Szerepjáték és valóság
összeolvadása a szexualitásban
avagy a BDSM antropológiai vizsgálata
Írta: Bodnár Rita
Tartalom
1. Bevezetés
1. 1 A kezdet
1. 2 Miértek és hogyanok
1. 3 A lepel lerántása
2. Hangsúly a szerepen
2. 1 A szerepjátékban részt vevõ-
és a valós én
2. 2 Az én szerepem
3. A terepmunka elõtt, alatt és
után
3. 1 Pszichológia, antropológia,
pszichológiai antropológia
3. 2 Férfi és nõ
4. Rítusok a nyilvánosság elõtt
és a hálószobák mélyén
4. 1 "Kanonizált BDSM"
4. 2 A közösségi életrõl
5. Nyelvhasználat
6. És ami kimaradt
Bibliogárfia
A bõ fél éven át tartó, elsõ
antropológiai kutatásom ismertetését azzal
fogom kezdeni, hogy bemutatom a közösségemet, annak
sajátosságaival együtt; majd a kérdéseket
és problematikát, amiket felvetett bennem; végül
pedig a módszereket, amiket alkalmaztam a terepmunka során.
Az alapok felvázolása után a válaszok keresésérõl,
az újabb és újabb kérdések felmerülésének
élményekben gazdag idõszakáról, a
kutatott terület mélyebb megismerésének folyamatáról,
a közben átalakuló saját magamról,
a már (majdnem) antropológusként való gondolkozásról,
valami újszerû gondolat keresésérõl
fogok írni. Vagyis egyféle rövidített terepmunka-napló
következik, benne: a kutatásomhoz passzoló antropológiai
módszerek, irányzatok megtalálása; a kiemelt
problematika körüljárása és értelmezése;
sajátos nyelv- és szimbólumrendszer megértése.
Zárásul pedig megpróbálom összeszedni
mindazt, ami kimarad a mostani tanulmányból, a kérdéseket,
amikre még nem találtam választ, és a jövõbeni
terveimet a tereppel kapcsolatban.
A terepválasztás idõszaka számomra kicsit
elhúzódott, de nem azért, mert nem volt meg az
ötlet és a nyitottság, hanem mert nem tudtam, hogy
a szexualitást hogyan kell (vagy lehet-e) kutatni antropológusként,
illetve, hogy szükség van-e egyáltalán ilyen
irányú kutatásra az antropológiában.
A szexualitásnak egy olyan ágát választottam,
amit az érintettek - de a külsõ szemlélõk
is - a BDSM1 betûszóval
jelölnek, mely egy, az átlagtól eltérõ
szexuális magatartást fejez ki. Korábbi tanulmányaim
során találkoztam az alá- fölérendelt
párkapcsolatok vizsgálatával, illetve az internetes
fórumok között is, mondhatni keresés nélkül,
könnyen rábukkantam az ilyen témájúakra.
Innen egyenes út vezetett a kutatáshoz, mert érdekesnek
találtam, hogy a szexualitás egy válfaja vagy irányzata
olyan sajátos és intenzív, hogy bár a szexkultúra
mindenki számára intim dolog, a BDSM mégis embereket
mozgat meg és hoz össze, sõt, közösséget
is teremt talán (merthogy ekkor még nem tudhattam, mi
van a fórum mögött, a valóságban). A
szexuális beállítottság az én része
minden esetben, ha valami eltérõre vágyunk, annak
felismerése, beismerése és megélése
hosszú folyamat lehet, ezzel függ össze az identitással
kapcsolatban felvetett problematika. A harmadik dolog pedig, ami elindított
ezen a vonalon, hogy több fórumot, rengeteg honlapot találtam
ilyen témában, melyeknek nincs semmi köze a pornográfiához;
rengeteg pszichológiai, filozófiai, szociológiai
tanulmány foglalkozik ezzel a témával; de még
több irodalmi mû, színdarab, festmény és
mûvészi fotó született, amiben kifejezõdik
a BDSM lényege. Tehát arra gondoltam, érdemes szubkultúraként
gondolni rá és foglalkozni vele.
1 BDSM (angol betûszó)
jelentése: Bondage (ki- és megkötözés);
Discipline (fegyelem és fegyelmezés); Domination (uralkodás,
irányítás); Subordination (alárendelõdés,
alárendeltség); Sadism (szadizmus); Mazochism (mazochizmus)
A legnehezebb, mint általában mindent, elkezdeni volt
a kutatást. Hiába volt némi felszínes ismeretem,
és hiába volt ismerõsöm is érintett
a dologban, a fórumot nem tudtam "bevenni". Számomra
ugyanis túlságosan kötetlen és anonim módja
a beszélgetésnek, még akkor is, ha azóta
már tudom, hogy az ott rendszeresen véleményt cserélõ,
élményeket és tapasztalatokat megosztó,
tanácsot kérõ és adó emberek a való
világban is tartják a kapcsolatot egymással. Az
elején ezt nem láthattam, így kerestem valami számomra
interaktívabbnak, közvetlenebbnek tûnõ csatornát,
amire egy cset oldal2 BDSM érdekeltségu
embereket vonzó szobájában leltem. Itt vetettem
fel elõször a kutatásomat, kíváncsi
voltam elõzetesen, mit gondolnak, fontosnak tartják-e
esetleg. Az általános reakció ezzel kapcsolatban
az volt, hogy: "jó lenne, de
". Mégpedig
azért, mert úgy vélik, hogy akik nem érintettek,
nemhogy nem tudják, mi a BDSM lényege, de egyenesen torz
és a valóságot meg sem közelítõ
képet alkotnak róla. Tehát, "aki itt van,
annak nem kell megmutatni, aki nincs itt, az pedig úgysem értené"
alapon inkább le-, mint rábeszéltek volna.
Hogy aztán nem hagytam magam, az azért alakult így,
mert rövid idõn belül rájöttem, hogy igenis
vannak problémás, tisztázatlan dolgok, kérdések,
igenis folynak a viták, egymás között is, igenis
betérnek a cset szobába olyanok, akik nem mûvelik,
csak kíváncsiskodnak, és a BDSM valamiért
élénken jelen van napjainkban.
De hogy ez miért lehet így? Nem az antropológia
kérdésköreibe tartozik az okok felkutatása,
és nem is kívánok hosszan értekezni errõl.
A kutatás során végigolvasott fórumok és
interjúk alapján általánosan mondhatom,
hogy a BDSM -hez az abban önmagukat megtaláló személyeket
valamiféle hiányérzet vezette el, melyet a nemi
szerepek, a párkapcsolatok, házasságok módosulása,
felülíródása okoz3.
Elég, ha nagyszüleink kapcsolatára gondolunk, amiben
mindketten tudták, mi a dolguk, a szerepük meg volt határozva.
Mára ez felbomlott, aminek egyik következménye, hogy
azok, akik elvesztek az egyenjogúságban, keresik azt a
módot, párt, helyzetet, ahol az én egy konkrét,
önmaga által választott szerep mögé bújhat,
melyben létezése értelmet és célt
kap, mert bizonytalanságban senki nem tud élni. A másik
vonal pedig a rohanó életmód, amit folytatunk,
hiszen nincs idõnk reagálni arra a rengeteg dologra, ami
a mindennapok során ingerel minket, ez pedig elõbb-utóbb
óhatatlanul is túlzásokra késztet. Hogy
mindez a BDSM -ben hogyan jelenik meg, arról majd késõbb
szólok4.
