Napoleon Hill:
A nehézségek nagy haszna
XV. fejezet
Az elme korlátlan hatalma
Az élet tizenharmadik csodája
Az EMBERI ELME vezet el az összes többi csodához, ha azokat fontosságuk rendje szerint
vesszük sorra, mert az elme az az eszköz, amely által az ember az életét befolyásoló összes
dologhoz és körülményhez viszonyul.
Semmi kétség: az emberi lélek a legtitokzatosabb és legtiszteletreméltóbb produktum, amit a
természet valaha is létrehozott, s ugyanakkor ezt értjük a legkevésbé, s ezzel éltünk vissza a
legtöbbször a Teremtő által az embernek adományozott becses ajándékok közül.
Az emberi elme a lélek fellegvára, s itt rejtezik az összekötő láncszem az ember tudatos
gondolkodási folyamatai és a Végtelen Intelligencia között. Kapcsolótábla ez - úgymond -,
ami által az ember ráhangolódik a Végtelen Intelligencia hatalmas információs központjára és
kapcsolatot létesít azzal, s innen nyeri a válaszokat minden problémájára, az összes híradás
eseményei, álmai és vágyai kielégítésének módjáról szól.
S ami a legmélyebb tényező az összes többi között: az elme az egyetlen dolog, ami felett a
Teremtő az embernek maradéktalan ellenőrzési lehetőséget adott; olyan jogot hogy azt még
maga a Teremtő sem veheti el, meg nem fordíthatja, el nem bitorolhatja, s ez egyértelműen
arra utal, hogy az elme az ember kizárólagos használatára született. Ez a Teremtő
legfontosabb ajándéka, s ez az az instrumentum, melynek birtokában ez ember földi sorsának
java részét ellenőrizheti.
Az ember minden sikere, minden balfogása és minden kudarcélménye annak az üzemmódnak
a közvetlen eredménye, ahogyan az illető elméjét alkalmazta, vagy történetesen épp
elmulasztotta alkalmazni.
Az elme gyakorlati működésmódjai kilenc alcsoportra oszthatók, valahogy úgy, ahogyan egy
jól szervezett üzleti vállalkozás is alosztályokra tagozódik. Ezen alosztályok némelyike
automatikusan, az egyén iránymutatása nélkül működik, míg más csoportok szüntelenül az
egyén ellenőrzése alatt állnak.
Íme, az elme alcsoportjainak felosztása:
a) az AKARAT KÉPESSÉGE: Az Akarat az elmén belül az összes többi alosztály
"nagyfőnöke". Itt van az a kiindulópont, ahol az egyén elkezdheti gyakorolni
maradéktalan és kizárólagos ellenőrzési jogát és lehetőségét saját gondolatai fölött.
Az Akarat képessége az elme "igen" és "nem" embere. Ebben kovácsolódnak ki az
elme parancsai, tekintet nélkül azok természetére, s arra a hatásra, amit az egyénre
gyakorolhatnak. Az Akarat hatalma annak gyakorlásával egyenes arányban őrzi meg
erejét. A lomha akarat, csakúgy, mint az ember tétlenül hagyott karja, lágy lesz és
erőtlen.
b) Az ÉSZ KÉPESSÉGE: Az Ész képessége az elme "Legfelsőbb Bírósága". Ha felkérik,
vagy engedik, hogy megtegye, ítéletet mond minden gondolatról, szándékról, vágyról,
célról és körülményről, amire figyelmét az egyén felhívja; határozatait azonban a
"nagyfőnök" - az Akarat - mellőzheti, de ellensúlyozhatja is az érzelmek befolyása,
ha az Akarat nem elég határozott. Az úgynevezett gondolkodás legfőbb gyengesége az
egyének azon hajlandóságában rejlik, hogy hagyják Akaratukat elsodródni az
érzelmek hatására. Ez a hiba tragikussá is válhat, s gyakran csakugyan az, mert az
érzelmek nem kapcsolódnak a logikához és az észhez; ezért minden olyan cselekvés,
ami az érzelmekből fakad, az Akarat gondos figyelmét kell magán viselje.
c) Az ÉRZELMEK KÉPESSÉGE: Itt helyezkedik el az elme összes cselekedetei
túlnyomó részének kiindulópontja. Az emberek olyan döntéseket hoznak, amelyek
összhangban vannak "érzéseikkel", s olyan tevékenységekben is el tudnak merülni,
amelyeket az Ész és az Akarat előzőleg nem vizsgáltak meg. Az ilyen döntések inkább
tévesek, mint megalapozottak. Az érzelmek legvakmerőbb, az Észnek és az Akaratnak
fittyet hányó megnyilvánulásai a Szerelemmel hozhatók összefüggésbe. A Szerelem
egy magasabb rendű spirituális minőségből is részesedik, de meglehet, sőt gyakori,
hogy épp a legveszedelmesebb az összes érzelem közül, mivel ilyenkor az ember
jobbára nem veti alá magát az Ész és az Akarat mértékletességre intő befolyásának. A
precíz gondolkodók - azok, akik a gondolkodás folyamata során elméjük minden
alosztályát kiaknázzák - sohasem engedik meg, hogy a Szerelem kifejeződjék anélkül,
hogy annak cselekedeteit az Ész és az Akarat figyelmesen felülvizsgálta volna. Mi
több, egy precíz gondolkodó legmélyebb vágyainak, terveinek és céljainak
mindegyikét alá is veti az Ész és Akarat munkacsoportjainak, hogy megbizonyosodjék,
vágyakozása és lelkesedése nem megy-e túl a bölcsesség határain: nehogy a Szerelem
érzése kicsússzon balsejtelmeinek ellenőrzése alól.
