SZERVEZETI ÉS MÜKÖDÉSI
SZABÁLYZATA
Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat
(továbbiakban: SZMSZ) rendelkezései a Magyar Tartalékosok Szövetsége szervezeti
működését szabályozza.
A MATASZ működés helye: 1087. Budapest, Kerepesi út 29/b
Az SZMSZ a Magyar Tartalékosok Szövetsége vezetésének
és működésének, a szervezet jellegének megfelelő következő szabályokat fogalja
magában. Így:
-
az Országos
Szervezet működésére jellemző, nagyrészt hosszabb időre érvényes adatokat,
alapvető elveket és előírásokat,
-
az Országos
Szervezet irányítási rendszerét, szervezeti felépítését, általános működési
rendelkezéseit, belső szabályait,
-
az Országos
Szervezet tisztségviselőinek jogkörét és feladatait.
-
a pénzügyi szabályokat.
Az SZMSZ betartása (betartatása) az Országos
Szervezet tisztségviselőinek, tagjainak és alkalmazottainak elsőrendű
kötelessége.
I.
Általános rendelkezések
l. Az Országos Szervezet jogállása:
Az Országos Szervezet ellenőrző bizottsága a Magyar
Tartalékosok Szövetségének ellenőrző szervezete, mely ellátja az Alapszabály
által hatáskörébe utalt feladatokat.
Az Országos Szervezet nyilatkozatait választott
tisztségviselői útján teszi meg.
Az Országos Szervezet
általános irányítását a küldöttgyűlés, operatív irányítását az elnökség látja
el.
2. Az Országos
Szervezet főbb adatai:
Neve: Magyar Tartalékosok
Szövetsége
Közhasznú
Szervezet (Fővárosi Bíróság 16.Pk.60.783/2001/7)
Székhelye: 1087. Budapest, Kerepesi út 29/b.
Levelezési
cím: 1087. Budapest, Kerepesi út
29/b.
Telefonszáma: 2-36-5403
Fax: 2-36-5401
E-mail: matasz@itexpert.hu
Honlap: www.matasz.com
II.
Az Országos Szervezet rendszere és feladata
A MATASZ a területi elvet követően területi (megyei,
fővárosi) tagszervezetekből, valamint önálló jogi személyiséggel rendelkező tagszervezetekből
áll. A területi szervezetek kérésükre, a küldöttgyűlés jóváhagyásával jogi
személyként bejegyeztethetők. A Szövetség országos irányító szervei a
küldöttgyűlésből, az elnökségből, valamint a küldöttgyűlés által megválasztott
elnökből, ügyvezető elnökhelyettesből, 2 elnökhelyettesből, valamint 8 fő
elnökségi tagból áll.
III.
Az Országos Küldöttgyűlés
A Szövetség legfőbb képviseleti szerve a tagság
delegáltjaiból álló küldöttgyűlés.
Az Országos
küldöttgyűlést évente legalább egy alkalommal össze kell hívni.
Az Országos küldöttgyűlés összehívásának előkészítése
során az Elnökség javaslatot tesz a küldöttgyűlés:
-
helyére és
időpontjára,
-
a napirendi
pontokra, a napirendek előterjesztőire és az előterjesztések módjára (az egyes
előterjesztések írásbeliségére, vagy szóbeliségére való utalást),
-
a lefolyást
segítő, illetve az előkészítő bizottságok személyi összetételére,
-
a meghívandó
személyekre.
Az Országos Küldöttgyűlési meghívónak tartalmaznia
kell:
-
a
küldöttgyűlés megtartásának helyét és idejét,
-
a
küldöttgyűlés napirendjeit, a napirendek előterjesztőit, az előterjesztés
módját,
-
tájékoztatást
arról, hogy a küldött milyen módon igazolhatja küldötti jogosultságát,
-
határozatképtelenség
esetére való eljárást.