A kezdeti nehézségek némiképp feloldódtak
a személyes találkozás után. Az internetes
közösség rendszeres találkozókat szervez,
amikre engem is szeretettel vártak, én pedig kíváncsian
mentem. Nem tudtam, hogyan vessek be antropológiai "trükköket",
így általában figyeltem, beszélgettem, részt
vettem. Helyben sosem jegyzeteltem, a csoportos találkozókon
inkább megfigyelõ próbáltam maradni, bár
eleinte, mint új embert, sokan próbáltak megismerni,
késõbbiekben pedig már a tanulmányról
érdeklõdtek széles körben, és tanácsokkal,
tapasztalatokkal láttak el. Interjúzás során
diktafonnal dolgoztam, persze csak elõzetes engedélykérés
után. Továbbra is, és visszamenõleg átolvastam
a fórumoldalakat, de cseten folyó vitákat is generáltam.
És egyik legérdekesebb élményem volt, amikor
három sub és/ vagy mazo nõvel ültünk
le egy spontán kialakult "kerekasztal beszélgetésre",
ahol én csupán a moderátor szerepét töltöttem
be. Felmerülhet a gondolat, hogy ez nem egy mesterségesen
megrendezett esemény volt-e, és az elhangzottak ezáltal
hiteles vallomások lehetnek- e. Nos, azt gondolom, hogy igen,
hiszen szabad kezet kaptak a tekintetben, hogy mirõl mennyit
mondanak el nekem. Nyitottságukért, õszinteségükért
és magáért az élményért nagyon
hálás vagyok nekik. Ezután a beszélgetés
után éreztem elõször, hogy én kapok
is a terepemtõl, mint antropológus.
Mindezt összefoglalva úgy gondolom, minden lehetséges
"fronton támadtam", hogy megértsek egy "virágzó"
szubkultúrát, ami bár intenzíven jelen van
napjainkban, mégis tabu, mégis rengeteg negatív
sztereotípia és hamis kép terjeng róla.
2 "A cset oldal biztosítja a
színterét az internet felhasználóinak, hogy
közülük azok, akik egy idõben vannak a hálón,
a különbözõ csetszobákba belépve,
valós idejû beszélgetésbe kezdhessenek másokkal."
(Wallace 2002:19)
3 Például Pierre Bourdieu írja
a Férfiuralom címû tanulmányában (Hadas
2001), hogy a megváltozott férfiszerepeken túl,
a férfi életciklusai és életszférái
is módosultak, gondolhatunk itt az anya helyett a kisbabával
otthonmaradó apára, a transzszexualitásra vagy
akár a férfiprostitúcióra is
4 a 4.1-es részben:
a BDSM a hétköznapi dolgokat tölti meg sajátos
jelentésekkel és teszi õket a maga szimbólumává
Számba vettem azokat a dolgokat, melyeket én problémásnak
látok, kérdéseket, melyekre nem tudom a választ,
és hipotéziseket, melyeket az elejétõl fogva
bizonyítani, vagy cáfolni szerettem volna. Ezeket három
nagyobb csoportba szedtem, az egyéni szinten, a párkapcsolati
szinten és a közösség szintjén felmerülõ
problematika alapján. Végül úgy döntöttem,
az egyénbõl, az általa betöltött szerep
és az én viszonyából fogok kiindulni, ezen
keresztül mutatom be, milyen az én-keresés folyamata,
a bevallás, az elfogadás és elfogadtatás.
A közösség hogyan fogadja az új embereket, mivel
jár a bekerülés, van-e valamilyen különleges
beavatási rítus (egyáltalán rítus
alapú közösségrõl, kultúráról
van-e szó), melyen át kell esni, egyáltalán
minek kell történnie, hogy az ember eljusson idáig.
Ez nem velünk született dolog, rengeteg tanulásra van
szükség hozzá (az elsõ tanár a saját
kultúra), ki segít, és hogyan, egy kezdõ
kihez fordulhat
stb. Hogyan változik meg az élet
egy új párkapcsolatban (ha csak egyrõl van szó,
sokan ugyanis kettõs életet élnek, párhuzamos
kapcsolatokban, ennek mûködése, okai is érdekesek),
mennyiben más, csak a szexualitás terén tér
el a hétköznapi értelemben vett kapcsolattól
és felvállalható-e ez a barátok, családtagok
elõtt, a közösség tagjai között milyen
a kommunikáció (tapasztalat- és ötletcsere,
élmények megosztása
stb.) illetve fontos-e,
hogy azonos érdeklodésû baráti kört
teremtsen magának az ember. Hogyan folyik a párválasztás,
az élõben történõ csoportos találkozások
(ezeket ki szervezi, mik az idõpont és a helyválasztás
szempontjai, kik mennek el
stb.). Hogy magukra közösségként
gondolnak-e egyáltalán, mert hát egyetlen közös
pontjuk van csak, ami viszont nagyon meghatározó. Fontos
a sajátos szóhasználat is, hiszen a BDSM-nek megvannak
a maga kifejezései (mit takarnak ezek és egyértelmûek-e).
Ahhoz, hogy beszélhessünk a BDSM lényegérõl,
meg kell ismernünk, hogy milyen viszonyokat valósít
meg és milyen szerepeket kínál fel. Én magam
is ezzel kezdtem a kutakodást. Ebben a gyakran már-már
teátrális, szimbólumokban bõvelkedõ
és intenzív érzelmi világot valamint kreatív
fantáziát igénylõ világban mondhatni
szükségszerû, hogy a partnerek azáltal is fokozzák
mindezt, hogy ellentétes pólusokon mûködõ
szerepeket öltenek magukra párkapcsolaton belül. Az
egyes viszonyok és típusok jelölésére
leginkább angol kifejezéseket használnak az érintettek,
ami alapjaiban véve nem okozna konfliktust, nem az elnevezésekkel
van a baj, hanem, hogy azok a határok, melyeket az adott szerepkör
kijelöl, gyakran elmosódnak. Ez problémát
inkább akkor jelent, amikor valakitõl elvárják,
hogy sorolja be magát konkrétan valahová. Közösségi
szinten, amikor a különbözõ típusokról
folyik a vita - merthogy a állandó jelleggel folyik-,
öt személyiség- és kétféle kapcsolattípust
különböztetnek meg nagyjából azonos jellemzõk
alapján.
Elsõként az s/m5
kapcsolatot nézzük: ez tulajdonképpen az, amirõl
szado-mazochizmusként már mindenki hallott, olvasott.
Ez egyenrangú helyzet két ember között, akik
közül az egyik, a szadista szeret fájdalmat okozni,
(általában az ezzel együtt járó adrenalinmámor
miatt), a másik, a mazochista szeret fájdalmat kapni,
sõt egyenesen élvezi azt (általában az ezzel
járó endorfinmámor miatt, kb. úgy, mint
az élsportolók, akikrõl ugye tudjuk, hogy teljesítményük,
vagyis kínjaik csúcsán majdnem hogy élvezetes
transzba esnek). Itt nincs Úr és nincs szolga, tehát
alá- és fölérendelõdés, a fájdalomokozás/szerzés
közös megegyezés alapján jön létre,
és a célja a felek kölcsönös és
azonnali kielégülése, nagy hangsúlyt fektetnek
rá, hogy a fájdalom a mazo számára kellemes
módon áramoljon. A szadista a másik kedvében
jár, és "racionálisan követ el erõszakot",
mindig tisztában van azzal, amit csinál.
Ezzel szemben a D/s6 kapcsolat
egy dominancián alapuló viszony két olyan ember
között, akik közül az egyik, a Dom szeret uralkodni,
a másik pedig, a sub, szereti ha uralkodnak fölötte.