d) A KÉPZELŐERŐ KÉPESSÉGE: Ez a képesség az emberi lélek azon építőmérnöke,
amely által saját földi sorsát megmintázhatja, hogy alkalmazkodni tudjon, és az
alkalmazkodás e mintáját kedve szerint módosíthassa. A Képzelet segítségével sokan
fénysebességgel hatolnak be a csillagközi tér végtelenjébe, túlfutnak a felettük feszülő
égbolton és az alattuk háborgó tengereken, s milliónyi eszmét és fogalmat kreálnak -
mindössze azzal, hogy a meglevő eszméket és fogadalmakat újfajta módon szerelik
össze. A Képzelőerő segítségével az ember kombinálhatja a fantáziát a realitással, s
ezekből akár új ipari birodalmakat alakíthat ki, amelyek a civilizáció egész haladási
irányát is megváltoztathatják. Nem állíthatjuk, hogy lehetetlen megvalósítani azt, amit
a Képzelőerő az Ész és az Akarat irányítása mellett megteremthet, de a zabolátlan
képzelet a rontópál szerepét is betöltheti az egyén életében; s úgy mondják, amikor a
Szerelem és a Képzelőerő összefog, hogy szabadjára engedve portyázzanak,
elképzelhető, hogy az egyén az általuk okozott rongálásból soha fel nem gyógyul. A
Képzelőerőből fakadhat a betegség, ami "hipochondria" néven ismert, s ami az
orvosoknak a legfőbb gondokat okozza. Származási helye lehet ugyanakkor a
hipochondria gyógyításának is, és számos tekintélyes szakértő állítja, hogy a
Képzelőerő olyan erőteljes hatást gyakorolhat a testre, hogy az működésbe hozhatja a
szervezet immunrendszerét, s ezzel a valódi testi betegségek nem egy fajtáját
kiküszöbölheti. A Képzelőerő az az intézmény, melynek lehetőségei jóformán
korlátlanok - de igen trükkös intézmény ez, amely állandó felügyeletet igényel az Ész
és az Akarat részéről. Hasznos lehet, ha az előző mondatot számtalanszor újraolvasod,
amíg beléd nem vésődik az általa hordozott jó tanács ereje.
e) A LELKIISMERET KÉPESSÉGE: Itt találjuk az elmének azt az alosztályát, amely az
egyénnek erkölcsi iránymutatást ad. Ha hagyják zavartalanul munkálkodni, a
Lelkiismeret gondosan feldolgozza az egyén minden szándékát és célját, s
figyelmezteti, amikor ezek nincsenek összhangban a természet erkölcsi törvényeivel.
E figyelmeztetés elmarad, s a Lelkiismeret esetleg teljesen kilép a képből, ha az egyén
annak intelmeit elhanyagolja vagy figyelmen kívül hagyja. Az az ember, akit
Lelkiismerete vágyaival, szándékaival és céljaival kapcsolatban maradéktalanul
támogat, közvetlenül hozzáférhet a Hithez, amely ahhoz szükséges, hogy
véghezvigyen bármit, amit szíve és lelke diktál.
f) Az ÖT TESTI ÉRZÉK: Az öt testi érzék - a látás, hallás, ízlelés, szaglás és tapintás -
az agy azon testi "végtagjait" alkotják, amelyek által az a külvilággal kapcsolatba lép,
és információkhoz jut. Az érzékek nem mindig megbízhatók, szükségük van tehát az
Ész és az Akarat felügyeletére. Az érzékek bármely heves érzelmi tevékenység hatása
alatt könnyen összezavarodnak, és igen megbízhatatlanok lesznek - mint például
hirtelen rémület vagy a tomboló harag esetén. A félelem vagy a harag hatása alatt
semmilyen döntést nem szabad véglegesíteni, ameddig azt az Akarat és az Ész
szigorúan felül nem vizsgálta.
g) Az EMLÉKEZET KÉPESSÉGE: Itt van az agy "gyűjtőmedencéje", amelyben minden
gondolati impulzus és tudatos tapasztalat, s az öt testi érzék szolgáltatta minden
benyomás elraktározódik. Az Emlékezet is ugyancsak megbízhatatlan, ahogy ezt a
legtöbb ember tanúsíthatja. Tehát ez is az Akarat és az Ész felülvizsgálatára szorul. Az
Emlékezet megbízhatatlanságának legfőbb oka az a tény, hogy az "ügyintéző" - az
Emlékezet ténykedését felülvizsgáló egyén - nem ügyel arra, hogy jól meghatározott
rendszer szerint végezze munkáját. Az Emlékezet határozottan megbízhatóbbá tehető a
gyakorlati Emlékezet trenírozásának segítségével. Az Emlékezet megbízhatósága
teljes mértékben a fegyelemtől, a felülvizsgálattól és az "ügyintéző" iskolázottságától
függ, aki az elme e fontos képességének működésért felelős.
h) A HATODIK ÉRZÉK: Íme az elme "adóvevő állomása" amely által az ember
automatikusan gondolati rezgéshullámokat küld és fogad, s talán még egyéb,
magasabb szintű hullámokat is, amelyeket a Földön kívüli értelem magasabb
intelligenciaszintjeiről bocsátanak ki. Ez a kommunikációs közeg az egyén és a
Láthatatlan Útmutatók között, amelyek feltevés szerint a rendelkezésére állnak. A
"Hatodik Érzék" az a médium, amelyen keresztül a megfelelőképpen képzett elme
képes más elmékkel kommunikálni bármilyen távolságból, a telepátia elve révén. A
telepátia elvét tekintélyes szakértők működő valóságként már elismerték, s hogy ez
olyan eszköz, melynek szolgálataira számítani lehet, azt számos könyvben részletesen
leírták.
i) Az ELME TUDAT ALATTI TARTOMÁNYA: Ez az a "kapcsolótábla", melynek
révén az elme tudatos tartománya a Végtelen Intelligenciával érintkezhet. A Tudatalatti
elvégzi a maga munkáját minden eszmén, terven és célon, amely őt eléri, s nem is
próbál különbséget tenni a pozitív és negatív, vagy a jó és a rossz befolyások között.
