FIRST STAGE

 

A FIRST STAGE egy könnyen építhető, és irányítható elektromos meghajtású repülőgépmodell. Kifejezetten kezdő repülőgép-modellezők számára készült, hogy megkönnyítsük mindazok dolgát, akik úgy döntöttek, hogy kipróbálják ezt a szép hobbit. A FIRST STAGE nem csak egy repülőgépmodell, amit egyben vagy alkatrészenként meg lehet vásárolni, vagy akár a rajzok alapján önállóan elkészíteni, ez egy sokkal összetettebb dolog, mondhatni modellező oktató rendszer. Első lépésben megtanít a repülőgép-modellezés az építés, beállítás alapismereteire. Második fázisban pedig a repülőgép modell vezetés gyakorlati fogásaira. Mindezt támogatja az ezen modellnek létrehozott FÓRUM, ahol -regisztrálást követően- bárki kérdezhet, tapasztalatait megoszthatja másokkal.

 

 Ez az oldal a modellel kapcsolatos adatok, információk, hírek gyűjtőhelye. Mivel még nem készült el minden dokumentáció teljes részletességgel, illetve mindig lehetnek újabb ötletek, a jobbítást célzó javaslatok, ezért ez az oldal is folyamatosan bővül, változik. Ami pillanatnyilag elérhető a géppel kapcsolatban az itt –megfelelően rendszerezve- megtalálható lesz.

 

LEGFRISSEBB

2008.02.07

Elindult az elkészült gépeket bemutató regiszter rovat

2008.02.07.

Felkerült a szárny osztott vágósablonjának rajza

2007.02.20.

A gép teljes rajzkészlete elérhető PDF formátumban is

2007.02.20.

Új fotók

2007.01.24.

Bővültek az adatok az R/C elemek leírásával

2007.01.24.

Új fotók

2007.01.07.

Új videók

2007.01.07.

Bővültek az adatok

2007.01.03.

Új fotók

2007.01.03.

Felkerültek a szárny rajzai

2006.12.28.

Bővült az adatok rovat a gép általános adataival

2006.12.28.

Felkerült a szárnysablonok és a gép háromnézeti rajzai

2006.12.20.

Felkerültek a Törzs rajzai.

2006.12.18.

Elindult az Adatok rovat.

2006.12.18.

Elindult a Fotók rovat.

2006.12.16.

Elindult a Videók rovat is. +1 új leszállás videó

2006.12.16.

Farokfelület rajzai *.DWG formátumban is elérhetőek

2006.12.14.

Rajztár rovat- felkerültek a farokfelület CAD-rajzai

2006.12.14.

Elindult a FIRST STAGE oldal

 

Tartalomjegyzék:

RAJZTÁR >>>

ADATOK >>>

VIDEÓK >>>

FOTÓK >>>

ELKÉSZÜLT GÉPEK >>>

 

RAJZTÁR

  Innen tölthetőek le a FIRST STAGE repülőgépmodell különféle alkatrész és összeállítási rajzai. Ha a felkínált lehetőségeken kívül más formátumban igényelnéd a rajzot, akkor ezt jelezd az sry@freemail.hu mail címen, vagy a fórumon (www.sryforum.atw.hu) a modell saját topicjában.

 

Teljes rajzkészlet PDF formátumban.

A gép rajzai Adobe Acrobat Reader programmal megnyithatók, nyomtathatóak. A/4 nyomtatási méret mellett a rajzok mérethelyesek. Amely alkatrészek  M 1:1 rajza nem fér el egy A/4 lapon azok két lapra elosztva nyomtathatóak, ezeket nyomtatás után össze kell illeszteni.

FSpdf.PDF letöltése >>>

 

 

  A repülőgép eddig elérhető rajzai (lásd alábbi felsorolást) egyben letölthetőek *.DWG >>> és *.DXF >>> formátumban is, tömörített formában.

A gép háromnézeti rajzai

Letöltés TCW formátumban

 

 

Vízszintes vezérsík és magassági kormány alapforma.

