Ennyien látták az oldalt

 

           

Térkép

Többet akarsz megtudni magáról a játékról.

A Richard Burns Rally Értékelése

       

A rally a gépek és az emberek harca. Lóerok küzdenek az idovel, melynél a tized másodpercek bajnoki címekrol dönthetnek. Ennek a világát már számtalan játék próbálta lemásolni több-kevesebb sikerrel. Voltak már iszonyatos próbálkozások (pl.: V-Rally széria), de élvezheto darabokat is kaptunk szimuláció címén (pl.: Colin McRae Rally 2. és 4. része), amik viszont nem hozták azokat az elvárásokat, melyekre az igazi szimulátor rajongók vágytak, erre tipikus példa a Colin McRae Rally sorozat, mely sokkal inkább nevezheto arcade jelenségnek, mint tökéletes versenyszimulációnak.
A felhozatal szegényes mivolta jellemezte a 2002-es év második felét, de a 2003-as esztendo sem hozott igazán jó alkotásokat a témában. Valamiért ezt a hiányt észrevették a kiadók, így több projektet is elindítottak a témában. Idén osszel négy (!) game várható majd ebben a témakörben, melynek elso képviseloje a Richard Burns Rally messze túlszárnyalta az elvárásokat.

Történelem óra

A játékot legfoként az SCi Games fejlesztette a Warthoggal karöltve. Ez a páros már bizonyította, hogy együttmuködésük igen élvezetes és jó játékmenettel megáldott versenygammákat eredményez. Ez volt még 2001-ben a Rally Championship Xtreme, mely rengeteg ember kedvencévé vált, de mára már a budget kategóriában lehet csak megtalálni. A játékmenete kissé újszeru volt az arcade vezetéshez szokott embereknek, könnyen elrepülhettünk az útról, ha nem használtuk elég gyakran a fékeket és nem figyeltünk jóval elorébb a pályára. Volt benne multiplayer támogatás is, de a legfobb vonzero a grafika volt, mely az akkori szinten igen jónak számított. Bizony, ez volt a mostani tesztalanyunk elofutára. De most lássuk, mi a jelenlegi helyzet.

Már megint egy világbajnok nevével fémjelzett játék?

Richard Burns 1971-ben született és igen korán kezdte a szakmát. 1988-ban már versenyzett, de az elso WRC-be csak 1990-ben ült bele. 2001-ben világbajnoki címhez juttatta a Subarut, majd átszerzodött a Peugeothoz, ahol 2003-ban is versenyzett. Idén már nem ült volán mögé ebben a sportágban, így volt ideje a fejlesztoket segíteni a játék megalkotásában.
Gondolom joggal merülhet fel a kérdés: vajon miben tud kiemelkedni egy újabb nagy névvel ellátott rallys game a többi közül? Szomorú eloítélet ez, melyre igazán könnyu válaszolni, ha csak egyszer is kipróbáltuk már a programot: azzal, hogy ez egy szimulátor. Persze minden konkurens így hirdeti alkotását, de a profi vezetok tudják, hogy ezeknek a híreszteléseknek nem szabad hitelt adni. De mi is kell egy szimulátorhoz? Tulajdonképpen csak megfelelo irányítás és fizika. Ahol 0-ról 100-ra 1-2 másodperc alatt gyorsulunk és a legélesebb kanyarokat is padlógázzal bevehetjük arra nem érvényes a fentebb említett fogalom. Fontos tehát, hogy minden, amit tapasztalunk, amit egy jobb játékvezérlovel visszakapunk a játéktól az a valóságot tükrözze nekünk. Éppen ezért a címben szereplo pilóta rengeteg segítséget nyújtott a készítoknek, hogy a leheto legjobb módon adhassák vissza a versenyek hangulatát.

Szimulátor született?

