HOe terepasztalom 1. rész: emlékek, motívációk.
A pécsi Mecsekvasút 1:87 méretarányú, HOe építési nagyságú modellje.
 
Nekrológ:
Ez a kisvasút gyermekkorom egyik kedves emléke. Akkoriban a város kedvelt és látogatott helyei közé tartozott az Állatkert, a Vidámpark, a Kis-Rét, a közeli TV Torony és általában a Mecsek. E kiránduló helyeket kellemes túrista utak kötötték össze a kicsit rejtélyes, romantikus, de mindenképpen hangulatos erdőkön keresztül. A kitikkadt kirándulók szomját és éhségét a Dömörkapu Büfé, a Misina Étterem, vagy a TV Torony Presszó kínálata csillapította. A város apraja-nagyja itt töltötte a május elsejéjét vagy az augusztus huszadikáját. A jeles ünnepnapokon kívül egész nyáron jelentős volt a forgalom, pezsgett az élet. A kisvasút is népszerű volt. Hiányosságai ellenére betöltötte funkcióját, hiszen a vidámpark egyik játéka, attrakciójaként épült - a gyerekek nagy örömére. Én magam is így ismertem, szerettem meg.
 

Fentebb említetteken kívül azonban nem lehet értelmezni ezt a kisvasutat. A vidámpark megszűntével funkcióját vesztette. Manapság a semmiből a semmibe vezet. Felgyorsult életünkben a kisvonat lassú döcögése távoltartja az utasok sokaságát, és a Mecseken kirándulni sem népszerű tevékenység. A régi ünnepek majálisai emlékké fakultak, a világ kinyílt és már más helyekre kirándulnak a városlakók. Csend honol a környéken. Magát a kisvasutat az önkormányzat birtokolja és egy lelkes, hozzáértő vállalkozó üzemelteti tovább. Nyári és őszi hétvégéken azért még látni kisgyermekes szülőket a vonaton, akik talán saját gyermeki emlékeiket idézik fel utazás közben.

A kisvasút elcsendesedett, ám emlékektől zsibongó hangulatot hagyott bennem legutóbbi látogatásomkor. Ekkor döntöttem el, hogy megépítem magamnak modellben. Egy picit felidézem, újra átélem azokat a régi emlékeket, nem mellesleg dokumentálom jelenlegi állapotát, megörökítem, megmutatom azt saját lehetőségem szerint másoknak is.

   
   
   
Erről beszéltem... A képeken nincsenek utasok, kirándulók... Senki sincs...
 

Volt egy elképzelés, majd megszületett a terv mely hamarosan elnyerte végleges formáját, de közbe szólt a nagybetűs ÉLET. A projekt elhalasztva, a terv ment a fiókba. Azután megfogalmazódott egy lényegesen egyszerűbb megoldás: a "Mecsekvasút light". Jelenleg ennek elkészítésére koncentrálok.

 
A füstbe ment terv:
 
 

A terepasztal 3,6 x 0,625 m méretű. Három egyforma darabra bontható, így könnyen szállítható, kezelhető. A hossztengelyében elhelyezett háttér két oldalra osztja. A pálya hosszúsága miliméterre megegyezik az igazi vasút lekicsinyített hosszával, tehát pontosan 6 563mm. A pálya vonalvezetése nyitott, elején és végén egy-egy kétvágányú állomással. A kezdőpont Dömörkapu állomás mozdonyszíne, a végpont Állatkert állomás ütköző bakja.

Az állomásokon két nyitott, terméskő falazatú esőbeálló, és szilárd burkolatú peronok találhatók. A váltókon szabványos állítókészülékek és váltójelzők vannak. Dömörkapun egy vágányzáró sorompó, valamint mindkét állomáson egy-egy fényjelző áll. A pálya mellett sincs sokkal több látványosság: A kisvasúttal csaknem párhuzamosan egy túrista út vezet. Ezen kívül egy buszmegálló és egy pihenő Dömörkapunál, Állatkert állomás közelében egy másik pihenő-, emlékhely található. E néhány szerény, de jellegzetes épülettel, építménnyel és az erdő növényzetének élethű ábrázolásával felidézhető a kisvasút egyedülálló hangulata. Az eredeti járművek modelljeivel, a mozdonyvezető, a kocsikban utazók, kirándulók kicsiny figuráinak kedves életképeivel élet vihető a modellvalóságba.
   
 
 
"Mecsekvasút light" Avagy a méret a lényeg.
 
Méghozzá a kicsi méret, a könnyű súly. Az első tervvel ellentétben itt már csak a vasút jellegét, jellegzetes építményeit megjelenítve, minnél kisebb helyen szerettem volna a vonalat és környezetét ábrázolni. Olyan kicsi helyen, ami elfér a nappalim asztalán, az autóm csomagtartójában... Nem kell hozzá öt méter hely, négy kéz és fél óra... Ám a racionalizálás, "tömörítés" nem csökkentheti az asztal élvezeti értékét, azaz a forgalom lebonyolítását, a játék élményét. Ezek figyelembevételével született az alábbi terv.
 
 
 
 
 
 
Folyt. köv.
Tovább a második részhez