2017. július 27, Olga napja

Az ötlet akkor érlelődött meg bennem, amikor 2005 telén az interneten fotovéletlenszerűen kalandoztam a weblapok közt és megpillantottam a fiatalságom emlékképeit, hát persze: a Pannónia motorkerékpárok tucatját. Gyermekként 16 - 19 éves koromig ültem állandóan nyeregben. Persze természetesen Pannónián.
Először is a nettről minden létező anyagot letöltöttem ebben a témában. Átolvastam mások restaurálási történeteit, és úgy döntöttem belevágok. Mára nemcsak a motorom készült el, hanem saját weblapom is van. Végiggyötrődtem egy motor megvásárlását, elkészülését, a magyarországi „ sajátos” tisztességtelen piaci  iszonyok közt! Igen, nem tévedtem, iszonyokat írtam! 3 hónap alatt rájöttem, hogy az egyik legrégebbi fajtához vonzódok, ami, mint kiderült, nagyon nehezen beszerezhető és nagyon drága, mivel keveset adtak ki belőle. Ez a Csepel 250 típus.. Nos, ezt fellelt állapotban is nehéz megszerezni, vagyis roncsként. Nehezen mondtam le róla, mert még mindig kísért a látványa az érzése, ha rá gondolok.
A gyártási időben ezt követő, egyik, megbízhatóságát figyelembevéve a legsikeresebb típus, ami a legtöbb eladott példányszámmal is büszkélkedhet, az általam választott Pannónia T1 típusú járgány volt. Hazahoztam utánfutóval Szekszárdról, ráültem, berúgtam és ment! Nos ez április 28-án volt, azután egy nap alatt darabokra szedtem. Nagyon el voltam keseredve, hogy ezt már biztos nem fogom tudni összerakni. Annyi csavar, alátét, és minden helyre más és más! Természetesen rajzoltam, fényképeztem, hogy valami támpontom legyen, hogy is nézett ki, míg egyben volt.
Már meg is bántam a vételt, mert nem gondoltam, hogy ez ennyi macerával jár. Az eladás gondolatával is küszködtem hetekig. Rengetek kisebb - nagyobb hibája volt a mocinak. Törött, szakadt volt az ülése, kályha ezüsttel összefújva a króm részeken minden. Nem működött a km-óra, akkumulátor hiányában az elektromosság is kérdéses volt. Horpadások tömkelege, lekopott gumik, amatőr felújítási kísérletek látványa tette rémessé az összhatást! Miután az összes fémrész homokfúvása elkészült, az azt követő fényezés igazi profi műhelyben készült /egy barátom az Opel szerviz fényezője segedelmével/. A csíkozás elég rázós dolog. A megbízott iparos sablon használatával is hibát, hibára halmozott. A matricák a tankon nem a helyükre voltak rakva és sorolhatnám.
Tehát fogtam magam és coreldraw segítségével, megterveztem a pontos pozíciót, és ezt megjelölve végül a helyére került minden. Kevesen csinálják, és még kevesebben jól ezt a látványt, meghatározó munkát! A krómozás elkészültével, már kezdtem látni az alagút végét. Azért nem ment minden simán. Nagyon elkeserített a magyar iparosok, hanyag és igénytelen munkája. A festés- még a látható helyeken is - felület előkészítés hiányában kritikus volt. Ekkor került a fényezés profi kezekbe. Hálám az Robi barátomnak. A krómozás hasonló cipőben járt sőt, már első nap magától lejött, vagy nem is volt rendesen krómos.
Természetesen mindent újra kellett javíttatnom, és még egyszer újra kellett javíttatnom mindaddig, amíg fel nem adtam, hogy ez most már jó így, mert itt” Magyarországon nem megy jobban”! Itt is érvényes az igazság, amit magad csinálsz …..! Persze ez idáig már ráköltöttem vagy egy rakás pénzt, plusz az utánajárás és a telefonok. Most már nem volt kérdés: végig kell csinálni, ha beledöglök is. Nem döglöttem bele, de azért még  egy pár Ft-ot bele kellett töltenem a restaurálás feneketlen kútjába. A blokkot is szét kellett szedni, és dugó, gyűrű, csapszeg és csapágyak cseréje mellett, kuplung lamellákat is cserélni kellett. A két kerék, új abronccsal, küllőzéssel, csapágyakkal és külső belső gumival frissült fel.
A kipufogó rendszer teljes cseréje tette teljessé a munkánkat. Sajnos a 45 éves motoron alig akadt olyan rész, amit ne kellett volna újra legyártatni és mindenből újat felrakni. Mivel tudjuk, hogy a motorkerékpár gyár 1975-ben bezárt, 30 éve nem gyártanak semmit, érdekes volt a pótlás és beszerzés folyamata. Természetesen a költségek is arányos mértékben nőttek. Mire elkészültem a műszaki vizsgával, a papírmunkával együtt már egy kisebb vagyonná nőt a motor életrekeltése.
 





öcsimotoros honlapja

Bemutató





Te vagy oldalunk
90651.

látogatója.