1. |
We Have Forgotten Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Anything |
|
3. |
The Waiting Room |
|
4. |
Kiss Me |
|
5. |
Easy To Ignore |
|
6. |
Puedo Escribir Lo-Fi Hi-Fi |
|
7. |
I Can't Catch You |
|
8. |
The Lines Of My Earth |
|
9. |
Sister, Mother Lo-Fi Hi-Fi |
|
10. |
I Won't Stay Long |
|
11. |
Love |
|
12. |
Moving On Lo-Fi Hi-Fi |
|
13. |
There She Goes |
|
|
SIXPENCE NONE THE RICHER
Sixpence None The Richer
1997/1999 Squint Entertainment
Még mielőtt az a (megjegyzem, teljesen nonszensz és alaptalan) vád érne, hogy
'elpopperesedtem', gyorsan szeretném leszögezni, hogy a Sixpence-t nem a 'Kiss
Me' és a 'There She Goes' mainstream sikerein felbuzdulva kezdtem hallgatni.
Még 1996-ban ismerkedtem meg a zenekarral, akkor hallottam először és vettem
meg a 'This Beautful Mess'-t. Egyszerűen lenyűgözött az énekesnő, Leigh Bingham
(ez a leánykori neve, akkor még így hívták) hangja. Nemkülönben a mögötte álló
zenekar: Matt Slocum sajátos gitárstílusa és dalai (azok a szövegek!), J.J.
Plasencio briliáns basszusgitár-játéka, Dale Baker ötletes dobolása és Tess
Wiley teljesítménye elsősorban a vokálban.
A 'Sixpence None The Richer' teljesen mást nyújt, jóllehet továbbra is
jellemzőek rá a Sixpence stílusjegyei. Leigh hangja a férjhezmenetellel együtt
járó új név ellenére is a régi. Talán több érzelmet hallani benne, ez azonban a
zenei stílusváltozásnak is betudható. Matt ritkábban nyúl a torzító után, a
dalok is 'nyugisabbak', talán picit szomorúbbak is. Az album így sem válik
depresszívvé, a sötétebb pillanatokban is mindvégig érezni a reményt, hogy
egyszer vége lesz az alagútnak, amin éppen most haladunk át, és a végén ott a
napfény. (Ki mondta, hogy nem tudok giccses közhelyeket írni?) Inkább egyfajta
nyugalom járja át a számokat: bízunk benne, hogy előbb-utóbb minden jóra
fordul, addig meg minek rontsuk el a kedvünket a fölösleges idegeskedéssel.
Nekem az újra kiadott változat van meg, a borítóján feltüntetett felállás
nem a felvétel idején fennálló állapotokat tükrözi. Ezt azért tartottam
lényegesnek leszögezni, mert a CD-n (két nótát kivéve) továbbra is J.J.-t
hallhatjuk basszusgitározni, ami nagy örömömre szolgál. Tess Wiley ellenben
távozott, hogy megkezdhesse szólókarrierjét saját zenekarával. A dobos Dale
Baker mintha jó tíz évet fiatalodott volna a 'This Beautiful Mess' óta - a
borotva és a kontaktlencse csodákra képes. Játéka azonban nemhogy nem fejlődött
vissza, éppen ellenkezőleg: még kifinomultabb, változatosabb lett a két lemez
között eltelt időben.
A zenekar gerincén kívül sok vendég is szóhoz jut az albumon, köztük Leigh
férje, Mark Nash (a PFR-ből ismerhetjük a nevét), továbbá Phil Madeira és Chris
Donohue is. (Utóbbit a Circle Of Dust és az Argyle Park révén ismertem eddig;
mindkettő szigorú ipari zene, így álmomban sem gondoltam, hogy Chris nevével
pont egy Sixpence-CD borítóján fogok találkozni.) A sok vendégnek köszönhetően
a hangszerelés is gazdagabbá vált: sok az akusztikus hangszer (főleg vonósok).
A producer Steve Taylor kihozta a maximumot egy nagyon tehetséges csapatból,
ezért őt is dicséret illeti.
A rádiós és tévés sikerek idején büszke voltam a zenekarra, de szerintem a
'Kiss Me' nem tartozik a legjobb dalok közé, a 'There She Goes' pedig csak egy
feldolgozás. Az én kedvencem a 'Sister, Mother', amelyet általában többször meg
is hallgatok egymás után. Mind a szövege, mind a zenéje nagyon jól eltalált,
legalábbis engem nagyon meg tud érinteni. A Pablo Neruda versére írt 'Puedo
Escribir' érdekes ritmusszerkezete révén érdemel külön említést.
Egy szóval a 'Sixpence None The Richer'-t popzenének nevezném, azonban ez a
megközelítés nem lenne egészen helytálló. A lemez egy kerek (nem a CD formájára
gondolok), epikus mű, mindvégig tele igazi művészi értékekkel. Ilyen értelemben
tökéletesen idegen a tömegtermelésre szakosodott sikerproducerek által
futószalagon szállított 'előadóművészek' (helyesebb őket 'eladóművészeknek'
nevezni, hiszen az értéktelen szemetet adják el tömegeknek) termékeitől. Ezért
is volt jó a Sixpence dalaival találkozni a mainstream médiákokban. Sok fiatal
talán életében akkor hallott először normális, igazi ZENÉT.
--kristóf--
|
| www |
| www.sixpence-ntr.com |
|
| Diszkográfia |
|
1994 The Fatherless And The Widow
1995 This Beautiful Mess
1995 Tickets For A Prayer Wheel
1997 Sixpence None The Richer
2002 Divine Discontent
2004 The Best Of Sixpence None The Richer
|
|
| Szereposztás |
|
Leigh Nash - ének
Dale Baker - dob, ütőhangszerek
Matt Slocum - gitár, cselló
Sean Kelly - gitár
Justin Cary - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A zenekar neve C.S. Lewis egyik példázatából származik, amely arra mutat rá,
hogy az ember mindent, amije van, Istentől kapott, és ez alól senki nem
kivétel.
|
|