Letöltés TCW formátumban

 

Vízszintes vezérsík és magassági kormány készre szerelése

Letöltés TCW formátumban

 

Függőleges vezérsík és oldalkormány alapforma

Letöltés TCW formátumban

 

Függőleges vezérsík és oldalkormány készre szerelés

Letöltés TCW formátumban

 

Farokrész illesztő elemek, és farokcsúszó

Letöltés TCW formátumban

 

Készre szerelt farokrész

Letöltés TCW formátumban

 

Törzselőrész szabásmintája

Letöltés TCW formátumban

 

Törzselőrész és farokcső illesztő sablonja, motortartó lemezek

Letöltés TCW formátumban

 

Törzselőrész megmunkálási pontok

Letöltés TCW formátumban

 

Szárnykészítő sablonok

Letöltés TCW formátumban

 

Szárny alkatrészei, és összeállítása

Letöltés TCW formátumban

 

Szárnyszelvény osztott sablonja habvágáshoz

Letöltés TCW formátumban

Letöltés DXF formátumban

Letöltés PDF formátumban

 

ADATOK

  A repülőgépmodellek tervezésénél és az egyes modellek értékelésénél különösen fontosak a gépet leíró adatok. Ezek birtokában nagyon sok következtetés vonható le, valamint meghatározható a továbblépés menete, a fejlesztés lehetőségei. Mivel a FIRST STAGE nem csak egy modell, hanem egy a repülőmodellezés rejtelmeibe bevezető komplex rendszer, így ennek a gépnek az esetében a szokásoktól eltérően nagyon sok és részletes adatot fogok közölni, hogy akinek ehhez kedve van elvégezhessen a modellhez kapcsolódó ,különféle repüléstechnikai és aerodinamikai számításokat.

 

A FIRST STAGE általános adatai

Szárnyfesztáv

924

mm

Hossz

881

mm

Legnagyobb magasság (légcsavarkör.nélkül)

174,2

mm

Legnagyobb magasság légcsavarkörrel (125x110 légcsavarral)

199,6

mm

Szárny vetületi (valós) hordfelülete

13,66

dm2

Szárnyhúrhossz (teljes fesztávon)

150

mm

Szárnyszelvény típusa

B753662g

Szárny oldalviszony

1:6,07

 

Vízszintes vezérsík felülete

3,97

dm2

Függőleges vezérsík felülete

1,62

dm2

Összes vetült, vízszintes felület

17,63

dm2

Repképes tömeg (74 grammos akkuval)

300

gramm

Felületi terhelés (300g repsúllyal)

21,96

g/dm2

Számított súlypont adatok:

 

 

Az aerodinamikai középpont (AC) távolsága a belépő éltől:

96,6

mm

Súlypont a belépőéltől 5%-os stabilitásnál

89,1

mm

10 %-os stabilitásnál

81,6

mm

15 %-os stabilitásnál

74,1

mm

20 %-os stbilitásnál

66,6

mm

Ajánlott stabilitás mérték 

xx,x

%

Ekkor a súlypont a belépőtől

xx,x

Mm

Számított átlagos vízszintes repülési sebesség

8,85 (31.6)

m/sec

(km/h)

Re szám az átlagos rep.sebességen

92000

 

 

R/C elemek

Rádióvevő

 

 

Bármilyen legalább 3 csatornás megbízhatóan működő R/C vevőberendezés megfelelő. A későbbi modellek irányítására is gondolva célszerű 4 csatornás vevőt beszerezni, aminek a hatótávja minimum 300 méter, és nem nehezebb 15 grammnál. Néhány példa:

Jeti REX4

Jeti TEX5

Futaba R114F

GWS naro 6

 

Szervok

8-9 grammos, normál, műanyag fogaskerekes szervok használhatóak fel a géphez.Pl.:

Tower Pro GS 90

Blue Bird BMS 371

Hitec HS55

Multiplex Nano

 

Szabályzó

A normál 280-300-320 motorok alkalmazása esetén 6-8 A állandó terhelhetőségű, kefés szabályzót kell beépíteni Pl.:

Jeti JES006

Jeti JES012

Arra oda kell figyelni, hogy ha LiPo, vagy LiIon akkumulátort használunk azokat a szabályzó képes legyen kezelni, nehogy mély-kisülésbe vigye a drága akkumulátorunk.

