Repülőmodellezés
Haladók Számára
Általános Iskolai Szakköri Füzetek
Tankönyvkiadó Budapest 1950
Írta és rajzolta
Winkler László
A Magyar Repülő Szövetség
modellező oktatója
Kiegyensúlyozás, berepítés
(14.
foglalkozás)
Kiegyensúlyozás. Összeállított gépünket ujjunkkal a szárny-főtartó alatt
támasszuk alá. Tapasztalni fogjuk, hogy a gép a csillapító-sík felé billen.
Márpedig a „Pajtás” modell csak akkor repülőképes, ha a súlypontja pontosan a
főtartó vonalán van. A modell orrát tehát addig kell nehezítenünk, amíg a
főtartó alatt alátámasztva, a gép egyensúlyba nem kerül. Az orr-rész
nehezítésére szolgál a súlykamra. Ebbe a felső nyíláson keresztül megfelelő
mennyiségű mennyiségű nehezéket szórunk.
Ha a súlypont a megfelelő helyen van, hozzáfoghatunk a berepítéshez.
Berepítés. A berepítést
szélcsendes, nyugodt időben, az iskola udvarán vagy arra alkalmas réten
végezzük. Fogjuk meg a gépet valamivel a súlypont mögött, és emeljük arcunk
magasságába. Ebből a magasságból, az orrát a vízszintesnél kissé lejjebb tartva
toljuk rá gépünket a levegőre. Az eldobás erősségét gyakorolni kell. Gyenge
dobásnál a modell nem repül, hanem leesik a földre. Túlerős dobásnál viszont
felemelkedik és elvesti sebességét, aminek következtében ugyancsak a földre
esik.
Ha gépünk a helyes eldobás mellett sem akar szépen siklani, akkor az
orrsúly mennyiségét kell megváltoztatnunk. Ha a gép meredeken a földnek megy,
akkor el kell vennünk az orrsúlyból, ha ellenben „bukdácsol”, felemeli az
orrát, majd hirtelen „leadja”, akkor gépünk orrkönnyű és még néhány szem
sörétet kell az orrába szórni. Tökéletes siklásnál a „Pajtás” modell 1 méter
magasról kb. 10-12 méter távolságra repül, egyenletes
sebességgel.
Az orrnehéz modell
repülése.
Az orrkönnyű modell repülése.
A jól beállított modell repülése.
Szerszám- és
anyagjegyzék: Ólomsörét (orrsúlyhoz).
♣ Archiválta SRY 2006 május
26. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2006