Környezetkultúra

Környezetkultúra, tipológia és a grafológia, és struktúrája

Akkor, amikor könnyűszerkezetes acél / faszerkezetről, és csúcstechnológiáról beszélünk, nem feledkezhetünk meg arról, hogy csak maga az anyag és annak felhasználási módja a modern kor terméke, a benne levő ember ősi tulajdonságokkal, és igényekkel bír. Ezekből egy azon törekvése, hogy a környezetét a maga kényelmi igényszintjéhez igazítsa. A primér szinteket jóval túlhaladtuk, amikor eljutottunk az esztétikumig, harmóniáig. Környezetkultúránk is alappillérnek tekinti ezen fogalom-együttest.

Az ember kellemes létérzetéhez egy adalék, és csodálatos élni tudásának velejárója, hogy játszhat a színek természetes összhangjával. Az évszakok színei tudattalanul hatnak az emberre, és azok szinte tökéletes harmóniája átvihető a mesterségesen kialakított környezetünkre. Kialakított életterünk tehát kommunikál rólunk, a lakóról, emocionális (érzelmi) töltetünkről, esztétikai igényünkről, kultúránkról, szépérzékünkről, vagy negatív esetben ezek hiányairól.

Ma a színek virágkorát éljük. Kereskedelmi forgalomban széles választék áll rendelkezésre a festékek, textíliák, bútorzatok, kiegészítők vonatkozásában. A kereskedelmi kultúránk azonban - kivéve pár igényes egységet- még nem tart ott, hogy igényességre neveljen.. Az eladók bizonyos rétegének nem veleszületett adottsága az, hogy felmérje a vevő modalitását, és személyiségének megfelelő terméket ajánljon.

Ebből szeretnék pótolni egy kicsit, a teljesség igénye nélkül, segítséget nyújtani a témával nem foglalkozónak is ahhoz, hogy helyesebb önismerettel az egyén-és környezet összhangját hogyan teheti tökéletesebbé.

Nézzük hát meg, hogy különböző temperamentummal bíró emberek milyen szín-együttesben érzik magukat leginkább otthon.

Kretscmer, Spranger, Freud, Jung, Szondi... típustana mást-mást hozott a pszichológiában, mint a legismertebb ókori tipológusé, Hippokrateszé. Közös azonban minden tipologizálásban az a figyelmeztetés, hogy teljesen tiszta típusok nincsenek, nehéz a besorolás, mégis sokszor kényelmesnek bizonyul. Most én is ezt az utat választom.

Elsőként a SZANGVINIKUS T tegyük nagyító alá. Ie. 400-ban Hippokratesz a vérrel hozta összefüggésbe, és derülátónak tartotta.

Könnyen frusztrálható, nagy hőfokkal reagál a külső ingerekre. Nyitott, sok dolog iránt fogékony. Egyszerre több szálon is futtathatja tevékenységét, de ez nem jelenti, hogy kitartó is valamennyi szférában. Nem elmélyülő típus, globális látásmód jellemzi. Érzelmi megnyilvánulásai amilyen hevesen robbannak ki, ugyanolyan gyorsasággal le is futhatnak. Életerős, élénk, életigenlő, de hirtelen válhat bánatossá is. Gondtalan, sok vezetői attitűddel bír, fogékony, jól viseli a nagy társaságokat is, bőbeszédű. Vidám őszintesége többnyire az optimizmus felé sodorja.

Grafológiai jellemzői közül a legjellemzőbb a dinamizmus és a szabálytalanság. Térisége a jobb térfél preferenciáját tükrözi. Sorainak lehet jellemzője a hullámos, a felfelé futó, és a domború kivitelezés is.

