A FIRST STAGE egy könnyen építhető, és irányítható elektromos meghajtású repülőgépmodell. Kifejezetten kezdő repülőgép-modellezők számára készült, hogy megkönnyítsük mindazok dolgát, akik úgy döntöttek, hogy kipróbálják ezt a szép hobbit. A FIRST STAGE nem csak egy repülőgépmodell, amit egyben vagy alkatrészenként meg lehet vásárolni, vagy akár a rajzok alapján önállóan elkészíteni, ez egy sokkal összetettebb dolog, mondhatni modellező oktató rendszer. Első lépésben megtanít a repülőgép-modellezés az építés, beállítás alapismereteire. Második fázisban pedig a repülőgép modell vezetés gyakorlati fogásaira. Mindezt támogatja az ezen modellnek létrehozott FÓRUM, ahol -regisztrálást követően- bárki kérdezhet, tapasztalatait megoszthatja másokkal.
Ez az oldal a modellel kapcsolatos adatok, információk, hírek gyűjtőhelye. Mivel még nem készült el minden dokumentáció teljes részletességgel, illetve mindig lehetnek újabb ötletek, a jobbítást célzó javaslatok, ezért ez az oldal is folyamatosan bővül, változik. Ami pillanatnyilag elérhető a géppel kapcsolatban az itt –megfelelően rendszerezve- megtalálható lesz.
LEGFRISSEBB |
|
2008.02.07 |
Elindult az elkészült gépeket bemutató regiszter rovat |
2008.02.07. |
Felkerült a szárny osztott vágósablonjának rajza |
2007.02.20. |
A gép teljes rajzkészlete elérhető PDF formátumban is |
2007.02.20. |
Új fotók |
2007.01.24. |
Bővültek az adatok az R/C elemek leírásával |
2007.01.24. |
Új fotók |
2007.01.07. |
Új videók |
2007.01.07. |
Bővültek az adatok |
2007.01.03. |
Új fotók |
2007.01.03. |
Felkerültek a szárny rajzai |
2006.12.28. |
Bővült az adatok rovat a gép általános adataival |
2006.12.28. |
Felkerült a szárnysablonok és a gép háromnézeti rajzai |
2006.12.20. |
Felkerültek a Törzs rajzai. |
2006.12.18. |
Elindult az Adatok rovat. |
2006.12.18. |
Elindult a Fotók rovat. |
2006.12.16. |
Elindult a Videók rovat is. +1 új leszállás videó |
2006.12.16. |
Farokfelület rajzai *.DWG formátumban is elérhetőek |
2006.12.14. |
Rajztár rovat- felkerültek a farokfelület CAD-rajzai |
2006.12.14. |
Elindult a FIRST STAGE oldal |
Tartalomjegyzék: |
Innen tölthetőek le a FIRST STAGE repülőgépmodell különféle alkatrész és összeállítási rajzai. Ha a felkínált lehetőségeken kívül más formátumban igényelnéd a rajzot, akkor ezt jelezd az sry@freemail.hu mail címen, vagy a fórumon (www.sryforum.atw.hu) a modell saját topicjában.
Teljes rajzkészlet PDF formátumban. A gép rajzai Adobe Acrobat Reader programmal megnyithatók, nyomtathatóak. A/4 nyomtatási méret mellett a rajzok mérethelyesek. Amely alkatrészek M 1:1 rajza nem fér el egy A/4 lapon azok két lapra elosztva nyomtathatóak, ezeket nyomtatás után össze kell illeszteni. |
A repülőgép eddig elérhető rajzai (lásd alábbi felsorolást) egyben letölthetőek *.DWG >>> és *.DXF >>> formátumban is, tömörített formában.
