|
CD 1 |
|
1. |
Day One: Vigil |
|
2. |
Day Two: Isolation |
|
3. |
Day Three: Pain |
|
4. |
Day Four: Mystery |
|
5. |
Day Five: Voices |
|
6. |
Day Six: Childhood |
|
7. |
Day Seven: Hope |
|
8. |
Day Eight: School |
|
9. |
Day Nine: Playground |
|
10. |
Day Ten: Memories |
|
11. |
Day Eleven: Love |
|
|
Disc Two |
|
12. |
Day Twelve: Trauma |
|
13. |
Day Thirteen: Sign |
|
14. |
Day Fourteen: Pride |
|
15. |
Day Fifteen: Betrayal |
|
16. |
Day Sixteen: Loser |
|
17. |
Day Seventeen: Accident |
|
18. |
Day Eighteen: Realization |
|
19. |
Day Nineteen: Disclosure |
|
20. |
Day Twenty: Confrontation |
|
|
AYREON
The Human Equation
2004 InsideOutMusic
Az Ayreon egy holland úriember, Arjen Anthony Lucassen agyszüleménye, jó pár
albummal a háta mögött. A project progresszív rockzenét gyárt, a 'főnökön'
kívül több muzsikus és rendszerint egy rakás énekes közreműködésével. Férfiasan
bevallom, a 2004-es keltezésű 'The Human Equation' volt az első Ayreon lemez,
amire felfigyeltem, mégpedig éppen a vendégénekesek listája miatt, ugyanis
szerepelt rajta Eric Clayton neve. Ha valaki esetleg nem tudná, nevezett férfiú
a Saviour Machine frontembere.
Hűséges SM-fanként természetesen kíváncsi voltam, miféle vállalkozásba is
csöppent bele Eric Clayton. Nos, a 'The Human Equation' egy konceptalbum, amely
az Ayreon hagyományaitól eltérően nem az űr, nem az emberi történelem, és nem
is a fantázia birodalmában játszódik. Azazhogy ez utóbbi területhez mégiscsak
kötődik, ugyanis a cselekmény két színtere közül az egyik a főhős lelke, míg a
másik az a kórházi szoba, ahol a főszereplő teste foglal helyet egy autóbaleset
következményeként. A szereplők közül hárman tartózkodnak a kórházban: a
balesetet szenvedett főhős, akit James LaBrie, a Dream Theater énekese
személyesít meg, felesége, akit egy mecikói énekesnő, Marcela Bovio (Elfonia)
alakít - őt hirdetés révén fedezte fel Arjen mester -, s végül a legjobb barát,
akinek maga a főnök kölcsönözte a hangját. A másik színtéren ennél jóval
színesebb a paletta, hiszen a kómába esett főszereplő érzelmei viaskodnak
egymással, plusz felbukkan emlékei között édesapja is. Őt Mike Baker (Shadow
Gallery) alakítja, s lévén az apa egy kegyetlen, cinikus személy, afféle Alice
Cooper-es karaktert igyekeztek formálni belőle a felvételek során. A különféle
lelki jelenségeknek olyan személyek adnak hangot, mint ugyebár Eric Clayton
(Értelem - Saviour Machine), Devin Townsend (Indulat - Strapping Young Lad),
Devon Graves (Szenvedés - Dead Soul Tribe, Psychotic Waltz), Mikael Akerfeldt
(Félelem - Opeth), Heather Findlay (Szeretet/Szerelem -Blackmore's Night,
Mostly Autumn), Magnus Ekwall (Büszkeség - The Quill), illetve Irene Jansen
(Szenvedély - Star One). Felsorolni is nehéz. Az mindenesetre rögtön látszik,
hogy a nevek alapján rossz nem nagyon lehet ez a produkció. Nem is az.
A történet röviden: emberünk különös, mondhatni megmagyarázhatatlan
körülmények között balesetet szenved autójával, majd ahogy kómában fekszik a
kórházi ágyon, szembesül magával, érzelmeivel, múltjával, jelenével. Kiderül,
hogy apja soha nem tanúsított szeretetet családja iránt, így a fiúból egy
bizonytalan, örökké bizonyítani akaró személy lett. Anyja haláláért is magát
hibáztatja, majd belátja, hogy feleségét is hasonlóan kezelte, mint apja az
anyját. Mint kiderül, legjobb barátjával is kiszúrt az örökös versengés miatt,
ugyanakkor meg is orrolt rá, mivel együtt látta elhanyagolt asszonyával. A
történet vége persze happy end, de tartogat még egy meglepetést is, amit
igazából azok fognak érteni, akik ismerik az Ayreon korábbi albumait is.