 

Motor és légcsavar

Lehet 280-300-320 méretű. Legjobban a 320-as méretű motor vált be 110 mm (4,33”) vagy 125 mm (5”)átmérőjű, direkt hajtású légcsavarral. A motortartó kialakítása olyan, hogy kefenélküli motor is felszerelhető, a maximális légcsavarméret 8” átmérőjű.

 

Akkumulátor

Az ideális akkumulátortömeg 70-75 gramm, ez elérhető 1300 mAh-s, 2 cellás LiPo akkumulátorral 400-600 mAh NiCd vagy NiMh 6-7 cellás akkumulátorral.

           

Farokrész adatai

Vízszintes vez. nyersdarag tömege

6

gramm

Függőleges vez. nyersdarab tömege

3

gramm

Illesztőelemek tömege

1

gramm

Szerelt-kész farokrész teljes tömege

14

gramm

Vízszintes vezérsík felülete (magassági-kormánnyal együtt)

3,97

dm2

Függőleges vezérsík felülete (oldalkormánnyal együtt)

1,62

dm2

 

280-as 7,2V-os motor adatai

Teljes hossz

45

mm

Legnagyobb átmérő

24,2

mm

Tengelyátmérő

2

mm

Össztömeg

42

gramm

Üzemfeszültség (átlagos)

7,2

V

Üresjárati fordulatszám

16800

1/min

Fordulatszám legjobb hatásfokon

14260

1/min

Áramfelvétel legjobb hatásfokon

1,18

A

Nyomaték legjobb hatásfokon

3,27

Nm

Teljesítmény legjobb hatásfokon

4,87

Watt

Rövidzárási áram

6,6

A

Legjobb hatásfok

57

%

 

180/320-as 7,2V-os motor adatai *

Teljes hossz

34

mm

Legnagyobb átmérő

20,5

mm

Tengelyátmérő

2

mm

Össztömeg

32

gramm

Üzemfeszültség (átlagos)

7,2

V

Üresjárati fordulatszám

21000

1/min

Áramfelvétel legjobb hatásfokon

2

A

Rövidzárási áram

12

A

Legjobb hatásfok

57

%

* Ez a motortípus a kereskedelmi forgalomban szerepel PC180, 180size, 320 és Speed320 néven is.

 

 

VIDEÓK

  Ma már a világháló lehetőséget ad videófelvételek közlésére is. A FIRST STAGE tulajdonságairól, repülés karakteréről órákig lehetne írogatni, de ennél sokkal hasznosabb és szemléletesebb egy-egy kis filmfelvétel. A videók a képekre kattintva indíthatóak el.

 

A FIRST STAGE egyik első repülése.

Bányarepülés, kipróbálandó a gép agilitását.

Érdekes leszállás, egy igazán stabilan repülő géppel.

Leszállás mégegyszer, csak most elsodorja a szél egy kicsit a gépet.

A FIRST STAGE második példányának berepülése. Az első pillanatok láthatóak a felvételen. Itt még azért volt állítanivaló bőven. (2007.01.07.)

Néhány perccel és némi beállítás módosítással később már így repkedett a gép. Sajnos az erős szél miatt finomabb „hangolásra” nem volt lehetőség. Ezt majd legközelebb.

 

FOTÓK

  Az építési leírásokban igen sok fényképfelvétel van a gépről, de vannak olyanok is amik oda „nem fértek be”, viszont érdekesek lehetnek. A képek rájuk kattintva új ablakban, nagy méretben megnézhetőek. 

