Kassai mozdonyparádé, 2013 2007-ben már
jártam egyszer a címben említett eseményen, most a jó idő miatt,
hirtelen ötletként döntöttünk úgy az öcsémmel, hogy meglátogatjuk a várost. A
program hasonló volt, mint hat éve: délelőtt a szlovák vasút kassai
vontatási telepén nézelődtünk, délután pedig a városban csavarogtunk,
sort kerítve a villamoshálózat utolsó olyan szakaszára, ahol még nem jártam:
a vasműi vonalra. A Rákóczi
EC-ről leszállva gyorsan lőttünk pár fotót az állomás előtt.
Hétvégi menetrend lévén nem volt tömöttség a villamos végállomáson. Megérkezett
az 517-es, alacsonypadlós középrészű KT8-as, Európa kulturális
fővárosához méltó megnyilvánulással a sofőr részéről. Közben a
397-es T3-ast a 396-os váltotta. Érdekes, hogy másfél évvel ezelőtti
látogatásunkhoz képest milyen sok jármű megkapta már a közlekedési
vállalat (DPMK) új festését. Egy 110-es
„Vasaló” tolatómozdony az állomáson, gyakorlatilag a mi
V46-osaink szlovák megfelelői. Egy szép
régi 121-es villamos mozdony és egy 721-es „Nagy Hektor” a
vontatási telep bejáratánál. A
körfűtőház benépesült a kiállított mozdonyokkal, és az ezeket
végignéző tömeggel, így a fotózást nem vittük túlzásba. A kassai
gyermekvasút is jelen volt ezzel a gőzössel, a mozdonyaikat is itt
szokták javítani, ezért van egy kb. száz méter hosszú keskenynyomtávú pálya. Az elmúlt
években Szlovákiában is voltak vonalbezárások, de azért még akad jó néhány
mellékvonal, melyeket elsősorban a MÁV-nál is nagy számban üzemelő
Tatra-Studenka motorkocsikkal szolgálnak ki, illetve előfordulnak újabb
szerelvények is. Meg még
újabbak is: a 861-es, alacsonypadlós dízelmotorvonatok Szlovákiában, Ruttkán
készülnek, 2011-től. Kelet-Szlovákiában
a villamos vontatás 3000V egyenáramról megy, ennek a hálózatnak a
jellemző személyszállítói a 460-as motorvonatok. Eredetileg
zöldszínűek voltak, de ma már egyre több jármű viseli az új,
piros-fehér színezést. A Skoda
gyártmányú, emeletes, kétáramnemű 671-es sorozatú motorvonatokból (a
vezérlőkocsik a 971-es sorozatszámot kapták) ha minden igaz, 10 darab
van forgalomban a ŽSSK-nál. Balra egy
még eredeti festésű, egyenáramú „Persing”, jobbra pedig már
egy átvedlett példány. Egy
„Bz”. Északi szomszédunknál már kicsit előrébb járnak a
korszerűsítésükben. A
„Búvár” becenevű dízelmozdonyok a nem villamosított
fővonalak jellemző vontatójárművei, kb. a helyi M41-esek. A
képen egy remotorizált példány látható. Végigsétáltunk
a selejtsoron is, ahol főleg 460-as motorvonatok álltak. A típus
üzemeltetése egyre nehézkesebb. Egy még
viszonylag életben lévő példány. A vontatási
telepre vonattal is el lehetett jutni, mi azonban gyalog mentünk vissza az
állomásra. Két fotó a
távolsági buszállomáson: balra két SOR típusú, cseh gyártmányú busz, ezek
licenszét vette meg a Kravtex is. Jobbra egy régi, klasszikus Karosa. Ezután
kivillamosoztunk Havlíčkovára, ez már szinte
szokásosnak tekinthető a kassai kirándulásaimon. A hétvége
ellenére (számomra) meglepően sok csuklós volt kint. Balra már az új
színterv szerint festett 536-os, jobbra pedig egy érdekes példány: 1995-ben
három darab KT8D5-öst eladtak a Berlin melletti Strausbergnek, azoknak ilyen
a festése. Hogy az 537-es és még néhány társa miért kapta szintén ezt a
színösszeállítást, nem tudom. Vagy ezek a kocsik is mentek volna
Németországba, de mégis itt maradtak, vagy maradt még festék és a
gazdaságosság jegyében felhasználták, vagy valakinek megtetszett ez a
színösszeállítás. Az egy szem
Vario LF-fel is összefutottunk, igaz a fényviszonyok miatt csak hátulról
lehetett fotózni. Közben az 537-es
is elindult. A 9-esen csak KT8D5-öst láttunk, ez egy fontos haránt irányú
vonal, bár a kihasználtsága elég változó volt. |