A modellrepülés elmélete (9)

<< előző rész következő rész >>
 

Repülőmodell szárnyszelvények

Modellezőink tervező munkáját könnyítik meg a szárnyszelvény-gyűjtemények. A szelvények részben kísérleti intézetek, részben kutató-fejlesztő modellezők által, adott modell-típus követelményeinek legjobban megfelelő szárnyszelvények.

A szárnyszelvény gyűjteményekben találhatók olyanok, amelyeket eredetileg nagy gépekhez terveztek, vagy kifejezetten repülőmodellek szárnyszelvényei.

A modellek részére tervezett szárnyszelvények jelölése nem egységes. A szelvény előtt álló betű rendszerint tervezője nevének kezdőbetűje - vagy betűi. Az ezután következő szám néha csak sorszám, pl. az MVA és a Göttingeni szelvényeknél, de újabban olyan szám, amelyik a szelvény legfontosabb jellemzőire utal. Például a Benedek, NACA szelvények.

A szelvény legfontosabb adatai - általában:

a legnagyobb vastagság,
a legnagyobb íveltség
a legnagyobb íveltség helye

Ezeket az adatokat általában a szelvény hosszának százalékában adják meg.

A tervezők legtöbb esetben egy jól bevált szimmetrikus szelvényből indulnak ki , majd ennek középvonalát különféle ívekre görbítik. Például a NACA szelvények számainak jelentése:

ch20022_22a.gif (6101 bytes)

Első az íveltség, (6%), azután következik ennek helye (40%), utoljára maradt a szelvény vastagsága (9%).

Ezzel teljesen megegyezik az SI (Sigurd Isacson) szelvények számozással történő jelölése.

Benedek György két szárnyszelvény-sorozat szerkesztését tervezte. Az első sorozatnál a szelvény középvonala “körív” volt, ezek “a” jelzéssel szerepeltek. Ennek a sorozatnak csak egyes példányai készültek el.

A második sorozatnál a szelvények középvonala parabola-ívekből van összeállítva, e sorozatban szerepel s szám után a “b” betű. Ez a sorozat teljes.

ch20022_22b.gif (5999 bytes)

Az első szám jelenti a vastagságot (8%), a második-harmadik szám a legnagyobb íveltség helyét (40%) az utolsó számjegy a legnagyobb íveltség mértékét (6%) - valamennyi a szelvény hosszának százalékában.

Egy tervezendő modellhez a megfelelő szelvény kiválasztását gyakorlati tapasztalatok alapján kezdhetjük. Támpontul a következőket mondhatjuk:

Minél kisebb Reynolds-számmal repül a modell, annál vékonyabb és íveltebb szelvényt kell választanunk. Nagyobb méretű modelleknél (2 m. fesztávolság felett) nyugodtan alkalmazhatunk vastagabb (7-8%) vastag szelvényeket annak érdekében hogy kellő szilárdságúra tudjuk megépíteni.

A szárnyszelvények szerkesztése.

A szárnyszelvények formájának megadása ma már kétféle módon megszokott. Az első, a hagyományos kézi szerkesztésre alkalmas táblázat. Ennél a szelvény koordinátáit a hosszúságuk százalékában adták meg, így az adatok alapján és a koordináták szerinti szerkesztéssel 100 mm hosszú szárnyszelvényt kapunk.

ch20022_22c.gif (3924 bytes)

ch20022_22f.gif (17800 bytes)

Az “X” koordinátákat a vízszintes tengelyre kell felmérni, mm-ben, és ezekben a pontokban merőlegeseket kell állítani az “X” tengelyre Ezekre a vonalakra (Y tengellyel párhuzamos vonalakra) kell az alattuk lévő táblázatban szereplő értékeket felmérni az Y tengelytől felfelé. (Ha lefelé kell mérni, az a táblázatban lévő számok elé tett negatív előjellel jelzik.) Az “Yf” a szelvény felső ívének vonalát, az “Ya” a szelvény alsó ívének vonalát adja.

A kijelölt pontokat folyamatos görbe vonallal kötjük össze - lehetőleg görbe vonalzó-készlet segítségével.

ch20022_22d.gif (10979 bytes)

ch20022_22e.gif (19298 bytes)

Ha nem 100 mm hosszú szárnyszelvényre van szükségünk, a legcélszerűbb a szerkesztéshez használt vonal-hálózatot nagyítani.

A vonal-hálózat nagyítását az általános iskolákban “szakasz felosztása egyenlő arányos részekre” címen tanítják. A felosztás menete - röviden: (hátha valaki mégsem emlékezik rá.)

1. Húzunk egy egyenest, felmérjük rá a szerkesztendő szelvény hosszát. (X tengely), legyen ez például 140 mm.

2.. Az egyenesre első végpontjában szerkesztünk egy merőleges egyenest. (Y tengely, amely sokkal rövidebb, mint az előző, hiszen csak a szelvény vastagságát kell majd erre felmérni.) Ez legyen - a szelvény vastagságának megfelelően - kb. 1,5 cm.

