Milyen motorolaj használata célszerű egy W108 -ba?

(Elõrebocsátom: nem vagyok kenéstechnológus, sem gépész, az alábbi dolgokat túlnyomórészt közismert információk rendszerezésével szedtem össze. Célom az volt, hogy egy kis segítséget nyújtsak azoknak, akik bizonytalanok, kevés információval rendelkeznek a témáról, vagy egyszerûen csak érdeklõdnek. Bõvebb általános információkat itt szedtem össze.)

Első ránézésre egyszerűnek tűnik a válasz: amit a gyártó előír. Valóban, de a konstrukció bizony eléggé koros, és a kenéstechnika jelentősen fejlődött az elmúlt évtizedekben.

Az olaj egyik fő jellemzője a teljesítményszint, a másik a viszkozitás. A teljesítményszint az API (American Petroleum Institute) és az ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) nemzetközi előírásai szerint történik. Ez általában a doboz hátoldalán található, pl.: API SG, ACEA A2, stb. Az API teljesítményszint annál magasabb osztályt jelöl, minél "hátrébb" található az "S" utáni betű az ABC -ben. Jelenleg (2008) az SL jelölés számít a legjobbnak (?). Az ACEA az "A" betű utáni minél magasabb számmal jelöli a jobb olajakat, de az ACEA A1 pl. kb. az API SH -nak felel meg! A viszkozitás (pl. SAE 10W-40) tulajdonképpen az olaj "folyóssági" mutatója, míg a teljesítményszint (pl. API SJ) az olaj "jóságának" jellemzője! A viszkozitás W (winter) előtti száma az olaj hideg viselkedését jellemzi (minél nagyobb, annál viszkózusabb, annál "nehezebben folyik"). A W utáni szám az ún. "melegoldali" viszkozitás, ezt 100 C -on mérik. Józan ésszel belátható, hogy minél jobban folyik "hidegen" egy olaj, annál könnyebben jut a kenési helyekre, kisebb lesz a hidegindítási kopás, ami az egyik legnagyobb kopási terhelés egy motorban. Ezzel szemben melegen az adott motornak megfelelőnek kell lennie az olajnak, így egy kopottabb motorban kicsit "vastagabb" olaj alakít ki jó kenést, míg a túl híg olajat a motor "megeszi", bejut a hengerek mellett az égéstérbe és ott elég, a kenés pedig elégtelen lesz. A viszkozitást az illesztési hézagokhoz kell mérni, az egyik legfontosabb a csapágyak illesztési hézaga. Kissé pontatlanabb illesztésû, esetleg megkopott motorban a túl híg olaj vékony filmet eredményez egyes kenési helyeken, így ott nem tud kialakulni a tökéletes folyadéksúrlódás nagyobb terhelésen. (Nagy terhelésnek számít a motor szempontjából például az alacsony fordulat - nagy gázadás kombináció). A szükségesnél viszkózusabb olaj egyrészt növeli a keverési veszteséget (így kissé nõhet a fogyasztás), másrészt lassabban juthat el egyes kenési helyekre (különösen hidegben). Ezeknek az autóknak a motorja új korukban precízen illesztett, pontosan megmunkált motor volt, így a gyár is ennek megfelelõen alakította ki a kenési ajánlását.

Egy 250S kezelési útmutatója szerint a gyártó "HD", azaz "Heavy-Duty" olajat ajánl - ez talán az API SD -nek felel meg. Ilyen olaj ma már nem kapható (csak jobb, a "legrosszabb is SF teljesítményszintű). Mivel akkoriban még nem terjedtek el a többfokozatú olajok, ezért ajánlottak egyfokozatú, nyárra SAE 30, télre SAE 10W olajat. Említi azonban a korabeli csúcsolajakat, SAE 20W-20 -at illetve SAE 10W-30 -at (egy 280SE 3.5 útmutatója is ezeket említi). Ma már nincsen szükség olajcserére minden tél előtt (hacsak valaki nem akar drága, veteránokhoz kifejlesztett egyfokozatú olajjal járni), fontosabb viszont a megfelelő kétfokozatú olaj kiválasztása, és a rendszeres, 10.000 km -enkénti olajcsere (ahogyan elõírja a gyár)! (Soros motorokba - M108, M129: 6 liter; M130, M189: 6,5 liter, V8 -akba - M116, M117, M100: 8,5 liter kell).

Hogy mi akkor a jó olaj egy W108 -ba? Hogy ásványi vagy szintetikus bázisú olajat használjunk, az teljesen mindegy, ha a viszkozitása és a teljesítményszintje megfelelő. Nyilvánvaló, hogy a korszerű szintetikus bázisú olajak szélsőséges kenési körülmények között jobbak, hőtűrő képességük jobb, nehezebben krakkolódnak, kevésbé illékonyak, jobban ellenállnak az öregedésnek, stb. Viszont a motor nem igényli, esetleg keveset használt (évi néhány ezer kilométer) autónál hosszabb idõt (maximum 2 évet) maradhat a motorban, bár ezt nem javaslom. Az olajcsere periódust NEM hosszabíthatjuk meg velük sem (az nem csak az olaj függvénye, hanem a motorkonstrukcióé, az üzemeltetési körülmények és az olajszűrő - olajozási renszer konstrukciójáé is!). A magyarországi átlaghőmérsékletet figyelembe véve, én a 10W-40, 15W-40-es olajakat javaslom, nyáron, illetve kopottabb motorba jó a 20W50 -es. Teljesítményszint szempontjából pedig ki-ki pénztárcájának megfelelő olajat választhat.

"Minden kocsihoz, minden idõben" - magyar kenõolaj reklámja 1970 -bõl

A gyártó: ez mindenkinek szíve joga, kit szeret, de érdemes minõséget választani. Utántöltés lehetőleg ugyanolyan (márkájú és típusú) olajjal történjen. Keverni szabad, de ekkor mindig a rosszabb (teljesítményszintû) olaj számai (API vagy ACEA) a mérvadók; viszkozitás szempontjából viszont a mennyiséggel arányos átlag adja a végeredményt.

Végül, de nem utolsósorban: az olajcsere. Az egyik legfontosabb karbantartási munka a csapszegek kenésén túl. Az előírt 10.000 km -enként javasolt, és ugyanekkor ki kell cserélni az olajszűrőt is! Akkor is érdemes évente cserélni, ha az autót keveset használjuk, mivel a motorban állva is tönkremennek, oxidálódnak az olaj egyes alkotórészei, különösen, ha már tartalmaz szenyezõ anyagokat is. Mivel a mai olajok igen jól lebegtetik, és oldva tartják a különböző szennyezőket, ezért az jónak számít, ha az olaj leengedéskor sötét, elszíneződött: hiszen ekkor látszik, hogy végezte feladatát. Ha házilag állunk neki eme nem túlzottan bonyolult műveletnek, akkor azt meleg motornál kell elvégezni, persze vigyázva az égési sérülések veszélyére! Megfelelő szerszámokat használjunk, hogy ne tegyük tönkre a csavarokat; a tömítéseket cseréljük. Ne felejtsük leengedni az olajhûtõbõl is! A fáradt olajat pedig vigyük el egy szelektív hulladékudvarba vagy benzinkútra, ahol átveszik (MOL).

© mb-w108