Az Országos Küldöttgyűlésről olyan jegyzőkönyvet kell
felvenni, amelyből:
a)
az országos
küldöttgyűlés helye, ideje
b)
tárgysorozata,
c)
határozatképessége,
d)
a
jegyzőkönyvvezető személye,
e)
a jegyzőkönyv
hitelesítőinek személye,
f)
a
küldöttgyűlés határozatai (a hozzájuk tartozó szavazati eredményekkel együtt),
valamint
g)
az egyéb,
elhangzott javaslatok, illetve az esetleges vita lényegi érvei egyértelműen
kitűnnek.
Az Országos Küldöttgyűlés jegyzőkönyvei 5
évig nem selejtezhetőek.
Az Országos Küldöttgyűlés lefolyása:
-
Az Országos
Küldöttgyűlést a szervezet elnöke, vagy az elnökség által felkért személy
vezeti.
-
Az Országos
Küldöttgyűlés tárgysorozatával kapcsolatban a küldöttek szavazati joggal, a meghívottak
tanácskozási joggal foglalhatnak állást.
-
A küldöttek
közül bárkinek lehet a tervezettől eltérő napirendi javaslata. Az új javasolt
napirendet az Országos Küldöttgyűlés akkor tárgyalja, ha azt a jelen lévő
küldötteknek több mint kétharmada, nyílt szavazáson támogatja.
-
Az Országos
Küldöttgyűlést levezető elnök a hozzászólások idejét korlátozhatja. A
korlátozást a jelen lévő küldöttek több mint felének nyílt szavazáson
támogatnia kell.
-
Ügyrendi
kérdésben maximum 2 perc időtartamig a küldöttek bármikor szót kérhetnek.
-
A vita
lezárását bármelyik küldött indítványozhatja. Erről a javaslatról a
küldöttgyűlés egyszerű szótöbbséggel dönt.
-
Szavazategyenlőség
esetén, az egyszerű szótöbbséggel hozott határozatoknál a szavazást meg lehet
ismételni.
Az Országos Küldöttgyűlés határozatképes,
ha azon a küldöttek több mint fele jelen van. A határozatképtelenség miatt
megismételt küldöttgyűlés az eredeti napirenden szereplő ügyekben a jelen lévő
küldöttek számától függetlenül határozatképes.
Az Országos Küldöttgyűlés határozatait a
jelen lévő küldöttek szavazattöbbségével hozza. Az SZMSZ elfogadásához a
jelenlévő, de az összes küldött felét meghaladó többséggel hozott határozat
szükséges.
IV.
Az Elnökség
Az Elnökség a Szövetség legfőbb
képviseleti ügyintéző szerve.
Az Elnökség dönt azokban az ügyekben,
melyek nem tartoznak a küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe:
Az Elnökség tagjait a küldöttgyűlés
választja a tagok közül. Megbízatásuk az elnökség mandátumának idejére szól.
Az Elnökség tagjainak száma 12 fő.
Az
elnökség üléseit az elfogadott ügyrendje és külön munkaterv alapján kell
összehívni.
Az Elnökséget össze kell hívni akkor is,
ha azt az elnökség tagjainak legalább egyharmada az ok és a cél megjelölésével
írásban kezdeményezi. (4 fő)
Az Elnökségi üléseken tanácskozási joggal
részt vesznek az alapszabályban meghatározott személyek.
Az Elnökségi üléseken tanácskozási joggal
részt vehetnek az elnök által meghívott személyek.
Az Elnökség tagjai szükség esetén, az
elnökségi üléseken szavazati joggal nem rendelkező helyettessel
képviseltethetik magukat.
Az Elnökségi ülés összehívásáról, az
állandó meghívottak és szükség szerinti további résztvevők értesítéséről az
elnök, illetve a vele történő egyeztetés alapján a helyettesítéssel megbízott
elnökhelyettes gondoskodik.
Az Elnökségi ülésen a szervezet elnöke
elnököl, az ülésen minden elnökségi tagot egy szavazati jog illet meg. Az
elnökségi tag feladatát társadalmi megbízatásként látja el.
