$Somorjai Bence Honlapja!$

$ Főoldal ¤ :: ¤ 1. honlapom ¤ :: ¤ 2. honlapom ¤ :: ¤ Képek $

Sziasztok.Üdvözlök mindenkit a honlapomon.Remélem tetszeni fog. Somorjai Bence vagyok a Balassi Bálint Álltalános Iskola tanulója.
Van egy nővérem, Fanny és egy kutyám, aki Beagle és Döme a neve.
Ez a honlap a Snooker-ről szól.Itt megismertheted a Snooker szabályait és a játék menetét.

A snooker a biliárd játék egyik fajtája. A játékot olyan különösen nagy, téglalap alakú asztalon játsszák,aminek sarkaiban és a két hosszú oldal közepén egy-egy lyuk van.
A huszonkét golyó közül mindig a fehéret kell lökni (és ez az egyetlen olyan, amely soha nem eshet le).
A 15 piros golyó egy-egy pontot ér, a hat "színes" pedig kettőtől hétig.

A játékot "frame"-rekre játsszák, aki több pontot ér el egy frame-ren belül, az nyeri a frame-et.Egy mérkőzés előre meghatározott számú frame-ből áll.
(Ha valaki már több, mint a felét megnyerte, akkor egyenes kieséses versenyeken itt abbahagyják a küzdelmet.
De ritkán előfordul, hogy körmérkőzéses versenyt rendeznek, és ott a "gólarány" is számít.)

A kezdőhelyzet: Kezdéskor a bíró az ábrán látható módon helyezi el a golyókat. Vagyis a vonalon helyezi el a sárga, zöld illetve barna golyókat.
Ez utóbbit a kékkel, a rózsaszínnel és a feketével együtt az asztal hosszanti felezővonalán.
(A színes golyók helyét többnyire kis pont jelzi a posztón.)
A piros golyókat egy háromszög segítségével kell az asztalon elhelyezni.
Úgy, hogy a vonalhoz legközelebbi golyó a lehető legközelebb legyen arózsaszínhez, hozzá való tapadás nélkül.

A játék menete: A játék során pontokat lehet gyűjteni a golyók lyukba lökése ("eltevés"), illetve az ellenfél hibája által.
A frame-et az nyeri, aki több pontot gyűjt. Mérkőzéseket általában több frame-re szoktak játszani.
Akinek többet sikerül nyernie, az nyeri a párosmérkőzést. A kezdés jogát pénzfeldobással döntik el, majd a frame-eket ezek után felváltva kezdik a versenyzők.
Az első lökést úgy kell elvégezni, hogy a kezdőjátékos a D-mezőben helyezi el a fehér golyót, és onnan kell a fehérrel eltalálnia egy pirosat.
A játék során először egy piros golyót kell a lyukba juttatni. Ha ez valamelyik játékosnak sikerült, akkor kezdődik egy "break".
Ami egészen addig tart, amíg megfelelő golyót juttat a játékos lyukba. (A break értéke az a szám, ahány pontot szerez a break alatt a játékos.)
Egy játékosnak egészen addig van joga az asztalnál maradni és újabb golyót megkísérelni eltenni, amíg előzőleg a szabályoknak megfelelően juttatott golyót a lyukba.
Minden break-et piros golyó elrakásával kell kezdeni mindaddig, amíg van piros golyó az asztalon.
Piros golyó elrakása után a játékosnak meg kell neveznie egy színes golyót (ez sokszor a nyilvánvaló célzás miatt ténylegesen nem kell kimondani).
Ezt a színes golyót kell eltenni. Ha ez sikerül, akkor a színes golyót visszateszik a helyére, és újra piros golyó következik.
Amíg ez sikerül, addig van joga a játékosnak az asztalnál maradni. A break befejezése után a másik játékos jön.
A frame végén már elfogynak a piros golyók. Az utolsó piros után még egy színeset kell eltenni, ami után, ha sikerült, még visszakerül a színes golyó a helyére.
Ezek után a pontértéküknek megfelelő sorrendben kell elrakni a színes golyókat, amiket ilyenkor a bíró már nem helyez vissza az asztalra.
A színeseket tehát sárga, zöld, barna, kék, rózsaszín, fekete sorrendben kell lyukba juttatni.
A játék véget érhet úgy, hogy elteszik az összes golyót, de úgy is, hogy a felek megállapodnak, hogy ki a győztes.
Ez utóbbira akkor kerül sor, ha az egyik félnek már nagyon nagy az előnye, az asztalon lévő golyók kevesek a hátrány ledolgozásához, és hibákat is el kéne követnie a másiknak, hogy az állás megforduljon.
Nagyon ritkán előfordul, hogy az utolsó fekete eltevése után egyenlő a pontállás. Ilyenkor a bíró felteszi a feketét a helyére, és a fehéret a D-mezőből indítva kell folytatni a játékot.
Aki ezek után elrakja a feketét, az nyeri a frame-et.

Hibák:

  • Egyetlen golyót sem talál el a fehér golyó.
  • A játékos a dákóval hozzáér egy piros vagy egy színes golyóhoz.
  • A játékos valamelyik testrészével vagy a ruhájával, illetve valamelyik segédeszközzel hozzáér valamelyik golyóhoz.
  • Színes golyót rak el a játékos, amikor piros következik, pirosat rak el, amikor színes következik, illetve nem a megnevezett, vagy soron következő színes golyót rakja el.
    (Ha piros golyó van soron és egyszerre több piros is esik, az nem számít hibának. Ha színes golyó van soron és esik a megfelelő színes, de más is, akkor az hiba.)
  • Lyukba esik a fehér golyó.
  • Valamelyik golyó leesik az asztalról.
  • Tolás, vagyis a dákóval nem csak egy pillanatra ér a fehér golyóhoz, hanem hosszabban, aminek következtében tolja a dákó a fehér golyót.
  • Ugratás, vagyis a fehér golyónak olyan meglökése, hogy az átugrik egy nem kívánt a fehér- és a célgolyó közti golyót. (Azaz ha találat előtt megugrik, de nem ugrik át semmit, az szabályos.)