Ugyanakkor gyorsabban és hatékonyabban reagál az olyan befolyásokra, amelyek
érzelmileg erősen telítettek, mint amilyen a félelem és a harag, a hiedelem és a hit. Az
Elme Tudat Alatti Tartománya megközelíthető és szabályozható az elme tudatos
tartományából eredő hatások felől, bár ezek gyakran makacs félelmekkel, korlátokkal
és tévhitekkel zárják le a Tudatalatti felé vezető ajtót. Hogy ezek az elme tudatos
tartománya részéről felállított kedvezőtlen barikádok megkerülhetők legyenek, s hogy
a Tudatalattinak a testi bajok gyógyítására direktívák adassanak, a Szuggesztív
Terápiát végző orvosok (időnként hipnózist is igénybe véve) gyakran kivárják, amíg
az egyén elalszik, és közvetlenül a tudatalattival lépnek érintkezésbe. Amint korábban
állítottam, létezik egy sikeresen működő gépi berendezés, melynek segítségével
tetszőleges parancs adható a Tudatalattinak, miközben a páciens alszik. A parancsok
vagy instrukciók rögzíthetők egy speciális magnetofon segítségével, amely alvás
közben tizenöt percenként visszajátszik egy bizonyos hangfelvételt (amíg az egyén fel
nem ébred, s ki nem kapcsolja a szerkezetet). A gépezetet egy óramű irányítja, amely a
felvétel lejátszását akkor indíthatja el, amikor az illető elaludt.
E kötetben az elme alosztályaira való utalások szükségképpen kurták, s nem volt szándékom e
tárgykör kimerítő elemzését nyújtani. Csupán madártávlatból vettem szemügyre a
"mechanizmust", ahogyan az emberi elme működik, s ezzel együtt dióhéjban leírtam, hogy
ezek az alosztályok milyen mértékben állnak az egyén ellenérzése alatt.
Hangsúlyozni szeretném, hogy minden gondolat, legyen az pozitív vagy negatív, ép avagy
ferde, kifejeződik a maga fizikai megfelelőjében is, s ezt azáltal teszi, hogy az egyént
eszmékkel, tervekkel és célokkal serkenti, hogy természetes és logikus módon érje el a kívánt
végeredményt. Miután bármely témájú gondolat az ismétlés által szokássá vált, a Tudatalatti
átveszi azt, és automatikusan működteti.
Meglehet, nem igaz, hogy a "gondolatok - dolgok", igaz azonban, hogy a gondolatok
dolgokat hoznak létre, és az így kreált dolgok megdöbbentően hasonlítanak azoknak a
gondolatoknak a jellegére, amelyből formájukat nyerték.
Sokan, akiknek a pontos megítélések terén kellő gyakorlatuk van, úgy vélik, hogy minden
gondolat szakadatlan rezgéshullámot indít el, amivel az, aki a gondolatot útjára engedte,
később kell majd megküzdjön; hogy maga az ember is a Végtelen Intelligencia egy gondolati
mozzanatának testi visszatükröződése. Sokan úgy tartják, hogy az energia, amellyel az ember
gondolkodik, nem egyéb, mint a Végtelen Intelligencia egy kivetített tartománya, melyet az
egyén annak végtelen forrásából az agy berendezése által tesz magáévá.
Most elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol belefoghatunk azon utaknak-módoknak a
magyarázatába, amelyeknek segítségével az ember felkészülhet a fogászati beavatkozásra,
egy nagyobb műtétre vagy bármilyen egyéb kellemetlen helyzetre, mellyel szembesülnie kell.
Az elme kondicionálásának teljes mértékben a lélek tudat alatti tartománya által kell
végbemennie. Tekintsük meg tehát újra az eszközöket, melyek révén a tudatalatti elérhető, és
tetszés szerint bármely kívánt cél szolgálatába állítható.
Tudat alatti elmédet nem ellenőrizheted maradéktalanul, de szándékos befolyást
gyakorolhatsz rá, hogy részt vegyen minden vágyban, tervben és célban, melyet konkrét
alakba akarsz önteni.
A tudatalatti sohasem henyél. Ha elmulasztod, hogy lefoglald a magad választotta
kívánságokkal, akkor a környezeted sugallta gondolatokkal fog töltekezni - különösen
olyanokkal, amelyek számodra nemkívánatos dolgokkal kapcsolatosak, azokkal a dolgokkal,
amelyektől rettegsz, vagy amelyektől irtózol.
Akár tudomásul veszed, akár nem, olyan gondolati impulzusok közepette élsz, amelyek
tudtodon kívül is felkeresik a tudatalattidat. Ezen impulzusok egyike-másika negatív;
némelyek pedig pozitívak. Ott tartasz tehát, hogy értesülj, hogyan zárhatod el a negatív
behatások áramlását, amelyek elérnek és befolyásolnak, s e behatások olyan negatív
eszközeit, mint a legkülönbözőbb félelmek, s hogyan pótolhatod ezeket a saját választásod
szerinti vágyakkal, tervekkel és célokkal, különös tekintettel a testi fájdalmak kezelésének
eszközeire.
Amikor majd mesterien birtoklod a technikát, amit most rövidesen kézhez fogsz kapni és
megtanulsz alkalmazni, birtokba veszed a kulcsot, amely a tudat alatti elme ajtaját is képes
megnyitni, s azt az ajtót olyan teljességgel tudod majd ellenőrizni, hogy a nemkívánatos
gondolatok és befolyások közül egy sem haladhat át rajta.
Mielőtt leírnám a tudat alatti elme e megközelítésének módszerét, fel kell ismerned, hogy a
tudatalattinak két ajtaja van. Az egyik ajtó az életedet körülvevő külső fizikai világ felé nyílik,
s azon az ajtón ez a világ engedhető be. A másik ajtó belülről nyitható, és közvetlenül a
Végtelen Intelligencia nagy tárházával áll kapcsolatban.