Nyomatékeloszlása nem egyenletes. Díszített, egyedi kreatív betűformái az egyéniségéből fakadnak. Ékezetei előrefutóak, de formája, mérete, alakja, nyomatéka, magassága változó lehet. Őszinte vidámsága miatt kerüli a kezdő árkádokat, gyakran még a kezdővonalakat is lespórolja. Kerek betűi általában jobbra nyitottak, de mert jól eligazodik a világ történéseiben, hiszen örökké felszínen van, a múlt eseményeinek gazdagságait akár balra nyitással is befogadhatja. Ritmustalansága érzelmi harsányságából fakad. Betűtengelyének dőlésingadozására a világ problémáira való érzékenysége ad magyarázatot. Domináns tengelytartása mégis a jobb lesz.

A szangvinikus típushoz legjobban a tavasz színei illeszthetők . Lényének leginkább a sárga élénk, napot idéző, könnyed vidámsága feleltethető meg. Az aranyságra, citrom és kénsárga éppúgy megfér a lakásban, mint a krém-sárga finomsága. A lila egyensúlyteremtő voltát jól alkalmazhatjuk. A sötétebb, tompa színeket azért hozhatjuk be lakásába, hogy robbanékony, gyakran túlzásokba csapó temperamentumát kicsit fékezzük vele.

Textíliák közül a finom lenvászontól a velúron keresztül a selyem-szövetig bátran nyúlhatunk minden olyan anyaghoz, aminél a tiszta, sima, finom felületek dominálnak, és puha vonal adására alkalmasak. Ezzel nyugalmat kölcsönöznek a szangvinikusnak. Jó, ha a padlózatnál is a finom szerkezetű matt anyag kerül előtérbe.

Falfelületeknél is szem előtt tartandó, hogy a sima, selymes hatás harmóniát kölcsönöz, ha mégis mintásat alkalmazunk, a tavasz színeitől ne térjünk el.

Faanyagoknál részesítsük előnyben a cseresznye, kőris és fenyő színeket. Fémeknél is a sárga domináljon, ez illik leginkább a tavaszhoz.

Burkolatként, parapet falként kövek közül a mészkő és a júramárvány, vagy a gyapjúfehérhez hasonlító dísztégla építhető be.

Formák közül a lekerekített formák jól illenek barátkozó természetéhez, vidámsága mellett megférhetnek az aszimmetrikus ívelések is.

Még egy jó tanács a szangvinikus típushoz: vigyázzunk, mert a feketét nehezen tolerálja, ha élünk is ezzel a színnel, csak keveset markoljunk belőle, kerüljük, akár csak a fémszínt.

A KOLERIKUS - ingerlékenynél testfolyadékként Hippokratesz a túl sok sárga epét társította.

Sok hasonlóságot mutat a szangvinikussal. Ugyanolyan ingerlékeny, érzelemvezérelt, nagy intenzitással reagálja le az őt ért ingereket. Indulatai is tartósabbak. Nagy különbség kettejük között az időbeni lefutásban van. Sérelmeiket is tovább tárolják. Kitartása jóval nagyobb, véghezviszi elképzeléseit. Realitásérzéke jó, kontrollfunkciója meghatározóbb. Extovertált, társaságkedvelő. Izgulékonysága ellentétes a szangvinikus könnyelműségével, gondtalanságával.

Írásjellemzői közül a gyorsaság, szabálytalanság emelendő ki. Nyomatéka legalább közepesnek mondható, de szintén nem egyenletes. Ő is a jobb térfelet preferálja, ugyancsak bővülő bal margóval. Sorai vízszintesek vagy felfelé futók. Határozott vonalvezetés társul hozzá, Én-kép betűk ( minden mondatkezdő nagybetű, i,e, m betűk első eleme, kettőzött betűk első eleme) szintén szembetűnőek. A kötöttség mellett elképzelhető, hogy a kötetlenség- kötöttség váltakozásával is találkozhatunk.

Temperamentumossága miatt jól bánik a piros árnyalataival, amely ugyanolyan feltűnő hatást kelt, mint maga a kolerikus.