A gép háromnézeti rajzai |
Vízszintes vezérsík és magassági kormány
alapforma. |
Vízszintes vezérsík és magassági kormány
készre szerelése |
Függőleges vezérsík és oldalkormány
alapforma |
Függőleges vezérsík és oldalkormány
készre szerelés |
Farokrész illesztő elemek, és farokcsúszó
|
Készre szerelt farokrész |
Törzselőrész szabásmintája |
Törzselőrész és farokcső illesztő
sablonja, motortartó lemezek |
Törzselőrész megmunkálási pontok |
Szárnykészítő sablonok |
Szárny alkatrészei, és összeállítása |
|
Szárnyszelvény osztott sablonja habvágáshoz |
A repülőgépmodellek tervezésénél és az egyes modellek értékelésénél különösen fontosak a gépet leíró adatok. Ezek birtokában nagyon sok következtetés vonható le, valamint meghatározható a továbblépés menete, a fejlesztés lehetőségei. Mivel a FIRST STAGE nem csak egy modell, hanem egy a repülőmodellezés rejtelmeibe bevezető komplex rendszer, így ennek a gépnek az esetében a szokásoktól eltérően nagyon sok és részletes adatot fogok közölni, hogy akinek ehhez kedve van elvégezhessen a modellhez kapcsolódó ,különféle repüléstechnikai és aerodinamikai számításokat.
A FIRST STAGE általános adatai |
||
Szárnyfesztáv |
924 |
mm |
Hossz |
881 |
mm |
Legnagyobb magasság (légcsavarkör.nélkül) |
174,2 |
mm |
Legnagyobb magasság légcsavarkörrel (125x110 légcsavarral) |
199,6 |
mm |
Szárny vetületi (valós) hordfelülete |
13,66 |
dm2 |
Szárnyhúrhossz (teljes fesztávon) |
150 |
mm |
Szárnyszelvény típusa |
B753662g |
|
Szárny oldalviszony |
1:6,07 |
|
Vízszintes vezérsík felülete |
3,97 |
dm2 |
Függőleges vezérsík felülete |
1,62 |
dm2 |
Összes vetült, vízszintes felület |
17,63 |
dm2 |
Repképes tömeg (74 grammos akkuval) |
300 |
gramm |
Felületi terhelés (300g repsúllyal) |
21,96 |
g/dm2 |
Számított súlypont adatok: |
|
|
Az aerodinamikai középpont (AC) távolsága a belépő éltől: |
96,6 |
mm |
Súlypont a belépőéltől 5%-os stabilitásnál |
89,1 |
mm |
10 %-os stabilitásnál |
81,6 |
mm |
15 %-os stabilitásnál |
74,1 |
mm |
20 %-os stbilitásnál |
66,6 |
mm |
Ajánlott stabilitás mérték |
xx,x |
% |
Ekkor a súlypont a belépőtől |
xx,x |
Mm |
Számított átlagos vízszintes repülési sebesség |
8,85 (31.6) |
m/sec (km/h) |
Re szám az átlagos rep.sebességen |
92000 |
|
R/C elemek |
||
Rádióvevő |
|
|
Bármilyen legalább 3 csatornás megbízhatóan működő R/C vevőberendezés megfelelő. A későbbi modellek irányítására is gondolva célszerű 4 csatornás vevőt beszerezni, aminek a hatótávja minimum 300 méter, és nem nehezebb 15 grammnál. Néhány példa: |
||
Jeti REX4 |
||
Jeti TEX5 |
||
Futaba R114F |
||
GWS naro 6 |
||
|
||
Szervok |
||
8-9 grammos, normál, műanyag fogaskerekes szervok használhatóak fel a géphez.Pl.: |
||
Tower Pro GS 90 |
||
Blue Bird BMS 371 |
||
Hitec HS55 |
||
Multiplex Nano |
||
|
||
Szabályzó |
||
A normál 280-300-320 motorok alkalmazása esetén 6-8 A állandó terhelhetőségű, kefés szabályzót kell beépíteni Pl.: |
