Tesztek
A cikket köszönjük Nagy Sebestyének.
Forrás: www.rallysimfans.hu
Logitech G25
Képek:
Igazi fém, igazi bor, igazi játékélmény. Ezekkel a szavakkal hirdeti legújabb csúcskategóriás játékvezérlo kormányát a Logitech. A gyártó ebbe a kormányba zsúfolta bele ez eddig szerzett valamennyi tapasztalatát és tudásának legjavát, hogy megalkossa az eddigi legjobb kormányt az igazi szimulátorok rajongóinak. Lássuk, hogyan sikerült ezt megvalósítani.
Az ismertetokbol már sokat olvasott tulajdonságok mint a 3 fém pedál, H váltó, 900 fokos elfordulás, bor kormány, fém belso olvasata után, amikor kezembe kaptam a kormányt hatalmas elvárásokat támasztottam vele szemben, minden eddiginél jobb játékélményt és vezethetoséget vártam el. Szánt szándékkel egy nagyon nehéz helyzetbe állítottam a G25-öt, hogy kiderüljön, valóban akkorát alkotott a Logitech?
A doboz, amiben a G25 meglapul kisebb, de súlyosabb mint a MOMO doboza. Kicsomagolva elénk tárul a látvány: a kormány, a hatalmas súllyal rendelkezo pedálok, a váltóberendezés, a tápegység, a telepíto cd és a leírások.
Felépítés
A kormány kerék nagyobb átméroju mint a sokak és általam is eddig használt MOMO. Ez jó érzés, mivel a nagyobb átméro közelebb áll az ember vállszélességéhez és ezért kényelmesebben lehet megfogni és elfordítani. A kormánykerék tapintása kellemes. Magán a kormányon csak két kapcsoló található, ami kevéskének tunik a MOMO 2x3-as gombelrendezéséhez, mely számomra az etalon, de nem kell félni van gomb máshol elég csak kérdés az mennyire esik kézre. Majd meglátjuk. A kormány mögött bújik meg a 2 bajuszkapcsoló, mely itt már fémbol készült. A kapcsoló felfelé is nyúlik, ami nagyon jó, mivel így akkor is eléri az ember, ha 10 óra 10 percnél fogja a kormányt nem csak negyed 10-kor használható. Viszont egy apró hibát elkövettek ugyanis a kormány tengelye a házból nem áll ki annyira, mint a MOMO esetén, így kezemet jó néhányszor belevertem a kormány házába váltás közben. A force effektusokról és realisztikus eroterhelésrol immár 2 motor gondoskodik, amit egy kisebb bravúrral feléro módon egy kisebb házba tudtak beletuszkolni mint a MOMO-t, ez a méret közelebb ál a DF pro-hoz. A kormánykerék külloi is fémbol vannak, de ez alumínium. Nyilván könnyebb a motoroknak egy kisebb súlyú és tehetetlenségu kereket forgatnia, mint egy nehéz vasdarabot, ez szerintem jó megoldás. A kormány 900 fokos elfordulást ígér, amit minden eddiginél gyorsabban tud a két végállás között végigpörgetni. Ez meglehetosen impozáns már elozetesen is. A kormányt az asztalhoz két satu szeru csavarozóval lehet rögzíteni, melyeket rászorítás után a házba bele lehet süllyeszteni. Ez a 2 pontos rögzítés hasonló a DF pro-nál már alkalmazott módszerhez, de egyel kevesebb pont mint a momo-nál volt, és ez jogga veti fel ak érdést, hogy vajon nem fog lecsúszni az asztalról egy 2 motoros kormány egy gyengébb rögzítéssel. Amennyiben az indokoltnál komolyabb fizikai küzdelmet nem folytatunk a kormánnyal, akkor a rögzítés elegendo, de erosmarkú embereknek le fog jönni az asztalról.
