Egy, vagy talán másfél hónappal ezelőt, egy délelőtt cseng a telefonom, Hajnal Feri barátom hív: Mayer Kálmán barátunkkal futott éppen össze valahol, és mi lenne, ha hármasban folytatnánk a beszélgetést. Jó lenne - mondom - de nincs autóm, Zsuzsa elvitte! Sebaj, eljön értem. Így is történt, és nemsokára már Feri Dunaparti kertjében gusztáltuk a gyümölcsfákat, és egy hatalmas, és harcias kakas szigorú tekintetétől kisérve kóstolgattuk az érett cseresznyét. Kis idő múlva megérkezett Kálmán, ráadásul nem egyedül, útközben csatlakozott hozzá Kovács Robi barátunk.
Bár korábban közel negyven évig szinte minen nap együtt dolgoztunk a Viszkozában, manapság sajnos meglehetősen ritkán jövünk össze egy jó baráti dumálásra. És ezek a ritka alkalmak megmutatják, hogy bár lélekben fiatalok maradtunk, de az idő lassan eljár felettünk. A négy nyugdíjas egyre többet beszél különböző nyavajáiról. Persze szóba kerül ilyen kor minden más is. Ki az aki elment már a régiek közül, vagy mikor csatlakozik hozzánk Emil, aki korát tekintve kicsit kilóg a sorból, ám mégis a törzsgárdához tartozik. Mindenki mesél a gyerekeiről, de még inkább az unokákról.
Kálmán, - aki hitem szerint honlapom leghűségesebb látogatója - valahányszor találkozunk, minden alkalommal nekem szegezi a kérdést:- mi van a honlappal, megszűnt, vagy elköltözött ezer éve nincs új bejegyzés! - Ezen a találkozón sem maradhatott el kérdése: - mikor teszel már fel valamit? - Abban az időszakban már nagyon előrehaladott állapotban volt a Kecskédi repülőtér sceneryje, ezért már a nyelvemen volt - hamarosan. Szerencsére sikerült lenyelnem, és csak egy semleges kitérő választ adtam. Szerencsére, mert hiába volt csaknem kész a mű, néhány apróság kijavítása rengeteg időmet elvette, ráadásul a ház körül is bokros teedőim voltak, gyorsan repültek a hetek egymás után. Most végre kész vagyok, és már csak ennek a néhány sornak, a frissen elkészült LHKD Kecskéd scenery promóciójának megírása van hátra.
Mostanában keveset repülök, olyannyira, hogy még Zsuzsának is feltűnt. Meg is jegyezte, - mindenféle házakat csinálsz repülés helyett? Gyanítom mi lehet a légiszünet oka. Sajnos a joystickom lassan kezdi megadni magát. Potméterei kopottak, mechanikája is egyre lötyögősebb, akárcsak gazdája fölött, úgy fölötte is eljárt az idő. A gyakori kalibrálás és a pontatlan működés negatív hatással van a repülési kedvre. A szinte ünnepinek számító repülések alkalmával általában nem a két B737-es egyikét, hanem a Piper Dakotát vontatom ki a hangárból. A gép mérete meghatározza a repülőterek körét is. Ez most nekem az Esztergom - Budaörs - Gyöngyös háromszöget jelenti. (Jelentette eddig)
Sok-sok évvel ezelőtt volt, hogy először telepítettem fel Szabó Tamás SmallHungaryAirports csomagját, illetve annak két tagját, Esztergomot, és Kecskédet. A sceneryk puritánsága sajnos annyira lehangolt, hogy végül csak Esztergomot hagytam fent és azt is nagyon ritkán használtam. Szinte pontosan két éve, türelmem fogytával nekiálltam, és Szabó Tamás AFCAD állománya fölé megcsináltam egy olyan-amilyen LHEM Esztergom sceneryt. Néhány hónappal ezelőtt pedig az említett repülési háromszöget bővítendő, elkezdtem az LHKD Kecskéd modelezését. Az 1970-es 80-as években megszámlálhatatlanul tettem meg az Annavölgy - Oroszlány utat, és a repülőtér mellett elhaladva bámultam meg az ott állomásozó Ancsát, vagy éppen a füvön pihenő vitorlázókat. Ezek után nem lehet kérdés, miért Kecskéd került fel a fejlesztési listára.
Nekiláttam tehát, csak a Google Earth műholdképeit és utcanézetét használva. Elsőnek a kempinget csináltam meg, vizesblokk recepció, terminál, majd a lakókocsik, és még egy sövénykerítés imitáció is készült. Következtek a kemping melletti hangárok és a raktár, végül elhelyeztem néhány statikus objektumot, autókat, trélereket, majd némi növényzet telepítése után úgy gondoltam, ennyi elég is. Míg idáig jutottam, fél szemem mindig a keleti oldalon magányosan álló hangáron volt. Mi ez a különcködés - töprengtem. Addig-addig néztem, míg végül csak rászántam magam, és megcsináltam a modeljét. Ha már a különc hangárt megcsináltam, nem hagyhattam ki az országút túlsó oldalán lévő raktárbázist(?) sem.Annál is inkább, mert ennek helyén valamikor a néphadseregnek, volt talán gépjármű telepe, és sosem feledem a két kapuőrségben álló kiskatona segítőkészségét, és a kapott vödör vizet, amikor tán 1975-ben 100-as Skodám fűtésradiátorának szelepe pont itt eresztette el a hűtőfolyadékot. Kemény hideg volt kint is bent is hazáig.
