Szombathely röviden

Május 10-11-én miskolci csapatunkkal egy teljesítménytúrán vettünk részt a Kőszegi-hegységben, én azonban már egy nappal korábban leutaztam, hogy fotózhassak Szombathelyen és átugorjak Grazba.

 

A vasi megyeszékhelyen sajnos rossz idő fogadott, és egy rövid napsütéses időszakot leszámítva a továbbiakban is be volt borulva, ez a buszjáratok ritka követésével párosulva kevés fotót eredményezett. A Vasi Volán helyi üzemének központja a vasútállomás előtt, az Éhen Gyula téren található, a legtöbb helyi járat innen indul, vagy érinti a helyet.

Miután a szállásomon letettem a cuccom, nekiindultam felfedezni a várost, ez a kép a Berzsenyi könyvtár nevű megállónál készült DZB-057-ről. A helyi járműállomány gerincét a 8 darab Ikarus 280-as, 2 darab 435-ös és 6 darab 263-as mellett ...

… a 2009-2011 között beszerzett 21 darab Credo BN 12-es alkotja, szóval a járműpark viszonylag korszerű. A kép a herényi végállomáson készült, csúcsidőn kívül és tanszünetben az 1-es jár ide 40-45 percenként egészen Bogátról, iskolai nap csúcsidőben viszont a vonal ketté van osztva a Vasútállomásnál: Bogátra az 1A és 1U jár, ide pedig az 1C-s félóránként, viszont, ha minden igaz, a közeljövőben a viszonylat vissza lesz sűrítve 20 percesre.

A város észak-nyugati részén gyakorlatilag egy nagy, egybefüggő lakótelep található, aminek az ellátása nem is lenne rossz, több vonal is erre jár, csak sajnos egyenként elég ritkán, és ami nagyobb baj, hogy nincsenek összehangolva. Ezen a képen azonban most egy sárvári telephelyes, helyközi MAN látható a Szűrcsapó utcában.

A 2A és 2C két, ellentétes irányú körjárat, ami a vasútállomástól kiindulva egy nagy kört tesz meg a város belső magja körül. Este és hétvégén 29A és 29C jelzéssel közlekednek, érintve a 9-es önálló szakaszait is, mivel az olyankor nem közlekedik.

DZB-057 a Rohonci úton, az Órásház nevű megállóban. Ha belegondol az ember, az ezen az úton munkanap 15-30 percenként közlekedő 3-as, 30-40 percenként közlekedő 5-ös, és 40 percező 9-es tisztességes közlekedést biztosítana a lakótelep számára, de az eltérő követési idők miatt lehetetlen az összehangolásuk. Úgy gondolom, hogy főleg a kisebb városok esetében sokszor nem is feltétlenül lenne baj a ritka követéssel, a jelenlegi ínséges időkben inkább arra kellene rámenni, hogy legalább az a kevés, ami van, jól legyen elosztva. Ha a fent említett viszonylatokat összesítjük, az átlag 8-10 perces követést ad, ami kiváló lenne.

 

Két kép a Perint hídon: balra a helyközis GMX-567 tart Bucsura, jobboldalt pedig LZS-149 az 5-ösön.

A 3-as egy szép nagy hurokban tárja fel az oladi lakótelepet, ez a fotó a Kodály Zoltán utcán készült. 2008-2009-ben a Vasi Volán három Ikarus 280-ast vásárolt a Kisalföld Volántól, a képen látható KAY-332 Győrben még AFF-667 rendszámmal állt az utasok szolgálatában.

A szintén ex-győri AFF-664 a Nagy László utcai megállóban. A 3-ason szinte csak csuklósok vannak még este és vasárnap is (olyankor 35-ös jelzéssel az 5-ös önálló szakaszát és a Minerva lakóparkot is érintve közlekedik). Ezen kívül csak az 5-ösön és az 5H-n láttam csuklóst.

Sok városhoz hasonlóan uniós pénzből Szombathelyen is fejlődött az utastájékoztatás, a buszokba és néhány fontosabb megállóba akusztikus és vizuális kijelzők kerültek. Amit viszont én nagyon tudtam értékelni, hogy a telefonomon a Volán honlapjára fellépve egy Szombathely térképen követhető, hogy melyik busz épp hol jár, ez a fotósoknak is nagy segítség. Ha nincs ez a technika, és nem látom, hogy hamarosan jön a 4H-s is, ez a fotó nem készült volna el. A H-val (hivatásforgalmi) jelölt járatok ugyanis csak naponta néhányszor közlekednek, a különböző városrészeket kötik össze az ipartelepekkel, ezért nem feltétlenül számol velük az ember.

 

Szombathelyen 1897 és 1974 között villamos is közlekedett a Vasútállomás és a Kálvária között, a belvároson át. Egy kocsi van a szentendrei múzeumban, a képen látható 1-es pályaszámú motorkocsi pedig sokáig a vasútállomás előtt volt kiállítva, majd 2007-ben a megóvás érdekében zárt helyre, a Smidt múzeum udvarára került.

Két nappal később járunk, a túra keretében egy 60 km-es Szombathely-Kőszeg-Szombathely kört tettünk meg, érintve Írott-kőt is. Néhány falun is keresztülmentünk, én pedig ilyenkor odafigyeltem az olyan jelenségekre, mint például ez a „rút pofájú” MAN Kőszegdoroszlón.

Az igazi nagy fogás persze ez az Ikarus volt Perenyén.

Ezek pedig már a hazautazás pillanatai: LNV-794 a Paragvári utcában. Tetszett, hogy még így vasárnap délelőtt is sok ember volt az utcákon, nem volt kihalt a város, volt élet. Ez persze a helyi tömegközlekedésre sajnos nem vonatkozik, az itt ilyenkor gyakorlatilag nincs.

És végül az egyik Credot hátulról is megcsodálhatjuk. Szombathely alapvetően tetszett, kellemes, rendezett, élettel teli város, de sajnos a közlekedése nem az igazi, bár elvileg a közeljövőben némi javulás várható a helyi menetrendben, gondolom az egyre közelgő választások miatt.

Főoldal