Logitech G25
MOMO vs G25
Sokak számára a legnagyobb újításnak a pedál szerkezet számít. Itt végre igazi fémmel találkozunk, aminek végre a súlya is megvan. Érezni, hogy ide nem sajnálták az anyagot. A pedálok ellentartását az eddigiekhez képest szokatlan látványt nyújtú szerkezet biztosítja, mintha egy dugattyú sort látnánk. A 3 pedál mind különbözo keménységu. A gáz méretre a legnagyobb és legpuhábban járó. A másik szélen a kuplung található, ami némileg keményebb a gáztól, de még viszonylag könnyen taposható, ez egy kisebb pedál. A járási útja nagyobbnak tunik mint a gázé. Szándékosan hagytam a végére a féket. Nos a középso pedál valami kegyetlen. Iszonyatosan kemény!!! Elore sejtettem, hogy ezt biztosan szokni kell és az ülés pozíció megtalálása se lesz egyszeru ehhez. A fék teljes lenyomása nekünk „zoknis” soforöknek kisebb erogyakorlatnak felel meg, gyengébbeknek cipo használata javasolt. Ehhez a pedálkeménységhez a pedál rendszert mindenképpen fixen érdemes rögzíteni a padlóhoz, de erre még késobb visszatérek. A pedálok alján gumitalpak találhatóak, amely parkettára (kore) helyezve hivatott az elcsúszást megakadályozni. Valamint itt is van egy kefe szeru kihajtható rész, mely a szonyegekbe tud belekapaszkodni.
Harmadik alkotó eleme a rendszernek a váltó. Na itt aztán van gombkavalkád. Eloször is felül található 4 fekete gomb 4 irányban elhelyezve, majd alatta egy game controllerre emlékezteto 4 irányú gomb, ami meglehetosen lötyögosen dudorodik ki a vázból, majd lejjebb egymás mellett 4 piros gomb, melyek kello keményen és pontosan járnak. Szóval ide dugták el a 4 hiányzó gombot a kormányról! Sajnos ez már túl közel van a váltó karhoz így attól kissé nehéz gyorsan hozzáférni különösen a jobb szélso és a mellette lévohöz. A váltó kar és a piros gombsor között található a forgató tárcsa mellyel választani lehet, hogy a váltó kar „H”, vagy szekvenciális módban muködjön. Az átállításhoz a váltókart lefelé kell nyomni és közben lehet a tárcsát átforgatni a másik állásba. A váltó gombja bor borítású kellemes tapintású, kicsi fém karon van, amit szintén bor szoknyaborítás takar. A belsejében viszont valami más van, mert a váltó mozgásán közel sem érezni azt az eros magabiztosságot, mint amit a pedálokon és a kormányon már megszokhattunk.
Élesben
Az összeszerelés probléma mentes minden vezetéknek megvan a maga helye, a vezetékeket apró csatornákban mennek a vezérlo kormány alsó részén. A G25 rendes felismeréséhez mindenképpen javallott a cd-n található legújabb 5-ös verziójú illesztoprogram telepítése, különben a régebbi Logitech driverek Driving Force Pronak fogja megismerni a 900 fokos elfordulás nyomán, ami problémássá tenné a H váltó és a több gomb használatát. A telepítéssel nincsen semmi gond, utána a kormány azonnal üzemkész. A driverben állítható hány fokos elfordulást akarunk használni. Ez egy nagyon jó dolog, mindenki a saját ízlésének megfeleloen konfigurálhatja be az elfordulási szöget. A beállított elfordulás végénél a force motorok hivatottak a kezünk megállítására, ami többnyire elengedo eros, hogy észrevegyük a további tekerés fölöslegességét. Valódi mechanikai ellenállást a 900 fok végso állásainál lehet csak tapasztalni (majd a legközelebbi hasonló dobásnál remlélhetoleg ezt is megoldják a mérnökök). Személy szerint a sportos vezetéshez a közvetlenebb irányítást szeretem, de fontos, hogy a kello részletes irányítás ne vesszen el, így 270 fokos elfordulást állítottam be, ami egy WRC autó kormány elfordulásának a fele. Természetesen kipróbáltam a 900, 540, 360 fokos elfordulásokat is. A versenysportban viszont a 900 teljesen elfogadhatatlanul nagy ennek nincs értelme, míg sok a legtöbb esetben az 540 is soknak tunt, mivel nem tudtam mikor van valóban egyenesben a kormány és itt már nem tudtam elég gyorsan reagálni. A 360 fok az nagyon jó. Számomra a legjobb vezethetoséget az adja, amikor nem kell átfognom a komrányon a szélso értékek eléréséhez.