A zene stílusában nem tér el jelentősen az eddigi lemezektől, ám úgy látom,
Arjen mester előbbre tudott lépni. Jobbak, változatosabbak, kidolgozottabbak a
dalok, mint eddig bármikor, és természetesen a szereplőválogatás tökéletes,
mindenki a karakterének megfelelő szerepet kapta. Igazából nehéz is lenne
elképzelni, ki más felelhetett volna meg jobban egy adott szerep számára, mint
aki végül megkapta. Egyébként a főnök terve az volt, hogy csupa olyan embert
hív meg, aki korábban egy Ayreon-korongon sem volt hallható. Egy esetben tett
kivételt, mégpedig a dobossal kapcsolatban, mivel Ed Warby (Gorefest) annyira
jól 'bevált' korábban, hogy elmondása szerint rátermettebb személyt keresve sem
találhatott volna. 'Nagy névként' felbukkan egy Hammond-szóló erejéig Ken
Hensley (Uriah Heep), illetve Oliver Wakeman is elnyom egy szintiszólót, ő
pedig, ha jól tévedek, Rick Wakeman (Yes) fia. Billentyűszólót mutat be még
Martin Orford és Joost van den Broek is, rajtuk kívül különféle akusztikus
hangszerek kezelőit hallhatjuk a lemezen. Jól is jönnek az akusztikus
hangszerek (vonósok, fuvola, síp, mandolin, furulya, duda, didgeridoo), ugyanis
több folkos zenei téma is előkerül, amik tovább színesítik az amúgy is elég
eklektikus zenét. A dobos Ed Warby-t külön is csodálom, hiszen többféle
stílusban kell otthon lennie egy ilyen lemez feljátszásakor. Otthon is van, és
ahogy elhallgatom, a poliritmikus megoldások sem okoznak neki nehézséget.
Természetesen a gitárokat és a basszust maga a mester rántotta fel, aki
emellett mandolinozott és billentyűzött is. Hangulatban is széles skálán mozog
az anyag, hiszen az egész lágy akusztikus témáktól a 'pszichodelejes' részeken
át a durva, hörgéses-károgásos-mélyrehangoltgitáros metalig van itt sok minden.
Zseniális album úgy, ahogy van, na!
Ja, valamit még mindig nem mondtam: a borító is gyönyörű, teljesen jól
eltalálta a lényeget az Arjennel már korábban is dolgozó festőművész, de a
belső is szépen kivitelezett. Ja, és azt se mondtam (mert ez már tényleg
természetesnek számít), hogy a hangzás kiváló.
Ha mindez még mindig nem lett volna elég, az eleve dupla CD-t kitevő
kiadványt megvehetjük DVD-vel megspékelve, díszdobozban is. A DVD önmagában is
megállná a helyét, bemutatásra kerül a project elejétől a végéig, az eredeti
ötlet megszületésétől kezdve a dalok megírásán, a közreműködők összegyűjtésén,
a stúdiómunkákon át az Ayreon bemutatásáig minden górcső alá kerül, de még Ed
Warby is bemutatja dobfelszerelését, és videoklipet is láthatunk. A menük is
szépek. Ha valaki az album megvásárlásán töri a fejét, mindenképpen a DVD-s
verziót válassza.
Igazi remekmű a 'The Human Equation', a szelíd, csendes Arjen Lucassen-nek
van mire szerénynek lennie.
--kristóf--
|
| www |
| www.ayreon.com |
|
| Diszkográfia |
|
1995 The Final Experiment
1996 Actual Fantasy
1998 Into The Electric Castle
2000 The Dream Sequencer
2000 Flight Of The Migrator
2000 Ayreonauts Only
2004 The Human Equation
|
|
| Szereposztás |
|
Arjen Lucassen - ének, gitár, basszusgitár, mandolin, steel gitár, billentyűs hangszerek
Ed Warby - dob, ütőhangszerek
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Arjen Anthony Lucassen-nek nem az Ayreon az egyetlen zenei projectje, hiszen
ott van még az Ambeon és a Star One is.
|
|