ASZALAY LAJOS CO2 MOTOROS
MAKETTMODELL
EMLÉKVERSENYEN RÉSZT VETT
MODELLEK
A 2007.szeptember 15-én Parádóhuta-Recsk helyszínekkel megrendezett versenyen összesen 17 modellt neveztek, és további 2 modellt mutattak be versenyen kívül a részvevők. Ezeket a sűrített CO2 gázzal hajtott modelleket mutatom most be. A versenyről készült részletes beszámoló ITT>>> olvasható. A modellek kialakítása, össztömege sokféle volt, de abban egységes volt mind, hogy a Modela cég 0,27 köbcentis CO2 gáz üzemű motorját építették be a versenyzők.
A verseny gépeinek csoportképe
Az egyes gépek repülési jellemzőiről sokat nem lehetett
megtudni, a versenyző társaktól beállítási trükköket ellesni, amiért az igen
erős szél okolható. Az hamar kiderült, hogy a szélcsendre, illetőleg gyenge
szélre beállított modellek nem bírták az orkánt, sodródtak, csúsztak,
vergődtek. Ezt a modellezők nagyobb motorfordulat állításával, nagyobb
vonóerővel próbálták kompenzálni. A motorfordulat megemelése viszont
felborította a gépek finoman beállított egyensúlyát. Megnőtt a precessziós
nyomaték, és az erős szélre a magassági kormánnyal rá kellett „nyomni” a
modelleket, az az orrnehéz beállítás hozhatott eredményt. Sok volt a nagyon
rövid start, amik kemény leszállásokkal, rádlizásokkal végződtek. Ez
természetesen töréseket eredményezett, de a balsa-fenyő építés rugalmassága és
szívóssága most is jól jött, végzetes törés nem történt.
Ez a motorblokk is a szél
áldozata lett.
Többen vállalták a kemény küzdelmet a széllel, de voltak akik modelljük épségét szem előtt tartva nem kockáztatták meg a startot. Ezek a modellek a későbbi műszaki vizsgán bizonyíthattak. További fontos tapasztalat, hogy az adott körülményekre jól beállított modellek, hosszabb repülésük során nagyon messzire elsodródtak, a látótérből kirepültek, és csak a szerencsének, meg a helyi lakos fiatalok kitartásának köszönhető, hogy nem vesztek végleg el. A CO2 tartály hagyományos lejáratásos, fagyasztásos töltése így komoly veszélyekkel járt. Tanúság a jövőre nézve, hogy erős szélben végrehajtott startot csak megfelelően nagy, nyílt területen célszerű végezni. A megfelelően nagy alatt itt a szél alatti 2 km körüli szabad távolságot értem.
Lejáratásos, „fagyasztás” start előtt.
A makett-modell versenyek második része a műszaki értékelés. Ennek során a modelleket és az azokhoz benyújtott dokumentációt a versenybírák együttesen értékelik. Itt is értékes tapasztalatokat lehetett szerezni. Az első és legfontosabb, hogy a megfelelő színvonalú dokumentáció nagyon nagy jelentősséggel bír. A bírák a dokumentációval tudják csak összehasonlítani az előttük fekvő modellt, így ha a „papír” hiányos, vagy nem elég informatív, a modell sem kaphat igazán jó értékelést. Különösen igaz ez furcsa, különleges alakú gépekre, hiszen a bírák könnyen építési hibának tudhatják be a szokatlan formákat, ez pedig alacsony műszaki pontokat eredményez. A dokumentáció mindenképpen tartalmazzon a modell eredeti főkiviteléről egy színes fotót, de ha több nézetből, több fotó van az a legjobb. Ne csak úgy általánosságban a választott típusról helyezzünk el színes fotókat, hanem konkrétan arról a gépről amit modellként megépítettünk. Így a gép színezése, feliratai jól azonosíthatóak a bírák számára.
Gép és
modellje.
További nagyon fontos eleme a dokumentációnak a repülőgépet ábrázoló rajz. Ez minimum egy háromnézeti rajz legyen, de ha rendelkezésre áll pontosabb, részletesebb ábrázolása a gépnek akkor azt használjuk fel. Nagyon nem jó, ha modell tervrajzot mellékelünk, mert az eleve torzított, de minimum egyszerűsített formában ábrázolja a típust. A főkivitelről készült eredeti rajzok beszerzése ma már az internet segítségével nem jelenthet különösebb gondot. Érdemes erre is időt szánni a versenyfelkészüléskor. A dokumentáció ne legyen hosszú, több lapos paksaméta, mert azt nem fogják a bírák végiglapozni. A műszaki értékelés egyébként is hosszadalmas folyamat, ebbe nem fér bele „kislexikonok” átböngészése. Valahol a 3 lap körül van a jó dokumentáció terjedelme. Ebbe a 3 lapba kell a színes képeket, az eredeti rajzokat és egyéb, a gépet bemutató információkat belesűríteni. Ez bizony nem könnyű feladat, és mindenképp sok leleményt, ügyes tervezést kíván.