A Richard Burns Rallyt igen vegyes érzésekkel indítottam elso útjára. A fejlesztok elozo munkájával is sokat játszottam, de ismertem annak legtöbb gyengeségét is, így tartottam attól, hogy hatalmas csalódás lesz az elso futam. Sajnos a grafikát nem lehet a játékon belül állítani, csak az indításnál. Ez a gyengébb kártyák tulajdonosainál gondot jelenthet a megfelelo konfiguráció megtalálásánál, így célszeru minél kisebb beállításokkal kezdeni. A felvezeto képsorok, áttetszo motívumokkal díszített valós és 3D-s jelenetekkel teletüzdelve tárja elénk, mire is számíthatunk, ha kivárjuk a végét. Hasonlóan nézett ki az elozo rallys gammájuk intrója is, feltételezem ez a stílus már sajátosság marad náluk. A fomenü egyszeru, mégis mindennel rendelkezik, amire szükségünk van. Nincs túlbonyolítva, így mindenki könnyen eligazodhat benne. Kissé zavaró, hogy az egeret nem tudtam muködésre bírni benne, de a billentyuzet legalább jól használható volt. A legfontosabb beállítást a Controlls menüpontban kell elvégezni. Aki billentyuzetrol kíván nekiállni a versengésnek, annak egy csoportba rendezett konfigurációt ajánlok, mivel a fékhez surun kell majd hozzányúlni. Igazából nem is lehet sok tanácsot adni ehhez az irányítási módhoz, mivel kormányhoz készült játékról van szó, csak ez a kontroller képes azt a játékélményt nyújtani, melyet a videókon már oly sokszor láthattunk. A Force Feedback opciónál nem árt lejjebb venni az erosséget még a kezdeteknél, mivel a sok bukkanó és a hírtelen kormányrántások kellemetlenül érinthetik hardverünket az elso próbálkozások alatt. Fontos még benézni az audió részleghez is. A hanghatások tökéletes élvezetéhez mindenképp a hangkártyánk tudásához legjobban illo konfigot válasszuk, 5.1 esetén a hangzás hihetetlen valósághuséget képes nyújtani. Ha végeztünk a beállításokkal, akkor térjünk vissza a fomenübe és kezdésnek használjuk a Quick Rally menüpontot, hogy megtapasztaljuk milyen is az a fogalom, hogy rally szimulátor.

3…2…1...Indulás!

A versenyek több országban zajlanak. Anglia, Finnország, Amerika, Franciaország, Japán és Ausztrália útjain szaggathatunk járgányunkkal, melyek közül csak három érheto el a kezdetekkor. Ez a Subaru, a Mitsubishi és a Toyota modellje, de a választékban szerepel még a Hyundai, a Citroen, a Peugeot egyes modelljei, a 2000-es Subaru és az MG ZR Super 1600 is. Persze utóbbiakat ki kell majd érdemelnünk. Ha beállítottuk a pályát, a kocsit és a nehézséget (idojárási viszonyok és a törés szintje), akkor mehetünk is neki a szakasznak. Az elso indulás véleményem szerint mindenkinek emlékezetes marad majd. Aki a Colin széria megszállottja volt, különösen ha a második és a negyedik rész volt a kedvence, az szinte biztos, hogy agresszíven, a pályát gyakran elhagyva próbálja majd kordában tartani az érezheto (!) krafttal meginduló 300 lóeros szörnyeteget. Ha az elso menet kudarccal végzodne ne keseredjünk el, csak át kell szokni az arcade világból a szimulációba. Ebben nagy segítségünkre lesz a Rally School, melyet a bajnokság elkezdése meg is követel tolünk, így mindenképp át kell esni rajta. Itt maga Richard Burns oktat ki minket az autóvezetés rejtelmeirol, a könnyed kanyarvételtol elkezdve a fékezés fontosságát demonstrálva a teljes idore történo teljesítéséig a legtöbb dolgot megtapasztalhatjuk már itt. Kissé idegölo lehet néhány próbatétel. Foleg az lesz majd idegesíto, mikor 50-el "repesztve" kell idore teljesíteni a pályát, miközben nem szabad elhagyni az utat. Az utolsó megmérettetés viszont már extrémebb igénybevételt ígér, bizonyos idointervallumon belül kell beérnünk a célba, miközben nem szabad roncsot faragnunk WRC-nkbol. Szerencsére itt még segítségünkre lesz pár jelzo bója és az irányjelzo táblák is az út felett. Ha teljesítettük az elvárt szintet, akkor irány a bajnokság, ahol végre meg kell majd szenvedni az elsoségért, de kipróbálhatjuk majd magunkat a Challenge módban is, ahol a címszereplo pilótával kell majd összemérnünk a tudásunkat.