Így megkaptuk a szerkesztendő (szárny)szelvény X és Y tengelyét:

ch20022_23a.gif (2378 bytes)

3. Az arányos felosztáshoz mindkét tengelyhez segédvonalat kell húzni, ezek a tengelyekkel kb. 30-45 fokos szögben helyezkedjenek el.

ch20022_23b.gif (4284 bytes)

4. Az “X” tengely segédvonalára felmérjük a szelvény-táblázat X koordinátáit. (ez 100 mm hosszú) a megfelelő beosztásokkal, vagyis a két koordináta rendszer “0” pontja egy pontba esik, a segédvonalra mérjük az értékeket egymás után - mm-ben: 1,25 - 1,5 - 2,5 - 5, - 7,5 - 10 - stb egészen 100-ig.

ch20022_23c.gif (5219 bytes)

5. Ezután a segédvonal végpontját összekötjük a szerkesztendő szelvény végének pontjával, majd ezzel az egyenessel - a két vonalzó csúsztatásával - párhuzamos egyeneseket húzunk a segédvonal kijelölt pontjaiból a szerkesztendő szelvény X tengelyéig - azt elmetszve.

ch20022_23d.gif (8992 bytes)

6. Ahol a párhuzamos egyenesek metszik az X tengelyt, azokban a pontokban merőlegeseket szerkesztünk az X tengelyre. (ezek mind párhuzamosak az Y tengellyel.)

7. Az Y tengely mellé húzott segédvonalra 1 mm-es beosztást rajzolunk - 10 mm-ig. (Ha a szelvény vastagabb mint 10%, a beosztást 12-13 mm-ig - a szelvény legmagasabb pontján található értékig - kell készíteni.)

8. Az Y tengelyre felmérjük a szelvény hosszának tized részét (például 140 mm hosszú szerkesztendő szelvény esetén 14 mm-t)

9. Az Y tengely mellé húzott - és 1 mm-es beosztással ellátott segédvonal 10 mm végpontját összekötjük a szelvény 10%-át jelentő végponttal.

ch20022_24a.gif (17220 bytes)

10. Az előbbi - két végpontot összekötő - egyenessel párhuzamosakat húzunk az 1 mm beosztású segédvonal mindegyik pontjából, így elkészült az a koordináta rendszer, amelyik már 1,4-szeresre nagyított, tehát a 100 mm-es táblázatban szereplő értékeket kell benne kijelölni, és a kapott pontokat görbe vonalzó segítségével összekötni.

Aki gyakran szerkeszt különböző hosszúságú szelvényeket, érdemes a gyakori méretekre előre elkészíteni a vonal-hálót, erre már csak átlátszó papírt téve gyorsan, könnyen lehet a szükséges hosszúságú profilt megrajzolni.

Ugyanez a szárnyszelvény számítógépes rajzolásra alkalmas adataival:

ch20022_25.gif (26334 bytes)

A Dr. Benedek György által szerkesztett szárnyszelvények:

1.

b

3257

b

2.

b

3259

b

3.

b

3307

b

4.

b

3309

b

5.

b

3357

b

6.

b

3359

b

7.

b

6256

b

8.

b

6258

b

9.

b

6306

b

10.

b

6308

b

11.

b

6356

b

12.

b

6358

b

13.

b

6405

b

14.

b

6407

e

15.

b

6453

b

16.

b

6455

b

17.

b

6456

f

18.

b

6457

e

19.

b

6556

b

20.

b

6556

c

21.

b

6557

b

22.

b

7404

b

23.

b

7406

f

24.

b

7407

d

25.

b

7455

e

26.

b

7455

e/2

27.

b

7456

d

28.

b

7457

d

29.

b

7457

d/2

30.

b

7505

d

31.

b

7505

e

32.

b

8256

b

33..

B

8257

b

34.

b

8258

b

35.

b

8306

b

36.

b

8308

b

37.

b

8353

b

38.

b

8353

b/2

39.

b

8356

b

40.

b

8356

b/2

41.

b

8356

b/3

42.

b

8358

b

43.

b

8403

b

44.

b

8403

b

45.

b

8405

b

46.

b

8406

a

47.

b

8406

b

48.

b

8406

c

49.

b

8452

b

50.

b

8456

d

 

51.

b

8457

e

52.

b

8505

e

53.

b

8556

b

54.

b

9304

b

55.

b

9403

b

56.

b

9404

b

57.

b

10255

b

58.

b

10257

b

59.

b

10305

b

60.

b

10307

b

61.

b

10355

b

62.

b

10357

b

63.

b

12255

b

64.

b

12305

b

65.

b

12307

b

66.

b

12355

b

67.

b

12357

b

 

<< előző rész következő rész >>