A menedzsment fogalma
-
menedzsment
-
alapvetõ menedzsment funkciók
-
alapvetõ tevékenységi területek
-
a szervezetek (legfontosabb) alrendszerei
-
a menedzsment mint információfeldolgozás
-
problémamegoldás a menedzsmentben
-
értéklánc
-
Porter szerint
-
Kaplan és Norton szerint
-
a pénzügyi nézõpont elérésének
elvi lehetõségei
-
vezetési és szervezetelméleti irányzatok
-
a menedzsment vagy irányítási tevékenység
alapjai
menedzsment
az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy
végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása
vagy koordinálása céljából.
A menedzsment legfontosabb feladatai, az ún. alapvetõ
menedzsment
funkciók:
-
a szervezeti célok meghatározása és elérésük
biztosítása
-
tervezés [A szervezetek alapproblémája a változó
környezethez
való sikeres alkalmazkodás. A tervezés a problémák
"elméleti" megoldásával (vö. a Popper-féle
tetradikus séma elemeivel!) kijelöli az elérendõ
szervezeti célokat és az elérésükhöz
vezetõ (fontosabb) tevékenységeket. A célok
és a célok eléréséhez szükséges
tevékenységek meghatározása több szinten
történik a szervezet célhierarchiájának
megfelelõen. A tervezés tudatos (azaz a szervezeti tudást,
tapasztalatokat kihasználó) alkalmazkodást jelent
a környezeti változásokhoz, a kockázatok minimalizálásával
-- szemben a problémákra történõ azonnali
reagálással ("improvizálással"), amely ugyan
lehet sikeres, de mindig magában hordozza a tévedés
veszélyét.]
-
szabályozás: visszacsatolás megvalósítása
ún. vezérlési (azaz ellenõrzési és
beavatkozási) pontok beépítésével a
szervezet munkafolyamataiba [A szabályozás a folyamatközpontú
minõségbiztosítás alapvetõ tevékenysége.
Az ellenõrzési pontokat megvalósíthatjuk például
teljesítménymutatók
alkalmazásával. Ha a beavatkozás a szervezet által
elõállított termékek (output) minõségének
függvényében valósul meg, ún. kimeneti
szabályozás történik.]
-
PDCA ciklus (rutinszerûen ismétlõdõ tevékenységek,
pl. alaptevékenységek esetén)
-
tervezés (Plan): elvégzendõ tevékenységek
meghatározása
-
végrehajtás (Do): a tevékenységek végrehajtása
a vonatkozó tervek, leírások alapján
-
ellenõrzés (Check): az elvégzett tevékenységek
eredményességének (hatékonyságának,
minõségének, stb.) mérése [A tevékenység
eredményességét pl. elõre meghatározott
teljesítménymutatókkal mérhetjük. A tevékenységmutatók
mérési módját és elvárt értékeit
(vagy értékhatárait) a folyamat tervezésekor
határozzuk meg.]
-
beavatkozás (Act): a felmerült problémák megoldása,
és szükség esetén a tervek módosítása
[A PDCA ciklus lényege, hogy a beavatkozás sohasem közvetlenül
a tevékenységet érinti, hanem mindig közvetett
módon, a terveken keresztül valósul meg!]
-
(többszintû) tervezés: elõregondolkodás,
"gondolati modellezés", szimuláció, forgatókönyvek
készítése az eddigi tapasztalatok alapján (egyedi
tevékenységek, pl. projektek esetén)
-
akció- vagy projekttervek készítése két
szinten [A többszintû tervezés azt jelenti, hogy az egyes
részcélokhoz vagy mérföldkövekhez vezetõ
legfontosabb tevékenységeket (ún. ciklusokat vagy
fázisokat) hosszú távon egy általános,
nagyvonalú terv írja le, míg a közvetlen elõttünk
álló idõszak tevékenységeit egy részletes
projektterv tartalmazza. A nagyvonalú terveket a projekt elõrehaladtával
folyamatosan konkretizálni kell.]