Az Elnökség döntéseit egyszerű
szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
Szavazategyenlőség esetén az elnök
szavazata dönt. Az Elnökség akkor határozatképes, ha az ülésen tagjainak több
mint fele jelen van. Az Elnökség által hozott határozatokat évente,
egytől kezdődő folyamatos sorszámmal kell ellátni, és egy példányát a
„Szövetségi Határozatok Tárá”-ban kell elhelyezni. A „Szövetségi
Határozatok Tára” nyilvános, azt a tagok bármikor
megtekinthetik. Ennek vezetése az ügyvezető elnökhelyettes feladata.
Az elnökségi ülésről olyan jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyből:
-
az elnökségi
ülés helye, ideje,
-
tárgysorozata,
-
határozatképessége,
-
jegyzőkönyv
vezetőjének személye,
-
határozatai
(a hozzájuk tartozó szavazati eredményekkel együtt), valamint az egyéb
elhangzott javaslatok, illetve az esetleges vita lényegi érvei egyértelműen
kitűnnek.
A jegyzőkönyv elkészítéséről, eredeti
példányának irattározásáról, az elnökségi tagok részére megtekinthetővé
tételéről az ügyvezető elnökhelyettes gondoskodik.
Az elnökség – a küldöttgyűlés kizárólagos
jogkörébe tartozó döntések kivételével – bármely, a területi szervezet
hatáskörébe tartozó ügyet saját hatáskörébe vonhat.
Az elnökség:
a)
Előkészíti
és előterjeszti a küldöttgyűlés döntését igénylő kérdéseket.
b)
Dönt a
küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe nem tartozó kérdésekben.
c)
Irányítja a
szervezet pénzügyi-számviteli tevékenységét.
d)
Gondoskodik
a szabályos könyvelésről, a hiteles könyvvizsgáló személyéről, elkészíti a
mindenkori pénzügyi beszámolót és a közhasznúsági jelentést.
e)
Dönt az
etikai bizottság által előterjesztett etikai ügyekben.
f)
Meghatározza
az ügyintéző szervezet alapvető feladatait.
g)
Két
küldöttgyűlés között meghatározott feladatok elvégzésére állandó, vagy
ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
h)
Beszámoltatja
tevékenységükről az elnökség tagjait és a megyei elnököket.
i)
Meghatározza
a szervezet ügyintéző szervezetének felépítését, feladatait.
j)
Az országos
szabályzat keretei között meghatározza a szervezetek ügykezelésének rendjét.
k)
Elvégzi a
küldöttgyűlés által meghatározott feladatokat.
l)
Beszámol a
küldöttgyűlésnek az előző küldöttgyűlés óta eltelt időben végzett
tevékenységéről.
m)
Dönt a
pénzügyi szerződések megkötése utáni feladatok végrehajtásáról, az elnökséghez
beérkezett megyei szervezetek pályázatairól, szerződések megkötéséről, és
gondoskodik a szerződésben leírtak végrehajtásáról.
Az elnökségi ülések előre meghatározott napirendjeit
– a jóváhagyott munkaterv, a beérkezett javaslatok és az aktualitás
figyelembevételével – az elnök határozza meg.
Az elnökségi ülés anyagának
előkészítéséről az illetékes tisztségviselő gondoskodik, vagy az általa megbízott
más előterjesztő (külső szakértő) terjeszti elő.
Az elnökségi tag visszahívására – az
elnökség szótöbbséggel hozott és írásban benyújtott határozatára – a
küldöttgyűlés jogosult.
V.
AZ ELNÖK
Az Országos Szervezet elnökét a küldöttgyűlés
választja a tagság közül. Megbízatása az elnökség négy évre szóló
mandátumáig szól.
Képviseli
az Országos Szervezetet az állampolgárok és a külső szervezetek felé. Az elnök
jogosult a szervezet nevében – a küldöttgyűlés határozatai és az elnökség
állásfoglalása alapján – kötelezettség vállalásra.