A tesztelés során 3 szimulátort használtam a rally vonalat a Richard Burns Rally biztosította mely lényegében ma az egyetlen igazi rally simulátornak mondható. A pálya versenyzést a GTR2-vel kíséreltem meg, míg egy ígéretes még mindig befejezetlen szimulátor az LFS (Live For Speed – nem keverendo az NFS-el) volt a harmadik program.
A minél gyorsabb beleszokás érdekében eloször az RBR-el kezdtem. A váltást a bajusz kapcsolókra állítottam, míg a kéziféket a jól megszokott szekvenciális váltó hátrafele húzására és induljon a csapatás. A kormány kerék 270 fokos elfordulását rögtön gond nélkül adoptáltam és kimondottan jó érzés volt, de jött az elso kanyar… a kanyar jött én meg mentem az árokba. Hoppá!!! Ugyanis kedvenc fék pedálom olyan kemény, hogy egyszeruen nem bírtam kelloképpen lenyomni, hogy a kocsit lassulásra bírjam. Az elso gyorsasági végig a fékkel való küzdelemrol szólt. Egyszeruen nem bírtam eléggé erosen nyomni, másra nem is bírtam koncentrálni. A másik ami feltunt, hogy a váltó kar mint kézifék nem nyújt kello stabil egyértelmu mozdulatot, mint amit elvárnék elsore. Hirtelen mozdulatra beakadhat lefelé nyomott állapotba, ami a kézifék beragadását tekintve nem egy szerencsés dolog. Késobb ez szokható és 2-3 nap után már nem jelentett gondot. Mivel nem akartam, hogy a fék teljesen elvonja a figyelmemet, ezért ideiglenesen átállítottam a féket a jóval puhább kuplungra. Ez jó döntésnek bizonyult ugyanis sokkal gyorsabban tudtam tapicskolni, valamint nagyon kényelmes üléspozíciót biztosít, hogy a két lábam távolabb volt egymástól. Persze nem tettem le a fék használatáról, de idot hagytam magamnak, hogy megtaláljam a módját, hogyan lehet jól használni.
Pedálsor, akár a dugattyúk..
Másnap ismét nekiestem. Átrendeztem a székemet és mélyebben ülve jobban bele tudtam támaszkodni a fékbe. A keményebb nyomás érdekében még a teremfoci cipomet is felvettem, ami elsore bevált jobban nyomtam mindent. Aztán jött a meglepi. Az elso padlófék hatására az egész pedál elcsúszott. Megtisztítottam a gumi tapadókat, de nem segített ismét eltávolodott tolem a pedál. Beláttam, hogy ide mindenképpen fix rögzítés kell. Ezt házi barkáccsal oldottam meg. Elovettem egy nagyobb fa munkalap darabot, amire fúrtam 2 lyukat, ezen átdugtam 2 csavart, amik beleilleszkedtek a pedál alján elhelyezett csavarmenetekbe és fa munkalap végét a falhoz toltam. Így ha a pedált tapostam, akkor a falhoz nyomtam az egészet így nem mozgott többé. A pedál alján több csavarhely található, ami nem titkolt módon a Logitech pont azért helyezett el, hogy fixen rögzíteni tudjuk a pedált. Én melegen ajánlom, hogy éljünk a lehetoséggel így lesz igazi.
Ezen muvelet után valami új dimenzió nyílt meg elottem. Egyszeruen minden a helyére került és elkezdtem nagyon élvezni a G25-el eltöltött idot. Végre a vezetésre tudtam koncentrálni.