-
a tervek (az egyes tevékenységek) végrehajtásának
nyomon követése
-
a tervektõl való eltérés esetén a felmerült
problémák meghatározása és megoldása
-
a tervek folyamatos korrigálása, hozzáigazítása
a "valósághoz"
-
a szervezeti erõforrások optimális felhasználásának
biztosítása
-
szervezés: a mûködéshez szükséges
kapacitív erõforrások biztosítása (pl.
a stratégiát megvalósító szervezet,
munkaerõ és munkaeszközök biztosítása)
-
irányítás: a mûködéshez szükséges
additív erõforrások biztosítása (pl.
pénzforrások) [Az irányítás a szervezeti
egységek bemenetét (inputját) határozza meg.
Mivel a rendelkezésre álló erõforrások
meghatározzák egy szervezeti egység cselekvési
lehetõségeit, decentralizált szervezetek esetén
közvetett vezetésrõl vagy bemeneti szabályozásról
is beszélhetünk.]
-
az emberi erõforrások eredményes és hatékony
mûködésének biztosítása
-
vezetés: a szervezet "aktív elemeinek", a munkaerõnek
a közvetlen vagy közvetett irányítása utasításokkal,
munkaköri leírásokkal, irányelvekkel, stb. [A
vezetés az operatív menedzsment alapvetõ funkciója,
lényegében közvetlen vagy közvetett kommunikációt
jelent az alkalmazottakkal.]
-
(szervezeti) politika: a döntések elfogadtatása
az alkalmazottakkal és más érintettekkel.
Az alapvetõ menedzsment tevékenységi területek
az elérendõ célok idõhorizontja szerint osztályozhatóak:
-
stratégiai menedzsment [Funkcionális szervezetekben
ez a top menedzsment legfontosabb funkciója!]
-
hosszútávú vagy stratégiai tervezés:
hosszútávú vagy stratégiai célok
és az elérésükhöz szükséges
tevékenységek (stratégia) meghatározása
-
szervezet kialakítása (a stratégiai célok megvalósítása
érdekében)
-
taktikai menedzsment
-
közép- és rövidtávú tervezés:
a stratégiai célok lebontása rövidtávú
célokra vagy mérföldkövekre, és az
elérésükhöz szükséges feltételek
és tevékenységek meghatározása
-
szervezés, irányítás és szabályozás:
a rövidtávú célok eléréséhez
szükséges feltételek biztosítása, az erõforrások
kiosztása és felhasználásuk figyelése
-
alaptevékenységek menedzselése
-
projektek, (egyedi) akciótervek megvalósításának
menedzselése
-
operatív menedzsment
-
vezetés
-
közvetlen (direkt, az adott szituációtól függõ)
szervezés, irányítás és szabályozás
-
erõforrások szétosztása
-
konkrét tevékenységek elindítása, ellenõrzése,
javítása és szükség esetén leállítása
A gazdálkodó szervezetek -- és a nonprofit jellegû
szervezetek nagy része, pl. a könyvtárak -- értéket
állítanak elõ a felhasználók meghatározott
köre számára. Az érték elõállításához
szükséges tevékenységeket a gazdálkodó
szervezetek meghatározott alrendszerei valósítják
meg, amelyek együttmûködnek egymással, és
ún. értékláncot alkotnak.
A legfontosabb alrendszerek:
-
a piachoz közvetlenül kapcsolódó alrendszerek (ún.
elsõdleges tevékenységek)
-
marketing menedzsment: a piaccal való kapcsolattartást
megvalósító menedzsment tevékenységek
összessége
-
innovációmenedzsment: célja a szervezet egészének
vagy egy részének a megújításával
versenyelõny szerzése a piacon
-
termelés- és szolgáltatásmenedzsment:
célja termékek és szolgáltatások hatékony
elõállítása
-
minõségmenedzsment: célja minõségi
termékek és szolgáltatások elõállítása
-
(belsõ és külsõ) logisztika: célja,
hogy a megfelelõ termékek a megfelelõ helyen és
idõben, a megfelelõ mennyiségben és minõségben
rendelkezésre álljanak a vállalati folyamatok számára
-
egyéb funkcionális területek (ún. támogató
tevékenységek)
-
emberi erõforrás menedzsment (EEM): célja az
emberi erõforrás hatékonyságának biztosítása
-
információmenedzsment: célja hatékony
vállalati információrendszer
kialakítása és mûködtetése
-
pénzügyek menedzsmentje: célja a szervezet számára
rendelkezésre álló anyagi- vagy pénzforrások
hatékony felhasználása (pl. költségvetés
tervezése, kiadások és bevételek nyilvántartása,
stb.)