(Érdekességképp jegyzem meg, hogy, amíg
a BDSM nem volt jelen szubkultúraként, ha úgy tetszik,
BDSM -ként, a Dom-ot gazdának hívták.) Itt
a testi élvezet szellemi kerülõ úton érkezik
meg, a szexuális izgalom sokkal inkább a fejben keletkezik,
mintsem egy tisztán testi folyamat része lenne. Ha elõfordul
fájdalomszerzés, az eszmei dolog, például
büntetés, vagy az, ha a sub a Dom kedvéért
eltûr valamilyen fájdalmat. A sub nem a fájdalmat
élvezi, hanem lévén, hogy szolgálatkészségének
bizonyítására kerül sor, a behódolás
vele járó érzését, emiatt nem is
kell, hogy "kellemes" fájdalom legyen ez. A D/s helyzet
közvetlen célja a hatalom-kiszolgáltatottság
atmoszférájának a megteremtése, amely sok
esetben nem (csak) közvetlenül akkor és ott hat ki
a résztvevõk érzelmi és érzéki
világára7.
Az ötödik szerep típusról csak pár szót
szólnék, mert én magam nem tudom hová tenni.
Ez pedig a switch, aki nem egyszerre ugyan, de alkalomadtán az
összes szerepet betöltheti, és be is tölti, de
nem kötõdik egyikhez sem annyira, hogy benne ragadjon bármelyikben
is8.
Ralph Linton foglalkozott a státus és szerep problematikájával9
a társadalmon belül, és bár a BDSM-et nem
tekinthetjük annak, de a státus és szerep jelentõsége
alapjaiban határozza meg ezt a szubkultúrát. Valamint
ebben a kontextusban is igaz, hogy az ember csak a másikhoz viszonyítva,
tehát az általa be nem töltött státusokhoz
képest játszhat egy szerepet. Viszont azt is fontos megjegyezni,
hogy a felsorolt szerepek mindegyike az ember identitásának
részévé válik, és ha épp nincs
lehetõsége azt "gyakorolni", attól még
teljes marad az identitása, nem esik ki a szerepébõl.
Amíg Linton a társadalmakról beszél, és
a státusok azon belüli nemek szerint történõ
megosztásáról - pl. a fizikai teherbíró
képesség vagy a szaporodással kapcsoltban betöltött
funkció alapján -, addig itt más szempontok dominálnak.
A szerepek inkább a lelki karakterekre épülnek. A
Dom például egyértelmûen és tipikusan
férfikarakter (akkor is, ha gyakran nõ tölti be),
hiszen tekintélyt kivívó, határozott, engedelmességet
és tiszteletet parancsoló. Egy "BDSM -en belüli
státus" betöltése viszont elégedettséggel
jár, hiszen az ember önmagára lel benne, meglepõ
lehet, de az alárendelt (sub és mazo) szerepek legalább
annyira, mint a "magasabb pozíció", ezzel szemben
a társadalmakban a hierarchia alján lévõk
nem gyakran lelnek örömöt státusukban.
A szerepekbe való belehelyezõdés nem része
a közösségi életnek, tehát nem alakult
ki egyféle "csoport hierarchia". Az embereket az hozza
ugyan össze, hogy mindnyájan a BDSM vonzáskörében
mozognak, de egymás közt nem csoportosulnak az alapján,
hogy ki milyen beállítottságú a partnerkapcsolatában,
erre vonatkozóan semmilyen megnyilvánulással nem
találkoztam.
Amirõl még beszélni szeretnék a szerepek
kapcsán, az az, hogy ezek betöltése nem feltétlenül,
de persze megegyezhet az élet egyéb területein betöltött
státussal is. Viszont gyakori például, hogy az
alárendelt szerepben mozgók a mindennapok során
határozott fellépésûek, dominánsak
- az én tapasztalataim szerint-, de fordítva ez nincs
így, a domináns fél inkább vezetõ
beosztású az élet egyéb területein.
Egyébként az általánosan kijelenthetõ,
hogy jellemzõen inkább az értelmiségiek
találnak rá a BDSM nyújtotta élményekre.
5 gyakorlatilag minden elnevezést
vagy megjelölést a BDSM betûszó jelentésébõl
tudhatunk, az s/m a sadism- mazochism szópárból
ered, a kapcsolat tagjait nemes egyszerûséggel a sadist
és a mazochist magyar megfelelõivel, a szadistával,
és a mazochistával jelölik
6 Én ezt a fajta
viszonyt ismertem meg alaposabban a kutatásom során, így
a legtöbb példám is erre vonatkozik a tanulmányban
7 A bemutatás alapjai
a www.index.hu "A
BDSM fogságában" címû topicból
származik
8 a D/s kapcsolat, az elõzõhöz
hasonló módon értelmezhetõ, amit hozzáfûznék,
hogy a domináns fél Dom, Úr vagy Domina, Úrnõ;
az alárendelt pedig szolga vagy szolganõ, hiszen, amirõl
késõbb még részletesebben beszélek
majd, ezek a szerepek a kultúrából vett sajátosan
férfi és nõi szerepek jellemzõivel bírnak,
nem korlátozódnak az adott nemre betöltésük
szempontjából, sõt, tulajdonképpen arra
sem, hogy különbözõ nemûek töltsék
be õket egy kapcsolaton belül
9 R. Linton: Státus
és szerep, in: Bohannan, Paul- Glazer, Mark (szerk.):Mérföldkövek
a kulturális antropológiában, Panem 1997
Én érdeklõdõként bukkantam fel ebben
az eldugott világban és kedvesen fogadtak. Türelemmel
válaszoltak a kérdéseimre, tulajdonképpen
ez meg is lepett, afféle tabu lévén, azt gondoltam
sokkal zártabb közösségre találok majd.
Amikor már tisztázódott az antropológus
státusom és felfedtem céljaimat, kicsit megosztottam
a közösséget. Ez érthetõ, hiszen a "hálószoba-titkaikra"
és a legintimebb élményeikre voltam kíváncsi,
illetve mert egyöntetû véleményük van
a rajtuk kívüli világról, és mindnyájan
ütköztek már róluk alkotott negatív elõítéletekbe,
engem is csak egy sztereotipizáló kutatóként
fogott fel a társaság egyik része. A többieknek
sokkal fontosabb volt az, hogy a külsõ világ végre
kapjon egy valós képet arról, hogy milyenek õk
valójában, hogy értsék meg, mit miért
tesznek anélkül, hogy elítélnék õket.
Ez a vonal bizonyult erõsebbnek, valószínûleg
az utóbbi években intenzívvé váló,
de a színfalak mögött zajló érzékeny
világ már megkívánja a nyilvánosságot
és a szabadságot. Mert hát hiába az egyetemes
emberi szabadság eszme, ha mégsem valósul meg a
teljes egyenjogúság, hiszen mi van, ha valaki éppen
úgy rendelkezne szabadságáról, hogy lemond
róla10.
Ez után nem volt nehéz dolgom, ötletekkel, véleményekkel
"bombáztak" és kerestek meg olyanok, akikkel
én magam nem is beszéltem a terveimrõl, de hallomásból
felkeltette az érdeklõdésüket a dolog. A negatív
oldalról is értek hatások, sokan a hátam
mögött elkönyveltek kérdõívet kitöltetõ
szakbarbárnak, ami ténylegesen megrendített egy
pillanatra, mert úgy éreztem, az egész kicsúszik
a kezembõl, aztán beláttam, hogy ez természetes
reakció, és folytattam. Az interjúk során
barátokra találtam, és nagyon jól éreztem
magam. Ugyanakkor zavarba is jöttem olykor, nem mindig tudtam,
hogy mit csináljak vagy hogyan viselkedjek, de legfõképp,
hogy mit mondjak vagy hogy meddig mehetek el a kérdezõsködésben.
