vissza a kezdőlapra

mi az airsoft? | csapatunk | játékok | felszerelés | fegyverek | vásárlás/bérlés | egy kis fizika | okosságok | linkek

A gearbox-ról röviden

Működési alapelv

Amikor meghúzzuk az elsütőbillentyűt (vagyis a ravaszt), zárjuk az áramkört, aminek hatására a motor forogni kezd. A motor feje, amin egy fogaskerék található (a motor nincs ábrázolva a fenti képen, úgyhogy képzeljük oda a fejét a gearbox alján látható két vezeték közé), megforgatja a bevel gear-t (a "gear" magyarul azt jelenti, hogy fogaskerék), amely megforgatja a spur gear-t, amely megforgatja a sector gear-t, amely - szándékosan - csak 180 fokban van fogazva. (A fenti kép a "nyugalmi" állapotot mutatja, mielőtt meghúznánk a ravaszt.)

A sector gear a rajta található kis bütyök segítségével forgás közben hátrafelé kezdi mozgatni a tappet plate-et, aminek a végéhez a nozzle csatlakozik, amely így "beenged" egy BB-t maga elé, majd betolja azt a hop-up házba, ahol a gumi fogja meg (ezért nem csúszik ki a BB a lefelé tartott fegyver csövéből). A sector gear tovább forog, és a fogazott része elkezdi hátrafelé - a rugó ellenében - mozgatni a piston-t.

Amint a sector gear utolsó foga is lefordul a piston fogazott aljáról, a rugó visszalöki a dugattyút nyugalmi állapotába, és ezáltal légnyomást állít elő, amely a nózin keresztül kiáramolva kiröpíti a BB-t a csőből. Majd kezdődik az egész előről.

Egyes lövés - sorozatlövés

A tűzváltó sorozatlövés állásban a fenti ciklus addig ismétlődik, amíg el nem engedjük a ravaszt (vagyis meg nem szakítjuk az áramkört), illetve amíg le nem merül az akkumulátor. De akkor hogyan működik az egyes lövés?

A tűzváltás egy olyan alkatrész segítségével történik, ami nem látható a fenti képen, ugyanis a fém ház túloldalán található. Ezt selector plate-nek nevezik, ami kb. annyit tesz, hogy választó lap. Egyik végállásában megakasztja a ravaszt, másik végállásában engedi a sorozatlövést, középső állásban pedig az egyes lövést.

Az egyes lövésnél egy mechanikus alkatrész, bizonyos cut-off lever (ez sem látszik a képen, mert a sector gear alatt található) - ami kb. azt jelenti, hogy "leválasztó kar", de "egyes lövés alkatrész"-nek is szokták nevezni - tesz arról, hogy egy ciklus (lövés) után megszakadjon az áramkör. Ez úgy történik, hogy a sector gear hátulján található bütyök meglöki a cut-off levert, ami a kimozdulás hatására mechanikusan szétválasztja azt az elektromos csatlakozást, amely a ravasz felső része által mozgatott csúszka és az ellendarabja között fennáll akkor, amikor meg van húzva az elsütőbillentyű. (Gyakorlatilag "leugratja" a ravasz felső részét a csúszkáról.) Ám ez csak egyes lövés állásban lehetséges, sorozatlövésnél ugyanis mechanikusan ki van iktatva a cut-off lever.

Gearbox típusok

Különféle airsoft fegyverekbe különböző típusú gearbox-okat szerelnek. Ennek többnyire az az oka, hogy a fegyverbe (ami egy igazi fegyver 1:1 arányú másolata kívülről) annak kialakítása (alakja) miatt csak adott típusú gearbox fér bele fizikailag. Így aztán nem igaz az, hogy mondjuk egy 6-os típusú gearbox "jobb", mint egy 3-as, mert nem továbbfejlesztésről, hanem teljesen más kialakításról beszélünk. Vannak mondjuk rokonnak tekinthető gearbox-ok, pl. a 2-es és a 3-as, amelyek azonos elrendezésűek (motor alul, a markolatban), és a 3-as típus jobban terhelhető, mint a 2-es, ám kis mértékben eltérő méretükből fakadóan nem lehet cserélni őket (tehát az M16-osba mindig 2-es típus kell, míg a G36-osba 3-as). Ez a két, utóbb említett típus a legelterjedtebb, miután az ilyen klasszikus elrendezésű (tár a markolat előtt) lőfegyverek a legelterjedtebbek.

Tuning

Ha az ember gyengének érzi a fegyverét, lehetőség van tuningolni a gearbox-ot. (Első körben a tömítetlenségeket érdemes megszüntetni a fegyverbelső egyéb részein, pl. a csőnél és a hop-up kamrában.)

A gearbox tuningolása a tuning mértékének függvényében drágul, de nem lineárisan. Kisebb tuningok aránylag olcsón, mondjuk szimplán a rugó cseréjével megoldhatók, de ahogyan egyre nagyobb fps-t akar az ember, úgy kell egyre mélyebben zsebbe nyúlni, a komolyabb tuning ugyanis a rugón túl a rugóvezetőt, a dugattyút (piston), a dugattyú fejét (piston head), a hengert (cylinder), a nozzle-t (nózi) is érinti, ahogyan a csapágyakat (bearings), a fogaskerekeket (gears) és komolyabb szinteken a motort is. (Nem feledve a komolyabb vezetékezést és a nagyobb akkumulátort sem.)

A tuning alapvető lényege az, hogy nagyobb légnyomást szeretnénk előállítani. Ehhez erősebb rugóra van szükség. Egy bizonyos szint (kb. 120-as rugó) felett azonban az erősebb rugó olyan nagy terhelést okoz a mechanikus alkatrészeknek, hogy azok eltörhetnek (akár maga a ház, a gearbox is eltörhet!), ezért ezeket az alkatrészeket erősebbre kell cserélni.

A kínai fegyverek közül a legtöbbet nem érdemes komolyabban tuningolni két okból: egyrészt már gyárilag is erősebbek, mint márkás társaik (amikről másolták őket) - a Cyma új AK modelljei nem ritkán 400 fps-t "tudnak" a dobozból kivéve -, másrészt pedig körülbelül olyan igénybevételre vannak tervezve, amilyen (alapból is erősebb fajta) rugóval szerelik őket gyárilag. Természetesen kínai gearbox-okat is lehet tuningolni, ám ez többnyire márkás tuning alkatrészek felhasználásával történik, amelyek ára - a tuning mértékétől függően - végül meghaladhatja a fegyver eredeti árát is. (Sőt...) Kapni azonban gyárilag megerősített gearbox-os kínai fegyvereket (pl. a Jing Gong-nak vannak ilyen MP5-ös és M16-os változatai, illetve a Cyma-nak AK-i), valamint gyárilag megerősített és tuningolt gearbox-okat is külön.

Itt is figyelembe kell venni azonban azt a szabályt, hogy amit egy játékos nem tud x fps-sel megoldani, azt jó eséllyel x+30 fps-sel sem fogja tudni megoldani, vagyis nagyon meg kell gondolni (végig kell számolgatni a várható költségeket, valamint arra is gondolni kell, hogy a tuning következtében a fegyver alkatrészeinek élettartama csökkenhet), hogy az ember feltétlenül bele akar-e vágni a tuningba.

vissza az okosságokhoz

slidersairsoft.atw.hu