-
...
Az alapvetõ menedzsment tevékenységi területek
és az alrendszerek egymással szoros kapcsolatban állnak.
|
marketing menedzsment |
innováció-
menedzsment |
termelés- menedzsment |
minõség- menedzsment |
emberi erõforrás menedzsment |
stratégiai menedzsment |
marketingstratégia kialakítása |
innovációs stratégia kialakítása |
(ágazati stratégia kialakítása) |
(ágazati stratégia kialakítása) |
(ágazati stratégia kialakítása) |
taktikai menedzsment |
reklámkampány |
rendszer-
fejlesztési projekt |
gyártósor ("futószalag") létrehozása |
minõségügyi rendszer kialakítása |
alkalmazottak továbbképzése |
operatív menedzsment |
termékek és szolgáltatások értékesítése |
bevezetett rendszer mûködtetése |
termék elõállítása |
teljesítménymutatók kiértékelése |
dolgozók jutalmazása |
1. táblázat
Példák a tevékenységi területek és
az alrendszerek kapcsolatára
A menedzsment tevékenységének nagy részében
információfeldolgozást
valósít meg:
-
elemzés: naprakész információk szerzése
a szervezetrõl és környezetérõl
-
a makro- és mikrokörnyezet állandó elemzése
-
rendszeres közvetlen, ill. közvetett kommunikáció
az érintettekkel, például
-
a fenntartókkal
-
a felhasználókkal
-
a beosztottakkal; ennek feltétele egyebek közt
-
a vállalati információrendszer folyamatos fejlesztése
-
nyitott, "kommunikációbarát" szervezeti kultúra
kialakítása
-
tervezés: a kapott információk feldolgozása,
a felmerült problémák meghatározása és
megoldása, és döntések meghozása; a döntések
hatékonysága növelhetõ például
-
a szervezeti tapasztalatok dokumentálásával,
-
az intézményi tudás hatékony menedzselésével,
például
-
a formális és informális tudáshálózatok
erõsítésével
-
a menedzsment és a dolgozók (tovább)képzésével
-
csoportos problémamegoldással (azaz a dolgozók bevonásával
a döntési folyamatba)
-
megvalósítás: a döntések végrehajtása
(erõforrások biztosítása és a tervezett
tevékenységek végrehajtása); a végrehajtás
hatékonysága növelhetõ például
-
a vállalati információrendszer folyamatos fejlesztésével
(hogy a megfelelõ információk mindig rendelkezésre
álljanak)
-
a dolgozók képzésével (pl. hogy "félszóból"
is értsenek)
-
hasznosítás: a végrehajtott döntések
meghatározott termékeket állítanak elõ
vagy szolgáltatásokat valósítanak meg; a szervezet
ezek értékesítésével termeli ki azokat
az erõforrásokat, amelyek a jövõbeli mûködéshez
szükségesek
-
követés: a döntések végrehajtásának
és az értékesítés alakulásának
folyamatos nyomon követése
Az információfeldolgozás legfontosabb lépése
a felmerült problémák megoldása. A problémamegoldás
egy általános sémát követ:
-
a megoldandó problémák meghatározása
(alapprobléma: megfelelés bizonyos külsõ és
belsõ igényeknek vagy elvárásoknak)
-
külsõ környezet
elemzése (pl. felhasználói szükségletek
és igények meghatározása, konkurencia megismerése)
-
belsõ környezet
elemzése ("ismerd meg önmagad"; pl. a szervezet vagy a gyártott
termékek, ill. szolgáltatások aktuális életciklusának
meghatározása)
-
az elsõdleges célok vagy prioritások meghatározása,
amelyek a keretet biztosítják a problémamegoldáshoz
(ezekkel a megoldásnak összhangban kell lennie; pl. a stratégiai
céloknak összhangban kell lennie a küldetésben
megfogalmazott általános értékekkel és
elvekkel, a rövidtávú céloknak összhangban
kell lennie a szervezet küldetésével és a stratégiai
célokkal)
-
a probléma elemzése: a problémamegoldás
során figyelembe vehetõ segítõ és korlátozó
tényezõk számbavétele (pl. belsõ erõsségek
és gyengeségek, külsõ lehetõségek
vagy veszélyek)
-
megoldási alternatívák keresése
-
a megoldási alternatívák értékelése
és az optimális megoldás kiválasztása
-
megvalósíthatóság: a már meglevõ
és a még hiányzó erõforrások
számbavétele (kérdés: lehetséges-e?)
