 |
A gitár története:
A szó szoros értelmében vett gitárok valamikor a 15. század után
jelentek meg, de természetesen jóval korábban ? már az ókorban is ?
léteztek a gitárhoz hasonló, vagy arra emlékeztető húros, pengetős
hangszerek. A zavaros hangszerelnevezések és hiányos történelmi
adatok azonban nehezítik az ennél régebbi ismeretek rendszerezését.
A legrégebbi fennmaradt gitár egy 1590-tájáról származó öt hangra
hangolt, hangonként dupla húrozással ellátott hangszer, mely
jelenleg a gyűjtő Robert Spencer tulajdonában áll. A gitár teste
keskeny, hátlapja eredetileg lapos volt. A nyakat valamikor a
történelem során levágták, a hangszer restaurátora utólag egy
feltételezett hosszúságú nyakat illesztett a helyére, melyen 10
érintős fogólap található. Ez a hangszer feltételezhetően az első
ránk maradt gitárnak nevezhető hangszer, felépítésében és
díszítésében azonban rendkívül hasonlít egy 1581-ből származó
portugál ?gitárra?, melyet egy bizonyos Belchior Dias készített és
jelenleg a londoni Royal College of Music gyűjteményében található.
A zeneszerető gazdagokra jellemző módon a gitárok kezdetben
rendkívül díszes hangszertesttel rendelkeztek. A hanglyuk helyét
például rozettás fafaragások töltötték be, a tetőn és a hátlapon
pedig díszes festések, faragások, intarziák, bizonyos esetekben
fémből készült motívumok kaptak helyet.
A hangszer méreteinek, hangolásának szabványosodása csak a 16.
századtól indult meg, a nyomtatásban terjedő tabulatúrák korában.
Ekkoriban a gitár négy ?kórusos? volt, leggyakrabban három dupla és
egy szimpla húrral volt felszerelve. A hangolás legtöbbször a tenor
lant középső négy húrját követte, vagyis c ? f ? a ? d' volt. A
század vége felé még egy mélyebb húrpárt kapott, és szokássá vált az
összes húrt egy hanggal följebb hangolni. Ekkor alakult ki a
napjainkban is használatos hangolás, hiszen az öt húr hangmagassága
megegyezett a mai klasszikus hangolás felső öt húrjával, azaz: A ? d
? g ? h ? e' . A 18. század közepén kezdődött meg ? először
Spanyolországban ? a hangszer hatodik húrpárral történő
kiegészítése. A legmélyebb húr a mély E hangra lett hangolva. A
század végétől kezdett elterjedni a dupla húrok helyett a szimpla
húrozás. Ekkor jelentek meg a gitárra kevéssé hasonlító, inkább a
hárfára emlékeztető lyragitárok, melyek már többnyire hat húrral
készültek, de előfordultak több, akár kilenc húros, vagy hat dupla
húrral rendelkező változatok is.
A 19. század közepe táján Antonio de Torres sevillai hangszerkészítő
megnövelte a hangszer méreteit, tökéletesítette konstrukcióját, és
az általa kifejlesztett gitártípus vált általánossá. A fémhúros, ma
akusztikus gitárnak vagy folk gitárnak nevezett hangszer a 19.
század végétől kezdve, a domború tetejű archtop gitár a 20. század
elején, az elektromos gitár az 1950-es években alakult ki.


A gitárok közül az akusztikus gitárok jelentek meg a legkorábban,
hiszen a hagyományos értelemben vett akusztikus hangszer nem
tartalmaz semmilyen elektronikát. Az akusztikus gitárok legfontosabb
tulajdonsága, hogy a hangképzésben csak az üreges rezgőtest vesz
részt (kivétel az elektroakusztikus hangszerek). Mára az akusztikus
gitárokat is több csoportba soroljuk: A legrégebbi hagyományokkal
rendelkező akusztikus gitár nem más, mint a klasszikus gitár,
melynek jellemzői a klasszikus, nyolcas alakú hangszertest, a kerek
hanglyuk, és a modern akusztikus gitároknál szélesebb nyak.
Az akusztikus gitárok felépítésüket tekintve lehetnek sík, vagy
domború fedlaposak. A sík fedlappal rendelkező hangszerek a
hagyományosak, így készülnek mind a klasszikus nylonhúros, mind
pedig a fémhúros folkgitárok. A domború fedlap később terjedt el,
tervezésekor a hangerő növelése volt a cél.

Elektromos gitárok

Egy olyan gitártípus, ahol a pengetett hang megszólaltatása egy
elektromos eszköz, a hangszedő segítségével történik. Az elektromos
gitár feltatálása, azaz már az 1950-es évek eleje óta szinte minden
könnyűzenei együttes elengedhetetlen hangszere. Elterjedése nagyban
hozzájárult a rockkultúra kialakulásához, így napjainkra az egyik
legnépszerűbb hangszerré vált. Megjelenését követően indult el az a
mozgalom, aminek köszönhetően a zenekritikusok egyre komolyabban
vették a ?könnyű? zenét és felfigyeltek rá, hogy a klasszikus zene
korszaka után is létrehozhatóak maradandó értékű zeneművek. Mára az
elektromos gitár betört szinte minden műfajba ? átlépve a rock
határain, megjelenik a popzenétől egész a dzsesszig szinte
mindenütt.


A basszusgitár egyaránt lehet akusztikus és elektromos hangszedővel
szerelt. Az akusztikus modellek külsőleg hasonlítanak a klasszikus
akusztikus gitárra, míg az elektromos basszusgitárok az elektromos
szólógitárra emlékeztetnek azzal a különbséggel, hogy hosszabb
nyakkal, kevesebb és vastagabb húrokkal rendelkeznek. A
basszusgitárok hangolása megegyezik a hagyományos gitárokéval, de
egy oktávval mélyebb. A basszusgitár az 1950-es években váltotta fel
a nagybőgőt. A legtöbb műfajban a ritmusszekcióhoz tartozik, de a
dzsessz és funk stílusokban szólózásra is használják. Meghatározó
szerepe miatt az elektromos gitárokhoz hasonlóan szinte az összes
könnyűzenei műfaj elengedhetetlen szereplője.

Különleges gitárok

A rezonátoros gitár testformáját tekintve leginkább egy akusztikus
gitárhoz hasonlít. Lényege, hogy a rezgőtestben fémből készült
úgynevezett rezonátort alkalmaznak a hangszer hangerejének
növelésére. Az ilyen gitárok megjelenése az 1920-as évekre tehető,
amikor a gitárosoknak már nem volt elegendő az akusztikus gitárok
rezgőteste által lehetővé tett hangerő, mivel az együttesben játszó
többi hangszer elnyomta a gitárhangot.
Warr-gitár: egy 10, 12, 15 vagy ritkán több húros érintőgitár. Mark
Warr, főleg gitár, illetve más húros hangszerek készítésével
foglalkozó művész fejlesztette ki. Lényege, hogy pengetés helyett
csak a húrok érintésével, finom ütögetéssel szólaltatjuk meg az
egyes hangokat. A rajta való játékhoz csak egy ujjra van szükség egy
hang megszólaltatásához ? szemben a hagyományos gitárral, ahol
kettőre: egy ujj a hang lefogásához, egy pedig a húr pengetéséhez.
Így a két kéz minden ujját egyszerre lehet használni játékkor. Ez
lehetővé teszi több mint egy szólam játszását egyidejűleg, vagy
lehetőséget ad arra, hogy megosszuk a játékot a két kéz ujjai
között.
 |
|
Graph indicating overall infection ratio |
 |
|
|