Tolóhajó
Kedvelők Baráti Köre
3.
Tolóhajó
Modellek Bárkamozgató Versenye
Pilis,
2010. szeptember 18.
A 3. bárkamozgató versenyt
meghírdető plakát
2010. szeptember 18.-án Ráckeve és Gomba után Pilis városa adott helyet a Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre 3. alkalommal megrendezett Tolóhajók Bárkamozgató Versenye-nek. A helyszín a Pilis Gerje patak forrásvidéke, természetvédelmi területen lévő tómeder, keleti partja (47º 16,967’ É, 19º 33,216’ K ponton). A terület rendelkezésünkre bocsájtásáért nagy köszönettel tartozunk Szabó Márton Polgármester Úrnak és Pilis Város Önkormányzatának. A versennyel egy időben zajlott a Pilisi Városi Napok rendezvénysorozata is, így a családtagok, érdeklődők is találhattak maguknak színes, érdekes programokat a hajómodell-versenyen mellett.
Verseny előtti pályabejárás
esőben és hideg szélben …
Minden előjel biztatóan alakult, szépen növekedett az előzetes nevezések száma, időben elkészült a versenykellékek (variabárka, kikötő makett, labirintus stb…) felújítása, az új igényeknek megfelelő átalakítása. A kiválasztott tópart is maradéktalanul alkalmas volt a verseny lebonyolítására, és eljött 2010. szeptember 18.-a is, és ekkor ütött be a baj. Már reggel, amikor a kocsiba pakoltam a felszereléseket, nagyon rossz előérzeteim voltak, hideg szél, néha szemerkélő-, néha intenzíven kopogó eső. Aki versenyt rendez, annak kötelességei is vannak, így ha esik, ha fúj, ki kell menni a helyszínre és fogadni kell az érkezőket, márha egyáltalán eljön valaki egy ilyen borzasztóan rossz időjárásban. Így el is indultam Pilisre, cuppogtam a sárban, és bízva a gondviselésben kiraktam a versenyre eligazító táblákat, majd vártam, hogy vannak-e még hozzám hasonlatos őrültek…
Verseny már „csak” hideg szélben….
Mint kiderült a pesszimizmusom teljesen alaptalan volt, a hajómodellezőt, különösen a tolóhajós „fajtát” nem olyan cukormázból faragták, aminek árthat egy kis csapadék. A megnyitóra már szép számmal érkeztek versenyzők és a nevezés lezárultával már 13 db. egyre jobban elázó nevezési lap gyűlt össze. Ez volt a harmadik versenyünk és ismét népesebb mezőny jött össze, mint az előző alkalmakkor. Itt tényleg igaz volt az oly sokszor emlegetett mondás: Navigare necesse est … bármikor, bárhol…
… és a végén: verseny ragyogó
napsütésben
A pályaelemek telepítése után következett a pályabejárás, majd a verseny. A lebonyolítás a már ismert szabályok szerint történt, ebben idén nem volt változás. Minden versenyző három futamot teljesített, és ezek közül a két legjobb időeredményű számított bele az értékelésbe. Az időjárás látva, hogy minden mesterkedése, gáncsoskodása kudarcot vall, úgy döntött, hogy inkább ugyanolyan jókedvvel szemléli az eseményeket, mint mi magunk. Így a déli órákra már pólóra vetkőzve napoztunk, az egyre melegedő, egyre kellemesebb időben. A futamok jó ritmusban, gördülékenyen követték egymást, és a 2,4 GHz-s rádiótávirányító berendezéseknek köszönhetően azok a versenyzők, akik éppen nem a futamukra készültek fel, vagy éppen teljesítették azt, már meg is kezdték a tolóhajó versenyek elengedhetetlen részét képező örömhajózást.
A versenyzők és hajóik
A futamok időadatai,
valamint az eredménysorrend:
Hely. |
Név |
Hajónév |
1. futam |
2. futam |
3. futam |
Össz.: |
1. |
Tokodi Zoltán (Tokizoli) |
Tökgyalu |
76,41 |
75,06 |
91,87* |
151,47 |
2. |
Benedek Zoltán (Mamut) |
Csongrád |
77,65 |
77,59 |
102,05* |
155,24 |
3. |
Juhász Jenő (JJ) |
Töhötöm |
88,47* |
75,88 |
54,50 |
160,38 |
4. |
Schrik Csaba (Sixty) |
Tökgyalu** |
73,88 |
91,34 |
93,50* |
165,22 |
5. |
Ozsvárt Attila |
Bazalt |
84,22 |
84,62* |
81,46 |
165,68 |
6. |
Zseli Ákos (Dragon) |
Baltazár |
90,53 |
84,69 |
92,56* |
175,22 |
7. |
Faragó Zoltán |
Tökgyalu** |
94,25* |
91,78 |
93,50 |
185,28 |
8. |
Szalai István |
Gabó |
104,84 |
93,22 |
137,81* |
198,06 |
9. |
Benedek Zoltán (Mamut) |
Turcsi |
99,18 |
124,84* |
107,63 |
206,81 |
10. |
Surman Zsolt (SRY) |
Dugó |
111,62 |
118,78* |
106,72 |
218,38 |
11. |
Surman Bálint |
Walrus |
126,59 |
114,53 |
135,59* |
241,12 |
12. |
Kratochwill Rudolf (Alterudi) |
Mókus |
181,75* |
132,50 |
170,90 |
303,40 |
13. |
Decsi Ferenc (Feco1) |
Csúnyácska |
146,25 |
194,09 |
300,00* |
340,34 |
* Legrosszabb időeredményű futam nem számít bele az értékelésbe.