E két ajtó az, amelyeken át az imádság kifejti hatását.
E két ajtó az, amelyeken át valaki reményei, vágyai és tervei kielégíthetők, ha ezek
megvalósítását határozott céltudatosság és lángoló vágy követeli.
E két ajtó az, amelyeken át valaki félelmei, kételyei és elbátortalanodásának epizódjai az élet
nyomorúságaira váltódnak át, ha a tudatos elme engedélyt kap, hogy e nemkívánatos
körülményekből és feltételekből is merítsen. Minden gondolatot, melyet az ember a tudat alatti
elmének küld, minden gondolatot, amely eléri a tudatalattit, mert az ember hanyag volt
feldolgozni és elutasítani a környezetéből származó negatív sugallatokat, a tudatalatti
automatikusan elfogad és működésbe hoz.
Az emberiség egyik legnagyobb következetlensége abban a tényben gyökerezik, hogy a
legtöbb ember élete során elméjét nagyrészt olyan dolgokon és körülményeken való
tipródásnak szenteli, melyeket nem kíván - a nyomornak, a kudarcnak, a betegségnek, a
boldogtalanságnak és a testi fájdalomnak -, azután pedig csodálkozik, miért verte meg őt a
sors ilyen kedvezőtlen körülményekkel.
Az elme az emberhez annak a valaminek a pontos anyagi másolatát vonzza, amiről a
leggyakrabban gondolkodik. Emellett ne feledjük azt sem, hogy a Teremtő minden normális
embert az életének élményeire való reagálás feletti maradéktalan és megfellebbezhetetlen
ellenőrzés jogát és hatalmát adományozta, amely lelki erejét bármely általa választott célra
ráirányíthatja, s nem lesz nehéz felismerni, hogy az összes nemkívánatos feltétel, amellyel az
ember csak összetalálkozik, annak eredménye, hogy valaki elhanyagolja lelkének ellenőrzését,
és az általa vágyott végállapotokra való irányítását.
Hipochondria - az orvos 64 dolláros szava
A "hipochondria) azt jelenti: képzelt testi betegség. Régóta tudjuk, hogy e kórság az
orvosoknak és a fogászoknak több gondot okoz, mint bármely valóságos betegség, melyet az
emberiség csak ismer. A betegségtől való félelem, s annak unokatestvére, a testi fájdalomtól
való félelem az elme régről örökölt állapotai. A Hét Alapvető szorongás körébe tartoznak, és
olykor-olykor minden embernek szenvedést okoznak.
Nyilvános előadásaimon néhány évvel ezelőtt drámai módon demonstráltam a betegségtől és
a testi fájdalomtól való ezen veleszületett félelmet - olyan demonstrációkkal, amelyek
bebizonyították, hogy az emberek a testi betegség legkisebb nyoma nélkül is, puszta
szuggesztióra, súlyosan beteggé válhatnak.
A bemutatás technikája igen egyszerű volt. A demonstráció négy asszisztens segítségével
ment végbe, akiket titokban különböző helyekre állítottunk az előadótermen belül és kívül. Az
"áldozatot" a közönség köréből titokban választotta ki egy tanítványaimból álló bizottság. Az
előkészítésre szánt szünetben "beépített embereim" mindegyike az "áldozat" közelébe
keveredett, és kérdeztek tőle valamit.
Az egyes számú beépített ember azt kérdezte: "Nem érzi jól magát? Úgy látom,
gyengélkedik." A kettes számú beépített ember odarohant az "áldozathoz", s izgatott hangon
felkiáltott: "Szavamra, barátom, te mindjárt elájulsz! Hozhatok egy korty vizet?!" A hármas
számú beépített ember rögvest megjelent, s így szólt az áldozathoz: "Kapaszkodjon csak
belém! Mintha a halálán volna már." Majd az ott bámészkodók felé fordult, és hozzáfűzte:
"Hé, emberek! Segítsenek már, hogy lefektessem valahol ezt az embert. Nagyon beteg
szegény."
Ha ekkorra az áldozat még nem borult ki teljesen, akkor is általában ez lett a vége, midőn a
negyedik beépített ember odalépett hozzá, megragadta a karját, s így szólt: "Valaki mindjárt
orvost hív."
E kísérletet számtalanszor elvégeztem, és egyszer sem fordult elő, hogy az "áldozat"
időlegesen meg ne "betegedett" volna. Egy kísérletre kijelölt személy - egy harminc év körüli
férfi - a végén annyira megrogyott, hogy rövidesen mentővel kellett kórházba szállítani. Az
orvosok nagy nehezen tudták csak meggyőzni, hogy csupán egy kísérlet szenvedő alanya volt.
Ez után a tapasztalat után többé már nem próbáltam hasonló jellegű kísérletet végezni.
Győzd meg a tudat alatti elmét, hogy beteg vagy, s az haladéktalanul munkához lát, és
hatékony érvelésed logikus következményeként csakugyan beteggé tesz. A hipochondria
gyakran produkálja a betegség tényleges tüneteit - mint amilyen a kiütések megjelenése vagy
a hányinger - olyankor is, amikor a valódi ok nem más, mint félelem.
Az Ohio-beli Állami Börtön fegyencei korábban sok újonnan érkezett börtönlakóval
eljátszottak egy vaskos tréfát. A tréfa abból állt, hogy egy elítéltekből álló bizottság
megvádolta az újoncot, hogy az megszegett valamilyen képzeletbeli börtön-szabályt, és
halálra ítélték. Az áldozatnak ezután bekötötték a szemét, kezét összekötözték a háta mögött,
és fejét egy hordóra nyomták, miközben sokan szorosan fogva tartották a testét. Ezután valaki
a bandából megkérdezte, elég élesre fenték-e a kést. Valaki pedig azt válaszolta: "Igen, én
magam élesítettem, rögtön azután, hogy a legutóbb végeztünk azzal az emberrel. Itt van -
végezzünk vele egy jó nagy vágással, hogy ne visítozzon."