Szerencsére, vagy az õ türelmüknek hála,
egyszer sem követtem el "határsértést".
Végül is a közösség egyfajta velük
egyenrangú pozícióba helyezett el, szívesen
beszélgetnek velem, és ajánlkoznak interjúkészítésre
is. A legutóbbi nagyon kedves élményem az volt,
amikor egy nõ megkérdezte: van-e kedvem beszélgetni
vele és a párjával a BDSM-rõl. Naná,
hogy igent mondtam! De azért egy párkapcsolati terápia
vezetését egyelõre nem vállalom
10 http://www.jerom-bdsm.freeweb.hu/
oldalról származó Gondolatok
a szabadságról címû esszé gondolatmenete
alapján
Az antropológiai irányzatok és módszerek
"átrágása" tudatosan történt,
hiszen a kutatás elejétõl kezdve voltak szempontjaim,
melyek alapján meg akartam ragadni a terepemet és olyan
vonalat kerestem a szakirodalomban, amivel ezt egyeztetni tudom. A témám
elsõdlegesen pszichológiai jellegû, amit nekem mégis,
abból a dimenzióból kiemelve, "antropológiává"
kellett tennem. A kettõ közti határvonal a mai napig
homályosnak tûnik, tehát egyértelmûen
nagy az átfedés a két tudomány között.
Végül a pszichológiai antropológia irányába
indultam el, lévén, hogy egyféle viselkedést,
méghozzá egy nem megszokott szexuális viselkedést
és az e köré csoportosuló embereket kezdtem
vizsgálni. Az pedig magától értetõdõ,
hogy a szexuális orientáció mindenképpen
lelki attitûdöket is magában hordoz.
A szexualitás részben ösztönös dolog,
de minden esetben, mint egyféle viselkedést, tanulási
folyamat kíséri. A BDSM-ben a tanulási folyamat
soha nem ér véget és különösen fontosnak
tartott dolog a mûvelõi körében. Ahogy egy
hozzászóló is ekképp sorolja egy, a témába
vágó fórumon ennek a fajta szexuális magatartásnak
a jellemezõit: "végtelen bizalom a partnerek között,
ami egymás tökéletes és hiánytalan
megismerésébõl fakad, az emberi test rendkívül
kifinomult ismerete - fejlett erotikus érzék, kultúra-
és nem utolsósorban, FANTÁZIA."11
Ebbõl egyébként az is kiderül, hogy a tanulás
nem csak egyénileg történik, hanem a párkapcsolatokban
is, sõt, ez a folyamat közösségi szintre emelkedett,
az internetes oldalak terjedésének és az élõ
találkozásoknak köszönhetõen. Interaktívan
folyik a tapasztalatcsere; ötletek, tanácsok és intelmek
cserélnek gazdát nap, mint nap mind az internet keretei
között, mind személyesen zajló beszélgetések
formájában. Így beláthatjuk, hogy nem csak
a tanulás fontos, de a tanítási szándék
is megjelenik a közösség - különösen
a tapasztaltabb- tagjai részérõl. Az internet jó
közvetítõnek bizonyul a még ébredezõ
vágyakkal bírók számára, hiszen ott
megismerhetik a hasonló utat már végigjártak
élményeit. Nem ritka, hogy az internetes közösség
egy - vagy akár több- tagja egyfajta mentor szerepébe
bújik és segíti a bizonytalanul lépkedõ
kezdõ önmagára és/vagy megfelelõ partnerre
való találását, ahogy az kiderült a
beszélgetések, interjúk során.
Hollós Marida12 idevágó
tanulmányában azt is hangsúlyozza, hogy a kiemelt
viselkedést nem elég önmagában tanulmányoznunk,
hiszen annak az adott kulturális kontextusban való elhelyezkedése
legalább olyan fontos az értelmezési aktus során.
A BDSM -mel való kapcsolatba kerülés és ennek
elfogadása, mind az én számára, mind a másikkal
való kapcsolatban, rögös és sokáig elhúzódó
folyamat is lehet. Az adatközlõim többsége azt
mondta, hogy vágyai a kezdetektõl fogva benne voltak,
bár ezt csak visszatekintve korábbi életükre,
látták be igazán. Az ezzel való szembesülés
elõször inkább tagadást, mint elfogadást
váltott ki belõlük, de a közösség
segítõkészsége, türelme a kezdõkkel
szemben segíti a BDSM -ben való elmerülést
és egy más, eddig keresett szexuális magatartást
hoz, ami az én kiteljesedésével jár együtt13.
Többek szájából hangzott el az a gondolat
is, hogy a BDSM egy döntés. Ahogy Jack D. Douglas is így
írja tanulmányában: "
eleinte dermeszti
õket a megszégyenítéstõl való
rettegés, vagy akár annak gondolata, ezért nem
teszik; azután tenni kezdik, közben, hol felbukkan, hol
meg eltûnik a szégyentõl való félelem-
s néha a tényleges szégyenérzet; késõbb-,
ha folytatják és megússzák, azaz ha sikerül
megszégyenülés nélkül megúszniuk-
a szégyen büszkeséggé, önbizalommá
alakul át" (Rácz 2001:202). Õ itt a prostitúcióról
beszél, amit valaki általában (valamilyen) kényszerbõl
kezd csinálni, ezért használja az átalakulás
kifejezést a büszkeség kapcsán, a BDSM -ben
ez a döntés meghozatalának következménye,
amit az imént említettem.
A kutatásom során én ezt a Victor Turner14
által felvázolt és átmeneti rítusként
emlegetett folyamattal állítottam párhuzamba, mégpedig
azért, mert részei- az elkülönülés,
a liminalitás és az egyesülés-, megegyeznek
a BDSM -mel való találkozással, az abba való
"beletanulással" és végül már
a mûvelésével, megélésével.
Ebbõl a liminális szakasz az, amelyikrõl idáig
beszéltem, a bizonytalanság, elutasítás;
elismerés, vágyakozás, bátortalanság.
Hogy miért ez jellemzi ezt a fázist?
A válasz abban rejlik, amit boncolgatni kezdtem már korábban,
vagyis, hogy a környezettel való kapcsolat befolyásolja
az egyént. A BDSM kapcsolat más, mint a hétköznapi
értelemben vett, vagy ahogy a közösség nevezi
"vanilla" kapcsolat, például esetlegesen maradhatnak
a szexuális együttléteknek nyomai a testen, melyek
uszodában, orvosnál nem mindenki szerint vállalhatók,
vagy az adott pár fantáziáján múlik,
hogy milyen tárgyi eszközöket vonnak be játékaikba,
ezeket pedig be kell szerezni, meg kell csináltatni, stb. Mindkét
fél részérõl sokkal több odafigyelést,
precizitást igényel minden egyes aktus, hiszen a másik
vagy saját maguk testi épségérõl
is szó van. De az anatómiai ismeret még kevés,
például az uralkodó fél a másikat
lélekben erõsíti, gazdagítja, amihez az
õ belsõ attitûdjeit is ismernie kell, hogy ezáltal
feltérképezhesse mindkettõjük határait.
