Király Gyula: Programozás Quick-Basic nyelven

 

9. lecke

TÖBBSZÖRÖS ELÁGAZÁS – MENÜ

 

Az előző leckében megtanultuk, hogyan lehet a program futását tetszés szerinti helyről a GOTO utasítás segítségével folytatni. A GOTO utasítást csak IF… THEN szerkezetben alkalmazzuk, vagyis meghatározott feltétel teljesülése esetén végezzen ugrást a program.

Abban az esetben, ha többszörös választási lehetőséget kínálunk fel, az INPUT eredményét elemezve több helyen is folytathatjuk a program futását. Ekkor többszörös elágazási lehetőséget kell teremtenünk.

A programnak azt a részét, amely a választási lehetőségeket fölkínálja, menü-nek nevezik.

 

1.      feladat

Készítsünk programot, amely a kör kerületét és területét számítja ki!

            Megoldás:

Ezt a programocskát csak azért készítettük, hogy lehetőségünk legyen egy nagyobb, összetett programot írni ennek, és a már elkészített „Négyzet” és „Kocka” programnak a felhasználásával.

 

2.      feladat

Írunk egy programot „Mértan” címmel, amely 3 lehetőséget kínál fel: a négyzet, a kör és a kocka számításait.

Megoldás:
A programot menüvel kezdjük, amely felsorolja a lehetőségeket és azt, hogy mely billentyű lenyomásával választhatunk.

Ezután INPUT-tal kérjük a választást, majd IF… THEN utasítással értékeljük azokat, úgy, hogy a megfelelő címre küldjük a program futását a GOTO utasítással.

A menü szerkezeti így néz ki:

         Látható, hogy egyes sorokat címkével láttam el, a későbbi ugrások helyének megjelölése céljából. Az első rész a választási lehetőségek kiírása egymás alá.

A választási lehetőségeket v$ szöveges változó tartalmazza, számítva arra, hogy nem biztos, hogy valaki csak a számot fogja beírni, hanem esetleg azt, hogy kocka, kör, stb. Az IF… THEN utasítást úgy építettem fel, hogy bármely lehetőséget fogadja el. Az utolsó sorban a GOTO 2 utasítás újabb választást kér, ha a 6 lehetőség közül egyik sem jött be.

Ezek után elkészítjük az ugrások célhelyeit: 10-es címkével a négyzet, 20-assal a kocka, 30-assal a kör (már előre elkészített) programrészletet illesztjük be. A programok végére egy újabb GOTO utasítást írunk: GOTO 50, amelynél eldöntjük majd, hogyan folytassuk a programot:


A műveletet úgy végezzük, hogy a File / Open program pontjával megnyitjuk az elmentett programunkat, kijelöljük a szükséges részt, az Edit / Copy utasítással vágólapra másoljuk, majd megnyitjuk a „Mértan” programot és az Edit / Paste utasítással beillesztjük a megfelelő helyre.

Ha mindhárom ugrási célhelyet bemásoltuk, szerkesszük meg az 50-es címkét.

Itt megkérdezzük, hogyan folytassuk a programot („Akarsz tovább számolni [I/N]), a választól függően az 1 címkénél folytatjuk, vagy befejezzük a programot.


Ha mindent összemásoltunk, futtassuk le a programot.

 

 

GYAKORLÓ FELADATOK

1.      Egészítsd ki a „MÉRTAN” programot további menüpontokkal (téglalap, téglatest)!

 2.      Készíts programot, amelyben 5 kedvenc viccedet lehet elolvasni úgy, hogy a program elején menüből választod ki őket!

 

(Ugrás a Gyakorló Feladatok megoldásához)

 Vissza a Tartalomhoz