A Magyar Nemzeti Rend Párt kivonatos egészségügyi programja
Kiindulás:
Magyarország a rendszerváltás után pazarló, gyenge minőségű, rugalmatlan és gazdaságtalan egészségügyi rendszert örökölt, melyben az állam meghatározó szerepet játszott az erőforrások elosztásában, a rendszer kialakításában, fenntartásában és működtetésében. Az effajta kommandógazdaság mindmáig döntő módon szól bele egészségügyi rendszerünkbe, és 20 év alatt sem sikerült komolyabb reformukat megvalósítani.
A versenyre alkalmatlan és rugalmatlan rendszer képtelen megfelelő válaszokat adni a jelen és jővő kihívásaira, illetve a technológiai fejlődésre.
Az egészségügy megbomlott erkölcsi állapotának egyik kifejezője a hálapénzrendszer, mely elfogadhatatlan és tolerálhatatlan.
A fejlett ipari társadalmak egészségügyi rendszerei azt mutatják, hogy az ellátás ott is veszteséges és az államnak itt-ott pótolnia kell a fenntartásból és működésből keletkező hiányokat. Az állami szerepvállalás azonban sokkal kisebb mértékű, mint hazánkban.
Ahhoz, hogy a rendszer fenntartható, finanszírozható legyen, és kielégítő szolgáltatást tudjon nyújtani, elengedhetetlen a tabuk lerombolása és a keserű valóság feltárása. Feltétlenül szükség van nyílt és őszinte társadalmi pábeszédre, hogy a választópolgárok felmérhessék a helyzetet, felelősségteljesen és aktívan beleszólhassanak a folyamatokba. Sajnálatosnak tekintjük, hogy az egészségügy a politika és az érdekszférák játékává vált, és a konstruktív párbeszéd nyomait nehéz felfedezni.
A jövő egészségügyi ellátását tekintve a következő három kérdéskör merül fel:
1. Finanszírozás
Idejétmúlt az az elképzelés, mely szerint az ingyenes, magas színvonalú orvosi ellátás mindenkinek alanyi jogon jár. Ez kivitelezhetetlen, és lényegében a mai problémák gyökere, melyet a csődbe ment kádári rendszertől örököltünk.
Az állampolgároknak fel kell készülniük arra, hogy jövedelmük nagyobb részét kell majd egészségük megőrzésére fordítaniuk. E ráfordítás fejében minőségarányos ellátásban kell részesülniük. Tarthatatlan, hogy a magas járulékot fizetők is ugyanolyan (gyenge) ellátást kapnak, mint azok, akik semmit sem fizetnek: ma kizárólag a csúszópénz határozza meg az ellátás minőségét.
Téves és hamis feltételezés, hogy a magánbiztosítókon alapuló egészségfinanszirozás csak rossz lehet, és az állampolgárok további kizsigereléséhez vezet.
A kérdés nem az, hogy magán- vagy állami biztosító működik, hanem hogy mennyire jól, milyen hatékonysággal látja el feladatát, és a befizetett járulék fejében milyen minőségű szolgáltatást képes (meg)finanszírozni.
A vizitdíj és a kórházi napidíj kérdése sincs végérvényesen megoldva a népszavazással (2008). A gazdasági törvényszerűségeket nem lehet népszavazással felülírni, még Magyarországon sem! A vizitdíj elkerülhetetlen: jönni fog, csak más címszó alatt. Kérdés, hogy lehet segíteni azokon, akiknek még a 300 forint is sok. Válaszunk: a szociális egészségügyi és oktatásügyi támogatások esetén a „honi származás rendszeré”-t kell bevezetni.
2. Átláthatóság és szabályozás
A mai egészségügyi rendszer rugalmatlan, túlszabályozott, nehezen átlátható. Nem az országgyűlésnek kellene számtalan törvénnyel (megrend)szabályozni az egészségügyet, és az agyonbürokratizált Egészségügyi Minisztériummal a rendszert irányítani, hanem a törvényalkotásnak kell megszabnia olyan irányvonalat és keretfeltételeket, mely a rendszert az önműködtető és önfenntartó struktúra irányába mozgatná.
Ilyen önszabályozó rendszerben a bürokrácia visszaszorulna, a hálapénzrendszer pedig megszűnne.