-
hasznosság: a szükséges költségek
és egyéb ráfordítások, és az
elérhetõ haszon összevetése (kérdés:
megéri-e?)
-
a megoldás kifejtése és dokumentálása
-
az elérendõ célok és az elérésükhöz
szükséges tevékenységek részletes kifejtése
(pl. stratégiai célok esetén a célok lebontása
rövidtávú célokra vagy mérföldkövekre
és az elérésükhöz szükséges
stratégia meghatározása, rövidtávú
célok esetén a célok elérését
biztosító projekt megtervezése, stb.)
értéklánc
értéklánc Porter szerint (kissé módosítva):
MINÕSÉGMEN.
|
| +----------- INNOVÁCIÓMEN. ---------+
| |
|
BEMENÕ LOGISZTIKA --> TERMELÉSMEN. --> KIMENÕ
LOGISZTIKA --> MARKETING --> (PIAC)
|
|
|
|
|
|
|
|
+-----------------+-------
EEM --------+----------------+
+-----------------+--
INFORMÁCIÓMEN. --+----------------+
+-----------------+----
PÉNZÜGYEK -----+----------------+
+-----------------+----
...... -----+----------------+
az értékteremtés egyszerû modellje Kaplan
és Norton szerint (kissé módosítva):
üzleti célú vállalkozások esetén
|
a közszférában és nonprofit szervezetek
esetén
|
stratégia
|
|
|
Pénügyi nézõpont
(haszon elérése)
|
|
|
Vevõi nézõpont
(felhasználói igények kielégítése)
|
|
|
Belsõ folyamatok nézõpontja
(hatékony mûködés)
|
|
|
Tanulási és fejlõdési nézõpont
(kreativitás és innováció)
|
|
küldetés
|
|
|
stratégia
|
|
|
Bizalmi nézõpont
(fenntartói igények kielégítése)
|
Vevõi nézõpont
(felhasználói igények kielégítése)
|
|
|
|
Belsõ folyamatok nézõpontja
(hatékony mûködés)
|
|
|
Tanulási és fejlõdési nézõpont
(kreativitás és innováció)
|
|
a pénzügyi nézõpont elérésének
elvi lehetõségei (vö. Kaplan - Norton 2005: 60):
haszon elérése
|
Termelékenységi stratégia
(költségek csökkentése)
|
Növekedési stratégia
(bevételek növelése)
|
Költségstruktúra javítása
("felesleges" költségek lefaragása;
pazarlások megszüntetése;
"reform", "megszorítások")
|
Eszközkihasználtság javítása
(új technológia bevezetése)
racionalizálás, szervezet "karcsúsítása",
leépítések
(cél a mûködési költségek
csökkentése) |
folyamatok átszervezése, a
dolgozók folyamatos képzése és átképzése
(cél a termelés fokozása)
|
|
Eladások számának növelése
(piaci részesedés növelése;
behatolás új piacokra)
|
Vevõi érték növelése
(új termékváltozatok;
jobb minõség, magasabb ár;
piaci részesedés megtartása)
|
KÖZÉPPONTBAN A PÉNZÜGYEK
("fiskális" szemlélet)
|
KÖZÉPPONTBAN A TERMELÉS
(hatékonyság növelése)
|
KÖZÉPPONTBAN A MARKETING
|
KÖZÉPPONTBAN AZ INNOVÁCIÓ
|
vezetési és szervezetelméleti irányzatok
-
technológiaközpontú irányzatok ("hard"
menedzsment) [A "hard" menedzsment irányzatok középpontjában
a "megfogható", szabályozható tevékenységek,
pl. a technológia, a szervezet áll. Az emberi erõforrásokat
egyfajta "programozható gépeknek" tekintik, akik csak minimális
hatáskörrel rendelkeznek. A dolgozók tevékenységét
szigorúan szabályozzák, az önállóságot
adminisztratív eszközökkel korlátozzák.]
