2014. szeptember-december Egy nagy adag kép a 2014-es év utolsó harmadából. A szeptember már rögtön elsejétől érdekessé vált, ugyanis
nagy meglepetésre forgalomba állt hat darab, a Kunság Volántól vásárolt
Ikarus 280-as. Kecskeméten az uniós pénzből vásárolt hibrid Mercedesek
miatt váltak feleslegessé, hogy Miskolcon miért van rájuk szükség, az jó
kérdés, tekintve, hogy a szeptembertől érvényes menetrend nem lett
sűrűbb, mint a tavaszi volt, sőt, a 14-es Egyetemvárosig
közlekedő járatai meg is szűntek. Az ANX-401 1989-es évjárat,
Miskolcon 901-es azonosítószámmal állt forgalomban, Kecskeméten
2009 őszén fotóztam is. BOP-325 a 902-es számot kapta, ez 1987-es kocsi. BPF-020 (903, 1988) az Egyetemvárosban, annak idején ezt
is fényképeztem a kunsági megyeszékhelyen. A kecskemétiek az első
napokban az Újgyőri főteres csuklós vonalakon álltak forgalomba,
talán próbálták őket valamennyire „elrejteni” a város szeme
elől. Aztán csak kirobbant a botrány, azóta már a többi vonalon is
előfordulnak, de továbbra is a 6-os, 16-os és 29-es viszonylatokon a
legjellemzőbbek. BPF-027 (907, 1989) az Újgyőri főtéri körforgalomban,
a Bükk áruház előtt. A 16-os pár éve már szóló, max csúcsban volt
egy-két kör csuklós, szeptember óta azonban a szólók mellett egy kétrészes
(csak a reggeli és délutáni csúcsban közlekedő) csuklós is jár a
vonalon. Délután a főtérről 13.28 és 16.28 között 45 percenként
indul, a legtöbbször valamelyik kecskeméti közlekedik rajta. A hat kocsi jellemzően csak munkanap és csak a két csúcsban
közlekedik, két rész között a végállomásokon állnak, például az Avas kilátón.
Mellesleg itt az ötödik kocsi is: BPF-031 (908, 1989), ez
volt 2007-ben a legelső kecskeméti busz, amivel utaztam. És az utolsó a BPF-079 (906, 1986), kecsói
kép itt. Egyébként vegyesek az érzelmeim: egyrészt, mint közlekedésbarát
és az Ikarus buszok rajongója, örülök nekik, szeretek ezekkel a buszokkal
utazni, ráadásul sajnos el kell ismerni, hogy jobb állapotban vannak, mint a
mi 280-asaink, fotótémának is érdekesek, és a ZF váltó miatt egy teljesen más
fajta hangulatot adnak az utazásnak. Másrészt viszont elég gáz, hogy 2014-ben
az országosan még most is elég jónak számító miskolci tömegközlekedésnek
használt Ikarus 280-asokra van szüksége, és érthető az utasok panasza
is, legalábbis egy szintig, mert azért ők is hajlamosak igencsak átesni
a ló túlsó oldalára. Persze ez csak átmeneti állapot, ha jól mennek a dolgok,
talán már a közeljövőben forgalomba állhat 75 darab vadonatúj,
alacsonypadlós, gázüzemű MAN Lion’s City. Nemcsak az MVK részéről érkeztek használt járművek
Miskolcra. A főváros környékén forgalomba álló újabb adag FLIRT-nek
köszönhetően a MÁV fokozatosan Miskolcra csoportosítja a BDV
motorvonatokat. Bár már ezek is több, mint 25 évesek, az errefelé
közlekedő vonatoknál így is korszerűbbek, igaz a megbízhatóságuk
nem az igazi. Szerencsére nemcsak használt, hanem új járművek is
megjelentek a városban: a Skodák érkezése szeptemberben is folyamatos volt. A
próbajáratozó 616-ost még szeptember elején fotóztam Felső- és
Alsó-Majláth között. A 615-ös szintén próbajáratként a Zenta utcánál. Aki részletes
állományi adatokra kíváncsi, annak Hajtó
Bálint listáját ajánlom. Két normál, menetrendszerinti Tátra ugyanitt. Felső-Majláth végállomás, Tátrákkal. Ezen sorok
írásakor, kb. fél évvel a képek elkészítése után már csak nagyon elvétve
lehet ilyet látni. Azóta már a bécsi villamosok se járnak. Ekkor meg még szombaton is lehetett velük találkozni a nulláson. Az előző kép hátterében látható Ikarus 260-as a
68-ason járt, a következő körben ezért Bükkszentlászlóra is kinéztem.
Bár nem állítom, hogy sokszor figyeltem, de mintha vasárnap
délelőttönként rendszeres lenne az AKD-530-as a város egyik
leghangulatosabb vonalán (a másik a 15-ös). Az 1A-s kiliáni végállomása általában ellenfényes, így az
esős idő pont jól jött a 020-as Neoplan megörökítéséhez. Ugyanez igaz a Vasgyárra is, itt is sikerült készíteni néhány
hangulatos képet. Ez pedig a Vasgyár és Vasgyári temető megállók közötti
felüljáró. Csatornaépítés miatt szeptemberben a 29-es az Avas felé nem
érintette a Diósgyőri ipari park és Diósgyőri kórház megállókat,
ezt is sikerült megörökíteni, ráadásul pont egy kecskeméti Ikarussal. Pár éve fel-fel tűnik egy, az amerikai filmekből jól
ismert iskolabusz a városban, amikor pedig nem közlekedik, általában a Gömöri
pályaudvarnál szokott állni. A nyárhoz hasonlóan szeptemberben is még csak a 600-604-es
Skodák szállítottak utasokat. Aztán októberben, nem sokkal az önkormányzati
választások előtt gyorsan forgalomba állt még a 605-609 is. Két kép az Avas kilátóból. És a Hajós utcai megállóból. És még az avasi Auchan járaton közlekedő AKD-547-est is
sikerült elcsípni. |