Ezekkel az új dolgokkal mindenkinek számolnia kell, de
nem egyedül, hiszen bárkit megtalálhat kérdéseivel,
kételyeivel- legalábbis én így vettem észre.
A Turner- féle egyesülés szakaszhoz a BDSM -ben
nem kötõdik különösebb rítus. Én
az internetes közösséget vettem a kutatásom
alapjául, és úgy látom, akkor történik
meg a liminalitásból való átlépés,
amikor valaki már meg tudja fogalmazni saját vágyait,
illetve tesz is azok megvalósulása érdekében.
A cset szoba elsõsorban a társkeresõ funkcióknak
megfelelõen mûködik, és amint valaki eljutott
egy önazonos állapothoz, általában kilép
ebbõl a fajta a virtualitásból. Félreértés
ne essék, a kialakuló közösség, ismeretségek
nem bomlanak föl, a fórumok továbbra is látogatottak
a legtöbbek által, mert ott több lehetõség
van a konkrétan a BDSM-et érintõ dolgokat megvitatni,
és ha valaki az internetet használta fel akár párkeresésre,
akár a BDSM megközelítésére, az a továbbiakban
is igényelni fogja, hogy legyen egy szûk, de hasonló
beállítottságú baráti köre.
Ezért is alakul gyakran úgy, hogy például
sokan nem kívánnak részt venni az internetes beszélgetésekben,
vitákban, a szervezett találkozókon mégis
részt vesznek. És a közösségbõl
megismert, megkedvelt emberekkel a valóságban is kiépítenek
valamiféle kapcsolatot. Aminek fontossága érthetõ,
hiszen mindenkinek fontos, hogy olyan emberekkel vegye körül
magát, akik elõtt önmaga lehet, valamint, a BDSM
kapcsolat típusainak sajátos problémáira
használható tanácsot csak egy "sorstárs"
adhat.
Például van egy sajátos eset, amit ugyan egyesek
elítélnek, viszont sokan belekényszerülnek,
és épp ezért, a legtöbben türelemmel
tolerálják is. Vannak olyan tagjai a közösségnek,
akik már elindultak egy úton, családot alapítottak
és házasok, mikor szembesülnek saját vágyaikkal.
Közülük sokan nem akarják ezt feladni, és
a "kettõs életet" választják.
Vagyis két párhuzamos kapcsolatot folytatnak, mely kettõ-
úgy tûnik- tulajdonképpen inkább erõsíti
egymást, mint tönkreteszi. Ugyanakkor ezeknek az embereknek
nehezebb dolguk van, több problémával, kompromisszummal
jár, amikor "új életüket" próbálják
kialakítani. De miután sikerült, kialakul egy újfajta,
teljes harmónia a mindennapjaikban, részükrõl
is megtörténik az egyesülés.
11 www.index.hu oldal,
Alárendeltség
és/vagy dominancia elnevezésû fórum-
topic
12 Hollós Marida:
Pszichológiai antropológia, MTA Politikai Tudományok
Intézete (Budapest, 1997)
13 Személyes megjegyzésem,
hogy a kutatás során megismert személyek mind kiegyensúlyozottak
lelkileg, és boldog, építõ és értékes
párkapcsolatban élnek, vagy éppen ilyenre várnak,
ez nem valamiféle lelki betegség, ahogy azt sokan gondolják,
hanem ténylegesen önmegvalósító és
-kifejezõ életforma
14 Victor Turner: Liminalitás
és communitas, In: A rituális folyamat, Osiris (Budapest,
2002)
Minden kultúrára egyaránt jellemzõ, hogy
a nemi szerepek eltérõen alakultak ki, ugyanakkor az is,
hogy ez a férfi és nõi sajátosság
kultúránként másképp mutatkozik meg.
E téren a BDSM, mint szubkultúra azért említésre
méltó, mert az egész egyféle szerepjátékra
épül, mégpedig egy kultúránkra jellemzõ
"férfi típusú" dominancia és "nõi
típusú" alárendeltség nyomán
kialakított szerepjátékra. Hangsúlyoznom
kell, hogy a tipikusan férfi és nõi szerepek betöltése
ma már nem kötõdik az adott nemhez és az sem
feltétel, hogy egymástól különbözõ
nemûek bújjanak mögéjük. A BDSM -ben betöltött
szerep tehát a kultúránkból, a történelembõl
vett nõi vagy férfi szerepek túlhangsúlyozása.
Azon belül viszont nem a biológiai nem szerint alakul ki
az egyének tipikusan nõi vagy férfi státusa,
hanem identitásuknak, attitûdjüknek megfelelõen.
A BDSM- hez tartozó közösség tagjai tehát
nem egy önmaguktól idegen szerepbe bújnak, hanem
inkább az idõk során beidegzõdött ösztöneiknek
engednek.
Kezdjük azzal, hogy mit is értek "kanonikus BDSM"
alatt! Szinte minden beszélgetés és fórumhozzászólás
során elhangzik, hogy a BDSM -hez kreativitás és
fantázia szükségeltetik. Rengeteg a sajátos
szimbólum, melyeknek többségét a mûvelõi
a hétköznapi életbõl merítik és
megtöltik egy sajátos többlet tartalommal. Ennek "klasszikus"
módját értem a fejezetcím alatt, ami magában
foglalja az olyan szimbólumokat, melyek "kötelezõk"
egy-egy együttlét, vagy szeánsz16
alkalmával. A szimbolikus antropológia egyik jeles képviselõje,
Clifford Geertz17 szerint azáltal
ismerhetünk, érthetünk meg egy kultúrát,
hogyha annak szimbólumait, közös cselekvéseit
vesszük nagyító alá, mert azok a jelentésnek,
illetve magának a kultúrának a közvetítõ
eszközei, és az emberek azok által tudnak gondolkodni
a saját világukról. A saját kutatásom
esetében olyan dolgokat említenék a BDSM szimbolikus
hálójából, mint például az
alárendelt fél részérõl elvárt
kézcsók, a szem lesütése, a térdelés
hátratett kézzel, az Uram/Úrnõm megszólítás
stb. A közösség tagjai között nincs egyetértés
abban, hogy ezektõl mennyire szabad eltekinteni, illetve szigorúan
be kell-e tartatni. Amit e kapcsán én mondhatok a beszélgetések
alapján, hogy sokan - vegyesen alárendelt és domináns
felek- úgy vélik, egy kezdõ szubmisszív
számára a legmegfelelõbb egy olyan partner, aki
mindezeket elvárja. (Mindezek alatt azt értem, amit én
a BDSM sajátos rítusai gyûjtõnévvel
jelölnék, de ezek a visszatérõ és tipikus
motívumok, bár a közösség minden tagjára
jellemzõek, mégsem közösségi szinten,
hanem egy intim szituációban - de nemcsak szexuális
együttlétekkor-, jelennek meg.) Ezt azért gondolják
így, mert könnyebb feloldódni az elején, ha
szó szerint "nevelésben" részesül
az ember. A "beletanulást" követõen viszont
ugyanez teherré is válhat a felek számára,
hiszen a közösségi fórumokon is sok újdonságról
olvashatnak, és maguk is szabadabban mernek gondolkozni, egyre
több tárgyi eszközt mernek bevetni, fantáziájuknak
sem szab semmi határt.