Feltétlenül szükséges a reformok összehangolása más reformokkal. Így például a gazdasági és pénzügyi rendszer átalakításával. A készpénzforgalom visszaszorítása (pl. adókkal és járulékokkal való megdrágításával, vagy bankjegyek forgalomból való kivonásával) jelentősen csökkenthetné a hálapénzrendszert és adóelkerülést.
3. Rugalmasság és jövőbe mutató strukturális átalakítások
A központi állami szerepvállalás visszaszorításával a helyi, megyei rendszerek kapnának nagyobb jelentőséget, és maguknak kellene a meglévő kapacitások megtartásáról, kiépítéséről vagy leépítéséről dönteni.
A kapacitások és igények, valamint az ehhez kapcsolódó anyagi feltételek felmérésének a legmélyebb szintig (kórházi ágy, felszereltség, személyzet, orvosi ellátás stb.) meg kell történni.
A jelenlegi magyarországi tendenciák abba az irányba mutatnak, hogy a közeljövőben többszintű, differenciált egészségügyi ellátás fog kialakulni.
Ezeket a folyamatokat segítenie kellene az országgyűlésnek, a törvényalkotóknak és minisztériumoknak, nem akadályozni.
Az egészségügy alappillérei (kórházi és orvosi ellátás – pénzügy és biztosítórendszer – gyógyszerellátás és patikák) között létre kell hozni kiegyenlítő elemeket. Pl. a gazdasági forintban kifejezhető forgalom 1%-ának befizetése közös alapba, melyből a legszegényebb térségek intézményeit lehetne támogatni. Ilyen alap egyszerűen és gazdaságosan müködtethető.
A kihívások közé tartozik az idősgondozás és hajléktalanellátás, melyre a mainál sokkal többet kell fordítani. Elengedhetetlen, hogy a szociális-egészségügyi rendszerbe az öngondoskodás és költséghatékonyság irányába ösztönző elemek legyenek beépítve.
A hatékonyság emelésével több pénz maradna a patikusok, az orvosok és ápolók anyagi megbecsülésére, a teljesítményösztönző mechanizmusok finanszírozására, a technikai, technológiai és ingatlanállomány fejlesztésére. Csökkenő állami szerepvállalás mellett a rendszerben van annyi tartalék, hogy a személyzet jövedelme jelentősen emelkedhetne.
Támogatjuk az önkéntes alapon működő több-biztosítós egészségügy-finanszírozást.
Az egészségügy kiárusítása helyett tőkebevonás és takarékosságra ösztönző új piaci mechanizmusok bevezetése, az egészségügy versenyképessé tétele a belföldi és nemzetközi piacon. Hangsúlyt helyezve az egészségturizmusra (a külföldi betegek fogadására specialozálódó legkorszerübb műszerekkel felszerelt kórházak, rendelők, reabilitációs intézmények létrehozása a magántőke befektetéseivel, pl. fogászat), beleértve a hozzá tartozó infrastruktúrát és informatikai hálózatot is.
A betegek, illetve rászorulók önrendelkezési jogainak szélesítése.
Támogatjuk az otthonszülést.
Szabad gyógyszertár-alapítás, a vényrendszer eltörlése és a gyógyszerellátás liberalizálása.
Az egészségügyet, a gyógyszer- és vegyipart sújtó adók eltörlése.
(☛ Adó és gazdaság)
Az egészségügyet terhelő bürokráciarendszer felszámolása és az Egészségügyi Minisztérium, a Regionális Egészségügyi Tanácsok megszüntetése, valamint az Állami Egészségügyi Központ felülvizsgálata.
Fellépünk a gyógyszergazdaságossági törvény eltörléséért.
Követeljük a hálapénzrendszer és várólista-kikerülő pénz azonnali és teljes körű felszámolását!
Az öngondoskodás és az egészséges életmódra való nevelés előtérbe helyezése.
Javasoljuk a dohányárúk adóinak többszörösére való megemelését és a befolyó összegek visszaforgatását az egészségügybe, a dohányzást megelőző, felvilágosító programokra.
Az egészségügyi alapellátás önkormányzatok által való támogatása.
www.MNRP.atw.hu | 0 Hozzászólás | Írás