|
EMBODYMENT
Embrace The Eternal
1998 Solid State Records
A texasi olajkutak árnyékában nevelkedett fiatalokat is elérte a 90-es évek
első felének amerikai death metal őrülete. Andy Godwin és barátai 1993-ban
jelentek meg a színen zenekarukkal, a 'Supplication'-nel. Első demójuk a
'Persistant Sin' címet viselte. A demó különlegessége mindenekelőtt
szövegvilágában rejlett. Zeneileg az anyag nem sokban tért el a Deicide és
társai fémjelezte vonaltól, ám Andyék a - sajnos - szokásos gusztustalan, ill.
sátánista tartalom helyett keresztény hitüket juttatták kifejezésre a dalokban.
A következő évtől már 'Embodyment' néven futó társulat végül öt év alatt
jutott el odáig, hogy megjelenhetett első nagylemeze, az 'Embrace The Eternal'.
Eddigre a zenekar már messze földön híressé vált ultratechnikás zenéjéről
demóinak és élő fellépéseinek köszönhetően. Kialakult egy lojális rajongótábor,
amely alig várta, hogy lecsaphasson az új anyagra. (Persze olyanok is akadtak
szép számmal, akik számára a csapat zenéje inkább a már említett
olajfúrótornyok által keltett hanghatásra emlékeztetett. Az ilyen gúnyos
megjegyzéseket most persze elegánsan elengedjük a fülünk mellett, lévén ez itt
mégiscsak egy lemezajánló, vagy mi a szösz. Kompromisszumos megoldásként
mondjuk talán inkább azt, hogy a banda egy jól olajozott gépezethez
hasonlítható. Így a káposzta is megmarad, és a kecske is.)
Igaz, a death metal fanatikusoknak némi csalódást okozott, hogy a csapat a
szárnyait bontogató új irányzat, a metalcore egyre erősödő hullámait igyekezett
meglovagolni a népszerűségét megalapozó old school stílus helyett. A semleges
szurkolók (magamat is közéjük sorolva) azonban önfeledt, mondhatni gyermeki
örömmel hallgatták - sőt!: hallgatják rendszeresen mind a mai napig - a
lélegzetelállító váltásokat, kiállásokat, a riffek színpompás kavalkádját
(szinesztézia!) - a magukkal sodró, lendületes betétekről nem is szólva.
A keverőpultnál Barry Poynter ismét maradandót alkotott. A hangszerek jól
elkülöníthetők egymástól, a hangerőarányok beállítása is sikerült: senki nem
kerül indokolatlanul elő-, netán háttérbe. A gitárosok teszik a dolgukat, egyik
témát hozzák a másik után. Szólókkal ugyan nem kápráztatnak el bennünket, ám
annyi riffet hallhatunk tőlük a CD-n, mint némely együttes teljes életművében
összesen; Kevin Donnini pedig biztos alapot teremt a kettővel több húrt pengető
társai játéka számára. Kris McCaddon egy hangot sem énekel a 'hagyományos'
módon, ám a mosóporreklámok óta tudjuk, hogy a 'hagyományos' nem mindig jelent
jobbat. Kris középmagas énekstílusa egyes kritikusok szerint monoton és
fantáziátlan, mindazonáltal nekem személy szerint tetszik. Sőt, meg merem
kockáztatni: életteli. (Passzol az 'Élet'-teli szövegekhez.)
Végére hagytam a dobot, ám egyáltalán nem utolsósorban szeretnék említést
tenni róla. Már csak azért sem, mivel gyakran kimondottan Mark Garza
különleges, fület gyönyörködtető játéka miatt hallgatom a korongot. Az ő
kezelésében (de ami azt illeti, lábtechnikájáról is regényeket lehetne írni)
valósággal életre kelnek a dobok és cinek; beszélni kezd, mi több: énekel a
hangszer. Jól megkomponált szólam az övé, de a megkomponáltság nem zárja ki a
spontaneitást; az ötletes felpörgetések, átvezetések mestere is ő. (Sőt: Ő. 'A'
DOBOS.) Kivételes technikai tudása, felkészültsége segíti abban, hogy
tehetségét maradéktalanul kifejezésre is tudja juttatni egy gyakran -
méltatlanul - háttérszerepre kárhoztatott poszton. Fontos hozzátenni, hogy soha
nem öncélú, amit tesz: minden egyes leütés remekül illeszkedik zenei
környezetébe, kiegészítve, színesebbé téve azt.
Általában elmondható, hogy a fiúk nem estek abba a hibába, amibe a
technikás zenét játszó csapatok szoktak nem ritkán: nevezetesen, hogy a
technika oltárán feláldozzák a lendületet és a zene folyamatosságát. Az album
mindvégig megőrzi sodró lüktetését, a különálló részek egy kerek egészet
alkotnak. Az első hallgatások során ugyan más benyomás alakulhat ki a
hallgatóban, ám sokszor átrágva magát az anyagon előbb-utóbb összeáll a kép. Az
'Embrace The Eternal' odafigyelést, törődést igénylő album, nem igazán
háttérzenének való. Annak azonban, aki veszi a fáradságot, hogy jobban beleássa
magát a zenébe, nem mindennapi élményben lehet része; ezt túlzás nélkül
állíthatom. (Bár önkéntelenül adódik a kérdés: mi van, ha valaki mindennap
meghallgatja? Őszintén szólva ezen még nem gondolkoztam el.)
--kristóf--
|
| www |
| www.embodymentcore.com |
|
| Diszkográfia |
|
1998 Embrace The Eternal
1999 1993-1996
2000 The Narrow Scope Of Things
2001 Hold Your Breath
2002 Songs For The Living
|
|
| Szereposztás |
|
Andrew Godwin - gitár
Mark Garza - dob
Kris McCaddon - ének
Kevin Donnini - basszusgitár
James Lanigan - gitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Kris McCaddon nevéhez fűződik számos CD-borító terve; a zenéléssel is azért
hagyott fel, hogy betölthessen egy grafikai tervezői állást Los Angeles-ben.
|
|