Nem kell messzire mennie egy BDSM kedvelõnek, ha valamilyen kellékre
van szüksége, ahogy azt több honlapon és csevegõ
szobában kiderül, a szexshop-ok kínálata széles
körben tartalmaz olyan tárgyi eszközöket, melyek
leggyakrabban megjelennek a BDSM- ben (például ostorok
és pálcák). Korábban, alig tíz éve
ez még nem volt ilyen természetes. 1999-ben, amikor a
www.index.hu címû
oldal fórumai közt elindult az elsõ BDSM témájú
topic, a hozzászóloók legtöbbször az
ügyben kérték a többiek tanácsát,
hogy hol szerezhetõek be a különbözõ kiegészítõk.
A kreativitásuk már akkor sem ismert határokat:
a hipermarketek háziállat- részlegében vettek
nyakörvet vagy pórázokat, kertészetben eredetileg
a virágok karózásához való nádpálcákat,
illetve az akciós kerti szerszámok között található
100százméteres spárgagombolyag is nagyon népszerû
volt.
De bármennyire is fontosak adott esetben a különbözõ
tárgyak, a BDSM szubkultúrája mégis a szexualitásból
nõtte ki magát, így elsõdleges eszköz
a kifejezésére nem más, mint maga a test. Marcel
Mauss írja egyik tanulmányában18
, a test minden esetben az legelsõ és legtermészetesebb
szerszám az ember számára. Azokat a módokat
ahogyan vagy amire a testünket használjuk, õ test-
technikáknak nevezi. A BDSM kapcsán ez megint csak nagyon
kifejezõ. A számos testtartás, pózok, mozdulatok,
melyek mindkét "szerepet" jellemzik vagy kifejezik
az adott pillanatban, a szubkultúra egészét is
bemutatják. Arról nem is beszélve, hogy a test
a BDSM -ben tényleg elsõdleges eszköz. Nem csak azért,
mert a szexualitás egy válfajáról van szó,
hanem mert motívumai megkövetelik, hogy legyen egy test,
ami által értelmet, jelentést nyerhetnek. A kifejezõ
alkotás a testtel kezdõdik. Ezerféle ki- és
megkötözési technika, pózok tömkelege,
a fájdalomokozás milliónyi lehetõsége
terjeng a gyakorlók között, melyek mind a test adottságaihoz
képest, a test által valósulnak meg. És
itt még nincs vége a dolognak, a BDSM -et sokan mûvészetnek
tekintik, így fontosnak tartják, hogy megörökítsék
saját "mûalkotásaikat", valamint, hogy
azok minél különlegesebbre sikerüljenek. A koncepció
pedig test a tökéletes birtoklás és kiszolgáltatottság
szemszögébõl. Nem meglepõ, hogy a fórum
topic-ok között rögtön olyanokra bukkantam, hogy
Igényes
BDSM képek vagy Saját
fotók BDSM témában; hogy sok amatõr,
de profizmusra törekvõ fotóssal volt alkalmam beszélgetni;
hogy világhírû mûvészek internetes
galériáiban található mûremekre hívták
fel a figyelmem és találkoztam azzal büszkélkedõ
férfival is, aki saját ilyen témájú
festményeibõl is adott már el. Az alkotás
nem csak a vizuális mûvészeti vonalakon népszerû
a közösségben. Szívesen olvasnak különbözõ
novellákat, történeteket egymás "tollából",
nagyra tartják azokat, akik kivételesen jól írnak
és mûveiket szeretik viszontlátni a fórumokon
vagy a közösség valamely tagjának honlapján.
A saját alkotások jelentõségét nem
kell magyarázni: felfogható egymás közti kommunikáció
egy formájaként, de van egy olyan funkciójuk is,
hogy a "külvilág" kíváncsiskodóinak
ezeken keresztül nyújtanak egy képet saját
szubkultúrájukról.
Éppen aktuális történés a közösségben,
hogy egy irodalmi- és politikai folyóirat19
hasábjain is megjelent egy BDSM melléklet, amit kifejezetten
a külvilág számára állítottak
össze. A megjelenés nem kapott egyöntetû támogatást,
nem mindenki érzi úgy ugyanis a közösségben,
hogy szükség van erre, az okok hasonlóak, mint a
korábban említettek az én tanulmányom kapcsán.
De a nagyvilágban sem kell túlságosan mélyre
ásnunk, hogy BDSM témájú, azt bemutató
mûvészi megnyilvánulásokkal találkozzunk,
értem ezt mind az irodalom, a zene, a színház vagy
a filmek terén is. Ki ne látta volna például
a megjelenésekor nagy vihart kavaró "9 és
1/2 hét" c. filmet, ki ne találkozott volna irodalom
óráin például Szabó Lõrinc
verseivel, illetve biztos mindenki hallott már a híres-
hírhedt Sade márkiról.
15 az elnevezés
egy fórumhozzászólótól származik
16 sokan szeánszként
emlegetik szexuális együttléteiket, amit kifejezõ
szóhasználatnak tartanak, mert ezeket az alkalmakat rengeteg
felkészülés, tárgyi kellékek beszerzése,
nagyfokú teatralitás jellemzi, mely órákon
át elhúzódik
17 Clifford Geertz: Az
értelmezés hatalma c. kötete alapján (Osiris,
Bp. 2001)
18 Marcel Mauss: A test
technikái, In: Mauss: Szociológia és antropológia,
Osiris 2004
19 A hét c. folyóirat 2006.04.13.-i
száma
Rítusait tekintve nincs könnyû dolga az embernek,
ha a BDSM -rõl ír, már csak az interneten alakuló,
meglévõ közösségi élet miatt is.
A háló nagyfokú anonimitást és szabadságot
enged meg ugyan, de lehetõvé teszi vidéki, külföldön
élõ vagy tartózkodó magyarok bekapcsolódását
a hazai "BDSM élet" mindennapjaiba. Az élõ
találkozásokra, az emberi közelségre viszont
szükség van, ez tarthatja össze a közösséget,
ahogy én látom. A már korábban említett
elsõ BDSM témájú fórum elindulása
1999-ben annyira újszerû volt, hogy éveknek kellett
eltelnie, mire egy közös találkozót meg tudtak,
meg mertek szervezni. Mostanra ezek a találkozások rendszeressé
váltak, ami azt jelenti, hogy kb. kéthavonta kerül
rá sor.
Ezeket az összejöveteleket hosszú tervezés
elõzi meg. Már kialakult, hogy kik alkotják azt
a szervezõ réteget, akik minden fórumon és
cset oldalon megfelelõ módon hirdetni kezdik a várva-várt
eseményt és általában egy honlapot is létrehoznak,
amin keresztül mindenki elõre jelezheti részvételi
szándékát, természetesen a saját
nicknevével20. Azt, hogy
a késõbbiekben az adott személy már a saját
nevén mutatkozik be, illetve vállalja-e magát azzal
is, õ maga döntheti el. A találkozón úgyis
a becenevek által tudják azonosítani egymást.
Az elõzetes feliratkozás több szempontból
fontos: elõször is, a szervezõket segíti olyan
szempontból, hogy tudják, hány emberre kell körül-belül
számítaniuk. Másrészt, fõleg az "újoncok",
akik korábban nem vettek részt ilyen találkozón,
tudják, hogy kik lesznek majd ott beszélgetõpartnereik
közül.
Az összejöveteleknek egyszerû kávézók,
pub-ok adnak otthont, a társaság nem igényli -
vagy ha mégis, nem adnak hangot ilyetén igényeiknek-,
hogy kibéreljenek egy helyet kizárólagosan a maguk
számára. Ebbõl következik, hogy a találkozások
elsõdleges célja ténylegesen a közösségépítés,
a személyes kontaktus kialakítása, nem pedig a
BDSM közös mûvelése lehetõségének
megteremtése.
