2012. szeptember-október Életképek az
új tanév első két hónapjából: A Mobilitási
Hét keretén belül szeptember 17-én nyílt napot tartott az MVK, ahová a
Városháztérről a két nosztalgia Ikarussal lehetett eljutni. A két öreg
immár a telepen, jobboldalt a 620-as belseje. Végre komolyabb távon is
kipróbálhattam, nem akarom a 31-est bántani, de azért a 620-assal nagyobb
élmény utazni. Ez a látvány
tárult elénk leszállás után. Persze a
telep többi részén továbbra is folyt a munka a megszokott rendben. Hamarosan
HDS-014 is csatlakozott a kiállított buszokhoz. Miközben
előbbi járműveket a látogatók birtokukba vették, néhány méterre a
leállított, selejtezett Ikarus 280-asok haldoklottak. A villamospótlás
befejezése és az alapos járatritkítások miatt sok kocsi feleslegessé vált. Balra az
AKD-744, jobbra 761, utóbbit belülről is „megcsodálhatjuk”.
Jelenleg a 280-asok közül csak a vázcserések (Rába D10-es motor, Voith váltó)
járnak (651, 652, 655, 656, 658, 670, 684, 690, 692, 694, 696, 707), meg
elvileg a 727 is kiadható (alapmotoros, Prága váltós), bár én már rég láttam
kint. A
javítócsarnokban idegenvezetést is tartottak. A telep
bejáratánál villamossal összeütközött 405-ös Plasma. Nem valószínű, hogy
megcsinálják. A villamosos
rész átépítése miatt nagy kavarások vannak, valószínű, hogy elöl is
emiatt volt üresség a két kiállított villamoson kívül. Vissza a
forgalomba: a Miskolci Vízművek szennyvíztelepének dolgozóit is az MVK
szállítja. Az egyetemre
egyre gyalázatosabb a közlekedés. Már tavasszal is probléma volt a ritka
12-es, erre szeptembertől délután a korábbi 7-10 helyett 15 percenként
jár. Persze, ha a 22-est is minimálisan sűrítenék, és az is 15-20
percenként járna, össze lehetne hangolni a két viszonylatot, a 7-10 perces
követés már elfogadható lenne. De hát MVK… A
zsúfoltságot a környéken közlekedő viszonylatok időszakos,
össze-vissza betérésével is próbálják csökkenteni, pl. a 2-esével. Valamint
újra közlekedik, immár munkanap is a napi néhány fordulót megtevő ME
gyorsjárat. Ami talán az
egyetlen pozitív változás itt, hogy óránként egy 14-es egészen az egyetemig
jön, megteremtve a kapcsolatot Hejőcsabával és az EÜ kar épületével.
Azért, hogy a 14-es egyenletes követése ne boruljon fel, nem ugyanaz a busz
megy vissza, hanem folyamatos átszerelések vannak az egyetemes 14-es és a
22-es között. Hosszú
idő után az első normálisan itt közlekedő 12-es. Ez egy másik
14-es, csak a Farkas Antal után már előre át szokták írni a
kijelzőt 22-esre. Itt pedig
egymás után a 12-es és a 22-es, majd 15-20 percig semmi. Egyébként a
délelőtt a legjobb, amikor sokszor 3-4 busz áll az egyetemi végállomáson
(merthogy a gazdaságosság jegyében a 12-es fordulónként 15-20 percet áll az
egyetemen, meg vagy 8-at a Reptéren is), miközben 20 percig semmi nem indul.
De a 22-es menetrendjét is érdemes megnézni, jól látható, hogy pl. a
meghirdetett alacsonypadlós kocsi minden forduló után 23 percet áll a
végállomáson, közben alig lehet felférni a közlekedő buszokra. Tavaly
ősszel volt 50 éve, hogy Budapesten elkészült az első FVV csuklós
villamos, idén október 4-én pedig annak, hogy Miskolcon forgalomba állt a
típus első példánya, a 100-as. Ennek örömére természetesen
nosztalgiajárat indult a 2-es vonalán. A Vasgyárban
a ritkán használt bal vágányra álltunk ki, itt fotómegállásra került sor,
közben néhány normál forgalmi kocsi megelőzött minket. A kocsi utastere
a Tiszain. És még egy
kép, a java azonban még hátra volt. |