Egy pár "EU-halogén" fényszóró felújítása
Az alábbiakban bemutatott felújítás nem törekszik az abszolút eredetiségre, inkább a praktikus használatot és a tartósságot célozza meg. Sajnos egyes alkatrészek már nem kaphatók ehhez a lámpához (tudomásom szerint).
![]() |
A "munkadarab", itt már kiszerelve, keret nélkül, alul az index foglalata lóg. Ezek a halogének H3 -as izzót fogadnak, az izzó cserélhető, a lámpák jobb oldalán index található. (Az USA kivitelű hasonló dupla lámpák ún. sealed-beam típusúak, ahol a búrákba van építve az izzószál, komplett cserélendő. Oldalt helyzetjelző található). Elhelyezésüknél fogva a keret és a lámpatestek környéke is könnyen korrodálódik, elöl tulajdonképpen nyitott a rendszer. Az elektromos csatlakozások úgy vannak elkészítve, hogy teljesen kompatibilis a rendszer a hagyományos "töklámpás" fényszóróéval, gyakorlatilag néhány csavar kicsavarásával cserélhetőek. |
![]() |
A szétszedéshez bizony szükség volt a fúró bevetésére is. Jól látszik a lámpakeret belső foglalatán a korrózió. Alatta a lámpatestek díszkerete, mely egyben a belső foglalathoz rögzíti a halogén lámpatesteket. Ezek a belső foglalatok rögzülnek a kerethez, melyben dőlésszögük állítható, így valósul meg a fényszórók beállítása. |
![]() |
Közelről látszik "az idő vasfoga", vasoxid formájában. Alul egy kis csavar lenne, örökre egybeforrva a kerettel... |
![]() |
A külső díszkeret, mely magában foglalja az indexek külső búráit, belül általában üres foglalatok találhatóak (ritkán helyzetjelző funkcióval). |
![]() |
A lámpatestek díszkeretei, szép krómozott, minőségi alkatrészek, megérdemlik a foglalkozást: előkerül a krómtisztító. Természetesen a külső díszkeret is kap belőle. |
![]() |
Apróságok, elektromos alkatrészek. Sajnos az idők folyamán már elvágták a vezetékeket, össze-vissza toldozgatott megoldások... A biztonság kedvéért lerajzoltam, hogyan futott a gyári kábelezés, erről ui. a kapcsolási rajzok nem szólnak... Amit tudok, hogy gyárilag minden valószínűség szerint kizárólag piros és barna vezetékekkel kábeleztek, toldások nélkül, közvetlenül a lámpatestekhez. A többlábú csatlakozó műanyag testére szegecselték a csatlakozólábakat, azok alsó felén vannak a vezetékek csatlakozásai. Kettőt bontottam ki, végül azonban inkább békén hagytam, mert nagy volt a veszélye a törésnek. A portól-víztől védő gumiharangokat sem tudtam beszerezni, állítólag a Bosch már nem gyártja után őket. |
![]() |
Az indexbúrákat és az üres "díszbúrákat" (belső, színtelen üveges) egyszerű, acélhuzalból hajlított rugókkal rögzítik a kerethez. A baloldalt látszó rugalmas lemez tartja az index foglalatát. |
![]() |
A belső elem, a képen látható darab funkciója abszolút a szimmetria és a látvány biztosítása. Az autóban található másik viszont foglalattal ellátott volt - egyiket bizonyára cserélték. Ezeknek a háromszög-profilú elemeknek a teste műanyag, a hátlap horganyzott fém, ez hordozza a szorítórugó karmait, illetve az indexeknél a középső foglalati részt. A helyükre egyféleképp illeszthetők, tehát létezik belőlük jobbos és balos! |
![]() |
Elölről így néz ki - ez jó állapotú, és belülről sem fog tönkremenni. :) |
![]() |
A kereteket elvittem homokszóratni, majd egy galvámnűhelybe, ahol horganyozták őket. Nagyon szépek lettek. Sajnos, későn vettem észre, hogy néhány helyen nem tisztította meg a szóró, így a galván után csupasz-rozsdás helyek maradtak (néhány sarokban, itt-ott). Ezért, illetve a nagyobb korrózióvédelem miatt úgy döntöttem, hogy megfelelő festékkel át fogom vonni az egészet. |
![]() |
A fényszóróállító csavarok, ezekre sárga horgany került. Szerencsére nagyon jól meg tudtam őket tisztítani a rozsdától! (Rozsdaoldó áztatás után szép, fémtiszta csavarokat kaptam, valószínűleg a gyári bevonatrendszer védte meg őket). |
![]() |
A keret közelről - látszik, hogy a felületek egy részén már egyenetlenségeket okozott a korrózió - a homok és a galván segített rajta. |
![]() |
A festés fázisa. Nem olyan mutatós, de tartósabb. Fekete, egykomponensű festék, melyet horganyzott felületre is ajánlottak, alapozót nem igényel, és korróziógátló hatású - legalábbis ezt ígérte a címke. |
![]() |
Fekete bevonatot kapott a belső foglalat is. Utána alapos száradás következett. |
![]() |
A halogén lámpatestek Bosch gyártmányúak, a külső kismértékű korróziótól eltekintve belül a foncsor még jó állapotú. Új kábeleket kaptak, melyek végein "apa" csatlakozó van, az egyszerűbb szerelhetőség kedvéért. |
![]() |
Maga a keret is kap egy kábelezést, a szerelhetőség kedvéért itt is csatlakozókkal: ezáltal a lámpatestek lekapcsolhatók a kábelekről anélkül, hogy előrefelé levennénk őket. Ez azért fontos, mert a hátsó gumisapkák alatt vannak az izzók csatlakozásai. A gumisapkák viszont csak kivételük után vehetők le, különben a keret által leszorítva elszakad - mint ahogyan négyből kettő is járt. Úgy döntöttem, hogy ennyi csatlakozást még el kell viselnie a rendszernek. |
![]() |
Végül a komplett lámpák: minden beépítve. Bár nem teljesen gyári, de a kábelezés könnyen átlátható, szerelhető. A szabadon álló fekete kábel a ködlámpák csatlakozója. |
![]() |
Elölről: a jobb oldali lámpatesten kívül mindegyik láthatóan jó állapotú, de még az is elmegy, éppen az alsó peremnél nem tökéletes a foncsor. Minden tiszta, a vezetékek, érintkezések kiválóak, érdemi ellenállás nem mérhető. Lehetett volna sokkal precízebben, nagyobb anyagi befektetéssel (ahogyan a "töklámpákhoz" pl. szinte mindent felújíttattam); és lehetett volna kevesebb energiával is, például a régi kábelezés megtartásával, a keret sima festésével is eljutni egy "felújított" állapotig. Most nem a tökéletesre restaurálás volt a végcél. |
© mb-w108