Az idõpont kiválasztása már sokkal problémásabb
terület. Fontos, hogy este legyen, hiszen a többség
napközben dolgozik; fontos, hogy ne túl késõn
kezdõdjön, mert így a családos emberek is
legalábbis "be tudnak kukkantani", illetve a vidékieknek
is könnyebb hazajutniuk egy nem túl késõi
órán. Általában péntek estére
teszik a találkozót, a többségnek ez felel
meg.
A "szervezõgárda" nyitott és segítõkész,
igyekszik figyelembe venni mindenki igényeit, de nincs könnyû
dolguk. Hiába érkezik panasz a választott helyszín
belsõ kialakítását tekintve, alternatíva
hiányában nem tudnak segíteni rajta. Az is gondot
jelentett, hogy azok, akik egyáltalán nem tudnak elszabadulni
ebben az idõben, mert vonathoz, családhoz
stb. vannak
kötve, és mégis szívesen találkoznának
a többiekkel, azok hogyan tehetik ezt meg. A legutóbbi összejövetel
elõtt viszont megszületett a megoldás: az estin kívül,
a kora délutáni órákban egy másik
idõpontot is meghirdettek, kifejezetten azzal a céllal,
hogy akik máskor nem tudnak megjelenni, legalább a közösség
egy részével találkozhassanak. Minden elégedettség
és elégedetlenség ellenére, a közösség
véleményét mindig megkérdezik a szervezõk,
utólag is, hogy mi volt jó számukra, mi nem, és
egyáltalán hogy érezték magukat. Fontosnak
tûnik, hogy egy olyan közeget teremtsenek ilyenkor, ahol
mindenki felszabadultan mozoghasson azok között, akiket így
vagy úgy, de valamennyire már ismer. Beszélgetéseimbõl
kiderült, hogy azért sokan hiányolják a konkrét
BDSM megnyilvánulásokat ilyenkor, nem konkrétan
a szexuális aktusokat, de például a fénykép
formájában megörökített, a fórumokon
másokkal is megosztott kötözési- technikák
élõben bemutatását. Hogy ez miért
nem történik meg, azt nem firtattam21.
De akkor nézzük, hogyan zajlik a BDSM uralta közösségi
élet!
Egy- egy ilyen alkalommal elég sokan összegyûlnek,
akár harminc-negyven ember, akik közül a többség
már korábban is részt vett hasonló találkozón.
Az újak vannak kisebbségben, ami semmilyen hátrányt
nem jelent számukra, hiszen a közösség örömmel
fogadja az "érkezõket". Nekem háromszor
volt alkalmam részt venni ilyenen, és a "forgatókönyv"
minden esetben hasonló volt. A sorban érkezõ emberek
mind körbeköszönnek, bemutatkoznak, majd helyet foglalnak
valahol. Ez az est harsány része, amikor lezajlanak a
rácsodálkozások és a rég nem látott
ismerõsök által kiváltott örömteli
nevetgélések. Ezt egy csendesebb periódus követi,
ami azzal telik, hogy mindenki megtalálja a maga társaságát,
majd beszélgetésbe mélyüljön velük.
Ezután a korán hazamenõk vagy sietõk szép
lassan elkezdenek szivárogni, mígnem kialakul egy nagyobb
társaság, akik nincsenek túl sokan egy afféle
kerekasztal jellegû beszélgetéshez sem.
A beszélgetések nem feltétlenül érintik
közvetlenül a BDSM témakört, de az mégis
egész este jelen van ilyenkor (is). Hogy csak egy- két
példát mondjak, az én tanulmányomról
is mindenki mindent tudni akart a legutóbbi alkalommal, illetve
a már korábban említett, folyóiratban megjelenõ
BDSM melléklet kapcsán is élénk beszélgetés
alakult ki. De eddig minden találkozón elõkerült
valamilyen tárgyi eszköz is: egy lovaglópálca,
egy ostor, sõt egyik alkalommal egy pár domináns
tagja pórázon vezette be a másikat. Viszont abban
a közegben ezek a kellékek inkább viccelõdés
tárgyait jelképezik, kézrõl-kézre
járnak, jelenlétük természetes és nem
a szexualitást jutatja eszébe az embernek, nekem legalábbis.
Mindezt összevetve, tehát azt hiszem, el kell ismernünk,
hogy a BDSM ténylegesen közösségteremtõ
erõvel bír.
20 A nicknév az
a becenév, amivel az interneten folyó kommunikációban
részt vesznek az emberek
21 A kutatás probléma
körébõl kimaradt ez a terület, ami idõhiányból
fakadt, terveim között szerepel egy nagyobb hangvételû
tanulmány megírása a témában, amit
megelõzõen terveim szerint több területet tudok
majd "feltárni"
A legtöbb szubkultúrának megvan a saját szótára,
mellyel önmagát tudja kifejezni, így van ez a BDSM
-mel is. A tanulmány során már volt szó
a specifikus szóhasználatról, például
a különbözõ szerepek bemutatása kapcsán,
ami által egyben arra is rámutattam, hogy a közösségben
elterjedt megnevezések egytõl-egyig jövevényszavak,
melyeket magyar megfelelõ híján kezdtek használni.
Ezzel nincs is semmi baj, hiszen nagyjából mindenki ugyanabban
az értelemben használja például a szadista
elnevezést. Amit én problémásnak látok
e kapcsán, az abból ered, hogy a megfelelõ, konkrét,
pontos szó helyett egy átvett szóval jelölnek
dolgokat, melyek alatt, mint mondtam, mindenki csak megközelítõleg
érti pontosan ugyanazt, ez pedig vitákat szül. Például
arról, hogy az egyes szerepek milyen jogokkal és kötelességekkel
járnak együtt: adott esetben egy szadistának/Domnak
van-e joga aláíratni egy szerzõdést a párjával/partnerével,
melyben az arról nyilatkozik, hogy a testén nyomot hagyó
sérülések az õ beleegyezése mellett
és legfõképp az õ örömszerzése
közben kerültek oda.
A másik dolog, ami e kapcsán felmerült bennem a beszélgetéseink
során, hogy a nagyjából értelmezés
egyféle belsõ sztereotipizálást szül
(melyen tulajdonképpen az említett viták is alapulnak).
Ez alatt azt értem, hogy mindenkinek van egy elképzelése
az adott szerepekrõl, a sajátjáról és
a másikéról is, akihez képest a sajátját
betölti. Egy subnak például az esetek többségében
van egy "fantom domja22"
, aki nemcsak egy eszményképnek felel meg, hanem egy sztereotipizált
alaknak, akihez a párkeresésen túl, a viták
során is ragaszkodni fog.
A BDSM, mint olyan, maga is egy átvett betûszó,
melynek használatakor sem teljesen egyértelmû, szerintem,
mindenki számára, hogy tulajdonképpen mirõl
beszél. Hogy ez így alakult, annak okai elõttem
nem tisztázottak, valószínûleg az internetes
és/ vagy külföldi tapasztalatokat így "importálták"
a hazai érdeklõdök, erre viszont szükség
volt ahhoz, hogy a közösség szervezõdni tudjon
egyáltalán.
22 egy interjú
során hangzott el a kifejezés, melyet nagyon találónak
találtam
Nem maradt más hátra, mint összeszedni azokat a
dolgokat, amiket sikerült és amiket nem sikerült kutatásom
során megértenem, megismernem; azokat a kérdéseket,
amikre még nem találtam választ; illetve hogy miért
lehet és kinek lehet fontos az én kutatásom és
érdemesnek tartom-e a folytatását.