||
Jeti JES006 |
||
Jeti JES012 |
||
Arra oda kell figyelni, hogy ha LiPo, vagy LiIon akkumulátort használunk azokat a szabályzó képes legyen kezelni, nehogy mély-kisülésbe vigye a drága akkumulátorunk. |
||
|
||
Motor és légcsavar |
||
Lehet 280-300-320 méretű. Legjobban a 320-as méretű motor vált be 110 mm (4,33”) vagy 125 mm (5”)átmérőjű, direkt hajtású légcsavarral. A motortartó kialakítása olyan, hogy kefenélküli motor is felszerelhető, a maximális légcsavarméret 8” átmérőjű. |
||
|
||
Akkumulátor |
||
Az ideális akkumulátortömeg 70-75 gramm, ez elérhető 1300 mAh-s, 2 cellás LiPo akkumulátorral 400-600 mAh NiCd vagy NiMh 6-7 cellás akkumulátorral. |
Farokrész adatai |
||
Vízszintes vez. nyersdarag tömege |
6 |
gramm |
Függőleges vez. nyersdarab tömege |
3 |
gramm |
Illesztőelemek tömege |
1 |
gramm |
Szerelt-kész farokrész teljes tömege |
14 |
gramm |
Vízszintes vezérsík felülete (magassági-kormánnyal együtt) |
3,97 |
dm2 |
Függőleges vezérsík felülete (oldalkormánnyal együtt) |
1,62 |
dm2 |
280-as 7,2V-os motor adatai |
||
Teljes hossz |
45 |
mm |
Legnagyobb átmérő |
24,2 |
mm |
Tengelyátmérő |
2 |
mm |
Össztömeg |
42 |
gramm |
Üzemfeszültség (átlagos) |
7,2 |
V |
Üresjárati fordulatszám |
16800 |
1/min |
Fordulatszám legjobb hatásfokon |
14260 |
1/min |
Áramfelvétel legjobb hatásfokon |
1,18 |
A |
Nyomaték legjobb hatásfokon |
3,27 |
Nm |
Teljesítmény legjobb hatásfokon |
4,87 |
Watt |
Rövidzárási áram |
6,6 |
A |
Legjobb hatásfok |
57 |
% |
180/320-as 7,2V-os motor adatai * |
||
Teljes hossz |
34 |
mm |
Legnagyobb átmérő |
20,5 |
mm |
Tengelyátmérő |
2 |
mm |
Össztömeg |
32 |
gramm |
Üzemfeszültség (átlagos) |
7,2 |
V |
Üresjárati fordulatszám |
21000 |
1/min |
Áramfelvétel legjobb hatásfokon |
2 |
A |
Rövidzárási áram |
12 |
A |
Legjobb hatásfok |
57 |
% |
* Ez a motortípus a kereskedelmi forgalomban szerepel PC180, 180size, 320 és Speed320 néven is. |
Ma már a világháló lehetőséget ad videófelvételek közlésére is. A FIRST STAGE tulajdonságairól, repülés karakteréről órákig lehetne írogatni, de ennél sokkal hasznosabb és szemléletesebb egy-egy kis filmfelvétel. A videók a képekre kattintva indíthatóak el.
A FIRST STAGE egyik első repülése. |
Bányarepülés, kipróbálandó a gép agilitását. |
Érdekes leszállás, egy igazán stabilan repülő géppel. |
Leszállás mégegyszer, csak most elsodorja a szél egy kicsit a gépet. |
A FIRST STAGE második példányának berepülése. Az első pillanatok láthatóak a felvételen. Itt még azért volt állítanivaló bőven. (2007.01.07.) |
Néhány perccel és némi beállítás módosítással később már így repkedett a gép. Sajnos az erős szél miatt finomabb „hangolásra” nem volt lehetőség. Ezt majd legközelebb. |
Az építési leírásokban igen sok fényképfelvétel van a gépről, de vannak olyanok is amik oda „nem fértek be”, viszont érdekesek lehetnek. A képek rájuk kattintva új ablakban, nagy méretben megnézhetőek.