Az elnök a szervezet felelős vezetője a szervezet
önálló képviseletét ellátó, a küldöttgyűlés által megválasztott tisztségviselő.
Az
elnök az országos szervezetet önállóan képviseli. E jogkörét az ügyek
meghatározott csoportjára nézve esetenként az elnökhelyettesekre, az ügyvezető
elnökhelyettesre, az elnökség más tagjaira és a szervezet más tisztségviselőire
írásban átruházhatja.
Az elnök az erkölcsi, etikai kódexben leírtak
betartásával felügyeli és koordinálj az elnökhelyettesek, ügyvezető
elnökhelyettes tevékenységét.
Az elnököt tevékenységéről a küldöttgyűlés részére
évenkénti beszámolási kötelezettség, az elnökség részére pedig rendszeres
tájékoztatási kötelezettség terheli.
Az elnök feladatát társadalmi megbízatásként látja
el.
Összehívja a küldöttgyűlést, és vezeti az elnökség
üléseit.
Irányítja
és szervezi a küldöttgyűlés és az elnökség határozatainak végrehajtását.
Kapcsolatot tart az állami közigazgatási szervekkel,
az együttműködési megállapodást aláírt társadalmi és állami szervezetekkel,
hangsúlyosan kiemelve a honvédelemmel szorosan összefüggő ügyeket.
Az elnököt akadályoztatása esetén az általa megbízott
elnökhelyettes helyettesíti. A helyettesítési sorrendet az elnökség a kialakult
helyzetnek megfelelően határozza meg. Az elnök köteles az ügyvezető
elnökhelyettest a döntéseiről tájékoztatni.
Az elnök visszahívására a küldöttgyűlés jogosult az
Alapszabályban meghatározott módon, ha az elnök:
-
bűncselekmény
miatt jogerősen elítélték,
-
választott
tisztségével visszaélt,
-
etikai
vétség miatt elmarasztalták,
-
a
küldöttgyűlés tagjainak minimum 1/3-a bizalmatlansági indítványt nyújtott be.
Az elnök visszahívását kezdeményezheti:
-
Az országos
szervezet elnöksége.
-
A felügyelő
bizottság.
-
A
törvényességi felügyeletet gyakorló ügyészség.
-
A megyei
küldöttek egyharmada.
A visszahívás
kérdésében az elnököt megválasztó küldöttgyűlés legalább felének igenlő
szavazata szükséges.
VI.
AZ ELNÖKHELYETTESEK
A szervezet elnökhelyettesei a küldöttgyűlés által az
elnökség mandátumának idejére megválasztott vezető tisztségviselők.
Az
elnökhelyettesek feladatát az elnökség ügyrendjében határozza meg.
Az elnökség
döntése alapján az elnök akadályoztatása esetén helyettesítik őt.
Az elnökhelyettesek a
megbízatásuk keretébe tartozó ügyekben eljárnak azzal a korlátozással, hogy a
szervezetre vonatkozó állásfoglalást, kötelezettséget csak az elnökkel együtt,
vagy annak jóváhagyásával vállalhatnak.
Az elnökhelyetteseket az elnökség felé rendszeres
beszámoltatási és tájékoztatási kötelezettség terheli.
Feladatukat társadalmi megbízatásként látják el.
Ellátják mindazokat a feladatokat, amellyel az
elnökség megbízza őket.
Észrevételeikkel, tanácsaikkal segítik az elnököt
állásfoglalásai, döntései meghozatalában, előterjesztései elkészítésében.
VII.
AZ ÜGYVEZETŐ ELNÖKHELYETTES
Tevékenységét a hatályos jogszabályok, a Szövetség
működését előíró szabályzók és közvetlenül a szervezet elnökének és
elnökségének útmutatásai szerint végzi.
Az ügyvezető elnökhelyettes csak a ráruházott
feladatokért felel és csak azokat köteles elvégezni.