A kormányzás rendkívül precíz és érezni, hogy az autót valóban te irányítod. Pillanatok alatt olyan tempót tudtam autózni, amit szerettem volna. A rally után úgy éreztem itt az ido, hogy próbára tegyem a G25-öt pályán, pályaautóval és H váltóval. Nekiestem a GTR2-nek, beállítottam mindent és irány az aszfaltcsík. Eloször próbáltam magam kuplungolni és teljesen manuálisan menni. A kormányzás érzete ismét meggyozött, hogy briliáns és követi az autó a mozdulataimat, amit rendkívül részletesen tudtok irányítani. Itt már a fékkel sem volt gondom hála az elobb leírt házibarkács végeredményének. A kuplunggal megmondom oszintén megszenvedtem. Egy óra kitartó próbálkozás során tapasztaltam, hogy nem véletlenül nem kell kuplungolni a valódi versenyautókban csak az indulásnál, verseny közben erre nincs ido (szerencsére szükség se) és végig hiányzott a balláb fékezés. Ami problémás inkább, hogy mivel itt egy analóg jelrol van szó elore definiált ellenállással nincs mit érezni, hogy mikor fog a kuplung, mikor csúsztatok egy indulásnál. Utána a kuplung témát pihentettem és az automata kuplungra hagyatkozva ismét áttértem a jobbláb gáz, balláb fék felállásra. Simulator módban róttam a köröket és a H váltó nagyon megtetszett, innentol fogva GTR2-ben minden kocsit H-váltóval vezettem. Nagyon jó érezni, mikor melyik fokozatot használok és sokkal közvetlenebb a kapcsolat az út és közöttem. Érdekes módon igazából akkor kezdtem el gyors lenni, amikor a visszaváltásoknál végig sorrakapcsoltam a sebességeket és nem ugrottam át egy fokozatot sem. Így akár mondhatánk, akkor minek a H jó a szekvenciális, de mégis jobb érzés volt, mint a szekvenciális váltás. Minden egyes fokozatba kapcsolást a váltó egy jellegzetes karakteres mechanikus zajjal nyugtáz, igazi verseny feeling. A váltószerkezet idotállósága továbbra sem gyozött meg, néha sikerült mellékapcsolnom, vagy egyszeruen megakadt a váltó két fokozat között, mert máshova kellett volna besiklania, mint szerettem volna. Ez szokás kérdése ki mennyire egyértelmu mozgást vár el egy váltótól, ezek a melléváltások folyamatosan megszuntek, tehát igazi hibáról nem beszélnék, egyszeruen ehhez is hozzá kell szokni.
A force feedback-re azt tudom mondani, hogy igen ilyennek kell lennie. Pontosan érezni mikor csúszik meg a kocsi és mivel könnyen jár a kormány, ezért rendkívül gyors ellenreakciót lehet vele végrehajtani, az ellenkormányzás teljesen természetesen jön, még azt is érezni, hogy meddig érdemes ellenkormányozni egy-egy mentés során.
Be kell vallanom, hogy a kormányon a varrás bizony az elso napok során folyamatosan feltörte az ujjaimat, ebbol kialakult egy másik fajta fogás bennem, hogy ezt elkerüljem. Néhány nap után annyira hozzászoktam és megszerettem a G25-öt, alig vártam, hogy újra gyúrhassam vele a virtuális sarat és aszfaltot.
Értékelés
A tesztelés végére kellett a kormánynak bebizonyítani számomra, hogy valóban hozza-e a G25 azt, amit elozetesen vártam. A nehéz indulás után viszont azt kell mondanom, hogy a kormány átvitte a lécet és bizony itt van a piacon az a kormány, amire jelen pillanatban azt lehet rábélyegezni, hogy aki szereti a szimulátorokat, azok számára ez A KORMÁNY. Mondani szokták, hogy az eredményhez kell a tehetség, de a megfelelo felszerelés is elengedhetetlen. A G25 egy ilyen felszerelés. Talán már több, mint egyszeru játékvezérlo. Természetesen nem egy tökéletes termék, de csak kevés és nem jelentos kompromisszumot kell vele kötni. Mielott mindenki elrohanna a boltba meg kell jegyezni, hogy az ára sajnos nem túl barátságos, de szerencsénkre az elozetes bejelentésekkel ellentétben jóval kedvezobb áron lehet hozzájutni és az utóbbi napokban is láttam további árcsökkenést. Ez persze nem tart örökké mivel egy limitált szériáról beszélünk.
A cikket köszönjük Nagy Sebestyén-nek.
Forrás: www.rallysimfans.hu