borító

Disc One

1.

Made Alive/Overture

2.

Stranger In A Strange Land

3.

Long Time Suffering

4.

Welcome To NYC

5.

Love Beyond Words

6.

The 39th Street Blues (I'm Sick)

7.

Devil's Got My Throat

8.

Open Wide The Flood Gates

9.

Open The Gates Part 2

10.

Solitary Soul

11.

Wind At My Back

Disc Two

1.

Second Overture

2.

4th Of July

3.

I'm The Guy

4.

Reflection

5.

Carie

6.

Looking For Answers

7.

Freak Boy

8.

All Is Vanity

9.

I'm Dying

10.

Freak Boy Part 2

11.

Devil's Got My Throat Revisited

12.

Snow's Night Out

13.

Ladies And Gentlemen, Mister Ryo Okumoto On The Keyboards

14.

I Will Go

15.

Made Alive/Wind At My Back

Vissza a lemezajánlókhoz

SPOCK'S BEARD
Snow
2002 InsideOutMusic

A kilencvenes évek talán legjobb klasszikus prog rock csapata, a Spock's Beard 2002-ben olyat csinált, amilyet addig és azóta soha máskor, nevezetesen egy dupla konceptalbumot. Ugyan tudomásom szerint a banda motorja, Neal Morse korábban elzárkózott ilyesminek még a lehetőségétől is, ám ha csakugyan így is volt, rendesen meggondolta magát. (Pláne hogy azóta szólóban is jellemzően hosszú konceptalbumokkal szórakoztatja közönségét.)
A 'Snow' névre hallgató dupla album gyönyörű akusztikus bevezetés után gyorsan átvált a jóval lendületesebb instrumentális nyitányra, ami önmagában is igazi prog rock gyöngyszem, és segítségével az ember hamar helyére teheti magában a zenekart akkor is, ha esetleg addig nem ismerte volna. Ez a hely pedig a kortárs zene legmagasabb szintjén található. A 'Stranger In A Strange Land' megint egy líraibb szerzemény, felszabadult örömzene, pedig még csak a bemelegítésnél tartunk. A 'Long Time Suffering' talán valamivel játékosabbnak nevezhető (szuper a Neal-nél 'kötelezőnek' számító a capella rész!), a rövid lírai átvezetést követő 'Welcome To NYC' pedig egy igencsak dögös szerzemény, ráadásul Neal olyan markánsan énekel benne, mint korábban talán soha. A 'Love Beyond Words' érzelemdús balladáját ismét egy karcosabb nóta követi, ám semmiképpen nem mehetek el szó nélkül az előbbiben hallható klasszikus zenei alapokon nyugvó zongorabetét mellett - habár az már tényleg túlmutat a szavakon. A 'Devil's Got My Throat' jó kis hatnyolcad alapú rocker nóta sok hangszeres szólóval, plusz Neal itt is rendesen kereszti a hangját, még plusz a végén újabb a capella, talán még az előzőnél is jobb. Az 'Open Wide The Flood Gates' természetesen újabb gyöngyszem, maga a dal is óriási, de a hangszeres rész meg aztán végképp azzá teszi. Ja, és akkor még nem szóltam a bombasztikus gospel-kórusról. Az 'Open The Gates Part 2' egyik különlegessége, ahogy a zenészek 'egymásnak adják a mikrofont', azaz egymást váltják soronként az énekben. A 'Solitary Soul' hallatán az ember csaknem sírva fakad, annyira gyönyörű és megindító egyszerre, pláne mikor felbukkan benne újra a 'Love Beyond Words' refrénje (egyébként utóbbi dal egyik témája újra és újra visszatér a lemezen, valószínűleg nem véletlenül, hiszen a 'Szavakon túli szeretet' a 'Snow' történetében is nagy szerephez jut). A 'Wind At My Back' zárja az első lemezt, ki tudja hányadik slágerként az albumon.
A második CD-t újabb instrumentális nyitány indítja, a '4th Of July' nem különösebben progresszív nóta, de persze szintén nagyon jó. Az 'I'm The Guy' sajátos hangulatú zene, és az ének is érdekes színezetet kap benne. A 'Reflection' rövid zongoraalapú ballada, a 'Carie' se sokkal hosszabb, ám nagy szerep jut benne az akusztikus gitárnak, és nem Neal, hanem a dobos Nick énekli. A 'Looking For Answers'-t Nick nemcsak énekesként, de szerzőként is jegyzi. A 'Freak Boy' rövid, érdesebb nóta, amely átfolyik az 'All Is Vanity'-be, amiben több korábban hallott téma is újra előkerül, miközben újakban is gyönyörködhetünk (pl. Ryo szólójában). Az 'I'm Dying' verseinek feszültségét remekül oldja fel a refrén, bár a melankólia ott is megmarad. A 'Freak Boy Part 2' elején óriási, mondhatni elsöprő ereje van, ahogy a bevezető után betörnek a hangszerek, nagyon jó! A végére elhalkul, de a visszatérő 'Devil's Got My Throat' fergetegként söpör végig a hallgatón ismét, akárcsak az instrumentális 'Snow's Night Out' egyes részei, míg a track más részeiben afféle diszkó-paródiát hallhatunk Spock's módra. Aztán jön Ryo szokásosan őrült szólója, amit a lassú, ám méltóságteljes 'I Will Go' követ, szintén visszautalásokkal a lemez korábbi részeire. A lemezt nyitó 'Made Alive' motívumaival kezdődik a záró track, így foglalva keretbe az albumot. De megkapjuk még a végére az első CD-t záró 'Wind At My Back'-et is újra, hogy a szimmetriaérzékünk maximálisan ki legyen szolgálva.
A zene után pár szó a szövegről is: mint fent említettem, a 'Snow' konceptalbum, a sztori egy természetfeletti lelki adottságokkal rendelkező albínó (innen a 'Snow', azaz 'Hó' becenév) ifjú körül mozog, nem minden tanulság nélkül. Talán egy-két önéletrajzi elem is akad benne. Érdemes egyébként a szöveggel együtt hallgatni a zenét, az élmény megsokszorozódik, annyira passzol egymáshoz a kettő, annyira jól kihangsúlyozza egyik a másikat.
Akinek tetszenek Neal szóló konceptalbumai (a 'Testimony' és a 'One'), nyugodtan beszerezheti a 'Snow'-t, remekül illeszkedni fog a sorba. A korábbi Spock's-lemezek kedvelőinek bizonyára már rég megvan a 'Snow' is, őket nem kell biztatni, de aki új még a progresszív színtéren, vagy egyszerűen csak változatos, minőségi zenét keres, itt jó helyen tapogatózik.


--kristóf--

www
www.spocksbeard.com

Diszkográfia

1995 The Light

1996 The Official Live Bootleg

1996 Beware Of Darkness

1997 The Kindness Of Strangers

1998 From The Vault

1998 The Beard Is Out There

1999 Live At The Whisky And NEARfest

1999 Day For Night

2000 Don't Try This At Home

2000 V

2000 Don't Try This @ Home Either!

2001 There And Here

2002 Snow

2003 Feel Euphoria

2005 Octane

2005 Gluttons For Punishment - Live 05

2006 Spock's Beard


Szereposztás

Neal Morse - ének, zongora, szinti, akusztikus gitár

Alan Morse - eleektromos gitár, vokál, cselló

Ryo Okumoto - Hammond-orgona, Mellotron, Jupiter 8, Minimoog, vokóder

Dave Meros - basszusgitár, vokál, kürt

Nick D'Virgilio - dob, ütőhangszerek, ének


Érdekességképpen
Neal távozása után a dobos Nick lett a banda énekese.