2. A menedzsment fogalma (alapvetõ menedzsment funkciók; alapvetõ menedzsment tevékenységi területek; a gazdálkodó szervezetek fõbb alrendszerei; értéklánc Porter és Kaplan / Norton szerint; a menedzsment mint információfeldolgozás és problémamegoldás; vezetési és szervezetelméleti irányzatok; a Popper-féle tetradikus séma; rendszerszervezõ képesség, csoportidentitás kialakulása)
3. Stratégiai menedzsment (problémák osztályozása; célok hierarchiája: alapvetõ cél, küldetés, stratégiai célok, jövõkép; stratégiai irányvonal: értékskálák; stratégiai, globális és szervezeti / vezetési trendek; az információs társadalom)
4. A stratégiai menedzsment folyamata (tevékenységek áttekintése; makro- és mikrokörnyezet elemzése; döntéselõkészítés: interjútechnika, brainstorming, SWOT elemzés, kapcsolatelemzés, Ishikawa diagram; döntéshozatal; döntés elfogadtatása: hatalom-érdek mátrix)
5. Az Európai Unió és az oktatás (az EU fõbb döntéshozó szervei; az "aquis communitaire" az oktatás terültén: elsõdleges jog, másodlagos jog: kemény és lágy jog, politikai dokumentumok, az Európai Bíróság tevékenysége; közösségi kompetenciák az oktatás területén; Európa megalkotása az oktatáson és képzésen keresztül; az EU stratégiai elképzelései) (segédanyag)
6. Az Európai Unió és az esélyegyenlõség (az esélyegyenlõség helye az EU politikájában; az egyenlõ bánásmód, diszkrimináció és esélyegyenlõség fogalma; "gender-érzékeny" statisztikák; az egyenlõ bánásmódra vonatkozó irányelvek; multikulturalitás és feminizmus) (segédanyag)
7. Marketing menedzsment (marketing menedzsment nonprofit szervezetekben; a marketing fõbb fejlõdési szakaszai; piacfelmérés: piac szerkezetének megállapítása, vásárlói szükségletek és igények elemzése, potenciális vevõkör jellemzése; versenyelemzés: konkurencia megismerése, saját és konkurens termékek viszonyának elemzése)
8. Marketing- és innovációmenedzsment: stratégiai vonatkozások (A BCG mátrix és az életciklus-görbe; marketingstratégiák csoportosítása: a termékek ára és megkülönböztethetõsége alapján, a termék és a piac újdonsága alapján, a piacon elfoglalt hely alapján; termékek és szolgáltatások fõ kompetencia-tényezõi; az innovációmenedzsment tartalma, lehetséges stratégiái, megvalósulása)
9. Marketing menedzsment: a 4P mix (termékjellemzõk: a termék hasznosságát meghatározó tulajdonságok, a termék pozícionálása, márka hozzákapcsolása a termékhez; árképzés: az árképzést befolyásoló fõbb tényezõk, az árképzés lehetõségei; értékesítési csatornák: fõbb típusok, az értékesítést meghatározó fõbb tényezõk; marketingkommunikáció: irányultság, fõbb típusok, kommunikációs modellek, kommunikációs gátak, a marketingkommunikáció fõbb lépései)
10. A marketing alaptörvényei I (az indulási vezérpozíció, kategória, koponya, érzetek, fókuszálás, kizárólagosság, létra, dualitás, ellentétek, osztódás, és távlat törvénye)*
11. A marketing alaptörvényei II (a lineáris választékbõvítés, áldozat, tulajdonságok, nyíltság, egyedülállóság, megjósolhatatlanság, siker, kudarc, mesterséges szenzációkeltés, gyorsulás, és erõforrások törvénye)*
12. Emberi erõforrás- és minõségmenedzsment (az EEM célja; stratégiai, taktikai és operatív EEM; motiváció: a szükségletek hierarchiája, hiány- és növekedési motívumok, gátolt szükségletkielégítés; attitûdök, értékek, érdekek; a szervezeti kultúra fogalma, komponensei, alaptípusai és jellemzõi; a minõség és minõségmenedzsment fogalma és formái; a szervezetek érettségi szintjei; a TQM fogalma, alap- és kiegészítõ elvei; alapvetõ szoftvertermék-jellemzõk)
13. Projektmenedzsment (a projekt fogalma; egy projekt általános sémája: elõkészítés, indítás, ciklus, zárás, ünneplés; a hálótervezés bemutatása egy ajándékkönyvtár feldolgozásán keresztül; a könyvtári rendszerfejlesztési projekt fõbb tevékenységei)
14. Az eredményes vezetés I (a tekintély formái; a "tekintély-személlyé" válás problémája; követõk szerzése; a vezetõi dilemma; Maslow, Herzberg és Myers motivációelméletének kapcsolata; problémák megoldása szervezetekben: a "viselkedés-téglalap"; belsõ ellenállás és "méltányos csere"; a vezetõi team és sikeres mûködtetése; a problémamegoldás lépései, eszözei és akadályai: ajtónyitogatók, passzív meghallgatás, biccentõk, értõ figyelem, közléssorompók, te-üzenetek)**
15. Az eredményes vezetés II (saját igények kielégítése: én-üzenetek, váltás értõ figyelemre; tájékoztató értekezlet; problémamegoldó értekezletek: problémaazonosító, ötletgyûjtõ és értékelõ, végrehajtási és rendszeres vezetõségi értekezletek; eredményes értekezletek irányelvei; a csoporttagok és csoportvezetõ feladatai; konfliktusok megoldása; a hatalomgyakorlás következményei; a veszteségmentes módszer elvei és lépései; teljesítményértékelés; rendszeres tervezõ értekezlet)**
16. Eredményes tárgyalási stratégia kialakítása és alkalmazása (az áttöréses stratégia: húzódj vissza a páholyba, lépj az oldalukra, ne utasítsd el -- foglald új keretbe, építs neki aranyhidat, gondolkozásra kényszerítsd -- ne térdre)***
17. Karl Popper elmélete az objektív tudás növekedésérõl és a három világról (a világok közötti interakció és a test-elme probléma; az objektív tudás helye és növekedése)****
18. A hatásos beszéd módszerei (a hatásos beszéd alapjai: alapkészségek, magabiztosság, hatásosság; a beszédháromszög: beszéd, beszélõ, hallgatóság; az elõkészített és a rögtönzött beszéd: mozgósítás, tájékoztatás, meggyõzés, rögtönzés; az elõadásmód; a hatásos beszéd alkalmazása)*****
Kötelezõ irodalom:
*Ries, A. - Trout, J.: A marketing 22 vastörvénye. - Bagolyvár K. 1995.
**Gordon, T.: Vezetõi Eredményesség Tréning. V.E.T. - Studium Effektive, 19??.
***Ury, W.: Tárgyalás nehéz emberekkel. - Bagolyvár K., 1993.
****Popper, Karl: Test és elme. Az interakció védelmében. - TypoText K. 1998.
*****Carnegie, D.: Sikerkalauz 3. A hatásos beszéd módszerei. - Minerva, 1995.