Király Gyula: Programozás Quick-Basic nyelven

 

 12. lecke

CIKLUSOK-2.

 

B., A For-Next-Step szerkezet

 Az előző leckében a FOR-NEXT szerkezetű ciklus úgy működött, hogy a NEXT hatására a ciklusváltozó értéke eggyel nőtt, és mindaddig végrehajtásra került a ciklus, amíg a ciklusváltozó értéke el nem érte a TO értékét.

A Quick Basic lehetőséget ad arra is, hogy a ciklusváltozó változásának mértékét mi magunk adjuk meg.

 Az utasítás formája:

FOR ciklusváltozó FOR = kezdőérték TO végérték STEP lépésköz

 

 A működés a következő: Először a ciklusváltozó felveszi a kezdőértéket. A NEXT elérésekor a vezérlés visszakerül a FOR sorra. Itt a ciklusváltozó értéke a megadott lépésközzel változik. Amennyiben a ciklusváltozó meghaladta a végértéket, a ciklus befejeződik, ha nem a ciklusmag végrehajtásra kerül.

 

1.      feladat

Írassuk ki a számokat 1-től 20-ig egymás alá!

            Megoldás:

Felhasználjuk, hogy a ciklusváltozó értéke mindig ugyanannyi, mint a kiíratandó szám, hiszen amikor az 1-est kell kiírni, először fut le a ciklus, a változó értéke egy, másodszorra a változó értéke 2, és a kettest kell kiírni, stb.
Elegendő tehát a ciklusváltozó értékeit kiíratni.

 

 

2.      feladat

Írassuk ki kettesével a számokat 1-től 20-ig!

            Megoldás:

A megoldás itt is a ciklusváltozó értékének kiíratása, de kettes lépésközzel.

 

3.      feladat

Írassuk ki a számokat 50-től 0-ig, ötösével!

            Megoldás:

Látható, hogy visszafelé számolásnál a lépésköz negatív előjelű (STEP -5).

 

A CIKLUSVÁLTOZÓ ÉRTÉKEINEK MÁS FELHASZNÁLÁSAI

 Most a ciklusváltozó értékének felhasználásával grafikai programjainkat fogjuk módosítani.

Írjuk be, majd futtassuk le az alábbi programocskát!

 Látható, hogy a program 50-től 0-ig -5-ösével számol. A ciklusváltozó értékei most a x=150, y=150 pixel középpontú kör sugarát csökkentik. A 12-es szám a piros szín kódja.
A program futása a következő ábrát eredményezi:

 

4.      feladat

A ciklusváltozó értékének felhasználásával változtassuk az 50 pixel sugarú kör y koordinátájának helyét!

            Megoldás:

 Mivel az i értéke a kör y koordinátájaként van beírva,        az 50 pixel sugarú körök helyzete 40-szer új helyen rajzolódik ki egymás alatt. A program futásának eredménye az alábbi ábra:


Az alábbi ábrát akkor kapjuk, ha az x koordináta és a kör sugarának helyére is a ciklusváltozó értékét helyettesítjük:

 

A program ekkor a következőképpen néz ki:

 Az x koordináta előtti 2-es szorzó azt eredményezi, hogy a vízszintes koordináta az i kétszeresével, 10 pixelenként változik.

 

 

5.      feladat

Készítsünk hangskálát! A ciklusváltozó határozza meg a megszólaló hang frekvenciáját!

            Megoldás:

 

 

GYAKORLÓ FELADATOK:

1.      Írasd ki 20-tól 30-ig a számokat!

2.      Írasd ki 10-től 30-ig a számok háromszorosát!

 3.      Készíts programot, amely a képernyő minden harmadik sorába kiírja a következő szöveget: "HELLÓ, TE ZSENI!"

4.      Készíts programot, amely nemcsak az utolsó példában szereplő körök helyzetét és sugarát, hanem színét is változtatja!

 

(Ugrás a Gyakorló Feladatok megoldásához)

Vissza a Tartalomhoz