1. |
Undeceived |
|
2. |
Inferno |
|
3. |
Time Stands Still |
|
4. |
Ember |
|
5. |
Meadows Of Silence |
|
6. |
Shelter |
|
7. |
A Structure Of Souls |
|
8. |
Of Light And Shade |
|
9. |
Where Sleep Is Rest |
|
10. |
Renewal |
|
11. |
Abandoned |
|
12. |
And I Watch |
|
13. |
Human Frailtie's Grave |
|
14. |
Shadow Of Death |
|
|
EXTOL
Undeceived
2000 Endtime Productions / 2000 Solid State Records / 2002 Century Media
Az Extol zseniális bemutatkozása, a '98-as 'Burial' után sokan vártuk
kíváncsian a folytatást. A 2000-es 'Undeceived'-et mindössze egy rossz előjel
előzte meg - és most nem a 'Mesmerized' című '99-es EP-re gondolok, hanem arra,
hogy távozott a basszusgitáros Eystein Holm. Ez az előjel se volt annyira
negatív persze, hiszen a banda lényegi része maradt, Eystein helyére pedig nem
akárki érkezett: Tor Magne neve a Lengsel nevű komplex black metal trióból volt
ismerős, igaz, a fiatalember ott nem basszusgitározott, hanem gitározott és
frontemberkedett.
Az 'Undeceived' elején a címadó dal mindenképpen meg kell nyugtassa a
kedélyeket: az Extol, ha lehet, még kijjebb tolta határait, talán még
brutálisabb, komplexebb, ugyanakkor dallamosabb, sőt, itt-ott fogósabb lett. Az
előbbi jelzők között feszülő ellentmondás nem véletlen, a zenét pontosan
ilyenek jellemzik. Az éneket is. Peter Espevoll kerítésszaggató károgásai és
hörgései ezúttal is éles kontrasztban állnak Ole Borud szép dallamaival - mivel
szerencsére mindegyik a maga helyén hangzik fel, az összhatás is rendben van. A
technikás thrash/death/black riffek is szépen váltakoznak a melodikus témákkal,
bár talán némi edzettség nem árt hozzá, ha valaki be is akarja fogadni a
hallottakat. Kissé ironikus, hogy a lemezt az USA-ban egy többnyire inkább HC-s
dolgokkal foglalkozó kiadó jelentette meg, az ő törzsközönségük nem tudom,
mennyire volt felkészülve egy ilyen komplex, progresszív extrém metal
rettenetre. Az Extol 'kísérletezős death metal'-ként határozta meg stílusát, ám
ez a leírás szerintem nem igazán felel meg a valóságnak, hiszen egyrészt annyi
mindent zsúfolnak a zenébe, másrészt a károgós énekhang dominanciája miatt
talán mégis inkább 'black', mint 'death' az a 'kísérletezős metal'. Egyébként
az 'Undeceived' még a 'Burial'-nél is kísérletezősebb lett, ahogy egy ismerősöm
találóan fogalmazott: mintha ezúttal inkább a kritikusoknak játszottak volna,
mint a közönségnek. Jómagam momentán abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy
mindkét tábor tagja lehetek egyszerre, így ugyanúgy élvezem ezt a korongot,
mint az egyes sorszámút. Ami a komplexitáson túl még a banda sikereinek újába
állhatott, az a keresztény szövegvilág volt - az Extol nem a szemellenzős
death/black fanatikusok kedvence lehet ezen a téren. Végül csak megjött az
áttörés, hiszen a Century Media felkarolta a bandát, első lépésként újra kiadva
az 'Undeceived'-et az eredeti megjelenés után két évvel, kicsit 'felújítva'.
Szerencsére a 'felújítás' részét képezte a Believer '89-es klasszikusának, a
'Shadow Of Death'-nek az átdolgozása is.
Aki az új album, a 'The Blueprint Dives' révén ismerte meg a zenekart, azt
valósággal sokkolhatja az 'Undeceived', a 2003-as 'Synergy' már - azazhogy még
- nem áll annyira távol tőle. Ha valaki még előtte áll, érdemes megismerkedni
ezzel az albummal, ami minden komplexitása és brutalitása ellenére is tele van
jobbnál jobb dallamokkal, fogós témákkal. Némi nyitottság mindenesetre nem árt
hozzá, mint ahogy a zenei előképzettség is kimondottan előny a hallgatásakor.
--kristóf--
|
| www |
| www.undeceived.net |
|
| Diszkográfia |
|
1998 Burial
1999 Mesmerized
2000 Undeceived
2001 Paralysis
2003 Synergy
2005 The Blueprint Dives
|
|
| Szereposztás |
|
Peter Espevoll - ének
Christer Espevoll - gitár, vokál
David Husvik - dob, vokál
Ole Borud - gitár, fuvola, ének
Tor Magne S. Glidje - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A 2000-es verzión csak az első tizenkét szám szerepelt, szürke színű volt a
borítója, az első két szám fordított sorrendben volt rajta, hiányzott róla az
'Inferno' és 'Time Stands Still' közötti átvezetés, viszont tartalmazott egy jó
kis akusztikus gitáros intrót az utóbbi elején.
|
|