Király Gyula: Programozás Quick-Basic nyelven

 

10. lecke

GRAFIKUS LEHETŐSÉGEK

 

A Quick Basicnak van néhány olyan utasítása, amellyel különböző síkbeli alakzat rajzolható. Ezek a vonal, téglalap és a kör.

Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket használni tudjuk, a programot grafikus környezetben kell futtatni. A grafikus képernyőt nem karakterhelyenként, hanem képpontonként kezeli a program. A gyakorlatban legelterjedtebb VGA és SVGA monitorok alapszabványa  480 pixelsort és 640 oszlopot tartalmaz.

A képernyő bal felső sarka a 0;0 pozíció. A sorokat 0-479-ig, az oszlopokat 0-639-ig számozzuk. Az oszlopok koordinátáját az x, a sorokét y jelöli a programokban. Egy karakter 8*16 képpontból álló téglalapba kerül.

 

Ha grafikával szeretnénk dolgozni, át kell térnünk a grafikus képernyőre. Erre a SCREEN utasítás szolgál.

 

Az utasítás formája:

 
SCREEN képernyőmód

 

 

A lehetséges képernyőmódokat és felbontásokat a következő táblázat tartalmazza VGA monitor esetén:

1

2

7

8

9

12

320*200

640*200

320*200

640*200

640*350

640*480

 

 

1.      feladat

Vonal rajzolása

Az utasítás formája:

 
LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín

 

Ahol x1,y1 a kezdőpont koordinátája, x2,y2 a végpont koordinátája.


Például a következő ferde vonal rajzolása ezzel a programmal oldható meg:


 

2.      feladat

Téglalap rajzolása

Az utasítás formája:

 
LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín,B

 

Ahol x1,y1 a bal felső sarok, x2,y2 a jobb alsó sarok koordinátája.

 


Például a következő téglalap és a hozzá tartozó program:


 

3.      feladat

Kitöltött téglalap rajzolása

Az utasítás formája:

 
LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín,BF

 


Például a következő sárga színű téglalapot ez a program rajzolja:

 

4.      feladat

Kör rajzolása

Az utasítás formája:

 
CIRCLE (x,y), sugár,szín

 

Ahol x,y a kör kezdőpontjának (közepének) koordinátája, a sugár pixelekben van megadva.

Például két kör rajzolása a képernyőre:

 

5.      feladat

Ellipszis rajzolása

Az utasítás formája:

 
CIRCLE (x,y), nagytengely,szín,  ,  ,  ,  tengelyek aránya

 

 

Ahol a nagytengely a pixelekben megadott nagyobbik méret, a szín után szóközzel elválasztva négy vessző, a tengelyek aránya számmal kifejezve.

 

6.      feladat

Körcikk rajzolása.

Az utasítás formája:

CIRCLE (x,y), sugár, szín, kezdőszög, végszög

 

Ahol a kezdőszöget és a végszöget radiánban kell megadni. A kezdőirány, vagyis a 0o az óra 3-asának irányába esik, a szög forgási iránya az óramutatóéval ellentétes. A programban definiálnunk kell e pi változót, melynek értéke 3.14159.

A szögek matematikai értelmezése:


Készítsünk programot, amely egy félkört rajzol!

A futás eredménye a következő ábrán látható.

 

 

7.      feladat

Készítsük el a következő, mosolygó arcot a képernyő közepére!

 A megvalósítás a következő programmal lehetséges:

 

GYAKORLÓ FELADATOK

1.      Írasd ki a képernyő közepére a nevedet zölddel, majd keretezd be pirossal!

 2.      Rajzolj a képernyőre olimpiai ötkarikát!

 3.      Rajzolj képernyőre egy házikót!

 

(Ugrás a Gyakorló Feladatok megoldásához)

Vissza a Tartalomhoz