Lényéhez leginkább a tél illik az évszakok közül . Kiegyensúlyozó színei a kékes-vörös és a zöld. A kékes-vörös tompítja az erős temperamentumot, a zöld is kompenzáló hatással bír.

A textíliák közül szinte bármivel dolgozhatunk a szaténtól, selymeken át az erős vásznakig. Tiszta, egyértelmű színek kaphatnak itt teret. A fehér árnyalatainál is inkább a hó-és kékesfehéret részesítsük előnyben.

A padlóburkolat (szőnyeg) finom, egyszínűsége mellett lehet vastag, bársonyos, süppedős.

A fénylő felületek jobban visszatükrözik a tél hatását. A bútorok fáinál nehéz a telet idézni, itt kerüljük a természetes színárnyalatú fafelületeket, részesítsük előnyben a színes lakkozást.

Fémek közül bármilyen hideg hangulatot visszaadót bevihetünk kiegészítőnek(alumíniumot, krómot, ezüstöt). Nála alkalmazhatjuk a fekete színt is, emellett jól megférnek a fémes anyagok, ha azok fekete és fehér fémek.

Kövek közül csak a természetest viseli jól, mint a fekete- fehér márványt, vagy a hűvösen szürke gránitot.

A MELANKOLIKUS típus túl sok fekete epével bír, depresszívnek tartják.

Lassúsága mellet a tartós reakciók emelendők ki.

Pesszimista, szorongó, merev. mérsékletessége, tartózkodása mellett megfér a szeszélyesség is. Többnyire emberkerülő, szelíd, megbízható, mérsékletes. Introvertált, szorongásra hajlamos. Pesszimizmusa bizalmatlansággal párosul. Észemberként emlegetik.

Lassúsága írássebességén is nyomon követhető, un. statikus írásképet eredményeznek egyhangú formákkal.

Pesszimizmusa, bizalmatlansága szűkülő bal margót eredményez, jobb margójára is a gátlásossága nyomja rá a bélyegét.

Betűi is a szorongását közvetítik, szűkek. Nyomatéka egyenletes, kontrollfunkcóit pontosan kitett ékezetei adják vissza leginkább. Ha a dőlésszögét vizsgáljuk, az álló írás, vagy a balra dőltség jellemző.

Egyéni betűformálások távol állnak tőle, inkább standardot követ.

Kezdővonalai felszaporodnak, gyakran árkádosak, és megfontoltságuk miatt az alsó zónából való indítás is gyakori.

Lényéhez leginkább a kék szín illeszthető, nyugtató, tartózkodó, passzív, hűvös hatása miatt. Megelégedést, harmóniát nyújt számára.

Kiegészítőknél a szomorúságát oldhatjuk azzal, hogy inkább csak az antracitszürkét használjuk, és ne a feketét. Ennek a hűvössége is elegendő, és jól tűri a fehér fémeket.

Évszaka a nyár . Kiegyensúlyozó színként olyanok említhetők, melyek aktivitásra, tettre serkentik, ösztönzést adnak számára, fokozzák a lendületet. Így a vörös, narancs, és a sárga árnyalatai között kutathatunk.

Textíliáknál, drapériáknál a hűvös eleganciát a kék színek hangulata adja vissza. Könnyű selymeknél érhető el leginkább ez a hatás.

Padlóburkolatnál (szőnyegnél) is a mértékletesség elvét kövessük, keressük a finom, matt felületeket.

Falazatra finom szerkezetű matt tapéta kerüljön. A mintákkal is visszafogottan bánjunk. Inkább nyúljunk keskeny csíkozáshoz, mint harsány nagy mintákhoz. Ha mégis a nagyobb minták mellett döntünk, azok kizárólag pasztell színek lehetnek.

A fák közül a vörös mahagóni a leginkább ideillő.