** Azonos az első helyezett hajóval
A Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre, Bárkamozgatók Vándorkupája, a következő versenyig, a kiválóan teljesítő, és ezzel az első helyezést megszerző, Tokodi Zoltánhoz (Tokizoli) került. Így ő lett a Tolóhajósok Főkolomposa. Eddig ezt a „főkolompos” kifejezés a kupa formájából eredő vicc volt –mivel a kupa egy hajókormánnyal ékített rézharang-, de annyira találó, hogy ezentúl „polgárjogot” kap, és a kupát elnyerő Modellező Kolléga viselheti a fentebb említett Tolóhajósok Főkolomposa címet is.
Minden versenyzőnek gratulálok az elért eredményéhez, különösen a dobogós helyezetteknek. A többieknek (nekem is) pedig adott a feladat: a következő versenyre jobb, ütőképesebb hajóval, gyakorlással megszerzett magasabb szintű hajóvezetési képességekkel érkezni, és elhódítani a vándorkupát.
A Tolóhajósok új Főkolomposa (balra) éppen „főkolompol” :-)
Versenyünket meglátogatta Szabó Márton polgármester Úr is, illetve a parkban sétáló közönség is megcsodálhatta a szép számú, igen változatos kialakítású hajómodelleket. A délutáni órákban még egy rögtönzött vitorláshajó versenyt is tartottunk 80 cm alatti testhosszú vitorlásoknak. Ez egy teljesen spontán esemény volt, de sokat elmond az egész verseny hangulatáról. Csak az ötletet kellett „bedobni” valakinek, és a közös lelkesedés azonnal meg is valósította azt. Természetesen egy verseny nem csak a futamokról szól, hanem a sportbaráti kapcsolatok ápolásáról, szakmai eszmecseréről is. És ebben legalább olyan különleges a tolóhajósok tábora, mint maguk a tolóhajók. Mindenki örömmel, büszkén mutogatta hajóját, a műszaki megoldásokat, és minden kérdésre kimerítő, alapos választ kaphatott az érdeklődő. Nyoma nem volt a „technika rejtegetésének”, a titkolózásnak. Ez olyan nagy érték, amit ha megőrzünk csak javunkra válhat.
Pár szóban ki kell térni a tolóhajó versenyek szerves részét képező örömhajózásra is. Gyakorlatilag már nem lehetett szétválasztani a versenyt és az örömhajózást, mivel egyszerre folyt mindkettő. Az örömhajózáson a hajózás különféle területeiről igen nagy változatosságban vonultak fel hajómodellek. Gőzhajó, lapátkerekes, hordszárnyas hajó, tengeralattjáró, hogy csak a legkülönlegesebb szerkezeteket említsem. Felsorolni is nehéz lenne mi minden úszó alkalmatosság jelent meg a versenyen a tolóhajók társaságában.
A délutáni rögtönzött vitorlásfutamra
már a szél is elállt
Voltak azért olyan célok is, amiket idén sem sikerült elérni. Most sem volt női versenyzőnk, pedig már igazán megmutathatnák a hölgyek, hogy tolóhajózásban is tudnak legalább annyit, mint a férfiak. A szabályok lehetőséget adnak arra, hogy egy hajóval többen is induljanak –mint, ahogy ez most is megtörtént- így ezúton is felkérném a Tisztelt Tolóhajó Modellezőket, hogy alkalom adtán nyomják már a feleségük, barátnőjük, húguk, nővérük kezébe azt a távirányítót, hátha kedvet kap a gyengébbik nem is ehhez a szép hobbihoz.
Remélem mindenki jól érezte magát, tapasztalatokkal, élményekkel gazdagodva térhetett haza, és a következő ilyen rendezvényünkön újra viszontláthatjuk egymást.
További tolóhajós
információk:
Beszámoló a TKBK. 1. Bárkamozgató Versenyéről.
Beszámoló a TKBK. 2. Bárkamozgató Versenyéről.
Tolóhajó modellek, Bárkamozgató Versenye versenyszabályzata
WALRUS tolóhajó modell leírás (tervrajzokkal)
WALRUS tolóhajó modell fotótár
TKBK 1. Bárkamozgató Verseny FÓRUM
TKBK 2. Bárkamozgató Verseny FÓRUM
TKBK 3. Bárkamozgató Verseny FÓRUM
Springer osztályú tolóhajó modell FÓRUM
* * *
Surman Zsolt (SRY)
Versenyrendező
2011. augusztus 14.