Száz éves lenne a pécsi közúti villamosvasút.
1913. október 20.- 1960. augusztus 31.
A centenárium alkalmából...
 
A pécsi villamos 47 éven át üzemelt. Sokan, sokféleképpen megemlékeztek már róla, több fotó és dokumentum is ránk maradt néhány tárgyi emlék mellett. Irodalma alkalmas megismerésére azoknak – mint, én is – akik jóval megszűnése után születtek, így nem láthatták mindennapjait. Az évforduló alkalmából emlékezem meg eme általam nem ismert, de érdekesnek, izgalmasnak képzelt villamos üzemről. A lap alján ajánlott linkek és a könyv kimerítően foglalkoznak a témával, ezért csak dióhéjban foglalom össze történetét.
 
A villamos vasút építésének ötlete először 1895 decemberében vetődött fel a városházán. Az akkor még messze eső vasúti pályaudvart és a város külső, falusias jellegű részeit kívánták összekötni a belvárossal, eme korszerű tömegközlekedési eszközzel. Ám a tervek sokáig nem kaptak támogatást, így nem történt érdemi előrelépés az ügyben. Végül 1910 elején hirdettek nyilvános pályázatot a villamos vasút létesítésére, amelyen a Ganz Villamossági Rt. ajánlatát fogadták el. A szerződés rögzítette, hogy a Pécsi Villamos Közúti Vasutat nem az építő cég, hanem Pécs városa által létrehozott Pécsi Villamosvasúti Részvénytársaság üzemelteti. A tervezést követően, 1913. április 12-én kezdték el a normál nyomtávú pálya és a vasút berendezéseinek építését. A munkák során két vonalat alakítottak ki. A nyugat - keleti vonal a Hadapród iskolától (ma a PTE. Orvostudományi Karának épülete a Tüzér utcánál) a Zsolnay gyárig tartott. Ebből ágazott ki a város főterén az észak-déli szakasz, ami a Főpályaudvart kötötte össze a belvárossal. A keleti végállomás közelében csatlakozó szakasz a Külvárosi pályaudvarhoz és a mellette felépített remízhez vezetett. A városi vasút hálózatának itt volt vágánykapcsolata a MÁV vonalával és a Dohánygyárhoz is iparvágány futott, kiszolgálását a villamosvasút végezte.
A néhai villamos vonalai a város mai térképén. Kép forrása: http://www.pkzrt.hu/galeria
 

A próbajáratok után 1913. október 20-án délelőtt 9 órakor megtartották a sikeres műszaki bejárást és a műtanrendőri felülvizsgálatot is. A bizottság 11 óra körül érkezett a városházára, ahol elkészítették a jegyzőkönyvet és a Kereskedelmi Minisztérium államtitkára engedélyezte a villamosvasút üzembe helyezését. Ezt követően indult el a menetrend szerinti forgalom. Az első járaton a város vezetősége és a tervezést, kivitelezést vezető mérnökök végigutazták a vonalakat. Visszatértük után, fényes bankettel ünnepelték meg eme jeles eseményt a Nádor Szállodában.

Az átadásra 10 darab kéttengelyes, háromablakos, favázas motorkocsit és három nyitott, nyári pótkocsit szállított a GANZ és Társa Danubius Gép-, Vagon-, és Hajógyár. Ezeket 1914-ben egy tehermozdony, 1918-ban két nagyobb, négy ablakos motorkocsi követte. 1925-ben érkezett még egy nyári, nyitott motorkocsi is. A vontatáshoz szükséges 550 V egyenáramot két GANZ gyártmányú motordinamó szolgáltatta.

Az 5-ös (kis) motorkocsi és egy nyári pótkocsi a kezdeti időkben. Kép forrása: villamosok.hu
A 21-es (nagy) motorkocsi. Kép forrása: villamosok.hu.
A 101-es tehermozdony. Kép forrása: villamosok.hu
A 31-es nyári motorkocsi. Kép forrása: villamosok.hu
Folytatom.
 
Ajánlott linkek:
 
 
 
Ajánlott könyv:
Trebbin Ágost - Lehmann Ferenc: A pécsi villamosvasút és autóbusz-közlekedés (1913 - 1964)
Házmester '98 Kft. 7622 Pécs, Légszeszgyár u. 36.
ISBN 978-963-87420-2-5
2007.