Szombathely röviden Május
10-11-én miskolci csapatunkkal egy teljesítménytúrán vettünk részt a
Kőszegi-hegységben, én azonban már egy nappal korábban leutaztam, hogy
fotózhassak Szombathelyen és átugorjak Grazba. A vasi
megyeszékhelyen sajnos rossz idő fogadott, és egy rövid napsütéses
időszakot leszámítva a továbbiakban is be volt borulva, ez a buszjáratok
ritka követésével párosulva kevés fotót eredményezett. A Vasi Volán helyi üzemének
központja a vasútállomás előtt, az Éhen Gyula téren található, a legtöbb
helyi járat innen indul, vagy érinti a helyet. Miután a
szállásomon letettem a cuccom, nekiindultam felfedezni a várost, ez a kép a
Berzsenyi könyvtár nevű megállónál készült DZB-057-ről. A helyi
járműállomány gerincét a 8 darab Ikarus 280-as, 2 darab 435-ös és 6
darab 263-as mellett ... … a
2009-2011 között beszerzett 21 darab Credo BN 12-es alkotja, szóval a
járműpark viszonylag korszerű. A kép a herényi végállomáson
készült, csúcsidőn kívül és tanszünetben az 1-es jár ide 40-45
percenként egészen Bogátról, iskolai nap csúcsidőben viszont a vonal
ketté van osztva a Vasútállomásnál: Bogátra az 1A és 1U jár, ide pedig az 1C-s
félóránként, viszont, ha minden igaz, a közeljövőben a viszonylat vissza
lesz sűrítve 20 percesre. A város
észak-nyugati részén gyakorlatilag egy nagy, egybefüggő lakótelep
található, aminek az ellátása nem is lenne rossz, több vonal is erre jár,
csak sajnos egyenként elég ritkán, és ami nagyobb baj, hogy nincsenek
összehangolva. Ezen a képen azonban most egy sárvári telephelyes, helyközi
MAN látható a Szűrcsapó utcában. A 2A és DZB- Két kép a
Perint hídon: balra a helyközis GMX-567 tart Bucsura, jobboldalt pedig
LZS-149 az 5-ösön. A 3-as egy
szép nagy hurokban tárja fel az oladi lakótelepet, ez a fotó a Kodály Zoltán
utcán készült. 2008-2009-ben a Vasi Volán három Ikarus 280-ast vásárolt a
Kisalföld Volántól, a képen látható KAY-332 Győrben még AFF-667
rendszámmal állt az utasok szolgálatában. A szintén
ex-győri AFF- Sok városhoz
hasonlóan uniós pénzből Szombathelyen is fejlődött az
utastájékoztatás, a buszokba és néhány fontosabb megállóba akusztikus és
vizuális kijelzők kerültek. Amit viszont én nagyon tudtam értékelni,
hogy a telefonomon a Volán honlapjára fellépve egy Szombathely térképen
követhető, hogy melyik busz épp hol jár, ez a fotósoknak is nagy
segítség. Ha nincs ez a technika, és nem látom, hogy hamarosan jön a 4H-s is,
ez a fotó nem készült volna el. A H-val (hivatásforgalmi) jelölt járatok
ugyanis csak naponta néhányszor közlekednek, a különböző városrészeket
kötik össze az ipartelepekkel, ezért nem feltétlenül számol velük az ember. Szombathelyen
1897 és 1974 között villamos is közlekedett a Vasútállomás és a Kálvária
között, a belvároson át. Egy kocsi van a szentendrei múzeumban, a képen
látható 1-es pályaszámú motorkocsi pedig sokáig a vasútállomás előtt
volt kiállítva, majd 2007-ben a megóvás érdekében zárt helyre, a Smidt múzeum
udvarára került. Két nappal
később járunk, a túra keretében egy 60 km-es Szombathely-Kőszeg-Szombathely
kört tettünk meg, érintve Írott-kőt is. Néhány falun is keresztülmentünk,
én pedig ilyenkor odafigyeltem az olyan jelenségekre, mint például ez a „rút
pofájú” MAN Kőszegdoroszlón. Az igazi
nagy fogás persze ez az Ikarus volt Perenyén. Ezek pedig
már a hazautazás pillanatai: LNV- És végül az
egyik Credot hátulról is megcsodálhatjuk. Szombathely alapvetően
tetszett, kellemes, rendezett, élettel teli város, de sajnos a közlekedése
nem az igazi, bár elvileg a közeljövőben némi javulás várható a helyi
menetrendben, gondolom az egyre közelgő választások miatt. |