De bizony hogy kell! 9000 féle lap... Ez rengeteg ugye? Viszont ne szaladjunk enyire előre. Az első alappakli 349 különféle lapot tartalmazott. A játék akkor még csak 7 istennel operált (ma már 10) és a Színtelen lapokkal. Ők voltak azok amelyeket bármely, a szabály szerint max 4 istent használó deckbe be lehetett tuszkolni pluszba. A játékban már akkor megjelentek a tárgyak, építmények, szakértelmek, szörnyek, kalandozók és a mágiát felölelő bűbájok, általános és azonnali varázslatok. Ekkor még nem léteztek a szabálymodósító, játékkörnyezetet befolyásoló szabálylapok, követők és őslich-ek sem. Az akkori HKK még viszonylag egyszerű szabályrendszerrel bírt, ami a jelenlegiről nem éppen mondható el.

És igen jól olvastad! Mára közel 9000 különféle lap létezik!

Probléma ez?
 

A személyes véleményem az, hogy nem. A bonyolódás egyrészt a lapok erősödésével és a játék még érdekesebbé tetelével ért el arra a pontra ahol tart ma. Hogy nehéz-e ma megtanulni HKK-zni? Mindenképpen! De pont ettől izgalmas! Mára olyan terjedelmes szabályrendszerrel bír, hogy ember legyen a talpán, aki puszta kútfőből vágja az egészet, főleg hogy a jelenben is történnek szabályváltozások, módosítások.

Bár túlzás lenne azt mondani, hogy nincsenek elfeledett, ma már nem használt rendszerek, kártyák benne. De mivel jelenleg a teljes paletta felhasználható mondjuk egy hagyományos versenyen, így nem árt mindennel tisztában lennünk. Vagy még sem?

Nagy örömünkre jó pár éve létezik már az úgynevezett: HKK Kódex, amit elég bepötyügnünk a böngészőnkbe vagy akár a telefonunkba és máris elénk tódul az orbitális tudástár. Vagy csak nyomj rá a fenti linkre és máris meglesheted... Sok ez így elsőre ugye? :)

Szerencsére, nem véletlenül lettek kitalálva mára az úgynevezett Alfa Paklik, amik remekül bevezetnek egy hideg sör mellett a játék alap mechanikájába, és még elég ütőképes koncepcók is. No persze nem a profi mezőnybe, de némi átalakítással és a kellő rutin megszerzésével, akár eredményt is érhetünk el velük.

Mélyen a zsebbe?
 

Hazudnék, ha azt mondanám hogy nem kell mélyre nyúlni, ha el is akarsz érni valamit, de manapság miben lehet ezt megkerülni? Nyilván egy pár ezrest meg kell mozgatnod ahhoz, hogy érdemi paklit össze verbuválj, amivel akár profi környezetben is megállod a helyed. És nem, nem százezrekről beszélünk!

Ami biztos, hogy már jó előre érezni fogod, hogy neked érdemes-e áldozni rá vagy sem, mert egy jó vagy drága deck egyáltalán nem egyenes út a profizmusig!

Nagyjából két járható út van: ha gyűjteni is szeretnéd, akkor bontatlan, új paklikat vásárolsz, vagy pedig rá mész mihamarabb a megálmodott verseny paklidra és laponként szerzed be a hozzávalókat. Persze bontogatva is beszerezhetsz mindent, de akkor nem biztos, hogy lesz mibe nyúlnod rövid időn belül.

Ennek ellenére nem mondom azt, hogy drága lenne egy-egy új pakli beszerzése, és 2-3 bontásból némi szerencsével egészen jó kis cseréket tudsz majd lebonyolítani. A bontogatás örömével pedig nem sok minden ér fel! :)

Mindenképp megemlíteném azt is, hogy egyáltalán ne érzed magad kellemetlenül, ha kihagyod a versenyasztal okozta örömöket pusztán azért mert neked elég az otthoni kötetlen játék a barátokkal, tesókkal. Rengeteg játékos játszik otthoni környezetben és ugyanúgy élvezi a játékot, mint versenytársaik. Persze nyerni jó és élvezetes, de messze nem ez a játék egyetlen élvezeti faktora.

Apropó, versenyek. Isten áldja a HKK Ligát, ami heti rendszerességgel ad esélyt minden kezdő, amatőr és profi játékos számára egyaránt. Tökéletes lehetőség az új játékosoknak, akik a versenyasztalokon is koptatnák újdonsült lapjaikat. A nevezési díj több mint baráti, és ami a legjobb, senki nem megy haza üres kézzel! Na de katt a linkre és máris többet tudhatsz meg erről a remek eseményről!

Szerintem...
 

A HKK egy barmi jó játék, amit igazságtalanul kevesen ismernek mára. Persze nem volt ez mindig így! Volt idő, amikor szinte minden város könyvtárában vagy újságosánál lehetett kapni és tuti, hogy volt egy ismerősőd, aki vágta vagy játszotta.

Közösségépítő, agytorna a fanatsy minden elemével a zsigereiben. Simán lehet egylapon említeni bármely népszerű külföldi CCG játékkal, sőt van amelyiknél százszorta különb is! Csak hát Magyarország kis ország és a mi nyelvünk még mindig nem világnyelv, így a világsiker egyenlőre csak ábránd marad. Viszont egy kis érdekesség ezzel kapcsolatban: a játék már 1999-ben megjelent Csehországban is Wastelands néven. Szóval világszinten is simán megállná a helyét, mondjuk angol nyelven... hmm... szép álom, de talán majd egyszer.

Summázva
 

A játék így 25 év után is köszöni szépen jól van, de a befogadóképessége határtalan, ahogy a világ is amiben jelen van. Én őszintén bízom benne, hogy ebben az online játékipar uralta világban képes még legalább ennyi ideig fennmaradni a maga offline varázsával, mint ahogy a külföldi nagy tesó, az MTG is. És ugyan ennyire bízom abban is, hogy igenis be tud szippantani még sokszor ennyi játékost önmagába!

Ha pedig szereted a stratégiai kártyajátékokat, az RPG-ket, a jó szerepjátékokat (D&D, M.á.g.u.s), akkor hidd el, nem igen nyúlhatsz mellé!

Köszönöm, ha végig olvastad! És remélem a segítségedre lehettem, hogy megismerd és rátalálj vagy pusztán csak olvass kicsit a kedvenc kártyajátékodról, a Hatalom Kártyáiról!

Az oldalon felhasznált illusztrációk a Beholder Kft. tulajdonát képezik.