Király Gyula: Programozás Quick-Basic nyelven
|
12. lecke CIKLUSOK-2.
B., A For-Next-Step szerkezetAz előző leckében a FOR-NEXT szerkezetű ciklus úgy működött, hogy a NEXT hatására a ciklusváltozó értéke eggyel nőtt, és mindaddig végrehajtásra került a ciklus, amíg a ciklusváltozó értéke el nem érte a TO értékét. A Quick Basic lehetőséget ad arra is, hogy a ciklusváltozó változásának mértékét mi magunk adjuk meg. Az utasítás formája: FOR ciklusváltozó FOR = kezdőérték TO végérték STEP lépésköz
A működés a következő: Először a ciklusváltozó felveszi a kezdőértéket. A NEXT elérésekor a vezérlés visszakerül a FOR sorra. Itt a ciklusváltozó értéke a megadott lépésközzel változik. Amennyiben a ciklusváltozó meghaladta a végértéket, a ciklus befejeződik, ha nem a ciklusmag végrehajtásra kerül.
1. feladat Írassuk ki a számokat 1-től 20-ig egymás alá! Megoldás:
Felhasználjuk, hogy a ciklusváltozó értéke mindig ugyanannyi, mint a
kiíratandó szám,
hiszen amikor az 1-est kell kiírni, először fut le a ciklus, a
változó értéke egy, másodszorra a változó értéke 2, és a kettest
kell kiírni, stb.
2. feladat Írassuk ki kettesével a számokat 1-től 20-ig! Megoldás:A megoldás itt is a ciklusváltozó értékének kiíratása, de kettes lépésközzel.
3. feladat Írassuk ki a számokat 50-től 0-ig, ötösével! Megoldás:Látható, hogy visszafelé számolásnál a lépésköz negatív előjelű (STEP -5).
A CIKLUSVÁLTOZÓ ÉRTÉKEINEK MÁS FELHASZNÁLÁSAI Most a ciklusváltozó értékének felhasználásával grafikai programjainkat fogjuk módosítani. Írjuk be, majd futtassuk le az alábbi programocskát! Látható, hogy a program 50-től 0-ig -5-ösével számol. A ciklusváltozó értékei most a x=150, y=150 pixel középpontú kör sugarát csökkentik. A 12-es szám a piros szín kódja. A program futása a következő ábrát eredményezi:
4. feladat A ciklusváltozó értékének felhasználásával változtassuk az 50 pixel sugarú kör y koordinátájának helyét! Megoldás:Mivel az i értéke a kör y koordinátájaként van beírva, az 50 pixel sugarú körök helyzete 40-szer új helyen rajzolódik ki egymás alatt. A program futásának eredménye az alábbi ábra:
A program ekkor a következőképpen néz ki: Az x koordináta előtti 2-es szorzó azt eredményezi, hogy a vízszintes koordináta az i kétszeresével, 10 pixelenként változik.
5. feladat Készítsünk hangskálát! A ciklusváltozó határozza meg a megszólaló hang frekvenciáját! Megoldás:
GYAKORLÓ FELADATOK: 1. Írasd ki 20-tól 30-ig a számokat! 2. Írasd ki 10-től 30-ig a számok háromszorosát! 3. Készíts programot, amely a képernyő minden harmadik sorába kiírja a következő szöveget: "HELLÓ, TE ZSENI!" 4. Készíts programot, amely nemcsak az utolsó példában szereplő körök helyzetét és sugarát, hanem színét is változtatja!
|