A szertartás azzal ért véget, hogy egy fésűt erősen meghúztak az áldozat nyakán, és tüstént
piros tintát loccsantottak a torkára. Az áldozatot ekkor eloldozták, és mindenki rohanvást
elbújt. Az áldozat legelőször általában lerángatta a kötést a szeméről, és megdörzsölte a
nyakát, amitől persze azt hitte, hogy csakugyan átvágták a torkát, mert "véres" lett a keze.
Egy alkalommal egy férfi, akit így csaltak tőrbe, annyira megrémült, hogy futni kezdett és
rikoltozott, hogy meggyilkolták. A börtönőrök elfogták és megnyugtatták, de ezután több
napra kórházba kellett utalni, amíg felépült a sokkos állapotból, annak ellenére, hogy
világosan látta: nem "vágták le".
A betegségtől és a testi fájdalomtól való félelem a veleszületett félelmek közé tartozik, s ezek
a legcsekélyebb provokációra is felszínre kerülnek. Ugyanakkor, maga a félelem sokkal
rosszabb, mint az, amitől fél az ember. Franklin D. Roosevelt mondta első hivatali ciklusában,
amikor az országot nyomasztó félelem babonázta meg, hogy "Az egyetlen dolog, amitől
félnünk kell, az MAGA A FÉLELEM". Ugyanez igaz, ha más szavakkal is, a fogászati
beavatkozásra nézve is, mivel az újabb keletű orvosi technikák gyakorlatilag minden testi
fájdalmat kiküszöbölnek a páciens akármelyik testrészében - egy testrész kivételével, és ez
maga az agy, ahol a fájdalom lakozik, s mint lelkiállapot sokkal előbb kialakul, mint hogy a
beteg a fogorvosi székbe beülne.
Miképp érhető el, és hogyan befolyásolható a tudat alatti elme?
Az elme tudat alatti tartománya háromféle forrásból kap mozgósító hatásokat: Először is, az
összes olyan külső forrásból, amelyek az öt fizikai érzéket befolyásolják - beleértve mások
tetteinek és szavainak sorát is, amelyekre a figyelem irányul. Másodszor, a hatodik érzék
révén, amely a mások által kibocsátott gondolatokat szedi össze, és a telepátia révén
tájékoztatja ezekről az egyént. Harmadszor, az egyén gondolatai felől, beleértve azokat a
gondolatokat is, amelyeket az egyén szándékosan küld a tudatalattihoz célok, tervek és
vágyak formájában, s azokat a véletlenszerű gondolatokat is, amelyekben az egyén minden
különösebb terv vagy cél nélkül elmerül.
A legtöbb ember elméjét a véletlenszerű, vigyázatlan, negatív gondolatok uralják, s az ilyen
gondolatok nemkívánatos körülményeket idéznek elő, mert a tudatalatti ezeket is összeszedi,
és elvégzi rajtuk a munkát. A tudatalatti nem tesz különbséget negatív és pozitív gondolatok
között - éppoly gyorsan elfogadja és feldolgozza az egyik típust, mint a másikat.
Itt keresendő az oka annak, hogy miért tartozik a legtöbb ember a "balekok" kategóriájába.
Legtöbb gondolatuk a kudarcról szól, s a tudat alatti elme végigviszi ezek logikai
következményeit.
Mivel a tudatalatti minden gondolatot annak logikus következményére vált fel - legyen az jó
vagy rossz az egyén számára -, egyértelműen az javasolható, hogy a tudatalatti
működtetésének módját úgy oldja meg az ember, hogy határozott utasításokat ad neki arról,
ami a kívánatos.
Amikor arra kerül a sor, hogy a tudatalattinak utasításokat kell adni, léteznek bizonyos
instrukciók, amelyeket betű szerint követni kell:
a) Írj le egy egyértelmű kijelentést, amelyről szeretnéd, hogy a tudatalattid feldolgozza,
és rögzíts egy meghatározott időt, amelyen belül azt szeretnéd, hogy e feladat
teljesüljön. Memorizáld ezt a kijelentést, és hangosan ismételd el magadnak naponta
több százszor - különösen elalvás előtt.
b) Amikor kijelentésed ismételgeted, HIGGY BENNE, hogy tudat alatti elméd azon majd
elvégzi munkáját, és tekints magadra úgy, mintha már birtokában volnál annak,
amiről a kijelentésed szól. Mondandódat zárd azzal, hogy háládat fejezed ki, amiért
megkaptad, amit kértél.
c) Mielőtt hozzáfognál kijelentésed ismételgetéséhez, dolgozd bele magad egy olyan
lelkiállapotba, melyet emelkedett, intenzív érzelmi lelkesedés és örömteli érzés
jellemez, azon belső meggyőződésed fölött, hogy kívánságod teljesülni fog. A
tudatalatti mindig azokon a dolgokon lát munkához haladéktalanul, amelyek erőteljes
érzelmi kifejezést nyernek, tekintet nélkül arra, hogy azok pozitív vagy negatív
jellegűek-e. ez az utolsó megjegyzés igen jelentős. Kérlek, olvasd el újra, s
gondolkozz el rajta.
Hogyan készítsük fel elménket a fogászati beavatkozásra?
Most pedig eljutottunk azokhoz a részletes instrukciókhoz, amelyek révén az ember
felkészítheti lelkét egy fogászati beavatkozásra, s e formula csöppnyi módosításával az elme
arra is kondicionálható, hogy az ember bármely kellemetlen körülménnyel szembenézzen,
amit az ember fontolgatni talál - egy komolyabb műtét, egy szeretett személy elvesztése és
így tovább. Az instrukciók pedig a következők:
a) készítsd fel egész testedet a tervezett műtéti beavatkozásra 3-8 napon át tartó teljes
koplalással, az orvosod felügyelete mellett. Két nappal előtte már semmi egyebet ne
végy magadhoz, csak friss gyümölcsöt, csak gyümölcslevet igyál, s hagyd el a
dohányzást és a kávét. E két nap alatt egy kissé ideges leszel, de ne engedd magad
elbátortalanodni. A két nap elteltével kezdd meg a koplalást, és ne juttass a
szervezetedbe semmi mást, csak vizet, poharanként két-három csepp citromlével.
