|
EVERY DAY LIFE
Disgruntled
1996 Alarma Records
Az Every Day Life (vagy EDL) bemutatkozó lemezével, a 'Disgruntled'-del
bizony jól odavágta a névjegyét az asztalra, hogy úgy mondjam. Szigorú
rapcore-ja révén a csapat sokak érdeklődését felkeltette, nem is
érdemtelenül. Ne feledjük, az album megjelenésekor csupán 1996-ot írtunk,
és akkoriban még nem termett rapcore zenekar minden bokorban. A stílus
nemhogy nem volt népszerű, de szinte még nem is létezett. Akkor még
Eminem sem volt, és Vanilla Ice-on kívül nem sok fehér rapper számára
termett babér, őt meg inkább hagyjuk, kár volt megemlíteni is.
Ekkor tűnt fel a színen Ted Cookerly és csapata. Ted valami hihetetlen
energiával képes ordítani, ha a szükség úgy hozza, mégis, neve inkább
rap-betéteivel fonódott össze. Az Every Day Life ezzel együtt valóban
súlyos anyagot hozott össze a 'Disgruntled'-re, amely nem nélkülözi a
fantáziát sem a zene, sem a szövegek terén. A muzsikát a ritmusos,
lendületes, agresszív dalok jellemzik túlnyomórészt, de találunk egy igazi
balladát ('Residence'), és egy másik visszafogottabb nótát ('Whitey On The
Moon'). Utóbbi a fajgyűlölettel, rasszizmussal foglalkozik, és az USA-ban
sokan felkapták rá a fejüket, mivel sokszor elhangzik benne az ott tabunak
számító 'niga' ('nigger') szó is. Szerintem helyén van a dolog, mint ahogy
a szó maga is a dalban. (Egyébként nem Ted száját hagyja el a kifejezés,
hanem egy meghívott, fekete bőrű vendégrapperét.) A 'Whitey On The
Moon', amely különben egy feldolgozás, csak témája miatt komoly, amúgy
maga a dal nem különösebben az. A többi nótáról dióhéjban: a nyitó
'Bystander' nem indul valami tempósan, de a refrénekben begyorsul, egyúttal
Ted hangereje is jelentősen megnövekszik. Az 'E Colli' már jóval
pörgősebben is kezdődik (leszámítva az intróként funkcionáló effekteket az
elején), és talán az egyik legagresszívabb dal a lemezen. A nótában nagy
szerep jut a basszusgitárnak, mint ahogy később is nemegyszer a CD-n. A
'Cry Of The Lame' ugyan utal címében a sántákra, mégis tipikusan olyan dal,
amire az embernek kedve támad felpattanni a székéből, és ugrabugrálni egyet
a zene ritmusára. Az itt-ott felhangzó karácsonyi csilingelés ötletes poén,
nagyot dob a produkción. A 'Look' sem valami visszafogott, ám mégis, éppen
a csendesebb, rappelős részek sikerültek benne jobban. A 'One's Own Self'
súlyos, jól eltalált nóta, az egyik legjobb a korongon. A 'Perseverence'
talán a lemez legszigorúbb szerzeménye, Ted végigordítja az egészet, amitől
kissé fárasztóvá is válik. A 'Dis', amelynek semmi köze a Dante által leírt,
hasonló nevű pokolbéli városhoz (annál több az angol 'this' szóhoz), húzós,
erős darab - akárcsak a 'Love Lies'.
A szövegek sem ötlettelenek, gondoljunk csak az 'E Colli'-ra, amely
nyilván nem közvetlenül az ilyen nevű baktériumot mutatja be, hanem az
allegória eszközével él. Kár, hogy a borítón nincsenek feltűntetve a
szövegek, mert érdemes lenne néhány pillantást vetni rájuk. Azért aki
kíváncsi rájuk, az interneten megtalálhatja őket. Úgy általánosságban a
zenekar nevéhez méltóan a mindennapi életből merített témákkal foglalkoznak:
erőszak, gyűlölet, politika, és a megoldás a problémákra, azaz az élő Isten.
A borító egyébként szép és ötletes, és jól néz ki maga a lemez is.
Noha a korong címe azt jelenti többek között, hogy 'elégedetlen', jómagam
abszolút elégedett vagyok az Every Day Life bemutatkozó CD-jével. Ugyan a
hangzás lehetne picit jobb, ám azzal is meg lehet barátkozni. Maga a zene
pedig a mai napig megállja a helyét. Jóval ötletesebb, mint amit napjaink
rap-metal 'sztárjai'-tól lehet hallani úton-útfélen.
--kristóf--
|
| www |
| www.geocities.com/~everydaylife |
|
| Diszkográfia |
|
1996 Disgruntled
1997 American Standard
1999 Moment Of Clarity
2001 Every Day Life
|
|
| Szereposztás |
|
Ted Cookerly - ének
Carl Weaver - gitár
Jason Bowen - basszusgitár
Eric Wilkins - dob
|
|
| Érdekességképpen |
|
A 'Residence' a banda következő, 'American Standard' című
lemezére is fölkerült.
|
|