-
"munkafényképezés"
-
folyamatközpontú minõségbiztosítás
(pl. ISO 9000 alapú)
-
...
-
emberközpontú irányzatok ("soft" menedzsment)
[A "soft" menedzsment irányzatok középpontjában
az emberi erõforrás áll. A menedzsment célja
az emberekben rejlõ lehetõségek -- kreativitás,
ötletek, problémamegoldó képesség -- felszínre
hozása és kiaknázása megfelelõ körülmények
biztosításával (cél, motiváció,
képzés, hatáskör).]
-
teljeskörû minõségbiztosítás vagy
minõségmenedzsment (TQM)
-
tanuló szervezet
-
...
a menedzsment vagy irányítási tevékenység
alapjai
Filozófiai megközelítésben a szervezeti
tudás növekedését a Popper-féle tetradikus
sémával írhatjuk le:
-
P1: kiinduló probléma [A tudás mindig problémákból
indul ki.]
-
KE: kísérleti elmélet vagy modell a probléma
megoldására
-
HK: hibakiküszöbölés folyamata [A modellt kritikai
vizsgálatnak, teszteknek vetjük alá, megvitatjuk, és
szükség esetén javítjuk. A megoldási lehetõségek
következményeit megkíséreljük a modell alapján
elõre látni, "szimulálni", és így az
optimális megoldást kiválasztani. Ennek során
a lehetséges veszélyekkel és hátrányokkal
csak "elméletben" szembesülünk, amely még nem jár
tényleges, valós következményekkel. A szervezeti
tudás növekedését a kidolgozott valóságmodellek
és a modellek alapján a problémákra adott válaszok
jelentik.]
-
a kiválasztott ("elméletileg", azaz jelenlegi tapasztalataink
szerint optimális) megoldás végrehajtása [Ez
járhat pozitív és negatív következményekkel.
Elõbbi megerõsíti a probléma megoldására
kiválasztott modellt, utóbbi viszont -- legalábbis,
ha a szervezet túlélte a következményeket --
a (hibásnak bizonyult) modell kijavításához,
és új modell kialakításához kell, hogy
vezessen.]
-
P2: befejezõ probléma vagy problémák
(amelyek a vitákból és vizsgálatokból
kialakultak, ill. amelyek a kiválasztott megoldás végrehajtása
után megjelentek) [A tudás növekedése mindig
új problémák felmerülését eredményezi.]
Humánetológiai szempontból a menedzsment tevékenység
alapja az emberek "rendszerszervezõ képessége":
-
csoportidentitás, csoportkultúra kialakulása:
közös eszmék és értékek elfogadása
[A csoportkultúra azonos környezeti, csoport- és magatartásmodellt,
valamint azonos értékrendszert jelent.]
-
együttmûködési képesség: közös,
összehangolt (koordinált) akciók végrehajtásának
képessége adott célok érdekében
-
aktív részvétel a csoportkultúra alakításában
és a közös cselekvés során (az emberek nem
gépek, amelyek kizárólagos feladata a döntések
végrehajtása, a munka elvégzése!)
-
hûség a csoporthoz, érzelmi elkötelezettség:
az egyéni és közös célok azonosságának
érzete, közös eszmék és ideálok kialakítása,
azonosulás a csoporttal
-
hûség a csoport vezetõjéhez (a vezetõ
által adott utasítások követése)
-
hûség a csoport tagjaihoz (összefogás, egymás
segítése, védelme pl. a "közös ellenséggel"
szemben)
-
a csoport egységét bomlasztó (kívülálló,
romboló) elemek, "árulók" kivetése
Boda István, 2006. február
1.