Menedzsment alapfogalmak



rendszer

A rendszer egymással kölcsönhatásban álló elemek összessége, amelyek adott cél érdekében együttmûködnek egymással és mûködésük során erõforrásokat használnak fel. A rendszer bemeneteit a környezetébõl kapja, és kimeneteit szintén a környezet számára állítja elõ.



erõforrások

információrendszer

a rendszer mûködéséhez szükséges információkat biztosító, a szervezet belsõ kommunikációját megvalósító eszközök együttese (pl. számítógép hardver, szoftver, hálózati és kommunikációs eszközök, bevitt, tárolt és szolgáltatott adatok, adattárak és adatbázisok, kiszolgáló személyzet, stb.).

Az információrendszerek alaptípusai:



szervezet

a rendszer kapacitív (elsõsorban emberi) erõforrásaiból a szervezet stratégiai céljaival összhangban létrehozott funkcionális vagy szervezeti egységek rendszere.

A szervezetek három alapvetõ jellemzõje:



szervezettípusok

szervezeti célok

A szervezet meghatározott célok elérésével próbál alkalmazkodni a változó környezethez. A célok meghatározása a tervezés része. A szervezeti célok ún. célhierarchiát alkotnak:

A szervezet alapcéljából a szervezet környezetéhez való sikeres alkalmazkodás (a "túlélés") érdekében levezethetõ a szervezet küldetése, majd a hosszútávú (stratégiai), a közép- és rövidtávú (taktikai), valamint a közvetlen (operatív) célok rendszere.

A gazdálkodó vagy üzleti szervezetek mûködésének alapcélja (vagy alapvetõ célja):

Nonprofit szervezetek, pl. könyvtárak esetén a profit közvetett formában, sokszor többszörös áttételen keresztül jelenik meg (ezért csak hosszú távon jelentkezik). Például a fenntartó azért ad pénzt a könyvtár mûködtetésére, mert a könyvtár mûködése olyan tevékenységeket tesz lehetõvé, amelyek közvetlenül vagy áttételesen (azaz további tevékenységek lehetõvé tételével) profitot termelnek -- és ez a fenntartónál is jelentkezik.



a szervezetek környezete

makrokörnyezet

mikrokörnyezet vagy piaci (verseny) környezet (Porter-modell):

belsõ környezet

általánosságban a szervezet rendelkezésére álló erõforrások. Könyvtárakban érdemes kiemelni a következõ erõforrásokat:



a (vállalati vagy szervezeti) mûködés érintettjei
Boda István, 2006. január 25.