Igyál annyi vizet, amennyit csak tudsz - naponta legalább tizenkét, vagy még több
pohárnyival. Miután a koplalást befejezted, az első napon semmi mást ne egyél, mint
egy csésze zöldséglevest, és egy teljes karéj kenyeret vagy pirítóst. A második napon
pedig két csésze levest, és két karéj kenyeret - egyet délelőtt, egyed délután. A
harmadik nap kezdetén azt edd, ami jólesik, de csak módjával. Különösen fontos,
hogy fokozatosan térj vissza a normális étkezési szokásaidhoz. Nagy általánosságban
ezt az eljárást kell követni, de ennek minden részletét, beleértve azt is, hogy hány
napig koplalj, gondosan ellenőriztetni kell orvosoddal, mielőtt a koplalást elkezdenéd.
A koplalásnak - testi értelemben - az a célja, hogy tested egész rendszerének,
gyomrodnak, emésztőcsatornádnak, immunrendszerednek, vérkeringésednek
lehetőséged adjon a szünidőre. A koplalásnak - lelki értelemben - az a célja, hogy
módot adjon megbizonyosodni: ura vagy a gyomrodnak. Ha már kezelni tudtad az
élelem iránti vágyadat, csak csekély nehézséget jelent (ha jelent egyáltalán), hogy a
fizikai fájdalomtól való félelmedet is kezelni tudd. A koplalásnak egy további célja,
hogy felkészítse elmédet a tudatalattiddal folytatandó akadálytalan érintkezésre.
Amikor koplalsz, tudat alatti elméd igen érzékeny lesz minden téged körülvevő hatásra
- óvakodj tehát a negatívan gondolkodó emberektől s a kedvezőtlen témákról
folytatott társalgásoktól.
b) Koplalásod első napjának kezdetén önszuggesztióval nyújts magadnak kezelést,
tudatalattidnak elismételgetve az alábbi iránymutatást, óránként legalább egyszer -
kivéve, amikor alszol:
1. Teljesen megbízom .....-ben, a fogorvosomban, jártasságában,
jellemében, és a fogászat terén szerzett tapasztalataiban.
2. Amíg e fogászati munkát végzi a fogászom, lelkemet attól teljesen elcsatolom
azzal, hogy arra gondolok, amire az életben a leginkább vágyom, s ez: ...
3. Kívánom, hogy e fogászati munka elvégeztessék, mert ez csiszolja személyes
megjelenésemet, és javítja egészségi állapotomat; mivel ezt ennyire kívánom,
az operációt, mint annak örömteli lehetőségét, vállalom, hogy bizonyságot
nyerjek: elmém erősebb mint a félelemérzetem.
4. Ezennel úgy irányítom tudat alatti elmémet, hogy kövesse ezt a vágyamat, úgy,
ahogyan azt kifejeztem, és minden részletében hajtsa végre, ami által a
fogászaton szerzett élményem egyszerű közjáték lesz. Ennek az élménynek a
során felfedezéseket tehetek saját lelki erőimről, s ennek révén egész jövőmet
úgy vezérelhetem, hogy az életben a legtöbb örömben legyen részem.
Ezek az instrukciók egyszerűek és érthetők, mégis új életformát teremtenek, mely simábbá
teszi utadat jövőbeli tapasztalataid során és emberi kapcsolataidban, éppúgy, ahogyan a
fogászati beavatkozást is végigélheted a legcsekélyebb kényelmetlenség nélkül.
Ezek az instrukciók a legkedvezőbb helyzetbe hoztak, hogy tudat alatti elmédnek utasításokat
adj - a koplalás idején. E feltételek mellett tudat alatti elméd ugyancsak éber lesz, és
fogékony minden befolyásra, amivel irányíthatod, vagy bármely olyan hatásra, ami azáltal
érheti el, hogy elmulasztottad a negatív benyomásokat távol tartani.
Most hadd szóljak pár szót a koplalásról. Alább olvasható néhány, a koplalás szokása útján
elérhető előny. Ezek teljesen függetlenek attól a ténytől, hogy az majd utasításokat fogadjon
és hajtson végre:
a) A koplalás, melyet évente egyszer vagy kétszer célszerű végigcsinálni, behangolja az
egész testet, és segít kialakítani a betegségekkel szembeni ellenállóképességet.
b) A koplalás lehetőséget ad arra, hogy könnyebben megszabaduljunk a dohányzás
szokásától, valamint a kávé és a szeszesitalok fogyasztásától, ha szokásszerűen
dohányzol vagy fogyasztasz alkoholt, koplalás után újra rá kell majd szoknod, ha
ismét dohányozni vagy inni szeretnél.
c) A koplalás igen közeli kapcsolatba hozza az embert az ő spirituális erőivel, s ez a fő
oka annak, hogy a tudatalattinak szóló direktívák a koplalás idején elmondva miért
működnek annyira hatékonyan és gyorsan.
d) A koplalás kiváló szokás minden ideges vagy melankolikus ember számára, aki
képzelt betegségektől szenved, feltéve, hogy azt egy megbízható orvos felügyeli. A
koplalás nem gyerekjáték, és senki ne vállalja orvosi felügyelet nélkül. Egyes terápiás
iskolákhoz tartozó orvosok sikerrel alkalmazzák a koplalást számos testi betegség
kezelésére.