Mint azt jeleztem is korábban, elsõ sorban a dominancián
alapuló, szerepjáték jellegû D/s kapcsolatokkal
foglalkoztam, bár ezeket is inkább az egyén és
a közösség szempontjából. Ha felmerülne
a további kutatás lehetõsége, akkor e kapcsán
a párkapcsolatok mélypontjait, lehetõségeit,
feltételeit venném nagyító alá. Ez
alatt azt értem, hogy mik a sajátos BDSM párkapcsolati
nehézségek, amikor a közösség fontossá
válhat vagy közbeléphet, hiszen ezek a problémák
sajátosan az õ kultúrájukra jellemzõ.
Jó példa erre a gyerekvállalás kérdése,
hiszen akkor módosulnak a szerepek, az alárendelt nõbõl,
a gyerekét elõtérbe helyezõ "anyatigris",
míg a domináns nõbõl a gyengéd anyáskodó
én tör elõ és hogy mindez hogyan hat a kapcsolatra,
illetve a többiek, a tapasztaltak hogyan tudnak segíteni
ebben.
A kezdetben én csak kétféle BDSM viszony mutattam
be, pedig valójában van egy harmadik típus, ami
minimálisan tér el a másik kettõtõl,
ezért sincs jelen a közösség szintjén,
de vannak, akiknek fontos ez a fajta megkülönböztetés,
így érdemes lenne feltárni alaposabban. Ez pedig
a top/bottom23 kapcsolat, mely
eltér a D/s-tõl annyiban, hogy ez esetben is a fájdalomokozás/
szerzés nyújtotta élvezet áll a középpontban,
viszont mint a név is mutatja, megjelenik a dominancia is, kilépve
az egyenrangú s/m kapcsolatból.
Ennek pontosabb megértéséhez és kutatásához,
mindenképpen szükséges elõbb a szadista-mazochista
kapcsolatot megnéznem, mert ez az kapcsolat, amit a legtöbb
sztereotípia elhomályosít. Hiszen, hányan
gondolnánk, hogy egy szadista egy végtelenül önzetlen
ember, akinek öröme abban rejlik, hogy a másikat boldoggá
teszi, míg a mazochistára sokkal inkább jellemzõbb,
hogy követelõzõ és a saját vágyait
helyezi elõtérbe. De a kutatás során csak
érintõlegesen pillantottam bele az s/m alapú kapcsolatokba,
így ennek a részletes és pontos bemutatása
még várat magára.
Szintén érdekesnek tartanám tovább követni
a közösség életének alakulását,
hogyan változik, ha változik a találkozók
jellege a késõbbiekben, akkor is, ha egyelõre úgy
látszik, a komolyabb változáshoz még mindig
éveknek kell eltelnie. Ugyanakkor egyre több embernek van
lehetõsége a külföldi BDSM életbe is
belekóstolni, részt venni különbözõ
összejöveteleken, melyek teljes egészében a
(öltözékben, programban
stb.) BDSM szellemében
szervezõdnek. Az elsõ folyóiratban megjelent írások
után az esetlegesen beinduló nyilvános BDSM élet
kezdeti lépései is érdekesek lehetnek: milyen csatornákon
indulnak el, milyen eszközökkel fordulnak a "nagyközönség"
felé
stb.
A terep tehát számos területe érintetlen
maradt a kutatás során, így hát terveim
között szerepel, hogy a jövõben is folyni kívánom
az utat, melyen elindultam. Ahhoz, hogy megszerettem a terepemet, bizonyára
az én hozzáállásomra is szükség
volt. Ami nekem segített, hogy egy olyan közösségbe
kerülhettem általa, melynek tagjainak nyitottsága
és segítõkészsége sok helyzetben
megkönnyítette a munkám. Én pedig végig
törekedtem arra a tanulmány megírása közben,
hogy elsõdlegesen a tõlük hallott, általuk
írt gondolatokra építsem minden következtetésemet,
de ne akarjak megdönthetetlen igazságokat kijelenteni. Az
elsõdleges szempont végig a reális, valósághû
bemutatása egy a kívülállók számára
ismeretlen, de ennek ellenére tévesen megítélt
szubkultúrának, a BDSM-nek. A mûvelõinek
õszinteségéért, kitartásáért
és türelméért a nagyvilággal szemben,
annyi jár, hogy megpróbáltam egy teljes képet
adni arról, hogy õk csak másképp, nem pedig
egy elítélendõ módon élik meg érzelmeiket,
szexualitásukat és önmagukat.
23 nehéz magyarul
kifejezõ szót találni erre
Aronson, Elliot
2001 A társas lény. Budapest: Közgazdasági
és Jogi kiadó
Benedict, Ruth
1997 A kultúra integrációja. In: Bohannan, Paul-
Glazer, Mark(szerk.): Mérföldkövek a kulturális
antropológiában. Budapest: Panem
Benjamin, Jessica
1980 Bonds of Love: Rational Violence ad Erotic Domination. In: Feminist
Studies
Bíró Judit (szerk.)
1996 Deviációk. Budapest: Új Mandátum
Boglár Lajos, A. Gergely András, Bali János, Hajnal
Virág, Papp Richárd
2005 A tükör két oldala. Budapest: Nyitott Könyvmûhely
Bourdieu, Pierre
1994 Férfiuralom. In: Hadas Miklós (szerk.): Férfiuralom.
Budapest: Replika
Douglas, Jack D.
2001 Hogyan váljunk büszke kurvává? In: Rácz
József (szerk.): Devianciák. Budapest: Új Mandátum
Douglas, Mary
2003 Külsõ határok. In: Biczó Gábor
(szerk.): Antropológiai irányzatok a második világháború
után. Debrecen: Csokonai
Geertz, Clifford
2001 Az értelmezés hatalma. Budapest: Osiris
Héra Gábor- Ligeti György
2005 Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása.
Budapest: Osiris
Hollós Marida
1997 Pszichológiai antropológia. Budapest: MTA Politikai
Tudományok Intézete
László János
1999 Társas tudás, elbeszélés, identitás.
Budapest: Scientia Humana
Linton, Ralph
1997 Státus és szerep. Kultúra és normalitás.
In: Bohannan, Paul- Glazer, Mark(szerk.): Mérföldkövek
a kulturális antropológiában. Budapest: Panem
Mauss, Marcel
2004 A test technikái. In: Mauss: Szociológia és
antropológia. Budapest: Osiris
McLaren, Angus
2002 Szexualitás a 20. Században. Budapest: Osiris
Mead, Margaret
2003 Férfi és nõ. Budapest: Osiris
Ortner, Sharry B.
2003 Nõ és férfi avagy természet és
kultúra? In: Biczó Gábor (szerk.): Antropológiai
irányzatok a második világháború
után. Debrecen: Csokonai
Slocum, Sally
2003 A gyûjtögetõ asszony: férfi egyoldalúság
az antropológiában. In: Biczó Gábor (szerk.):
Antropológiai irányzatok a második világháború
után. Debrecen: Csokonai
Sontag, Susan
1978 Pornográf képzelet. In: Sontag: Pusztulás
képei. Budapest: Európa
Turner, Victor
2002 A rituális folyamat. Budapest: Osiris
Wallace, Patricia
2002 Az internet pszichológiája. Budapest: Osiris
www.forum.index.hu
Bodnár Rita, kulturális antropológia
szakos barátunk megtisztelte azzal a klubot,hogy hozzájárult
a netes BDSM közösségrõl készült
dolgozata megjelentetéséhez a honlapon.