Az ügyvezető elnökhelyettes jogai megegyeznek az
alapszabályokban meghatározott tagokra vonatkozó jogokkal.
A jelen SZMSZ-ben nem szabályozott kérdésekben
tevékenységére a munkavállalói szerződésben, és a munkaköri leírásban
megfogalmazottak az irányadók.
VIII.
AZ ELNŐKSÉG TAGJAI
Az elnökség tagjait
az elnökség felé a vállalt, és az elnökségtől kapott feladatok vonatkozásában
rendszeres beszámolási és tájékoztatási kötelezettség terheli.
IX.
A MATASZ PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI RENDJE
A MATASZ pénzügyi és számviteli tevékenységét Könyvvizsgáló felügyelheti. A
Könyvvizsgáló nem lehet a MATASZ tagja, különálló, szerződött könyvvizsgálót
lehet igénybe venni.
A MATASZ könyvelését önálló, bejegyzett könyvelő
végezheti, amellyel szerződéses kapcsolatot kell kialakítani. A MATASZ Területi
Vezetősége a könyvelő írásba foglalt követelményrendszere szerint végzi a pénzügyi elszámolások
bonyolítását, és az általa előirt időben teljesíti az ezzel kapcsolatos
feladatokat.
A MATASZ gazdálkodása során az előkészítő (kontírozó)
könyvelést a MATASZ tagjai végezhetik, figyelemmel az 1997. évi CLVI Törvény
(KHT) előírásaira és a könyvelő írásos utasításaira.
Az Alapszabály 4 §. 2. pont értelmében:
Költségtérítés a külföldi utakra akkor fizethető, ha
a szövetségnek a küldöttgyűlés által, arra jóváhagyott pénzügyi keret áll a
rendelkezésére, és addig amíg az fedezi.
X.
A választott Bizottságok működése
Az ellenőrző bizottságot a Közgyűlés (Küldöttgyűlés)
választja és az Alapszabály keretei között maga határozza meg működési rendjét.
Az Országos Elnökség, a területi (helyi) vezetőség a
tagságból egyéb szakmai bizottságot, vagy bizottságokat hozhat létre, hogy az
adott területen a MATASZ működése ez által hatékonyabbá és sikeresebbé váljon.
XI.
A MATASZ Területi Szerveinek működése
A
területi (megyei, fővárosi) szervezetek, és a helyi (települési, térségi)
csoportok a helyi sajátosságoknak, és a folyamatos működés biztosításának szem
előtt tartása mellett alakítják ki struktúrájukat, vezető szervüket, amelyet a
területi szervezet (helyi csoport) elnöke terjeszt a területi szervezet (helyi
csoport) taggyűlése elé, és azt a taggyűlés hagyja jóvá.
A területi (helyi) vezetőség olyan demokratikusan
választott testület, melynek működését a megválasztott területi (helyi) Elnök
irányítja. A területi (helyi) Elnök – figyelemmel a Küldöttgyűlés, és az
Elnökség Határozataira - a választott tisztségviselőkkel, bizottsági vezetőkkel
együtt, lehetőleg testületi döntések keretein belül, névre szólóan szabja meg a
területi feladatokat. A testületi
döntésekről évente (november 30.-ig) összefoglalót kell készíteni, és azt az Országos
Elnökséghez kell eljuttatni, az üléseken készült jegyzőkönyvek másolataival
együtt. Az összefoglalónak tartalmaznia kell a mindenkor aktuális
létszámadatokat, és az aktuális, a MATASZ-t érintő helyi eseményekről,
rendezvényekről szóló beszámolókat, illetve munkatervüket. Az összefoglalók
nyilvántartását és értékelését az elnökség végzi.
A MATASZ Szervezeti és Működési Szabályzata, melyet a
Szövetség küldöttgyűlése 2007. február 28-án elfogadott. A szükséges
módosításokkal egységbefoglaltan a 2009. február 28.-án magtartott
Küldöttgyűlés fogadta el.