Aki ismeri a környéket tudja, alig néhány kilométer ide, és szinte pontosan a 33-as leszálló irányban fekszik Majk-puszta. Aki pedig járt is ott, az belátja, nem lehet teljes az LHKD scenery a majki kamalduli remeteség nélkül.
Majkkal való ismeretségem nagyon régi keletű. 1965-ben a hetedik osztály befejezése után, mintegy jutalomból elvittek életem első és egyetlen nyári táborozására, egy kéthetes őrsvezető-képző táborba, Majkra. Annavölgyről egyedül voltam, Sárisápról egy kislány és egy fiú jött. Hármunk kisérője a friss diplomás Dér Joci, akkor Dér tanár bácsi volt. Utunk elég kacskaringósra sikerült: Tokod-altáróig buszoztunk, onnan pedig vonattal utaztunk Almásfüzitőre, majd átszállás után Tatabányára. Közben több helyen csatlakoztak hozzánk más csoportok, összeállt a csapat. Ismét buszra szálltunk; így utólag visszaemlékezve úgy vélem túl sokan nem lehettünk, mert egy menetrend szerinti járatron ha zsúfoltan is, de elfértünk. És azon az ötvenhárom évvel ezelőtti napon megtörtént első találkozásom a Kecskédi repülőtérrel, a busz, - oroszlányi járat lehetett - ugyanis a repülőtér melletti Környe - Oroszlány - Majk hármas útelágazásnál tett le minket. Kisérő pedagógusaink némi tanakodása után, innen már gyalog tettük meg az utolsó kilométereket.
Nem említem az ott töltött napok vidám óráit, az éjszakai riadót, a sötét erdő izgalmait, a tizenegynéhány darázscsípést számháborúzás közben, de megemlítem azt a jókora gumimotoros repülő modellt, amit egy az Oroszlányi strandra tett kirándulásunk alkalmával találtunk. Szine bizonyos, hogy a Kecskédi repülőtérről szökött meg.
Hiába az ott eltöltött két hét, hiába a jónéhány alkalom amikor ellátogattam Majkra, most, amikor a modeljét csináltam, zavarba jöttem. A lehetőleg pontos modelezés érdekében próbáltam minen elérhető fotót megnézni. Ezek egyike egy kő kapunyílást mutat, belső kapu névvel, és fogalmam sem volt, ez merre lehet az épületegyüttesen belül. Végül Zsuzsa régi fotói között is megtaláltam, és a képek sorrendje alapján nagyjából meg tudtam határozni merre lehet. Így már a Google műholdképén is azonosítani tudtam. A fentről.hu légifotói gyakran jobb felbontást adnak mint a Google képei, ezért biztos ami biztos, ezen is megkerestem Majkot. Kellemes meglepetést okozott, hogy a talált légifotók 1966-ban készültek, tehát a táborozásommal egyidős állapotokat mutatják. A légifotók között bogarászva önként adódott, hogy a repülőtér területére is rákeressek. Itt ért a második meglepetés! A szintén 1966-ban készült fotókon nyoma sincs a reptér déli oldalán álló építményeknek, csak a keleti oldalon álló hangár van rajtuk! Tehát az amelyet én valami újabb kori létesítménynek gondolva csaknem kihagytam.
Unokaöcs Attila (Oroszlányban lakik) pont ebben az időszakban volt nálunk. Mutattam neki az elkészült modeleket, együtt is átnéztük a légifotókat, végigjártuk rajtuk az útvonalat, amelyen úttörőként begyalogolt csapatunk Oroszlányba, mesélem, mennyire rögződött bennem a széles, osztottpályás főutca az éppen elkészült, színes képekkel díszített házakkal. Képzeletbeli barangolásunk során útba esett a Haraszt-hegy is, a rajta álló , külenleges hiperboloid formájú víztoronnyal. Ekkor határozam el, legyen ez a víztorony a készülő scenery utolsó eleme. Még egy-két óra munka, és a virtuális Haraszt-hegy csúcsát elfoglalta a szinte a város jelképének számító építmény modelje.
Sajnos az LHEM Esztergom scenery használóinak (vagyis nekem) nagy árat kell fizetnie a Kecskéd sceneryért. A két reptér, modeljei közös objektum könyvtárba kerültek, ezért az LHKD Kecskéd telepítőinek törölniük kell az LHEM v1.0 verziót, és az újabb LHEM v1.1 verziót kell telepíteniük.
Hogy megéri-e? Döntse el mindenki maga!
Az FS2004 menüben kell keresni.
|