1. |
At The Moment Lo-Fi Hi-Fi |
|
2. |
Threshold |
|
3. |
Tranewreck |
|
4. |
Colt .45 Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Zzyzx |
|
6. |
Rivers Underneath |
|
7. |
Keep Waiting |
|
8. |
Gold And Silver Lo-Fi Hi-Fi |
|
9. |
Nighttown |
|
10. |
Sad Parade Lo-Fi Hi-Fi |
|
11. |
Rise |
|
12. |
The Hungry Wolf |
|
13. |
El Mariachi |
|
|
STAVESACRE
Collective
2001 Tooth & Nail Records
A Stavesacre jól ismert név a keresztény rockerek körében. Még azok is
általában nagy tisztelettel gondolnak rá, akik a zenéjüket igazából nem is
szeretik. Hogy miért? A válasz a zenekar tagjainak névsorában keresendő. A
tagok (jelenlegiek és korábbiak egyaránt) szinte kivétel nélkül neves
keresztény csapatokban játszottak a múltban. Egy rövid lista: az énekes Mark
Salomon a legendás keresztény punk/HC/thrash-csapat, a The Crucified
frontembere volt, majd az Outer Circle-ben (old school punk) hallhattuk a
hangját, de közreműködött az Argyle Park projectben (majd az AP2-ban) is. Az
alapító gitáros Jeff Bellew a már említett Crucified-ban basszusgitározott, és
nevéhez fűződik a Chatterbox, egy industrial metal formáció is. Szintén
közreműködött az Argyle Park-ban, akárcsak Dirk Lemmenes, aki a Focused
basszusgitárosaként szerzett nevet magának a keresztény HC hőskorában. Az első
dobos, Jeremy Moffet pedig a The Blamed (punk/thrash) alapműnek számító 'Frail'
című lemezén énekelt, illetve a keresztény metal-legenda, a Deliverance tagja
is volt. Az őt követő Sam West az avantgarde punkot játszó Scaterd Few,
valamint a nem kevésbé avantgarde gótikus rockzenekar, a Saviour Machine dobosa
volt, mielőtt csatlakozott volna mostani társaihoz. Ilyen múlttal persze
mindenki sokat várt annak idején a Stavesacre-től, de akik a fent említett
zenekarokéhoz hasonló muzsikára számítottak, azoknak csalódniuk kellett. A
Stavesacre kialakította saját, egyedi hangzását, ami elismerést érdemel a mai
modern rockzenében, ahol sajnos ugyanúgy tülekednek a csinált sztárok, a
trendeket meglovagoló pózerek, mint a kommersz popiparban. Jó látni, hogy
továbbra is vannak, akik nem hódolnak be az aktuális divatnak, hanem azt
teszik, amit a szívük diktál.
S hogy mit tartogat számunkra a 'Collective'? Az album címéből kitalálható,
hogy egy válogatással van dolgunk. Gyakran előfordul, hogy ha egy zenekar nem
tud legalább kétévente új lemezt készíteni, a kiadó különféle eszközökkel
igyekszik fenntartani a banda iránti érdeklődést. Az eszköz lehet egy koncert-
vagy remixalbum, egy EP, egy split, egy kislemez, vagy, mint esetünkben, egy
válogatás az együttes korábbi felvételeiből. Az ilyen jellegű válogatásokra
aztán sokszor felkerül egy-két új nóta is, csak hogy a rajongóknak legyen okuk
megvenni. Nincs ez másképp a Stavesacre esetében sem. A 'Collective' a már jól
ismert dalok mellett két új számot tartalmaz (az egyik egy feldolgozás),
illetve négy korábbi szerzemény újra felvett, módosított változatát.
Lássuk hát, mit rejt konkrétan az impozáns borítóba csomagolt CD. A
'Friction' három dallal képviselteti magát. A kihagyhatatlan lírai 'At The
Moment'-et két lendületesebb nóta követi. Nem tudom, ki válogatta a számokat,
de a 'Suffocate Me'-t hogy hagyhatta ki?!? Másik meglepetés: az 'Absolutes'-ról
mindössze két dalt találunk, de nem is ez volt igazán furcsa, hanem hogy az 'An
Eclipsing', amelyből klip is készült, nincs köztük. Aztán rájöttem, hogy a
lemez végén hallható 'El Mariachi' nem más, mint az 'Eclipsing' akusztikus, nem
túl nagy komolysággal előadott változata. A 'Speakeasy'-ről viszont kétségkívül
sikerült kiválasztani az általam is legmegfelelőbbnek tartott dalokat. Ráadásul
mindegyiket újra felvették, az eredetitől eltérő módon. Ez legszignifikánsabban
a lírai 'Gold And Silver'-en látszik (hallatszik) meg. A vonósok és a gyönyörű
női énekhang sokat segítenek abban, hogy a dalban rejlő potenciált maximálisan
kiaknázzák a fiúk. Mark Salomon hangja is jelentős fejlődésen ment keresztül az
évek során, és ez sem válik éppen hátrányára a felvételnek. A 'Keep Waiting'-en
az akusztikus gitár dob nagyot, de a 'Rivers Underneath'-nek is jól áll az új
köntös. A hátralévő dalok korábban egyetlen nagylemezen sem jelentek meg. A
kilencedik-tizedik szám a Denison Marss-szal (nagy kedvenc) közösen kiadott,
összesen hat dalt tartalmazó CD-n rajta vannak ugyan, de a lemezt hazánkban
szinte lehetetlen beszerezni. (Sajnos.) A 'Rise' tudtommal itt mutatkozik be
először, míg a 'The Hungry Wolf' egy feldolgozás.
Kinek ajánlható a 'Collective'? Elsősorban azoknak, akik nem ismerik a
'Stavesacre'-t, és egy modern, egyedi hangzású rockzenekart keresnek.
Rajongóknak is érdemes megfontolni a beszerzését; egyrészt az új nóták,
másrészt a 'Speakeasy'-átdolgozások miatt (és az ízléses borítóról se
feledkezzünk el).
--kristóf--
|
| www |
| www.stavesacre.com |
|
| Diszkográfia |
|
1996 Friction
1997 Absolutes
1999 Speakeasy
2001 Stavesacre/Denison Marrs Split
2001 Collective
2002 Stavesacre
2004 Bull Takes Fighter
2006 How To Live With A Curse
|
|
| Szereposztás |
|
Mark Salomon - ének
Ryan Dennee - gitár, vokál
Neil Samoy - gitár, vokál
Sam West - dob, ütőhangszerek, zongora, vokál
Dirk Lemmenes - basszusgitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
A 'stavesacre' egy, a szarkalábbal rokon virág angol neve.
|
|