Király Gyula: Programozás Quick-Basic nyelven
|
||||||||||||
10. lecke GRAFIKUS LEHETŐSÉGEK
A Quick Basicnak van néhány olyan utasítása, amellyel különböző síkbeli alakzat rajzolható. Ezek a vonal, téglalap és a kör. Ahhoz, hogy ezeket a lehetőségeket használni tudjuk, a programot grafikus környezetben kell futtatni. A grafikus képernyőt nem karakterhelyenként, hanem képpontonként kezeli a program. A gyakorlatban legelterjedtebb VGA és SVGA monitorok alapszabványa 480 pixelsort és 640 oszlopot tartalmaz. A képernyő bal felső sarka a 0;0 pozíció. A sorokat 0-479-ig, az oszlopokat 0-639-ig számozzuk. Az oszlopok koordinátáját az x, a sorokét y jelöli a programokban. Egy karakter 8*16 képpontból álló téglalapba kerül.
Ha grafikával szeretnénk dolgozni, át kell térnünk a grafikus képernyőre. Erre a SCREEN utasítás szolgál.
Az utasítás formája: SCREEN képernyőmód
A lehetséges képernyőmódokat és felbontásokat a következő táblázat tartalmazza VGA monitor esetén:
1. feladat Vonal rajzolásaAz utasítás formája: LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín
Ahol x1,y1 a kezdőpont koordinátája, x2,y2 a végpont koordinátája. Például a következő ferde vonal rajzolása ezzel a programmal oldható meg: 2. feladat Téglalap rajzolásaAz utasítás formája: LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín,B
Ahol x1,y1 a bal felső sarok, x2,y2 a jobb alsó sarok koordinátája.
Például a következő téglalap és a hozzá tartozó program: 3. feladat Kitöltött téglalap rajzolásaAz utasítás formája: LINE (x1,y1)-(x2,y2),szín,BF
4. feladat Kör rajzolásaAz utasítás formája: CIRCLE (x,y), sugár,szín
Ahol x,y a kör kezdőpontjának (közepének) koordinátája, a sugár pixelekben van megadva. Például két kör rajzolása a képernyőre:5. feladat Ellipszis rajzolásaAz utasítás formája: CIRCLE (x,y), nagytengely,szín, , , , tengelyek aránya
Ahol a nagytengely a pixelekben megadott nagyobbik méret, a szín után szóközzel elválasztva négy vessző, a tengelyek aránya számmal kifejezve.
6. feladat Körcikk rajzolása. Az utasítás formája: CIRCLE (x,y), sugár, szín, kezdőszög, végszög
Ahol a kezdőszöget és a végszöget radiánban kell megadni. A kezdőirány, vagyis a 0o az óra 3-asának irányába esik, a szög forgási iránya az óramutatóéval ellentétes. A programban definiálnunk kell e pi változót, melynek értéke 3.14159. A szögek matematikai értelmezése:
A futás eredménye a következő ábrán látható.
7. feladat Készítsük el a következő, mosolygó arcot a képernyő közepére!A megvalósítás a következő programmal lehetséges:
GYAKORLÓ FELADATOK 1. Írasd ki a képernyő közepére a nevedet zölddel, majd keretezd be pirossal! 2. Rajzolj a képernyőre olimpiai ötkarikát! 3. Rajzolj képernyőre egy házikót!
|