2007. április 21-én mozdonyparádét és nyíltnapot
rendeztek a kassai fűtőházban. A rendezvényen a Szlovákiában
közlekedő dízelmozdony és motorkocsi típusok nagy részének egy-egy példánya,
illetve két villanymozdony, a kassai kisvasút gőzöséből és egy
kocsijából álló szerelvény, két lengyel gőzmozdony, és a MÁV Nosztalgia
Kft. különvonatát vontató M61 001-es Nohab vett részt. Ezenkívül persze
fotózni lehetett a vontatási telep területén lévő rengeteg mozdonyt,
motorkocsit, pályafenntartási járművet. Délután pedig villamosoztunk egy
kicsit. Reggel a 8:30-as Rákóczi gyorssal mentünk, mellyel
hamar elértünk Kassára, ahol legelőször a vonatunkról lejáró
362 009-et kaptuk lencsevégre. A szerelvény másik végére pedig már rá is állt a
110 023-as „Vasaló”. Ez a mozdonytípus feladatát tekintve a mi
V46-osainknak a szlovák megfelelője. Elindultunk az állomás Hidasnémeti felőli
végénél lévő vontatási telepre, közben a 721 105-ös „Nagy
Hektor” keresztezte az utunkat. Ezek a mozdonyok leginkább állomási
tolató, vagy tehervonati szolgálatban vannak. Ez pedig egy egyenáramú, 460-as sorozatú
motorvonat. A Kassa környéki, villamosított vonalakon járnak
személyvonatként, többek között Eperjes és Ágcsernyő felé.
Kelet-Szlovákia egyik legjellemzőbb személyszállító járművei. Ez a 422-es gőzös szintén a parádéra tartott,
akárcsak mi. Nem volt működőképes, ezért egy 163-as mozdony tolta. A vontatási telep bejáratánál a szlovák vasút
egyik legújabb járműve, egy csuklós „Bz” várta az
érdeklődőket. Az egyik végének A múlt és a jövő. Egy szóló Studenka, de már ez is felújított. Az
eredeti állapotúak a 810-es sorozatúak, az első felújítási változat a
811-es (ezeknek teljesen más a homlokfaluk), a képen látható a 812-es. De úgy
látszik a jövő már az előbb látott 813-913-as csuklósoké. Na, itt van egy 811-es és egy 810-e, már a
körfűtőházban. A 810 427-es beltere. Ebben még az eredeti ülések
vannak, és az egyiken hárman is ülhetnek. A Magyarországon közlekedő
Bz-khez szokottaknak ez fura. Ez pedig már a 811 012-es beltere és
műszerfala. A kassai kisvasút járműveit is a nagyvasúti
fűtőházban szokták javítani. A képen a 701 952-es kisvasúti
dízelmozdony. Két tehervonati mozdony: a 770 092-es
„Dongó” és a 752 045-ös „Bardotka”. Ritka pillanat: alig vannak a mozdonyok
előtt. Aztán elkezdődött a parádé, melynek keretében
a körfűtőházban álló járművek egyenként kimentek a
fordítókorongra és fordultak egyet. Az első jármű a 930 003-as
Skoda gőzös volt. Ekkor még kerestem a jó fotóhelyet, ezért róla csak
ilyen kép készült. A következő jármű a lengyel vasút (PKP)
Tr12 25 pályaszámú gőzöse volt. Közben már készült a szintén lengyel Tkh49
1-es,... ... mivel ő volt a következő. A rendezvényen
rengetegen voltak, a legtöbben családok kisgyerekekkel, akik közül a
szerencsésebbek a mozdonyok vezetőállására is feljuthattak, és úgy
mehettek a fordítókorongra. A már látott 422-es is fordult egyet, de csak... ... ezáltal az akkumulátoros mozdony által
vontatva. Ezek a 199-es sorozatú mozdonyok a fűtőházon belüli
tolatásokra készültek, tehát ezek a szlovák M28-asok. Ez a mozdony még
szerepet kapott,... ...mivel két villanymozdony is bemutatásra került,
márpedig a körfűtőház nincs villamosítva. 163 102. Ez a gép ugyan piros (a
Nyugat-Szlovákiában közlekedő váltóáramú gépek színe), de mégis
egyenáramú (Kelet-Szlovákia, zöld szín). Ez a ZSSK járművek új arculata.
A vasútikocsiktól kezdve a villany- és dízelmozdonyokon át a motorkocsikig
elkezdték ezeket a színeket alkalmazni. Ezután a 092-es „Dongó” következett. 752 045. Leginkább tehervonatok élén láthatjuk. Két dízel tolató. 726 082. Elég remot-Dácsiásan néz ki. Az új festéssel ellátott 754 033-as Búvár.
Leginkább személyvonatokat húznak. Ezután a motorkocsik jöttek: 812 051 és 811
012. És egy „classic Bz”, 810 427. M274 004-es pályaszámú "Kék Nyíl"
dízelmotorkocsi. Skoda gyártmány. M131 112-es mellékvonali motorkocsi. Ezután a kassai kisvasút szerelvénye következett.
Van egy pár száz méter hosszú keskenynyomtávú szakasz, azon járt fel-alá és
szállította a gyerekeket. |