e) A koplalás nem fog nehézséget jelenteni annak, aki követi az általam itt megadott
útmutatásokat, s elméjét a koplalás idején kellő elfoglaltsággal látja el azáltal, hogy
tudatalattijának utasításokat ad. Ez a legfőbb magyarázat a koplalás szokására, mivel
az tágra nyitja a kaput a tudat alatti elme felé, miközben a tudatalatti a kívánt
információkat megkapja. Ha szándékosan még sohasem koplaltál, komoly kezelést
jelent majd számodra, amikor ezt a gyakorlatot első ízben megtapasztalod. Lehet,
hogy az első két napon kissé ideges leszel - különösen, ha hozzászoktál az alkoholhoz
vagy a kávéhoz. De olyan élményben lesz részed, mint korábban még soha. Annak
felismerése, hogy kézben tartottad étvágyadat, szilárd alapot nyújt számodra,
amelynek révén majd uralni tudsz (s talán majd uralsz is) számos egyéb olyan dolgot,
mint a nyomor, a kudarc és a vereség, s a legkülönfélébb szorongások. Vajon ez nem
elég ígéretes ahhoz, hogy megérje a koplalással járó erőfeszítést?
f) Miközben koplalsz, azt tapasztalod, hogy olyan dolgok is visszatérnek az
emlékezetedbe, amelyek kisgyermekkorodban történtek, és olyan önbizalmat élsz át,
amit korábban soha nem éreztél.
Néhány évvel ezelőtt, amikor Bernarr Macfaddennel álltam kapcsolatban, megtámadott az
influenza. Miután a kór már lezajlani látszott, időszakosan könnyebb alakban elkezdett
visszatérni, nagyjából minden második héten. Amikor Mr. Macfaddennek ezt megemlítettem,
így válaszolt: "Miért nem koplalsz, és éhezteted halálra az influenzádat? Miért táplálod
inkább?"
Majd megadta nekem a koplalás instrukcióit. Hét napig koplaltam - ugyanazon irányelvek
szerint, mint amelyeket itt leírtam -, s az eredmény az influenza teljes megsemmisülése lett.
De ami ennél is fontosabb: ebből a tapasztalatból a test kondicionálásának egy olyan
rendszerét tanultam meg, melyet azóta is követek - egy olyan rendszert, amely immunissá
tesz az influenzához hasonló meghűlések ellen.
A feleségem és én együtt szoktunk koplalni, évente legalább egyszer. Számunkra kedves
játékká vált ez a szokás, és minden kellemetlenség vagy kényelmetlenség nélkül szoktuk
végigcsinálni. Ha két vagy több ember kellemes légkörben együtt koplal, az élmény még
hasznosabb, mint amikor valaki egyedül éli át ennek érzését.
Ha valaki egy fogászati vagy egy sebészeti műtétre való felkészülés kedvéért koplal, ezt két
héttel azelőtt be kell fejeznie, hogy az operáció elkezdődne. A köztes időben, miután a
koplalás már véget ért, nem árt, ha alapos orvosi ellenőrzésnek veted alá magad, és
megbizonyosodsz, hogy vérnyomásod, urológiai és kardiológiai leleteid kielégítőek. Egyes
esetekben az ember koplalás utáni étrendjét vitaminokkal kell kiegészíteni, de ezeket csak az
orvos írhatja fel, nem bízható mindez csupán a saját döntésedre.
Még egy javaslat a koplalást illetően: ilyenkor ne vállalj semmilyen nehéz fizikai
igénybevételt kívánó tevékenységet. Könnyű házimunka vagy irodai munka megszakítás
nélkül végezhető koplalás alatt is, de bármilyen jellegű túlfeszítés kerülendő!
Számos jó könyv létezik a koplalás témaköréről - ezek listája bármelyik nyilvános
könyvtárban megtalálható. A tárgyról szóló legjobb könyvek egyike, melyet méltán
javasolhatok, Bernarr Macfadden Hogyan koplaljunk? (How To Fast) című műve.
Az általam itt leírt eljárás éppennyire jól alkalmazható a nyomorúság kezelésére vagy a bőség,
az anyagi prosperitás fenntartására, mint a léleknek a fogászati beavatkozásra való
felkészítésére. Az embernek csak a célkitűzést kimondó kijelentést kell módosítania, hogy
bármely kívánt célkitűzéshez jól illeszkedjék. Az elme erejének nincsenek korlátai, hacsak
nem azok, amelyeket maga az egyén létesít a maga számára, vagy engedi, hogy rajta kívül eső
hatások létesítsék.
Bizton állíthatom: amit az elme felfogni képes, s amiben hinni tud, azt el is tudja érni!
Tanulmányozd alaposan az előző mondat három kulcsszavát, mert ezek az egész mostani
fejezet velejét adják.
Hogy milyen sikerrel alkalmazod az elme felkészítésének jelen fejezetben megadott
formuláját, az nagyban az alkalmazás során tanúsított lelki beállítottságodtól függ. Ha
HISZED, hogy kielégítő eredményekre jutsz, akkor el is éred azokat.
Amikor tudat alatti elmédnek utasításokat adsz az itt erre a célra elkészített kijelentés révén,
siettetheted a sikert, de ha a kijelentést egy ima formájában ismételgeted, vallásos HITED
minden erejét visszaáramoltatod a kijelentésbe.
A HIT szó olyan erőt szimbolizál, aminek nincsenek ésszerű határai, s hatékonyságára
bizonyítékot lelünk mindenütt, ahol olyan emberekre találunk, akik figyelemreméltó sikert
értek el bármely hivatásban.
Thomas A. Edison HITTE, hogy tökéletes elektromos izzólámpát tud alkotni, és ez a hite
átvitte a tízezer kudarcon, mielőtt rátalált arra, amit keresett.
Marconi HITTE, hogy az éteren át hanghullámokat küldhet vezeték felhasználása nélkül, s e
hite átvitte sok-sok kudarcon, míg fáradozásait végül siker koronázta, s a világ elé tárhatta az
első drót nélküli kommunikációs eszközt.