Műszaki vizsgára váró modellek és
dokumentációik.
Modellünk főkivitelének megválasztásakor, a tervezés kezdeti szakaszában már gondoljunk arra, hogy a különleges szerkezetekért (alószárnyas, ernyőszárnyas, kétfedeles stb..) plusz pontok járnak. A gépen működő időzítetten mozgatott elemek további hasznos pontokat hozhatnak. A nem kis fejfájást okozó szárnytartó dúcok nemkülönben növelik a műszaki pontszámunk. Ez mindig dilemma és nehéz döntés. A bonyolult, sok apró részletet tartalmazó modell magas műszaki pontszámokat kap. De az ilyen modell általában nehéz és sérülékeny ami a reptetésnél nem jön jól, a startok időeredményeit lerontja. Azt mindenki maga dönti el, hogy a műszaki pontjait kívánja-e növelni a repült idők rovására, vagy fordítva. A helyes középutat megtalálni nem könnyű, de ebben ez a sport.
A versenyen nevezett és nevezésen kívül bemutatott modellek az alábbi táblázatban találhatóak, valamint azt követően egy-egy fényképfelvétellel kerülnek bemutatásra. Ha valakinek egy adott modellről további fényképekre lenne szüksége azt elektronikus levélben jelezze.
Nevezett
és nevezésen kívül Bemutatott
modellek |
|||
// |
Név |
Típus |
pont |
1. |
Gere József |
Lampich L-1 H-MAFC |
88 |
2. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BKFI |
88 |
3. |
Surman Zsolt |
Volksplane VP-1 G-BDAH |
88 |
4. |
Gere József |
Amsco Monoplane VH-UZK |
84 |
5. |
Szabó Gábor |
Helio Curier ZK-TCE |
78 |
6. |
Szabó Gábor |
Piper Hu-2259 |
78 |
7. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 1. |
78 |
8. |
Szabó Gábor |
Morane Saulnier 779 |
75 |
9. |
Sipos László |
Aero Sport |
75 |
10. |
Szabó Gábor |
Luton Minor G-AEPD |
74 |
11. |
Kanyik József |
Racek PB-6 OK-BPI |
74 |
12. |
Krassó Tamás |
Bestiola HA-VER |
69 |
13. |
Krassó Tamás |
Taylor Craft 2. |
67 |
14. |
Szabó Gábor |
Little Willie HUN-2259 |
67 |
15. |
Surman Bálint |
Bestiola OK-BEC |
67 |
16. |
Szabó Gábor |
Csőri KG |
60 |
17. |
Sipos László |
Róma-variácó |
48 |
18. |
Czifra Lajos |
L-2 Róma |
-- |
19. |
Gere József |
L-2 Róma |
-- |
Lampich L-1 „Mama kedvence” (H-MAFC)
Gere József (88 műszaki pont)
Evans VP-1 „Volksplane” (G-BKFI)
Surman Zsolt (88 műszaki pont)
Evans VP-1 „Volksplane” (G-BDAH)
Surman Zsolt (88 műszaki pont)
Amsco Monoplane (VH-UKZ)
Gere József (84 műszaki pont)
Helio Courier (ZK-TCE)
Szabó Gábor (78 műszaki pont)
Piper Cub
Szabó Gábor (78 műszaki pont)
Taylor Craft
Krassó Tamás (78 műszaki pont)
Morane Saulnier
Szabó Gábor (75 műszaki pont)
Aero Sport
Sipos László (75 műszaki pont)
Luton LA-4 Minor (G-AEPD)
Szabó Gábor (74 műszaki pont)
Racek PB-6 (OK-PBI)
Kanyik József (74 műszaki pont)
Benes-Mraz Be-60 „Bestiola”
Krassó Tamás (69 műszaki pont)
Taylor Craft
Krassó Tamás (67 műszaki pont)
Little Willie
Szabó Gábor (67 műszaki pont)
Benes-Mraz Be-60 „Bestiola”
Surman Bálint (67 műszaki pont)
„Csőri” KG
Szabó Gábor (60 műszaki pont)
Lampich L-2 „Róma” –variáció
Sipos László (48 műszaki pont)
A versenyen nem indult, de „megjelent” gépek:
Lampich L-2 „Róma”
Czifra Lajos
Lampich L-2 „Róma”
Gere József
SRY
2007.09.17.