Abszolút kezdõknek - hogyan mûködik,mi mit csinál a technika...

Miből épül fel ez a nagyszerű hobbi,sok türelemből,sok szabad -idõbõl,és nem utolsó sorban pénzből.Nézzük a technikai részét,mi szükséges és hogyan épül fel a repülõ modellezés kezdõ szinten.

Az egyszerû elektromos modell repülõ alkatrészei:

 

- A rádióadó - Ezzel irányítjuk a modellünket a levegõben.
- Az akkumulátor töltõ - Szükséges a lemerült akkumulátorunk töltésére a modell és a távirányító akkujához is..

 

A repülõn :

- A rádióvevõ - Ez veszi a rádió adónk jeleit és vezérli az irányító lapokat és a motor fordulatot.
- A szervó - Csatlakozik a vevõ modulhoz és mozgatja az irányító lapokat ahogy a távirányítón mozgatjuk a vezérlõ karokat.
- A fordulatszám szabályzó - A motor forgási sebességét és a vevõ modul áram ellátását biztosítja.
- A motor - ez forgatja a propellert olyan sebességgel amilyen a távirányítón a gáz karral adunk.
- Az akkumulátor - Ellátja a modellen a fordulatszám szabályzót a motort és a vevõ modult a megfelelõ árammal.

Hogyan épül fel a technikai :

A távirányító,vagy más néven rádió adó:

 

Napjainkban a 2.4 Ghz-es rendszereket használjuk.Az alap távirányítók 4 csatornásak,ez annyit jelent hogy 4 vezérlõ egységet tudnak ellátni.A fenti képen látható a 4 csatorna használata.Közép és haladó szinten több csatornára is szükségünk lehet repülõ és helikopter esetében is errõl késõbb.

A modelleket, többféle -képpen irányítják a világon. Különböző régiókban más, és más bot kiosztást használnak, amik a Mode1, Mode2, Mode3, Mode4. Magyarországon általánosan elterjedt a Mode2 távirányító kiosztás.A Mode-ok változtatása csak közép vagy felsõ kategóriás távirányítón lehetséges.


A 4 csatornás távirányítók egy alap repülõ modellt képesek vezérelni,ezek : a motor fordulatszám (gáz),csûrõ lapok,oldal kormány,és magassági kormány lapok mozgatását.Most részletessen nem térek ki a magyarázatukra.

 

Az irányítás :


Általánosságban a bal oldali kar függõleges irányban a gáz kar, alulról felfelé mozgatva emeli a motor fordulatszámot ezáltal a propeller jobban forog. A jobbra és balra mozgatása a test végén (farok szárnyon) az oldalkormyányt mozgatja.

A jobb oldali kar függõleges elmozdítása a farok szárnyon lévõ magassági kormány lapot mozdítja el,még pedig elõrre tolva lefelé billenti a modell órrát,hátra húzva emeli.A jobbra és balra mozdított kar a csûrõ lapokat vezérli amivel jobbra ill. balra fordítható a modell.

Mit takar az RC szó?

 

A rádió vevõ modul :

 

A távirányító által elküldött jeleket dolgozza fel a levegõben a modellbe szerelve, vezérli a szervókat és a motort.Az oldalán található tüske sorra csatlakoznak fel a szervók és a motor szabályzója.El helyezése a modell törzsében,a képen látható vezeték az antennája, ezt a modell távolabbi részéig kell kihúzni (2.4Ghz rendszereknél pár centis,alsó kép).A vevõ modulok akár 8 csatornával is rendelkezhetnek,az alap vezérlésen kívül pl. futómû behúzása,villanó fények stb. vezérlésére lehet használni õket..

 

 


A szokványos üzem módban (Mode 2) a CH
(csatornák) kiosztása :

1 CH
Csûrõ lapok a szárnyon
2 CH
farok szárny magassági irányító lap
3 CH
Motor (fordulatszám) szabályzás
4 CH
farok szárny oldal kormány

Részletesebb olvasni való itt.

 

A szervó motor :

 

A vevõ modulhoz csatlakoznak a szervó motorok,tulajdonságuk nagyon széles skálán mozog,sebességük,erejük,méretük,vezérlésük (digitális/analóg) alapján különböztetjük meg õket.Feladatuk a kormány lapok (ívelõ lapok) mozgatása a hozzájuk kötött rudazaton keresztül.

 

Részletesebb olvasni való itt.

 

A motor szabályzó (ESC) :

 

A motor vezérlõ szabályzó is a vevõ modulhoz csatlakozik (általában a 3-as csatornához),szerepe a vevõ modul áram ellátása és a motor fordulatszám vezérlése.A vevõ modult 5V feszültséggel látja el,errõl működnek a szervók is.

A szabályzó fõ táp ellátása lehet 7.4 V (2 cella) vagy 11.1 (3 cella) vagy akár 6 cella is.Általában ez a felületén olvasható.. A képen egy 100 amper-t tudó szabályzó látható.

Kezdõ modellezõ komplett szettek még kefés motorokat használnak,ezek olcsóságuk miatt nem minden esetben tartalmazzák a külön szabályzót,általában egybe építik a vevõ modullal,így a késõbbiek során nem használhatóak fel egy másik modell építésekor.

Részletesebb olvasni való itt.

 

A motor (Brusshless) :

 

A motor forgatja a légcsavart (propellert) ami modellenként eltérõ.A brusshless motorok széles palettáján nehéz ki igazodni,melyik a nekünk megfelelõ.Típusuk méretük,teljesítményük,súlyuk eltérõek,az adott modellhez kell kiválasztani az említett meghatározásokból a megfelelõt ami nem könnyü feladat.

A fordulatszámot a KV érték határozza meg,a képen egy 2900KV-s motor látható ami 10V feszültségen 29000 fordulatot ad le, a propeller terhelésétõl nagyban függ a fordulatszáma is!

Nagyobb átmérõjü propellerek esetén (pl. 3D-s modellek) alacsony KV értékű motorokat használunk,míg a Jet-eknél kis méretû propeller és nagy KV-s motorra van szükség.

Részletesebb olvasni való itt.

 

Az akkumulátor (Li-Po) :

 

Az áram ellátást biztosító Lithium-Polymer akku,használatuk nagy figyelmet és elõvigyázatosságot igényel,tûzveszélyessek! A külsőleg sérült Li-Po akkumulátort figyelmesen és óvatosan kezeljük,égési sérüléseket okozhatnak!

Teljesítményüket feltünõen ráírják a gyártók,pl. a képen látható 2500mAh akku 5 cellás és 45C-s,ami annyit jelent hogy 18.5 Volt és 45*2500=112.500 ~ 112 Ampert képes leadni! Töltésük tartósságuk megőrzése érdekében cellánként (balanszeres töltõn) történjen.

Egyszerû kezdõ modelleknél 500-1300 mAh 2-3 cellás akkukat használunk,ami bõven elegendő a kis hab repülõnk hajtására..

Részletesebben a Li-Po akkukról.

Sok sikert és szerencsés landolást kívánok minden kezdõ modellezõ kollégának..