2013. nyár 2013. június
17-én lépett életbe az új, nyári menetrend, melynek keretében sor került
néhány pozitív változásra: az 1-es villamos és a 35-ös busz hétvégén
sűrűbb lett, minden második 69-es Felső-Majláth helyett
Diósgyőrből indul, és egy új viszonylat is indult… … ZOO
néven (egyesek szerint zé-nulla-nulla, mások szerint csak simán 200-as)
Felső-Majláth és a Vadaspark között. Az MVK az ATTAC projekt keretén
belül foglalkozik az igényvezérelt rendszer tesztelésével, vagyis, hogy a
menetrendben meghirdetett járat csak akkor közlekedik, ha legalább egy utas
telefonon vagy a cég honlapján bejelentette rá az igényét. Májusban
először az 5-ös, 15-ös és 69-es esti járatain akarták ezt bevezetni, de
balhé lett belőle, ezért inkább a 3A, 21, 24, 31 viszonylatokon
indítottak új járatokat, melyek igényvezérelten közlekedtek, illetve az
óránként közlekedő ZOO járatot is e rendszer szerint hozták létre. A
Vadasparkba nem most közlekedik először busz: 1984. június 1. és 1988.
május 31. között tavasztól őszig hétvégenként az 55-ös tett napi néhány
fordulót a Majális-parktól indulva, körjáratként (menetrendje ezen a kiváló honlapon elérhető). Közel húsz év
után, 2005-2006-ban szintén tavasztól őszig, de már minden nap két,
Lillafüred felé közlekedő 5-ös tért be a vadasparkhoz, majd 2009
őszén hasonló rendszert vezettek be, de az útállapotokra hivatkozva
ismét megszűnt a betérés. A jelenlegi járat üzemelését viszont a
tervezetthez képest meghosszabbították, december 31. lesz az utolsó üzemnap,
de 2014 tavaszán, a jó idő beálltával a tervek szerint újraindul. Szintén
nyáron terjedt el az az újítás, hogy a spórolás jegyében egyes buszok csak
kétnaponta járnak be a telepre, egyébként a végállomásokon éjszakáznak, így
késő délután, esténként és hétvégén az új, felső-majláthi
végállomáson is megjelentek a csuklósok. Illetve a
nyár folyamán szóló hiány miatt a 21-esen is, ez a kép a Szövő utcánál
készült, itt a hosszú 33-as megszűnése óta nem nagyon járt csuklós. Négy év után
ismét közlekedett Operafesztivál villamos, most azonban nem a 100-as
nosztalgia, hanem a 188-as bécsi reklámozta az eseményt. Június 22-én
az MVK is csatlakozott a Múzeumok Éjszakája rendezvényhez, melyre több
programmal is készültek: például óránként közlekedett a 2-es vonalon a cégnél
épp tesztelésen lévő, gázüzemű Iveco Citelis. Egy kép
Tapolcán, a leszállóhelyen. A csuklós, szintén CNG változatból Kassa város
közlekedési vállalata 2009-2010-ben 29 darabot állított forgalomba. A buszt
jó okkal próbálgatta az MVK: egyre valószínűbb, hogy jövőre 75
darab szóló és opcióban további 25 csuklós, gázüzemű autóbusz áll
forgalomba Miskolcon, és így a jelenlegi járműpark tekintélyes része
selejtezésre kerül. A jármű
belsőtere nem igazán nyerte el tetszésemet, őszintén szólva nem
feltétlenül örülnék a típusnak, bár azt rebesgetik, MAN-ek fognak érkezni,
így ez a „veszély” elhárult. Mint
köztudott, hétvégén a 2-es nem jár, helyette a 20-assal lehet utazni, most
csak a tesztjármű miatt hirdettek meg óránként egy indulást, így
Tapolcán sor került egy kis együttállásra a menetrendszerinti 20-assal,
közben a járművezetők is megbeszélték a tapasztalatokat. A
telephelyet is meg lehetett nézni, különös tekintettel a közelmúltban
felújított villamosjavító csarnokra. Nagy meglepetésre a 151-es Bengálit is
bent találtuk, több évnyi álldogálás után nekiláttak megcsinálni, hogy az
akkor még hamarosan érkező új Skoda villamos köszöntésekor a 100-assal
együtt képviselhessék a múltat. Az Ikarus
31-es nosztalgia teremtett közlekedési kapcsolatot az MVK és a MÁV nyílt
napja között. Tavaly, az
első alkalommal megtartott rendezvény népszerűségén a miskolci
vontatási főnökség dolgozói is meglepődtek, így idén még több
látnivalóval várták az érdeklődőket. Például a magyarországi
forgalomba állásuk 50. évfordulóját ünneplő Nohab mozdonyok első
példányával. Balra egy
hagyományos Szili, jobbra az eddigi egyetlen, Bombardier Traxxról készült
fotóm. A 25 mozdony 2010-2012-ben állt forgalomba, gyakran megfordulnak
Miskolcon is, így idővel lesz majd több és jobb képem is róluk. Egy csendes
életkép a villanyszín előtt és a Tiszain. Utóbbi kép mondjuk nem ekkor
készült, de illik ide. A 100-as Bengáli
is kint volt az 1-es vonalon, pont kapóra jött hazafelé. Remélhetőleg
jövőre is hasonlóan színes programok lesznek és hátha az időjárás
is jobb lesz, lesz értelme több fotót készíteni. És akkor
végre térjünk rá az egyszerű hétköznapi képekre. Az egyik 31-esen
lévő kocsi késő délután még kimegy a Boschba szerződéses
járatként, pont sikerült rajta elkapni az utolsó, még forgalomban lévő
Praga váltós 280-ast, az AKD-661-est. Július 2-án, hajnalban megérkezett az első Skoda,
majd hamarosan meg is kezdte próbafutásait a Selyemrét és Felső-Majláth
között. Rá vadászva néztem be a belvárosba, közben fotóztam a ma még
mindennapinak, de hamarosan már nosztalgiának számító SGP-ket és Tátrákat. Na
jó, utóbbiakból elvileg azért forgalomban marad majd néhány. A nyár
folyamán, a Zöld Nyíl projekt részeként kicserélték a díszburkolatot is a
sétálóutcában. Szinvapark
megálló, leánykori nevén Centrum áruház, illetve Ady-híd. Újgyőri
piac. Érdekesen fog mutatni a Skoda ebben a környezetben. Új
villamosok egyelőre még nem álltak utasforgalomba, ennek ellenére az
elmúlt hónapokban, években néhány E1-es selejtezésre került már. A sorozat
legelső példánya, a 180-as a 40-essel és a 300-assal együtt a Negyedik
utcai telepen áll, a központi telepen így nem foglalják a helyet, de talán az
se véletlen, hogy nem vágták szét őket, hanem egyelőre megmaradtak. Az eredeti
18 (+1 tanuló, illetve még hét alkatrésznek) SGP E1-ből jelenleg 13
darab van forgalomban. A leállítottak között van nyilván a 180-as, a 187-es,
amit még 2010-ben a tiszalúci óvoda udvarára szállítottak játéknak, és
elvileg a 186-os, 193-as, 194-es, bár ezekben nem teljesen vagyok biztos. A
Tátrák közül pedig a 213-as az, amelyik selejtezésre, vagy legalábbis
leállításra került. A 29-esen
nyáron még vegyesen jártak szóló és csuklós kocsik munkanap,
szeptembertől csak csuklósok járnak, és bizony ki is vannak használva. |