Nyitólap
Bicikli
feltalálása
Biciklik
fejlődése
Bicikli
típusok
Gépcsodák
|
Kerékpártípusok
forrás:wiki
* Hegyikerékpár
Angolul: mountain bike. A masszív
felépítés, és a vastag,
tipikusan 26"-os
(ritkán 29"-es) kerekek alkalmassá teszik a
terepen
való biciklizésre, de hosszú
távú
országúti közlekedésre ezek a
kerékpárok nem optimálisak. Az egyik
legelterjedtebb kerékpárfajta.
* XC
vagy CC
Az angol cross country kifejezésből
származó
rövidítéssel az elsősorban
hegyikerékpár versenyzésre
szánt
gépeket jelölik. Az XC
kerékpároknál a
kényelemmel szemben elsődleges szempont a minél
kisebb
tömeg, a meghajtás
hatékonysága és a
gyors mászást lehetővé tevő
versenygeometria.
Leggyakrabban első teleszkóppal
használják,
tipikusan 80-100 mm rugóúttal, de előfordul
merevvillás és
összteleszkópos
kiépítésben is.
* Enduro/All
Mountain
A hegyikerékpár egyik
változata, amely átmenetet képez az
MTB és
a könnyű freeride gépek között. A
durvább
körülményeket és
biciklizési
stílust is elviselő
kialakításból
következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB
bringák, de a technikás és gyors
ereszkedés
mellett egy-egy könnyebb ösvény is
megmászható velük. Gyakori az
összteleszkópos kivitel, jellemzően 130-150 mm
rugóúttal.
* Downhill
A downhill a hegyikerékpár sport
extrém ága, ahol technikás,
kövekkel,
ugratókkal, letörésekkel
tarkított, erősen
lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a downhill
biciklire az összteleszkópos gépezet,
sok helyen
megerősített váz, 150-240 mm-es
rugóutak és
duplavállas átütőtengelyes első villa
(ami
erősíti a stresszpontokat a fejcsőnél) a
jellemző.
Elöl egy lánctányér
rockringgel vagy
bashguardokkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6
dugattyús
fékek 203-as tárcsákkal.
Bár a súly
kordában tartása a DH
gépeknél is nagyon
fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek
döntenek, a nehéz terep miatt ezek a
speciális
kerékpárok akár 18-24 kg-osak is
lehetnek.
Komfort- vagy városi tekerésre, vagy egy meredek
hegyre
felmenni alkalmatlanok.
* Dirt
jump/street
Kifejezetten trükkökre,
akrobatikára tervezett szerkezet.
Többségben
egysebességesek a masszivitás okán.
Ültetett
vázzal és strapabíró
alkatrészekkel,
olykor elsőfék nélkül. A
városi terep
extrém leküzdésére
szolgálnak.
* Trial
Könnyű, lecsupaszított hegyi
kerékpárok, jellemzőjük, hogy a
váz nagyon
alacsony, általában nincs nyereg, és
főleg
trükkök bemutatására
használják,
egy sajátos sportág épül
rá.
* City
(trekking)
Városi kerékpár.
Kizárólag jó minőségű
utakra, kis
távolságok megtételére
alkalmas.
„Bevásárló
kerékpár”nak
is nevezik a sokszor gyárilag kormányra szerelt
csomagtartó-kosár miatt.
* Fitness
Viszonylag új kategória, amihez az
országúti kerékpár adta az
alapot.
Kialakítása azzal egyező, egyenes
kormánnyal
és a patkófék helyett
V-fékkel. Ennek
kialakításánál nemcsak a
sebesség,
hanem a kényelem is szerepet játszott.
* Országúti
Sportkerékpár. A legkönnyebb
és leggyorsabb kerékpár.
Vékony gumija, a
váz és a kormány
kiképzése,
minimális légellenállása az
országúton való gyors
haladást teszik
lehetővé. Gyakran nevezik versenybiciklinek is,
tévesen.
* Single
speed
Váltó nélküli
(egysebességes) kerékpár.
* Pálya
(fixi)
Az örökhajtós
kerékpárok
(fixik/pályakerékpárok)
fő jellemzője, hogy nincs a hátsó
tengelyükön
szabadonfutó mechanika, nincs fékjük,
általában egy
áttételük van (egy
hátsó lánckerék). Ha a
hátsó
kerék forog, a pedálok is a megfelelő
irányba
forognak vele együtt, nem lehet vele úgy gurulni,
hogy
pihennek a lábak.
* BMX
Kis kerekű, trükkökre,
akrobatikára
kifejlesztett kerékpár.
Sebességváltót
általában nem
szerelnek rá.
|