Meteo   Hóinfó  Napi csapadék  Vertop sipálya  Radar  Műholdkép  Webcam TÉRKÉP1  2

A HONLAPOMRÓL     BIHARI TÚRAINFÓK        TÚRALEIRÁSOK        OLVASNIVALÓK          FOTÓK           LINKAJÁNLÓ

A Bihar-hegység tájain:  Egyedülálló panoráma a Tatár-havasról II. és III.
(II. Túra a kiskóhi Medve-barlang irányából a Tatárhegyre  ill. az ehhez kapcsolódó
III. új, kék+-tel jelzett útvonal:  Vartop - Rozsda-szakadék - Tatárhegy - Kiskoh)

Részletek egy korábbi, márciusi  túrakiirásomból (Békéscsabai indulással)

Útvonal: Békéscsaba - Nagyszalonta  - Belényes - Szedres - Kiskoh

Az uniós határátlépés után (útlevél vagy SZIG megléte szükséges) a román útdíj-matricát kell megvásárolnunk (Nagyszalontán a Petrom kútnál lei vagy forint ellenében). Mivel ez több autó esetében elég idõigényes, ajánlatos azt (egyhetes matricát) már elõzetesen beszerezni. A személyi okmányok és a forgalmi engedélyek, zöld kártyák (környezetvédelmi és biztosítási!) érvényességét ellenõrizzük le még itthon. Figyelem: az idei elsõ nyílt túrán meghiúsult egy autó belépése, mert a kocsi papírjai nem voltak rendben! A helyi szabályok szerint kézi tûzoltó-készülék is kötelezõ tartozéka az autónak.

Ami a ruházatot és a csomagokat illeti: készüljünk fel minden idõjárási eshetõségre, legyen rajtunk túrázásra alkalmas bakancs, kényelmes, sportos ruházat, meleg ruha (kesztyû és meleg sapka) és esõkabát is. 1000 méter felett kisebb-nagyobb hóval is találkozhatunk, ezért lábszárvédõt is vigyünk magunkkal, hogy az esetleg puha hó se kerüljön a lábbelinkbe. Az egész napi túra során alapvetõen magunkkal hozott enni-innivalókat fogyasztunk, amit érdemes kisebb hátizsákban elhelyezni.

Szalonta belvárosában a Csonka torony elõtt (Arany János emlékmúzeum)  jobbra kanyarodunk és Tulka felé vesszük az irányt, majd a fürdõjérõl nevezetes Tenkén (Tinca) áthaladva - jó idõ esetén - feltûnik jobbra a Béli hegység ezer méter körüli vonulata. Az út minõsége kívánnivalót hagy maga után, tartsunk a szokásosnál nagyobb követési távolságot, hogy az elõttünk tátongó kátyúkat idejében észlelhessük. A Belényesi-medencébe érkezvén Belényes városom keresztül megyünk és Szedresnél a hegy felé fordulunk (Boga-telep, Pádis iránya), de most a MEDVE-BARLANG felé lekanyarodunk hamarosan.

II. Túra a kiskóhi Medve-barlang irányából a Tatárhegyre

A közelében lévõ pisztráng-telepig megyünk autóval. A túra menetát lásd a lenti ábrákon.

A túra kb.500 méter t.sz. feletti magasságról indul és az 1291 méteres Tatárhegyre, a Bihar hegység egyik legszebb kilátópontjára, fogunk megérkezni. Az odavezetõ út során is szép rálátásunk lesz a Belényesi-medencére, a Szegyesd-völgy, Prislop-csúcs illetve a Bakhát vidékére (Rozsda-szakadék környéke), Nagy-Biharra. A legszebb panoráma a csúcs környékérõl a bihari Nagy-Havas gerincre nyílik.

A csúcs elérése után párszáz métert tovább haladunk a csúcs északkeleti meredek, még minden bizonnyal havas oldalán, hogy a Boga-völgyébe is bepillantást nyerjünk.

A túrát kb. 11 kilométer távolság és mintegy 900 méter szintemelkedés leküzdésével, teljesítjük, nem kell sietnünk, bõségesen lesz idõ nézelõdni

Müholdas kép más nézetbõl a lenti ábrán.

Túrainformációk

A különlegesen szép panorámát biztosító Tatárhegyre több útvonalon is feljuthatunk, én 2 irányból  jártam be ( a kettõ kombinálható -  több jármû meglétekor ez kényelmes megoldás -,  ekkor a Vasaskõfalva -Tatárhegy - Medve-barlang/Kiskoh/ útvonalon turázhatunk).  Használjuk  a  bihari Pádis Karsztvidéke (Biharfüreddel kibõvítve) térképet.  A lenti mûholdas képet tanulmányozva látható, hogy a Kiskohi Medve-barlang közelébõl indulunk. A Pisztrángteleptõl a szerpentinezõ erdei uton haladunk, utána már mindig jó rálátásunk lesz a környezõ vidékre..

I.-es útvonal : Vasaskõfalva-Tatárhegy (leirást lásd itt)

II-es útvonal a fent leírt Kiskoh környéki Pisztráng-teleptõl a Tatárhavasig vezetõ útvonal

III. útvonal (Sat vacanţă Vârtop (D.N. 75) – Vârful Tătăroaia – Sat Chişcău) A közelmúltban lejelezték a  Vertop-hágó közeléből induló, a Rozsda-szakadék mellett elhalaladó, a Tatárhegyen át Koskóh-ra vezető túraútvonalat. jelzése kék +.  A túra útvonalát, legfontosabb adatait lásd a következő térképen!