Közel 280 kilométernyi, a régiónkat közvetlenül érintő út korszerűsítése indul el a következő két évben. A kormány január végén hozott határozatával gyakorlatilag minden korábban tervezett beruházást befogadott a Közlekedésfejlesztési Operatív Programba.
2007 | 02 | 07 Sz. J.
Az előzmények
A főutak fejlesztését tulajdonképpen minden politikai erő a zászlajára tűzte az elmúlt években. A dolog valóban nem tűr halasztást, hiszen a Nyugat-Dunántúl közúti forgalma olyan mértékben növekedett az elmúlt tíz évben, amelyet a jelenlegi úthálózat már nem tud biztonságosan levezetni.
Nem véletlen tehát, hogy az ügy állandó szereplője lett a politikai nyilatkozatoknak.
A politikusi ígéretek számonkérése céljából a nyugat.hu tavaly ősszel címoldalán indított el egy számlálót, amely a ciklusból hátralévő időt mutatja. Néhány nappal később aztán birtokunkba került az útfelújítások részletes programja, amelyet később sajtótájékoztatón erősítettek meg. A részletekről egyébként szeptember végén Kóka János miniszter is beszámolt.
Központi pénzből...
A beruházásokat a központi költségvetésből, pontosabban az európai uniós pályázatok támogatásával finanszírozzák, erre a célra hozták létre a Közlekedésfejlesztési Operatív Programot. A kisebb utak felújítását be lehet építeni a Regionális Operatív Programokba is, ezek jelenleg elbírálás alatt állnak.
A Közlekedésfejlesztési Operatív Programról január 31-én hozott határozatot a kormány, amelybe befogadták a régiót érintő fejlesztési terveket.
Az anyag szerint így már biztosnak vehető - meg a saját szemünkkel is láthatjuk már a váti elkerülő építést - hogy elindult a 86-os Szombathely - Csorna közti 61 km-es új, kétszer kétsávos szakaszának építése. Valamint a 88-as 12 km-es Vas megyei szakasza a sárvári elkerülő folytatásával. (így már nem csak azoknak nem kell keresztülmenni Sárváron, akik Sopronba tartanak, hanem a Szombathelyre érkezők, illetve onnan indulók is elkerülhetik a várost.)
2008-ban kezdik el a 8-as főút Körmendtől a határig tartó 31 km-es szakaszának kétsávúra történő átépítését és a körmendi elkerülőt, a 86-os Szombathely, Körmend és Rédics közti szakaszának burkolaterősítését. Ez utóbbi 83 km-t érint, majd 2009-től kerül sor a 8-as Körmendtől Veszprémig tartó felújítására.
A régiót nem érinti, de a hosszabb távolságú utazások idejét befolyásolhatja a 8-as Veszprém és Székesfehérvár, és a 86-os Csorna és Mosonmagyaróvár közti felújítása, a beruházások szintén a következő években indulnak el.
A vasút is fejlődik
A Közlekedésfejlesztési Operatív Program tartalmazza a vasúti beruházásokat is. Számunkra a legfontosabb, hogy 2008-ban indul a Sopron, Szombathely, Szentgotthárd vonal 120 km/óra pályasebességűre történő fejlesztése. A vonalat december elejétől a GySEV működteti, az utasok azóta kedvező változásokról számolnak be.
A Győr, Pápa, Celldömölk, Boba vonalat pedig 160 km/órás menetsebességre teszi alkalmassá a szintén 2008-ban induló fejlesztés.
A közútfelújítások összköltsége meghaladja a 150 milliárd forintot, a vasúti fejlesztések költségigényéről nincs adatunk. Komoly viták és előkészítő munkák után végre elindulnak azok a térségünk számára fontos beruházások, amelyekről hosszú évek óta beszélnek politikusaink. Kis demagógiával azt is mondhatjuk, végre egy olyan ígéret, amit be is tartanak