Columbus HITTE, hogy földre talál az Atlanti óceán egy még feltérképezetlen területén, s
csak tovább és tovább hajózott, amíg azt megtalálta - annak ellenére, hogy legénységének
lázadása fenyegetett, hiszen tengerészei nem voltak megáldva ugyanezzel a HITTEL.
Madame Schumann-Heink HITTE, hogy nagy operaénekes lesz belőle, pedig énektanára azt
javasolta, hogy menjen vissza a varrógép mögé, és elégedjen meg a varrónői hivatással. HITE
sikerrel jutalmazta őt.
Helen Keller HITTE, hogy megtanulhat beszélni, annak ellenére, hogy elvesztette a beszéd, a
látás és a hallás lehetőségét, és HITE visszaadta számára a beszédet, és segített neki, hogy a
bátorság tündöklő példája legyen minden ember előtt, akiket megkísért, hogy valamilyen testi
fogyatékosságuk miatti kétségbeesésükben feladják a harcot.
Henry Ford HITTE, hogy lóvontatás nélküli kocsit hozhat létre, amely gyorsan tud szállítani
alacsony költségek mellett, s annak ellenére, hogy majd' mindenki "eszelősnek" kiáltotta ki,
és szkepszissel tekintett rá a világ, ő teleszórta a Földet HITÉNEK termékeivel, és roppant
gazdagságra tett szert.
Madame Marie Curie HITTE, hogy létezik a "rádium" nevű fém, és azt a feladatot állította
maga elé, hogy megtalálja annak forrását - annak ellenére, hogy korábban senki nem látott
még rádiumot, és senki nem tudta, hol kellene keresni. HITE végül felfedte számára e becses
fém forrását.
Amikor a fiam fül nélkül született, azt mondta az orvos, aki világra segítette, hogy egész
életére süket marad, s én HITTEM, hogy megvan az erőm olyan befolyást gyakorolni rá, ami
számára hallórendszert rögtönöz. Megkezdtem hát munkámat tudat alatti elméjében, s ennek
jutalma az lett, hogy hatvanöt százalékban helyreállt a természetes hallása.
S amikor eljött az ideje, hogy egy műfogsor érdekében összes még meglévő fogamat
kihúzzák, én HITTEM - sőt tudtam -, hogy a legkisebb kényelmetlenség nélkül fogok a
beavatkozáson keresztülmenni. TUDTAM, mert számtalan alkalommal láttam, hogy az
emberi elme kezelni tudja a testi fájdalmat, és minden egyéb kellemetlenséget, amivel az
embernek időről időre szembesülnie kell. TUDTAM, mert tapasztalatból megtanultam, hogy
önnön HITRE való képességem kiküszöbölheti az utamba kerülő akadályokat, félresöpörheti
a saját magamra erőltetett összes korlátozást.
Az ember által ismert legmélyebb igazság az a tény, hogy egyedül az embernek adatott meg
az a visszavonhatatlan előjog, hogy bármely általa választott cél érdekében ellenőrizze és
irányítsa saját elméjét. Minden egyéb teremtmény úgy jön a világra, hogy az "ösztönök"
mintái kötik gúzsba, amelyeken nem változtathat, s amelyeken cselekvéseiben nem léphet túl.
Ez a megkülönböztetett előjog arra utal, hogy ez a kulcsa az ember földi sorsa feletti
ellenőrzésnek, és tudjuk, hogy ezen előjog gyakorlásának elhanyagolása vagy kudarca
nyomatékos büntetést von maga után nyomor, szegénység, fiaskó, vereség, betegség,
levertség vagy más kedvezőtlen lelkiállapot alakjában. Azt is tudjuk, hogy e mélyértelmű
előjog elfogadása és használata megadja az ember számára saját sorsához a kulcsot.
Íme, a legfőbb csoda - A HATALOM, HOGY VALAKI BIRTOKBA VEHETI SAJÁT
ELMÉJÉT, ÉS SIKERREL IRÁNYÍTHATJA AZT BÁRMELY ÁLTALA VÁLASZTOTT
CÉL ÉRDEKÉBEN.
S egy további csoda, amely épp csak egy árnyalattal kevésbé megkülönböztető értékű, abban
a tényben rejlik, hogy miközben az embernek megadatott saját elméjét birtokba venni, kézhez
kapta azt az erőforrást is, amellyel ezt az ajándékot korlátlanul emberi teljesítményre
fordíthatja. Ez a második csoda az elme tudat alatti tartománya, melynek révén az ember a
Végtelen Intelligencia egyetemes erőivel kapcsolatba léphet, s szabadon meríthet azokból.
A módszer, amellyel valaki a tudat alatti elme révén a Végtelen Intelligenciával kapcsolatot
teremthet, igen egyszerű. Abban áll, hogy ismételget egy gondolatot, egy vágyat, vagy egy
célt, hogy azt a tudatos elme számára gyakran megjelenítse, és szavakban is kifejezze egy
emelkedett érzelmi állapotban, ami lehetővé teszi, hogy a tudat alatti elme azt értelmesen
feldolgozza. A TUDAT ALATTI ELME NEM KEZDI EL MUNKÁJÁT SEMMILYEN
ESZMÉN, TERVEN VAGY CÉLON, AMIT SZÁMÁRA EGYÉRTELMŰEN KI NEM
FEJEZTEK.
Az előző mondatban megtalálod a kulcsot annak legfőbb okához, miért nem tud a legtöbb
ember tudat alatti elméjéből kielégítő eredményeket kicsiholni. Ezzel annak fő okát is
megérted, miért szenved a legtöbb ember kudarcot, ahelyett, hogy sikerre vinné.
Amikor a tudat alatti elmédnek utasításokat adsz, légy határozott! Fogalmazd meg világosan a
vágyaidat, s nem fogsz csalódni, feltéve, hogy utasításaidat érzelmileg az az erős HIT hatja át,
hogy beteljesülnek. E folyamat révén az erő, amely a Világegyetemet működteti, a te
rendelkezésre áll!
V é g e