Mesterségem címere: Rally versenyzo

A futamok a szokásos módon zajlanak. Beállunk a start helyre, majd háromtól visszaszámolva engednek el minket. Vigyázni kell, mert az irányítás a mi kezünkben van, így nem nyomhatjuk a gázt, ameddig nincs itt az ideje, különben korábban rajtolunk és az büntetést von maga után. Az elso kanyarok versenyhelyzetben kritikusak lehetnek. Hozzá kell szokni, hogy ugyan sietünk, mégsem hajthatunk át a tájon, nem használhatjuk az út melletti részeket, mert azok komolyan rongálhatják az autónk egyes részeit. Bármennyire is hajtanánk a motort, mindenképp figyelnünk kell a fékezési pontokra. Egy rosszul bevett kanyar, vagy egy fának csapódás tönkre is teheti azt, ha a sérülések beállítása realisztikus szinten mozog. Ha elakadnánk út közben, akkor az Escape gomb lenyomásával a köztes menübe léphetünk be, ahol segítséget is hívhatunk. Ezt csak akkor tehetjük meg, mikor már nem mozog az autó. Ugyanez a segítokész közönség áll majd a rendelkezésünkre akkor is, mikor véletlenül a nézok vagy a pályabírók közé hajtanánk. Ezeket komolyabb következmény nélkül úszhatjuk meg, csupán csak visszavezetnek a pályára és veszítünk pár másodpercet. A futamok végén jön majd az igazi meglepetés. Saját tapasztalat, hogy hiába a sok borulás, hiába a rengeteg elvesztegetett ido, ha 3-4 perc késéssel érkezünk be a célba az elsohöz képest, még akkor sem biztos, hogy utolsóként tesszük azt! A realizmus tehát nem állt meg a fizikánál és az irányításnál, az ellenfelek erosségét is ezen a szinten hozták. Ez a rész tehát ötös osztályzatot kapott, nézzük a többit.


