A menedzsment fogalma



menedzsment

az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából.

A menedzsment legfontosabb feladatai, az ún. alapvetõ menedzsment funkciók:

Az alapvetõ menedzsment tevékenységi területek az elérendõ célok idõhorizontja szerint osztályozhatóak: A gazdálkodó szervezetek -- és a nonprofit jellegû szervezetek nagy része, pl. a könyvtárak -- értéket állítanak elõ a felhasználók meghatározott köre számára. Az érték elõállításához szükséges tevékenységeket a gazdálkodó szervezetek meghatározott alrendszerei valósítják meg, amelyek együttmûködnek egymással, és ún. értékláncot alkotnak.

A legfontosabb alrendszerek:

Az alapvetõ menedzsment tevékenységi területek és az alrendszerek egymással szoros kapcsolatban állnak.
 
marketing menedzsment innováció-
menedzsment
termelés- menedzsment minõség- menedzsment emberi erõforrás menedzsment
stratégiai menedzsment marketingstratégia kialakítása innovációs stratégia kialakítása (ágazati stratégia kialakítása) (ágazati stratégia kialakítása) (ágazati stratégia kialakítása)
taktikai menedzsment reklámkampány rendszer-
fejlesztési projekt
gyártósor ("futószalag") létrehozása minõségügyi rendszer kialakítása alkalmazottak továbbképzése
operatív menedzsment termékek és szolgáltatások értékesítése bevezetett rendszer mûködtetése termék elõállítása teljesítménymutatók kiértékelése dolgozók jutalmazása
1. táblázat
Példák a tevékenységi területek és az alrendszerek kapcsolatára

A menedzsment tevékenységének nagy részében információfeldolgozást valósít meg:

Az információfeldolgozás legfontosabb lépése a felmerült problémák megoldása. A problémamegoldás egy általános sémát követ:

értéklánc

értéklánc Porter szerint (kissé módosítva):
 

                    MINÕSÉGMEN.
                         |
                         |   +----------- INNOVÁCIÓMEN. ---------+
                         |   |                                   |
BEMENÕ LOGISZTIKA --> TERMELÉSMEN. --> KIMENÕ LOGISZTIKA --> MARKETING --> (PIAC)
         |                 |                    |                |
         |                 |                    |                |
         +-----------------+------- EEM --------+----------------+
         +-----------------+-- INFORMÁCIÓMEN. --+----------------+
         +-----------------+---- PÉNZÜGYEK -----+----------------+
         +-----------------+----   ......  -----+----------------+
 

az értékteremtés egyszerû modellje Kaplan és Norton szerint (kissé módosítva):
 
 
üzleti célú vállalkozások esetén
a közszférában és nonprofit szervezetek esetén
stratégia
|
Pénügyi nézõpont
(haszon elérése)
|
Vevõi nézõpont
(felhasználói igények kielégítése)
|
Belsõ folyamatok nézõpontja
(hatékony mûködés)
|
Tanulási és fejlõdési nézõpont
(kreativitás és innováció)
küldetés
|
stratégia
|
Bizalmi nézõpont
(fenntartói igények kielégítése)
Vevõi nézõpont
(felhasználói igények kielégítése)
|
Belsõ folyamatok nézõpontja
(hatékony mûködés)
|
Tanulási és fejlõdési nézõpont
(kreativitás és innováció)

a pénzügyi nézõpont elérésének elvi lehetõségei (vö. Kaplan - Norton 2005: 60):
 
 
haszon elérése
Termelékenységi stratégia
(költségek csökkentése)
Növekedési stratégia
(bevételek növelése)
Költségstruktúra javítása
("felesleges" költségek lefaragása;
pazarlások megszüntetése;
"reform", "megszorítások")
Eszközkihasználtság javítása
(új technológia bevezetése)
racionalizálás, szervezet "karcsúsítása",
leépítések
(cél a mûködési költségek csökkentése)
folyamatok átszervezése, a dolgozók folyamatos képzése és átképzése
(cél a termelés fokozása)
Eladások számának növelése
(piaci részesedés növelése;
behatolás új piacokra)
Vevõi érték növelése
(új termékváltozatok;
jobb minõség, magasabb ár;
piaci részesedés megtartása)
KÖZÉPPONTBAN A PÉNZÜGYEK
("fiskális" szemlélet)
KÖZÉPPONTBAN A TERMELÉS
(hatékonyság növelése)
KÖZÉPPONTBAN A MARKETING
KÖZÉPPONTBAN AZ INNOVÁCIÓ



vezetési és szervezetelméleti irányzatok

a menedzsment vagy irányítási tevékenység alapjai

Filozófiai megközelítésben a szervezeti tudás növekedését a Popper-féle tetradikus sémával írhatjuk le:

Humánetológiai szempontból a menedzsment tevékenység alapja az emberek "rendszerszervezõ képessége":
Boda István, 2006. február 1.