1. |
These Times That Try Men's Soul |
|
2. |
Supplication |
|
3. |
Council Of Perfection Lo-Fi Hi-Fi |
|
4. |
More Bitter Than Death Lo-Fi Hi-Fi |
|
5. |
Advent Of A Miracle Lo-Fi Hi-Fi |
|
6. |
Measure Of Consequence |
|
7. |
Sorrow Is A Sage Lo-Fi Hi-Fi |
|
8. |
Increase |
|
9. |
The Fall Of Babylon |
|
|
STRONGARM
The Advent Of A Miracle
1997 Tooth & Nail Records
A zenekar pályafutása 1993-tól regisztrálható, amikor is megjelent első, négy
dalt tartalmazó demója, a 'These Times That Try Men's Souls'. A Strongarm
zenéje nem sokkal később felkeltette a Tooth & Nail kiadó figyelmét is, így
1995-ben napvilágot látott első albuma, az 'Atonement', melynek címe magyarul
'engesztelést' jelent. A lemez megjelenése után nem sokkal az énekes Jason
Berggren kiszállt a csapatból. Talán maga sem sejtette, milyen jót is tett
ezzel a magamfajta zeneszerető hallgatóknak. Hogy miért is mondom ezt? Nos, a
fiúk sokáig hiába kerestek megfelelő utánpótlást, végül a dobos Chris Carbonell
vette kezébe a dolgokat - és a mikrofont. Azzal együtt, hogy Jason óriási torok
volt, úgy érzem, Chrisnek semmi oka nincs a szégyenkezésre, remekül megállja
helyét az új poszton. De az igazi nyereség a Strongarm (és a rajongók) számára
az új dobos, Steven Kleisath érkezése. Steve egy másik floridai technikás
HC-csapatban, a Shai Huludban püfölte a bőröket, mégpedig nem is akárhogy. Az ő
játéka nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a szakma képviselői és a kritikusok
rendszeresen zavarba jöjjenek, miközben a megfelelő jelzőket keresgélik a Shai
Hulud zenéjének méltatásához. Mindenképpen szót érdemel azonban a Strongarm
maradék három tagja is. Nem szabad elfelejteni, hogy a banda megalakulásakor a
HC egészen mást jelentett, mint manapság. Akkoriban a Shai Hulud, a Strongarm
és néhány társuk zenéje szinte forradalmian újnak hatott azáltal, hogy a
gitárosok nem egyszerű kvintekkel reszelték végig a rendelkezésre álló
műsoridőt, hanem dallamos témákkal, merész, meglepő váltásokkal színesítették a
repertoárt, persze úgy, hogy mindez ne menjen a zene intenzitásának rovására.
Betonfejű rajongók számára követhetetlenné is vált az új stílus, ők azóta sem
találják a fonalat, ezért a 'new school'-ról rendszerint oly módon
nyilatkoznak, hogy abból tévében csupán tömör füttyhalmazt hallanánk vissza a
szerkesztői cenzúra jóvoltából. Az igényesebb, az újra fogékonyabb réteg ezzel
szemben kitörő lelkesedéssel üdvözölte az úttörőket. Ezt a népszerűséget
aknázta ki a Strongarm kompromisszumoktól mentes üzenetének terjesztésére.
Korszakalkotó zenéjük számtalan olyan emberhez juttatta el az Örömhírt, akik
más módon esetleg soha nem hallhatták volna meg azt. Sőt, feloszlását követően
is rengeteg fiatal, lelkes bandára van inspiráló hatással mindmáig.
S hogy valamit konkrétan magáról az albumról is írjak: az
'Advent' szvsz legalább egy klasszissal jobb a bemutatkozó korongnál. Igaz,
hogy rövid lemez, ám meglehetősen tömény muzsikát tartalmaz. A mai popzene
világában a legtöbb előadó egész a nyugdíjig eléldegélne annyi ötletből,
amennyi ezen a CD-n hallható. Érdemes akár hangszerekre lebontva is többször
végighallgatni, hogy igazán reális képet kapjunk a zenészek teljesítményéről.
Bár a magyar gazdag nyelv, néha nekem is nehézséget okoz, hogy megtaláljam a
megfelelő szavakat az anyag leírására. Nem is szaporítanám hát tovább a szót:
beszéljen inkább a zene helyettem.
(Még annyit mégis hozzátennék érdekességképpen: a Strongarm
feloszlása után kis szünet elteltével a négy zenész Further Seems Forever néven
alapított új zenekart, amelyben kezdetben egy másik Chris, név szerint Chris
Carrabba énekelt. A FSF azonban egy más világ; dallamos, igényes, kreatív
rockzene.)
--kristóf--
|
| www |
| www.xs4all.nl/~stapel/strongarm |
|
| Diszkográfia |
|
1995 Atonement
1997 The Advent Of A Miracle
|
|
| Szereposztás |
|
Nick Dominguez - gitár
Steven Kleisath - dob
Chris Carbonell - ének
Chad Neptune - basszusgitár
Josh Colbert - gitár
|
|
| Érdekességképpen
|
|
Az 'Advent' végén hallható, 'Together' című rejtett nóta a két gitáros,
Josh és Nick korábbi zenekara, az 'Endure' egyik dalának feldolgozása.
|
|