Newton és a vizualitás

Mint ahogy azt már fentebb említettem, a tökéletes szimulátorhoz két dolog mindenképp szükséges, ez pedig a rendkívül jó fizika és a valósághu irányítási modell. Hát kérem, a játék ezekkel ténylegesen rendelkezik! A fékezés például eddig foleg abból állt, hogy nyomtuk a fékpedált, majd pár méter után megálltunk. Ezúttal már nem így lesz. Okosan kell nyomni a pedálokat ahhoz, hogy ne pördüljünk ki az útról, vagy hogy idoben be tudjuk venni a kanyart. Már olyan sincs, hogy a környezet nagyobb súrlódását felhasználva vesszük be a kanyarokat, ha a kéziféket nem használjuk, akkor bizony nehéz dolgunk lesz az élesebb íveknél. A kisebb huppanókkal is vigyázni kell majd, ezek lesznek a legnagyobb ellenségeink. Minél nagyobb sebességgel hajtunk rá egy ilyenre, annál nagyobbat dob majd a verdánkon, mely ezután a roncstemeto díszpéldányává válhat, mikor végre megáll. Ezeket a helyeket a navigátorunk, angolul ugyan, de jelzi, mikor ezt halljuk, hogy "Bumps",, vagy "Jump", esetleg azt, hogy "Jump maybe", akkor ilyen eshetoségeket mérlegelve kell lassítanunk, vagy ügyesen manovereznünk. Pár fizikai baki sajnos becsúszott az ilyen ugratásokba. Ha nagy sebességgel hajtunk neki egy fának, ráadásul szerencsétlen szögben érkezünk hozzá, akkor bizony többszörös tripla szaltóval emelkedünk a levegobe, miután súlyos másodperceket töltünk majd el repüléssel. Persze mindez elkerülheto, ha jól felkészített verdával indulunk útnak. Ahhoz, hogy a maximumot hozhassuk ki magunkból és a járgányunkból, jól kell beállítani rajta mindent. A fékeket, a felfüggesztést, a gumikat jól kell megválasztani minden futam elott.
A grafika terén ez a játék jelenleg a maximumot képviseli a kategóriáján belül. Ami a leginkább egyedivé teszi az a környezet. Sajnos a bokrok többsége egyszeru papír formát kapott, mikor áthajtunk rajtuk, akkor meg se hajlanak, de a fák már szebb kivitelezést kaptak. 3D-nek látszik minden, így a látvány igen jónak mondható. De a fejlesztok itt nem álltak meg, élo környezetet kreáltak a futamoknak. A harmadik dimenzióban megalkotott nézosereg, és a berohangáló pályabírók együttese a legkellemesebb meglepetés volt számomra, ráadásul országonként egyedi embersereg volt látható. Más gammáknál hiába a több éves franchise, hiába a nagy nevek, ezek az apróságoknak tuno dolgok nem jelentek meg bennük. Az idojárási viszonyok is gondosan le lettek modellezve. Akárhányszor kezdünk újra egy rallyt, mindig más viszonyok között indulunk útnak. Az eso, a szél, mind érezhetoen ott van a pályán, ez az irányításban is megmutatkozik majd. Na de jöjjön a lényeg, az autócsodák elemzése. Összesen 8 szuperjárgányt vezethetünk el, melyek mindegyike más módon lett felépítve, akárcsak a valóságban. Egyedi módon törnek, mely nagyban hozzájárul a feelinghez. A töréseket nem úgy kell érteni, hogy behorpad a karosszéria és kész, illetve nem csak így kell érteni. Még kikapcsolt, azaz Off állapotban is jelentos törés látszik az autón egy rosszul sikerült manover után, ami ténylegesen csak meghajlott ajtókat és benyomódott tetorészt jelent. Magasabb fokozaton egyenesen összetörik az egész kasztni! A realisztikus szint olyannyira reális, hogy elég egy ütközés ahhoz, hogy vége legyen a bulinak. Ekkor már nem csupán a külsérelmi nyomok hatnak autónkra, hanem bizony a motor, a felfüggesztés, minden úgy törik, ahogy a nagy könyvben meg van írva.
A helyszínek is mind az országra jellemzo módon lettek megalkotva. Anglia zord, esos idojárással és szuk utakkal rendelkezik, melyekrol könnyu kivágódni a fáknak. Finnország havas útjai sokak kedvence lehet majd, mivel az ütközés lehetosége jócskán kisebb, mint máshol. Franciaországnak jutott a rengeteg napsütés és az aszfaltos szakaszok túlnyomó része. Japán dús növényzetu szakaszairól lesz híres, míg Ausztrália tágasabb helyszínei remek futamokat eredményeznek majd, mivel jobban kifuttathatjuk az autót. Az USA sivatagos, hegyekkel övezett tereppel rendelkezik, itt is remek versenyeket lehet vívni, mivel az utak itt is szélesebbek.

Zene füleimnek

Mikor egy autós játékról esik szó központi kérdéssé válhat az autók hangzása is. A motorok zúgása a legtöbb ember számára ugyanolyannak tunik, ám a szakérto füleknek igazi kínszenvedés lehet a rosszul megkomponált motorhang. Ezen a téren a játék nem csak ötöst érdemel. Csillagos osztályzatot kap! Tökéletes hangzás a tökéletes hangrendszerekhez, röviden így lehet összefoglalni azt a semmihez sem fogható érzést, mikor a TV közvetítések alkalmával hallott zörejek, búgások, ütközések és csattanások most körülöttünk történnek meg. Bizony, az egész hangzást arra építették, hogy a gamer ott érezhesse magát az autóban. Ne csak érezze, lássa a játék nyújtotta realizmust, de halhassa is azt. Persze nem lehet egy lapon említeni a valódi rally hangulatával, hiszen ez még mindig elore generált hangcsoportok ideális idoben történo megszólaltatása, de még mindig ez áll a legközelebb ahhoz, amitol a hangulati téren is visszakapjuk a látottakat. Sajnos minden autó szinte ugyanazt a matériát kapta, így ez ront az összképen, de nem sokat. Különlegességnek is felfogható, hogy mikor a replay-eket, azaz a visszajátszásokat nézzük, akkor pörgos mixeket hallhatunk a futam során.