A fejlesztés kezdetén készült ez a kép amikor a lehetséges hajtómű összeállításokat vizsgáltam. 2 cella LiPo-val 129 gramm statikus tolóerőt mutat a mérleg. Végül ez a konfiguráció lett a géphez kiválasztva. |
A FIRST STAGE végleges (fülezett) szárnyú változatának első repülése. (2006.10.27.). A sima „V” állású szárnnyal épült változat borzasztó csúnyán repült. |
Az első FIRST STAGE. Szépnek ugyan nem valami szép, de nagyon jól repül, és könnyen vezethető. Jelen esetünkben a funkcionalitás felülírja az esztétikát. |
A FIRST STAGE univerzalitását tovább növelendő elkezdődött egy ívelt lap szárny fejlesztése is a „vastag” profilos mellé… |
….ennek teszteléséhez egy kísérleti lap szárnyat felszereltem a Porter elektromos tréner gépemre. A képen jól látható a tesztelt szárnyszelvény. |
A FIRST STAGE második példánya, ami egyben az első „széria” gép is. 2007.01.03.-án készült el. A gép hajtóműve egy 280-as motor lett. |
A FIRST STAGE újabb „áldozatai”, akik szintén megtapasztalhatták a gép segítségével, hogy meg lehet könnyen is tanulni repülőgépmodellt vezetni. |
A FIRST STAGE harmadik elkészült példánya (FS003). A gépet készletből építette Dokii modellező kollégánk. |
A gépet építője Akzo Nobel gyártmányú, Supralux falfesték színezővel festette le, összerakás után |
Dokii kolléga FIRST STAGE-e (FS003) teljesen felszerelve a nagykanizsai repülőtéren. 2 cella 1000 mAh LiPo akkumulátorral , 320-as kefés motorral és 125x110 légcsavarral. |
Két újabb FIRST STAGE, melyeket Kapeter kolléga épített teljesen saját kivitelezésben a rajzok alapján. |
A gépek az FS004 és FS005 számokat kapták a „keresztségben”. |
Ez is egy a rajzok alapján önálló építésben született FIRST STAGE, Buddha kolléga keze-munkáját dicséri. Ez a gép kapta az FS006 számot. |
A gép meghajtása igen erős lett: Motor Welgard 22/08/12, Szabályzó Wow RC 15/18A, Akku Sanyo 750mAh, 8 cella NiMH, Légcsavar APC 5.1x4.5. Ezt tükrözi a megerősített motortartó lemez is. |
Egy érdekes, és jól sikerült kép az alacsony repülésből emelkedésbe váltó FIRST STAGE –ről (FS001). Ezzel a géppel egyáltalán nem megterhelő alacsonyan repülni , sőt kifejezetten szórakoztató. |
Az elkészült, R/C elektronikával felszerelt First Stage modellek sorozatszámot kaphatnak. Ennek egyetlen feltétele, hogy a készítő egy-két fényképfelvételt küldjön a gépről az SRY@FREEMAIL.HU címre.
FS001 Ez volt az első, mondhatni ősmodell. 320-as kefés motorral 2 cella LiPo akkumulátorral. A gép történetéhez tartozik, hogy az első „kapavágás” 2006.10.15.-én történt, az első repülés pedig 2006.10.27-én. |
FS002 A második példány. Ebben még NiMh akkumulátor és 280-as kefés motor van Günther 125x110 légcsavarral. Az FS 002 több ponton eltér az FS001-től, ami a prototípuson tapasztalt hibák javításának köszönhető. |
|
|
FS003 Dokii építette
szett-ből. Ez is kefés motorral kezdte pályafutását, 320-as, és 280-as is
szolgált már benne. |
FS004 Kapeter egyik
egyéni építésű First Stage-e. |
|
|
FS005 Kapeter másik
egyéni építésű First Stage-e. |
FS006 Buddha gépe.
Kefenélküli Welgard motorral és AAA cellás NiMh akkumulátorral. Egyéni
építés, módosított szárnyszelvénnyel. |
SRY MODELL
2006-2007-2008
Az oldal indult : 2 0 0
6.12.14.