Kövek közül a márvány és a gránit természetes hűvös árnyalataival játszhatunk. A nyár vanília és szürke árnyalatát jól adják vissza a kagylós mészkövek.

Ingerreakciókat tekintve hasonlóságot mutat a FLEGMATIKUS. Hozzá a nyálka testnedv társult, közös, közönyös típust eredményez. Gyakran fordul befelé passzivitásával, ezért is mondjuk rá, hogy se haragját, se szimpátiáját nem nyilvánítja ki. A társasági élet nem lételeme, szenvedélymentesen él, nyugodt, kiegyensúlyozott, megállapodott embertípus. Lassú, megfontolt megnyilvánulásai az állandóságot igénylik.

Megfontolt, kiszámítható.

Grafojellemzői közül a lassú egyenletesség lesz a legszembetűnőbb.

Szabályos írásképének a vizsgálata elkezdhető a szabályos margóknál.

Szinte minden írásparamétere közepes értékeket képvisel. A térben jól kiszámítja magát, egyenes sorai azonos hőfokról és stabilitásról is árulkodnak.

Sztenderdkövető, pontos formákat alkot. Előtérbe helyezi az árkádot introveriója miatt. Írásképe nem lüktető, ez monotónia tűrésének betudható, egyenletes ritmus jellemzi.

Rendezettség, precízség követhető végig grafoproduktumain.

Leginkább a zöld színt kedveli, mely megnyugvást, biztonságot, kiegyensúlyozottságot kölcsönös.

Kihasználhatjuk ennek sárgás árnyalatát, mely barátságot, vidám, serkentő hatást vált ki.

Vigyázzunk, mert kékes árnyalata inkább hűvös, távolságtartó magatartást erősít.

Kiegyensúlyozó színekként inkább a meleg, aktivitást elősegítő piros árnyalatokat alkalmazzuk.

Az ősz és a nyár színei illenek hozzá leginkább.

Az őszi lomb élénk tónusaival kicsit serkenthetjük anélkül, hogy kizökkentenénk őt.

Textileknél a barokkos, lágy részesíthető előnyben.

Padlózat (szőnyeg) is a puhaságot adja, de megfér nála a rusztikus kókusz- szőnyeg is.

A falburkolatoknál a finom színek mellett élénkítésre alkalmazhatunk durvább vakolatfelhordást. Ha a finom szerkezetű tapéták mellett döntünk, inkább előjöhetnek az ősz erőteljesebb színei, a nagyobb mintázattal együtt.

Ha nehéz a döntés, maradhatunk a matt, vagy selymes fényű felületeknél.

Ehhez jól illenek a tiszafa, cseresznye, a vörös pác, vagy az oliva-zöld fafajták.

A rusztikus hatást jól visszaadják a mészkövek, de ne rettenjünk vissza a rőt téglától se.

Mivel a lehető legritkább esetben találkozunk azzal a jelenséggel, hogy egyetlen ember lakja a lakást, a fentiek inkább a szoba tulajdonosát jellemezzék.

Ha nincs alkalom arra, hogy egy egész szobát sajátítson ki egy ember, legalább a részére elkülönített lakrész rendelkezzen a fenti tulajdonságokkal.

Megtehetjük ezt úgy is, hogy az átmeneteket ravaszságokkal küszöböljük ki, egyszerűen virágokkal tüntetjük el a különbözőségeket. Ne feledjük azonban, hogy a nyár és a tél, valamint a tavasz és az ősz színei nagyon is jól megférnek egymás mellett is.

Forrásmunkák:

1. Atkinson : Pszichológia
2. Gisela Watermann: Lakberendezési színtanácsadó
3. Gárdony, 2002 Grafo-konferencia dr Zsíros Lászlóné: Tipológia, grafológia, környezetkultúra c. előadás anyaga

dr. Zsíros Lászlóné

grafológus- ingatlan tanácsadó

 
 
 
Copyright © 2006 || Kész-Ház-Bau Kft.