Szimulátor született!

Végso konklúziót igen nehéz levonni errol a játékról. A rally játékok rajongóinak többsége az arcade stílus felé hajlik, így nekik nem tud majd annyi örömet szerezni, mint a második csoportnak, akik a szimulációt helyezik elotérbe. Sajnos tény, az is, hogy kormánnyal irányítható a legjobban a game, a billentyuzetes irányítás ugyan lehetséges, de közel nem lehet olyan szinten haladni így, mint ha analóg módon vezetnénk. Külön ki kell még emelni a grafikai igények nagyságát. Egy 64MB-os videókártya a minimum, abból sem árt a jobbik fajtával rendelkezni. A középkategóriás karik 800*600-ban maximális grafikán jól viszik a gammát, ám csak élsimítás nélkül. 1024*768-as felbontásnál a maximális grafikai kinézethez már nem árt a középkategória felso rétegeiben válogatni, illetve egy izmosabb vasat beszerezni, mivel a folyamatos látvány az alapja a hatékony versenyzésnek, mivel a másodperc tört része alatt kell döntéseket hoznunk. Aki a fentebbi kritériumoknak megfelelt, azok bátran nekivághatnak a virtuális aszfaltnak, hogy aztán bajnokként vághassanak neki az online szórakozásnak.


SirKhan különvéleménye:

Mivel a RBR-t csak elozetesekbol, screenshotokból ismertük (nem volt játszható béta, demó, stb.) nem tudtam, hogy mit is várjak tole. Már elso indításkor feltunt, hogy itt valóban nem egy árkád game-rol van szó, de még csak nem is egy cmr04-féle átmeneti megoldásról, hanem kokemény szimulációról. Ennek következtében szerintem billentyuzettel egyenesen lehetetlen megfeleloen vezérelni a kocsikat, kénytelen voltam hát ezer éve nem használt kormányomat eloszedni, megforrasztani (az ido vasfoga..) és beüzemelni. Így már megalapozva jelenthetem ki: tökéletes szimulációról van szó! A kocsi elképeszto realisztikussággal válaszol tetteinkre, pattog az úton, kicsúszik, kipörög, egyszóval minden ami kell. További pozitívum, hogy végre nem köntörfalaztak a készítok, betették az igazi valósághu törésrendszert. Ha nekicsapódunk százharminccal a fának, akkor bizony betörik a kocsi eleje, és a motor is többnyire üzemképtelenül fog kattogni... Mert bizony ez történik, ha egy igazi kocsit nekivágunk ilyen sebességnél valaminek, csak éppen eddig errol még a Colin McRae Rally sorozat készítoi sem hallottak...
És jöjjön a feketeleves: a grafika. Sajnos ezen az egy ponton nagyon leszerepel a játék. Tudom, hogy captainm pár sorral feljebb az égig magasztalta, ám a mai napig nem értem, hogy miért teszi... Kisebb háborút indított köztünk a totál ellentétes véleményünk :). Nekem elsore a nemrég megjelent, de borzasztó grafikával rendelkezo Half-Life Rallyt juttatta eszembe. Ha majd kijön az Xpand Rally, meglátjátok, hogy hogyan néz ki manapság egy szép autós játék :) Hozzá kell, hogy tegyem: ez a legkevesebb, amit feláldozok a tökéletes szimuláció oltárán. Mit ér a csilivili program, ha egyszer játszhatatlan? Egyébként is, két kilónál ki nézi, hogy milyen is az az elmosódott táj? :)

 

 

Design provided by Free Web Templates - your source for free website templates