A fejlesztés kezdetén készült ez a kép amikor a lehetséges hajtómű összeállításokat vizsgáltam. 2 cella LiPo-val 129 gramm statikus tolóerőt mutat a mérleg. Végül ez a konfiguráció lett a géphez kiválasztva.

A FIRST STAGE végleges (fülezett) szárnyú változatának első repülése. (2006.10.27.). A sima „V” állású szárnnyal épült változat borzasztó csúnyán repült.

Az első FIRST STAGE. Szépnek ugyan nem valami szép, de nagyon jól repül, és könnyen vezethető. Jelen esetünkben a funkcionalitás felülírja az esztétikát.

A FIRST STAGE univerzalitását tovább növelendő elkezdődött egy ívelt lap szárny fejlesztése is a „vastag” profilos mellé…

….ennek teszteléséhez egy kísérleti lap szárnyat felszereltem a Porter elektromos tréner gépemre. A képen jól látható a tesztelt szárnyszelvény. 

A FIRST STAGE második példánya, ami egyben az első „széria” gép is. 2007.01.03.-án készült el. A gép hajtóműve egy 280-as motor lett.

A FIRST STAGE újabb „áldozatai”, akik szintén megtapasztalhatták a gép segítségével, hogy meg lehet könnyen is tanulni repülőgépmodellt vezetni.

A FIRST STAGE harmadik elkészült példánya (FS003). A gépet készletből építette Dokii modellező kollégánk.

A gépet építője Akzo Nobel gyártmányú, Supralux falfesték színezővel festette le, összerakás után

Dokii kolléga FIRST STAGE-e (FS003) teljesen felszerelve a nagykanizsai repülőtéren. 2 cella 1000 mAh LiPo akkumulátorral , 320-as kefés motorral és 125x110 légcsavarral.

Két újabb FIRST STAGE, melyeket Kapeter kolléga épített teljesen saját kivitelezésben a rajzok alapján.

A gépek az FS004 és FS005 számokat kapták a „keresztségben”.

Ez is egy a rajzok alapján önálló építésben született FIRST STAGE, Buddha kolléga keze-munkáját dicséri. Ez a gép kapta az FS006 számot.

A gép meghajtása igen erős lett: Motor Welgard 22/08/12, Szabályzó Wow RC 15/18A, Akku Sanyo 750mAh, 8 cella NiMH, Légcsavar APC 5.1x4.5. Ezt tükrözi a megerősített motortartó lemez is.

Egy érdekes, és jól sikerült kép az alacsony repülésből emelkedésbe váltó FIRST STAGE –ről (FS001). Ezzel a géppel egyáltalán nem megterhelő alacsonyan repülni , sőt kifejezetten szórakoztató.

 

FIRST STAGE REGISZTER

  Az elkészült, R/C elektronikával felszerelt First Stage modellek sorozatszámot kaphatnak. Ennek egyetlen feltétele, hogy a készítő egy-két fényképfelvételt küldjön a gépről az SRY@FREEMAIL.HU címre.

FS001

Ez volt az első, mondhatni ősmodell. 320-as kefés motorral 2 cella LiPo akkumulátorral. A gép történetéhez tartozik, hogy az első „kapavágás” 2006.10.15.-én történt, az első repülés pedig 2006.10.27-én.

FS002

A második példány. Ebben még NiMh akkumulátor és 280-as kefés motor van Günther 125x110 légcsavarral. Az FS 002 több ponton eltér az FS001-től, ami a prototípuson tapasztalt hibák javításának köszönhető.

FS003

Dokii építette szett-ből. Ez is kefés motorral kezdte pályafutását, 320-as, és 280-as is szolgált már benne.

FS004

Kapeter egyik egyéni építésű First Stage-e.

FS005

Kapeter másik egyéni építésű First Stage-e.

FS006

Buddha gépe. Kefenélküli Welgard motorral és AAA cellás NiMh akkumulátorral. Egyéni építés, módosított szárnyszelvénnyel.

 

SRY MODELL

2006-2007-2008

Az oldal indult : 2 0 0 6.12.14.